Gå til innhold

EU vurderer vaksinepass

Anbefalte innlegg

Det går mer og mer mot at vi kun får reise hvis vi kan vise til et vaksine pass. Selv mener jeg det er helt på sin plass. Er dere for eller imot? PS : skulle linket til artikkelen på VG nå men telefonen vil av en eller annen grunn ikke være med på det

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144413166-eu-vurderer-vaksinepass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden):

Det går mer og mer mot at vi kun får reise hvis vi kan vise til et vaksine pass. Selv mener jeg det er helt på sin plass. Er dere for eller imot? PS : skulle linket til artikkelen på VG nå men telefonen vil av en eller annen grunn ikke være med på det

Jeg er imot så lenge det ikke er nok vaksiner til alle, og det er prioriteringsliste. Skal min samboer aldri få besøke barna sine i utlandet fordi han er under 40 år og frisk, slik at han ikke har rett på vaksine? Vi er ingen antivaxxere, men slik krav forutsetter at det er mulig for alle å vaksinere seg. Hvis det ikke er nok vaksine til alle, vil slik krav innebære at man får reiseforbud på ubestemt tid. Med alt det innebærer av brudd på menneskerettigheter, blant annet rett til familieliv (nekting av samvær med egne mindreårige barn). 

Jeg har ikke noe brennende ønske om å ta vaksinen, men bryr meg egentlig ikke så hardt, så tar jo den hvis det blir et krav om det OG det er tilgjengelig vaksine til meg. Jeg er statsborger i et annet land som akkurat har startet massevaksinering med deres egen koronavaksine. Jeg kunne sikkert ha dratt dit og blitt vaksinert, men orker ikke å bruke 1 måned uten lønn med fare for å miste jobben (karantenekrav) og 30 000 i reiseutgifter/vaksineutgifter når jeg bor i et land der vaksinen settes gratis. 

Anonymkode: 6ee74...1d3

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Har ikke mannen din rett på vaksine? 

Nei, fordi han er under 40 år og frisk. Han er ikke en gang på prioriteringslista. Før det eventuelt blir hans tur, kan det gå 2-3 år med det tempo vi vaksinerer i akkurat nå. Hvis han blir nektet å se barna sine i så lang tid fordi det ikke er MULIG for ham å få vaksine, vil dette etter mitt syn være brudd på menneskerettigheter.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg er imot så lenge det ikke er nok vaksiner til alle, og det er prioriteringsliste. Skal min samboer aldri få besøke barna sine i utlandet fordi han er under 40 år og frisk, slik at han ikke har rett på vaksine? Vi er ingen antivaxxere, men slik krav forutsetter at det er mulig for alle å vaksinere seg. Hvis det ikke er nok vaksine til alle, vil slik krav innebære at man får reiseforbud på ubestemt tid. Med alt det innebærer av brudd på menneskerettigheter, blant annet rett til familieliv (nekting av samvær med egne mindreårige barn). 

Jeg har ikke noe brennende ønske om å ta vaksinen, men bryr meg egentlig ikke så hardt, så tar jo den hvis det blir et krav om det OG det er tilgjengelig vaksine til meg. Jeg er statsborger i et annet land som akkurat har startet massevaksinering med deres egen koronavaksine. Jeg kunne sikkert ha dratt dit og blitt vaksinert, men orker ikke å bruke 1 måned uten lønn med fare for å miste jobben (karantenekrav) og 30 000 i reiseutgifter/vaksineutgifter når jeg bor i et land der vaksinen settes gratis. 

HAHAHAHA alle skal vente fordi DERE ikke har fått? Du er jo ikke rett navla.

Anonymkode: 93fe9...dd4

Annonse

Er enig dersom vaksineringen begynner å gå fortere og den blir tilgjengelig for alle, ikke bare de i risikosonen innen ikke så altfor lenge, og det også kan skrives inn i dette passet dersom folk ikke har tatt vaksinen av medisinske årsaker slik at det ikke blir et hinder.
Som alle andre vaksiner, det er ikke alle som kan ta den.

