Gå til innhold

Flere her som vurderer å be om sykmelding fordi hjemmekontoret ikke fungerer?

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått beskjed om at hjemmekontoret forlenges i hvert fall til ut februar her, selv om vi har hatt ett eneste smittetilfelle i kommunen siden midten av desember. Vi hadde hjemmekontor fra mars til juli, så var vi på kontoret tre ganger i uka gjennom høsten, før det nå er fulltid hjemmekontor igjen. 

For meg har det ikke fungert. Jeg er så sliten at jeg må sove 1-2 timer hver kveld, og det går jo ikke når man har barn. Her går det på ekstra logistikk som medfører overtid hver dag (barn som skal bringes og hentes på SFO og barnehage), dårlig internett/lys/ikke plass til ordentlig kontorstol osv. Har i tillegg problemer med synet som gjør at jeg ikke bør lese mye på en liten dataskjerm. Før vi ble stuet hjemme for å jobbe, har jeg enten brukt storskjerm for å lese eller skrevet ut dokumenter og lest dem på papir. 

Grenser mellom privatliv og jobb er ikke-eksisterende. Begge de eldste har hjemmeskole flere ganger i uka, og da sitter vi ofte i samme stua, i hvert fall jeg og den ene ungen - hun har læreren som snakker, jeg har telefoner som ringer og som jeg må svare på. 

Har vært hos legen som konstaterte at jeg begynte å bli utbrent. Har besvimt to ganger forrige uke av utmattethet og stress. Så jeg vurderer faktisk å be om sykmelding for en periode for å komme meg til hektene, for dette fungerer ikke. Er det bare jeg som har det sånn?

Anonymkode: 44ae4...c57

Fortsetter under...

Kan du ikke be arbeidsgiver om å få hente den store skjermen og lampe + en stol. Det må vell bli plass hvis du fjerner en annen stol? Barnet kan kanskje sitte på rommet med leksene eller du kan finne et annet sted?

Bedre nett er kanskje noe arbeidsgiver også kan fikse. Henting på sfo ol blir jo ikke mer av å ha hjemmekontor.

Det kan hende du trenger sykmelding, men det er jo ingen varig løsning. Derfor tenker jeg det er viktigst å finne løsninger på de praktiske problemene.

Anonymkode: 3d46a...e7e

Kan du snakke med leder om du kan være på kontoret? Selv om det anbefales hjemmekontor, er det jo mulig å tilpasse noe. For noen fungerer det utmerket, for andre ikke. 

Anonymkode: 85dff...d27

Jeg regner med SFO/skole er i retning kontoret siden du sier det blir mer logistikk når du jobber hjemmefra? Dette med grenser jobb/fritid er noe vi må sette selv - og jeg vet hva jeg snakker om som alenemor med tre barn i relativt lite hus og hjemmekontor konstant siden mars.

Arbeidsgiver må tilrettelegge - så få hentet større skjerm, ordentlig stol og annet du trenger, feks høretelefoner med støyreduksjon? 
Alternativt be om at du får jobbe på kontoret i alle fall noen dager i uka- så lenge det er gode grunner og avstand til evt andre som er det kan holdes bør det kunne gå.

Lykke til og håper du får ordnet deg og kommer oppå igjen 

klem 

Anonymkode: 9db78...80e

Snakk med sjefen! Hvis det er bare deg på kontoret, er det jo ingen smittefare. De vil helt sikkert heller ha deg der enn sykmeldt. 

(Jeg slet også med plassmangel hjemme, men etter en ommøblering fikk jeg plass til et lite skrivebord på stua. Jeg kan også låne en stor skjerm og tastatur fra jobben, så da blir det helt fine arbeidsforhold.)

Anonymkode: 943ac...fa9

Først hadde jeg tatt en samtale med arbeidsgiver og bedt om tilrettelegging med begrunnelse i at det går mot sykemelding hvis du fortsetter på denne måten. 

Jeg klarer ikke med min beste viljen skjønne hvordan det ikke går an å få plass til en bedre stol? Hvis du fjerner en eller to av de stolene som ellers står rundt bordet blir det jo plass? Såå store er ikke kontorstolene. 

Arb.giver må altså komme med skjerm, headset, stol og ev printer til deg. Han har plikt til å tilrettelegge arbeidsmiljøet ditt. 

Anonymkode: 28da7...a4f

Annonse

On 1/14/2021 at 1:49 PM, Anonym bruker said:

Har akkurat fått beskjed om at hjemmekontoret forlenges i hvert fall til ut februar her, selv om vi har hatt ett eneste smittetilfelle i kommunen siden midten av desember. Vi hadde hjemmekontor fra mars til juli, så var vi på kontoret tre ganger i uka gjennom høsten, før det nå er fulltid hjemmekontor igjen. 

