Gå til innhold

EU vurderer vaksinepass

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Rettferdighet. Intet mindre

Anonymkode: f9cb2...ed7

Det er vel ikke så stor forskjell på denne vaksinen og andre vaksiner eller annen helsehjelp. Noe av det beste med å btale skatt og bo i et rikt land er at staten prioriterer egne borgeres behov for helsetjenester. Vi må ikke komme dit at det skal bli umoralsk å tjene penger på helse og andre nødvendige ting. Da ender vi opp med at ingen vil jobbe med det.

Anonymkode: fd487...a4c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel ikke så stor forskjell på denne vaksinen og andre vaksiner eller annen helsehjelp. Noe av det beste med å btale skatt og bo i et rikt land er at staten prioriterer egne borgeres behov for helsetjenester. Vi må ikke komme dit at det skal bli umoralsk å tjene penger på helse og andre nødvendige ting. Da ender vi opp med at ingen vil jobbe med det.

Forskjellen er vel at andre vaksiner brukte de tiår på å få de til å virke slik at man ble kvitt endemien. Covid-19 er jo ungt, og et vanskelig virus.

Anonymkode: a75d3...056

Jeg tenker at hvis det kravet kommer, så får det bare bli sånn. Og så håper og folder jeg hender for at folk har vett til IKKE å reise i år. Ta vaksinen de som vil, fortsett å overholde restriksjoner som er, men hold dere for guds skyld i Norge i 2021!!

Endret av Sommerkroppen 2029
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det siste jeg leste så var det usikkert om man fortsatt kunne smitte andre etter første dose.
Etter andre dose skal man visstnok ikke kunne smitte andre

Anonymkode: f4beb...64c

Det vet de ikke, de håper det, men tror at smitte likevel kan skje.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Forskjellen er vel at andre vaksiner brukte de tiår på å få de til å virke slik at man ble kvitt endemien. Covid-19 er jo ungt, og et vanskelig virus.

Hva har det med lamnets økonomi og solidaritet å gjøre?

Vi prioriterer jo å vaksinere våre egne barn mot meslinger og ikke heller sende vaksinen til fattige land. Vi spiser god mat selv om andre sulter og betaler kreftbehandling for nordmenn selv om midlene kunne reddet flere mennesker i andre land fra deres sykdomer. Hva er så spesielt med korona?

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt enig! Men dersom en ser på gjennomsnittsalderen på de som dessverre har mistet livet grunnet korona, er den over 80år. Dersom eldre og syke vaksineres rundt om i verden, vil mye være gjort. (Jeg er selvfølgelig klar over at unntak finnes)

Har du fått med deg at hundrevis av barn ligger på intensiven i Sverige som følge av ettereffekt av covid-19 infeksjon? Dette rammer ikke bare eldre, herregud. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva har det med lamnets økonomi og solidaritet å gjøre?

Vi prioriterer jo å vaksinere våre egne barn mot meslinger og ikke heller sende vaksinen til fattige land. Vi spiser god mat selv om andre sulter og betaler kreftbehandling for nordmenn selv om midlene kunne reddet flere mennesker i andre land fra deres sykdomer. Hva er så spesielt med korona?

Tror kanskje du bør skru på nyheter litt oftere? Du har ikke fått med deg at Covid-19 er noe nytt? Og en pandemi. 

Jeg diskuterer ikke økonomi og solidaritet, jeg snakker om vaksinen faktiske virkning. Og sannsynlighet for at et korona pass har noe for seg. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Har du fått med deg at hundrevis av barn ligger på intensiven i Sverige som følge av ettereffekt av covid-19 infeksjon? Dette rammer ikke bare eldre, herregud. 

Barn blir ikke tilbudt vaksinen en gang. Og slutt med herreguden.....

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tror kanskje du bør skru på nyheter litt oftere? Du har ikke fått med deg at Covid-19 er noe nytt? Og en pandemi. 

Jeg diskuterer ikke økonomi og solidaritet, jeg snakker om vaksinen faktiske virkning. Og sannsynlighet for at et korona pass har noe for seg. 

Det jeg svarte på var at det var uretferdig at Norge skal få vaksiner før fattige land og at det ikke var solidarisk.  Det er mulig du bare siterte feil da du svarte for innlegget ditt hang virkelig ikke på greip som svar på mitt.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nettopp. Det hjelper ikke barn som får covid-19 at bestemoren deres på 70 er vaksinert, fordi denne bestemoren fortsatt kan spre smitte hvis hun blir syk.

Anonymkode: 6ee74...1d3

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden):

Det går mer og mer mot at vi kun får reise hvis vi kan vise til et vaksine pass. Selv mener jeg det er helt på sin plass. Er dere for eller imot? PS : skulle linket til artikkelen på VG nå men telefonen vil av en eller annen grunn ikke være med på det

Kjipt for alle de som ikke engang er på vaksinelistene da

Anonymkode: b1d31...f62

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nei, hva har det med saken å gjøre? Poenget er at dette ikke rammer bare eldre som fortsatt tror. Og herreguden er helt på sin plass når folk fortsatt er så tafatt naive.

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det blir jo ikke sånn. Jo flere som er vaksinert jo mindre smitte blir det og flere land blir grønne (gule) slik at alle kan reise. Man kan ikke nekte folk å reise hvis det er lite smitte. 