Anonymkode: f4beb...64c

Med tempoet nå, så vil det si at de gamle og syke kan reise utenlands i sommer, mens unge, friske ikke kan. Jeg mener at dersom man er ung og ikke har underliggende sykdommer, bør det ikke være et krav. Personlig er jeg mer bekymra som ung og frisk, for å ta en vaksine vi ikke vet langtidseffekter av, enn å få korona. Når det er sagt, kan de jo ikke svare på om de som tar vaksinen ikke kan smitte andre....

Anonymkode: f9cb2...ed7

Jeg håper jo virkelig ikke at vaksinepass blir en realitet før hele norges befolkning har fått tilbud om vaksine. Når den tid kommer (og det fortsatt ikke er oppdaget alvorlige bivirkninger), kan man begynne å diskutere det.

Anonymkode: 983c1...be7

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tror du at vi er de eneste i denne situasjonen? De fleste mennesker i Norge er IKKE i en risikogruppe, og derfor ikke på prioriteringslista. Mange av dem som er på prioriteringslista er ikke folk som reiser - for eksempel svært gamle mennesker eller sykehjemsbeboere. Derfor vil slik vaksinepass være et forbud for de fleste i Norge mot å reise. Mange har nær familie slik som ektefelle, barn, foreldre osv i et annet land. De vil da i realiteten ha forbud mot å reise fordi det ikke er vaksine å oppdrive for dem. Folk blir altså straffet fordi de er for friske.

At man innfører vaksinepass når det er nok vaksine til alle, er derimot helt greit. For da får man det reelle valget om å ta vaksinen og gjennomføre reisen, eller avstå fra vaksinen og bli hjemme. Nå har man ikke noe valg - man kan ikke gå til legen og be om vaksine om det ikke er din "tur". 

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Så du mener at det er greit at barn forhindres å se sin far i flere år fordi Norge er trege med å sette vaksinen?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Med tempoet nå, så vil det si at de gamle og syke kan reise utenlands i sommer, mens unge, friske ikke kan. Jeg mener at dersom man er ung og ikke har underliggende sykdommer, bør det ikke være et krav. Personlig er jeg mer bekymra som ung og frisk, for å ta en vaksine vi ikke vet langtidseffekter av, enn å få korona. Når det er sagt, kan de jo ikke svare på om de som tar vaksinen ikke kan smitte andre....

Det siste jeg leste så var det usikkert om man fortsatt kunne smitte andre etter første dose.
Etter andre dose skal man visstnok ikke kunne smitte andre

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener at det er greit at barn forhindres å se sin far i flere år fordi Norge er trege med å sette vaksinen?

Så lenge det ikke rammer henne selv, så er det sikkert helt greit. Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv :D 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det blir enda slik at barn ikke anbefales vaksine?? Eller er det endringer jeg ikke har fått med meg? 

Barn og gravide er ikke anbefalt vaksine. Det vil si at det blir totalforbud for barn å reise noe sted med slik vaksinepass. Ingen sommerferie for barnefamilier utenfor Norges grenser.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Barn og gravide er ikke anbefalt vaksine. Det vil si at det blir totalforbud for barn å reise noe sted med slik vaksinepass. Ingen sommerferie for barnefamilier utenfor Norges grenser.

Da er jeg imot😂

Realiteten blir slik det er i dag, at de som virkelig har behov for å reise - for eksempel friske yngre foreldre med barn i et annet land, ektefeller under 40 som bor i utlandet i forbindelse med jobb, barn som ønsker å dra på samvær med forelderen, friske unge voksne med gamle og syke foreldre i andre land - ikke får lov til det. Det er den store gruppen pensjonister med ønske om billige sydenturer som blir prioritert, siden de er på prioriteringslista for vaksinen.