For meg har det ikke fungert. Jeg er så sliten at jeg må sove 1-2 timer hver kveld, og det går jo ikke når man har barn. Her går det på ekstra logistikk som medfører overtid hver dag (barn som skal bringes og hentes på SFO og barnehage), dårlig internett/lys/ikke plass til ordentlig kontorstol osv. Har i tillegg problemer med synet som gjør at jeg ikke bør lese mye på en liten dataskjerm. Før vi ble stuet hjemme for å jobbe, har jeg enten brukt storskjerm for å lese eller skrevet ut dokumenter og lest dem på papir. 

Grenser mellom privatliv og jobb er ikke-eksisterende. Begge de eldste har hjemmeskole flere ganger i uka, og da sitter vi ofte i samme stua, i hvert fall jeg og den ene ungen - hun har læreren som snakker, jeg har telefoner som ringer og som jeg må svare på. 

Har vært hos legen som konstaterte at jeg begynte å bli utbrent. Har besvimt to ganger forrige uke av utmattethet og stress. Så jeg vurderer faktisk å be om sykmelding for en periode for å komme meg til hektene, for dette fungerer ikke. Er det bare jeg som har det sånn?

Anonymkode: 44ae4...c57

sånn er det for de fleste. her fungerer det så vidt ,men det går, slik er det nå

Anonymkode: f73e4...c3f

Jeg hadde heldigvis kontorstol fra før, ellers hadde jeg hentet på jobb. Alt annet tok jeg med meg; headset, to skjermer, docking etc. Sitter på enden av spisestubordet, ungene er heldigvis på skolen nå. Takk og lov at jeg har en jobb som fungerer godt på hjemmekontor, men en del møter og telefoner er det.

Da alle var hjemme i vår satt ungene på rommene sine på Teams, ev. yngste jobbet med lekser på stua. Vi bor tre stk på 67 kvm. så vi svømmer ikke i plass, men det gikk greit (men jeg har store barn, 9 & 14, uten særlige utfordringer). Hos oss har de som kjører fått lov å være på kontoret siste nedstengnings runde (de er 5-6 stk. på flere hundre kvm.).

Jeg er av de som stort sett støtter opp om tiltakene, men jeg synes det er helt hinsides at de som bor i kommuner så og si uten smitte skal måtte være like forsiktige som oss i Oslo f.eks. At man ikke samles mange på fritiden er så sin sak, men at man skal måtte bli utbrent av hjemmekontor isteden for å kjøre til jobb og sitte alene der forstår jeg ikke.

Anonymkode: 6ea33...96e

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg er av de som stort sett støtter opp om tiltakene, men jeg synes det er helt hinsides at de som bor i kommuner så og si uten smitte skal måtte være like forsiktige som oss i Oslo f.eks. At man ikke samles mange på fritiden er så sin sak, men at man skal måtte bli utbrent av hjemmekontor isteden for å kjøre til jobb og sitte alene der forstår jeg ikke.

Anonymkode: 6ea33...96e

Det er bare i Oslo og andre kommuner med høy smitte det er påbud om hjemmekontor. Nasjonalt er det bare en anbefaling. Jeg tipper dette kommer til å ordne seg helt fint dersom Ts tar en prat ned sjefen.

Anonymkode: 943ac...fa9

Jeg som leder hadde blitt enormt skuffet over deg hvis du gikk hen å skaffet deg en sykemelding for dette, uten å ta det opp med meg som leder og gi arbeidsgiver en anledning til å tilrettelegge. 

Anonymkode: 10839...78a

Jeg tenker også at du må ta det med sjefen. Og sånn i utgangspunktet bør egentlig terskelen for å bli sykemeldt ved hjemmekontor, være adskillig høyere enn for dem som faktisk fysisk må dra til jobb. 

Anonymkode: db1f9...225

Du må jo gjøre en innsats for at det skal fungere. Har ungene så lang skolevei? Da har de vel krav på buss? Dessuten skriver du jo at de har hjemmeskole mye, da kan det vel ikke bli så mye overtid i forhold til det? Hent stol, skjerm osv fra kontoret. Spør sjefen om du kan få kjøpt en printer som tilrettelegging.

lag deg et kontor hjemme! Vi kjøpte en liten pult på ikea som vi klemte inn på soverommet vårt. Hentet skjermer og kontorstol på jobben. Ikke god plass, men det fungerer bra! 

ungene vil helst sitte på kjøkkenet, men de kan jo ikke velge det når vi er mange hjemme. Så vi har ordnet arbeidsplass på hvert rom. Vi lufter etter soving, åpner gardiner osv. i pausene lager vi noe på kjøkkenet, går en kjapp tur ut å lufter oss eller gjør litt hjemmegym (lokalavisen legger ut 15 min gym til hjemmekontor hver dag!)

det høres ut som om du har bestemt deg for at dette skal du synes er pyton. Du må sette deg ned og finne ut hvordan situasjonen blir bedre og endre innstilling.

Anonymkode: bcc08...0b1

• Opprett ny...