Anonymkode: 443bc...dc0

Det er ingen som nektes å reise nå heller. De må i karantene. 

Man trenger vel ikke svartmale mer enn nødvendig?

Anonymkode: 3d99d...c0c

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det jeg svarte på var at det var uretferdig at Norge skal få vaksiner før fattige land og at det ikke var solidarisk.  Det er mulig du bare siterte feil da du svarte for innlegget ditt hang virkelig ikke på greip som svar på mitt.

Du som svarte meg, og nei det hang ikke på greip. Du skulle nok svare noen andre...

Nei, hva har det med saken å gjøre? Poenget er at dette ikke rammer bare eldre som fortsatt tror. Og herreguden er helt på sin plass når folk fortsatt er så tafatt naive.

Hvor har jeg skrevet at det BARE rammer de eldre?? Nå er det jo sånn at majoriteten av dødsfall blant koronasyke, er eldre mennesker.

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du som svarte meg, og nei det hang ikke på greip. Du skulle nok svare noen andre...

Det startet omtrent her:

"Litt kvalmt at unge, friske i rike Norge skal motta vaksine før eldre, syke i fattige land. Dette er litt solidaritetsspørsmål også....

Beklager at jeg spør, men, hva er solidaritet for noe?"

Og så var det litt frem og tilbake om hva solidaritet er.

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden):

Det går mer og mer mot at vi kun får reise hvis vi kan vise til et vaksine pass. Selv mener jeg det er helt på sin plass. Er dere for eller imot? PS : skulle linket til artikkelen på VG nå men telefonen vil av en eller annen grunn ikke være med på det

Du mener det er helt på sin plass. Men hva tenker du om at du og mannen din kanskje ikke er på vaksinelisten engang? Da kommer jo ikke dere heller noen plass inntil videre. 

Anonymkode: 11ee8...8ac

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det startet omtrent her:

"Litt kvalmt at unge, friske i rike Norge skal motta vaksine før eldre, syke i fattige land. Dette er litt solidaritetsspørsmål også....

Beklager at jeg spør, men, hva er solidaritet for noe?"

Og så var det litt frem og tilbake om hva solidaritet er.

Dette er ikke meg, du må se på Anonymkoder. Ellers blir det bare rot.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet at det ikke er deg, men det var omtrent defra tråden gikk.

Eh? Men skjønner du ikke hvordan slike diskusjoner fungerer? Skal jeg stå til ansvar for andre folks uttalelser? Jeg er ikke med på solidaritets debatten...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Litt kvalmt at unge, friske i rike Norge skal motta vaksine før eldre, syke i fattige land. Dette er litt solidaritetsspørsmål også....

Beklager at jeg spør, men, hva er solidaritet for noe?

Anonymkode: de407...984

Lik

Rettferdighet. Intet mindre

Det er vel ikke så stor forskjell på denne vaksinen og andre vaksiner eller annen helsehjelp. Noe av det beste med å btale skatt og bo i et rikt land er at staten prioriterer egne borgeres behov for helsetjenester. Vi må ikke komme dit at det skal bli umoralsk å tjene penger på helse og andre nødvendige ting. Da ender vi opp med at ingen vil jobbe med det.

Forskjellen er vel at andre vaksiner brukte de tiår på å få de til å virke slik at man ble kvitt endemien. Covid-19 er jo ungt, og et vanskelig virus.

Ekspander  

Hva har det med lamnets økonomi og solidaritet å gjøre?

Jeg diskuterer ikke økonomi og solidaritet, jeg snakker om vaksinen faktiske virkning. Og sannsynlighet for at et korona pass har noe for seg. 

Slik gikk tråden du svarte i. Ser du det nå? Ikke at det egentlig er så viktig.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tror du at vi er de eneste i denne situasjonen? De fleste mennesker i Norge er IKKE i en risikogruppe, og derfor ikke på prioriteringslista. Mange av dem som er på prioriteringslista er ikke folk som reiser - for eksempel svært gamle mennesker eller sykehjemsbeboere. Derfor vil slik vaksinepass være et forbud for de fleste i Norge mot å reise. Mange har nær familie slik som ektefelle, barn, foreldre osv i et annet land. De vil da i realiteten ha forbud mot å reise fordi det ikke er vaksine å oppdrive for dem. Folk blir altså straffet fordi de er for friske.

At man innfører vaksinepass når det er nok vaksine til alle, er derimot helt greit. For da får man det reelle valget om å ta vaksinen og gjennomføre reisen, eller avstå fra vaksinen og bli hjemme. Nå har man ikke noe valg - man kan ikke gå til legen og be om vaksine om det ikke er din "tur". 

Anonymkode: 6ee74...1d3

Men hvorfor skal ferdig vaksinerte ikke få reise? Du høres ut som barnehagebarn som sitter at det er urettferdig at noen blir kledd på før andre.

Anonymkode: 93fe9...dd4

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor skal ferdig vaksinerte ikke få reise? Du høres ut som barnehagebarn som sitter at det er urettferdig at noen blir kledd på før andre.

*Sutrer*

Alle får reise! Men da må man være villig til å ta karantenen også. 

Anonymkode: 3d99d...c0c

• Opprett ny...