Gå til innhold

Odel og overtakelse

Anbefalte innlegg

Vi skal overta gården til mannen om ikke så lenge, forhåpentligvis. Men er det noen som vet regler for dette? 

eks: gården er taksert til 4 500 000,- men faren skal bo i huset til han dør, dermed kan vi kjøpe gården for ca 2 000 000,- MEN hvis ikke vi får overta før han dør, må vi da kjøpe den for 4 500 000,- ? Og må vi betale ut søskener i tillegg? 
søsknene blir sure hvis vi får kjøpe den billigere pga faren skal bo her. Men ingenting er ivaretatt på gården, alt må bygges opp igjen. 
mannen min har odelsrett.

ønsker svar fra noen som KAN reglene, ikke fra dere som bare har meninger om hva som høres best ut. 

og til du, Anonym, som bare kommer med dritt, spar deg!

Anonymkode: 3a1c5...ace

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144413180-odel-og-overtakelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, ta kontakt med advokat. Vi driver med det samme nå. Søsteren min tar over. De kjøper den billigere fordi mine foreldre skal bo på kår. Men hvor mye billigere får de hjelp til (husker ikke tittelen på han som er inne å taktsterer). Ingen konflikter her, men likevel advokat for å gjøre ting rettferdig. Har ikke satt meg inn i hva som skjer hvis foreldrene mine dør før hun tar over, men da regner jeg med de ikke får "rabatt" for å ha foreldre på kår.  Overtagelse av gård er veldig innviklet med mange regler (skatteregler) og føringer, og mange parter og følelser! Så Ja, ta kontakt med advokat som ser på akkurat deres situasjon.

Anonymkode: 2043b...6a6

Hvis dere ikke overtar før aren dør har dere krav på et åsetefradrag. Hvis faren ønsker det kan han gi dere det nå. 

At faren får borett kalles "kår". Verdien av det blir fastsatt etter faste regler og trukket fra taksten. Det er ikke noe dere og faren kan sette helt selv.

Odelstakst er egentlig bare en vanlig takst som er satt med tanke på at gården skal drives som næring.

Dere betaler kjøpesummen til faren som ved et vanlig kjøp. Søsknene har ingen rettigheter i tillegg. Når faren dør arver de sin del, og mannen din sin del, av boet hans på vanlig måte. Noen velger imidlertid i steden å kjøpe ut søsknene. Hvis mannen din har 2 søsken betaler han 1/3 av kjøpesummen til hver av dem og beholder den siste tredjedelen selv. Da får faren ingenting annet enn kårrettighetene. Det er en form for forskudd på arv.

Anonymkode: e2893...305

Jeg vil foresten anbefale at dere får søsknene til å nli med til advokaten slik st alle forstår hvordan regelverket er og hvorfor summene blir som de blir. Det kan ofte gjøre forholdet mellom søsknene bedre etterpå.

Ta det med advokat.

Men han må ikke betale ut søsken, han kjøper gården av sin far og betaler til han. Hva faren vil eller ikke vil gi som forskudd på arv til søsknene er opp til han.

Men om det er folk i familien som ikke forstår er det greit å få en advokat til å sette opp et regneark og forklare med teskje så alle forstår hva som er rettferdig og ikke. For at ingen søsken skal føle seg urettferdig behandlet må det kanskje til, for det er kjedelig å la sånt ødelegge familien.

Selv om det er hensyn å ta, både når det gjelder skatt og avslag på prisen fordi far får borett, så har ikke dette noe med arv å gjøre så søsken skal ikke ha noe nå. Mannen din kjøper gården av sin far for takst minus avslag for borett. Disse pengene går inn på konto til far og er far sine. Den dagen han dør skal alle søsknene fordele arven etter han seg imellom.

Anonymkode: cfed8...5b2

Annonse

Det der er eit heilt fagfelt, høyr på de lokale rekneskapslat o der er nokon som kan mykje om gardsovertakelse, evt advokat, men då må du ha ein som kan gardar med odelsrett. Mykje reglar ute og går der! Eg har sjølv overteke gard, men den blei berre overdregen til meg, måtte betale kartverket berre, så kan ikkje kome med så mange gode råd anna enn å få tak i fagfolk. 

Anonymkode: 3232f...d49

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Takk for gode svar alle sammen!

søsknene vil at gården skal stå på faren til han dør, for da tjener søsknene mer på det. Men for oss blir det alt for dyrt, siden vi i tillegg må bygge hus og fjøs.

Anonymkode: 3a1c5...ace

Ikke godta den lsningen hvis dere skal drive gården! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...