Endret av Admin
Innlegget er ryddet for slettet sitat. Admin

Nå vil det jo være slik at dersom land bestemmer seg for dette så spiller det i grunn liten rolle hva Norge bestemmer seg for. Vil jeg feks til Hellas og de kun tar i mot vaksinerte turister så er det jo det man må forholde seg til. Det man må håpe på er at man til sommeren er kommet ca like langt i vaksinasjonen av folk i de forskjellige landene. 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ingen vet hvordan dette vil bli. Jeg kan ikke tro at noen vil kreve noe som ikke er anbefalt. Kanskje passet vil gjelde de over 18 feks

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Nå vil det jo være slik at dersom land bestemmer seg for dette så spiller det i grunn liten rolle hva Norge bestemmer seg for. Vil jeg feks til Hellas og de kun tar i mot vaksinerte turister så er det jo det man må forholde seg til. Det man må håpe på er at man til sommeren er kommet ca like langt i vaksinasjonen av folk i de forskjellige landene. 

Det er tvilsomt med det snegletempo som Norge holder på med nå, og de prioriteringene som gjøres. Men jeg kan altså aldri tenke meg at de stenger grenser mellom de nordiske landene for dem som ikke har vaksinepass fordi Norge er trege med å vaksinere. Vi vil løse det slik, at samboers barn kommer hit med ledsager (bestemor) hvis vi blir nektet å reise ut. Det kan også hende det blir unntak for den som har fastsatt samvær med barn, slik det er i dag når det gjelder karanteneplikt. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er tvilsomt med det snegletempo som Norge holder på med nå, og de prioriteringene som gjøres. Men jeg kan altså aldri tenke meg at de stenger grenser mellom de nordiske landene for dem som ikke har vaksinepass fordi Norge er trege med å vaksinere. Vi vil løse det slik, at samboers barn kommer hit med ledsager (bestemor) hvis vi blir nektet å reise ut. Det kan også hende det blir unntak for den som har fastsatt samvær med barn, slik det er i dag når det gjelder karanteneplikt. 

Det kommer stadig nye vaksiner. Jeg har troa på at vi innen sommeren har kommet langt

Vaksinepass er nok fint så lenge det ikke skaper trøbbel for de som ikke kan vaksineres. Jeg ser for meg at det kommer til å bli enten eller. I tillegg vil det da være de grensene som ikke er oppdatert på de som har godkjent grunn til å ikke bli vaksinert. Ser fir meg et reisefølge på tolv så er det én som ikke kommer inn fordi reglene er tolket forskjellig. Det skal jobbes mye med en felles enighet om utforming av dette før det tas i bruk. 
Ja til vaksine da. 👍

Anonymkode: d2f80...f95

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Litt kvalmt at unge, friske i rike Norge skal motta vaksine før eldre, syke i fattige land. Dette er litt solidaritetsspørsmål også....

Enig. Makta og penga rår. Samtidig så er det viktig å holde verdensøkonomien gående da. Den går ikke nå. 

Anonymkode: d2f80...f95

Krav om vaksiner for å reise kan komme av to ting. Det ene er den personen som reiser sin sikkerhet. Med den begrunnelsen har det ikke noe å si hvorfor du eventuelt ikke er vaksnert. 

Den andre årsaken er faren for at du tar med deg smotte hjem og smitter andre. Hvis mange nok er vaksinert i Norge vil det kunne forsvares at noen tar den sjansen. Så lenge det ikke skjer for ofte at vi får smitte med tilbake til Norge vil vi kunne holde innenlands smitte så lav at vi kan godta at uvaksinerte reiser. Hvis derimot for få er vaksinert er det viktig å unngå importsmitte. Da kan vi ikke gpdta at de reisende har med seg smitte og vi vil måtte enten ha karanteneordninger eller si nei til at uvaksinerte kommer inn i landet.

Anonymkode: fd487...a4c

• Opprett ny...