Gå til innhold

Gamle barnebøker - yay or nay

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mange barnebøker fra da jeg var liten, men språket og skriften passer ikke dagens barn. 
Men skal jeg bare kaste dem eller bør jeg gi dem bort noe sted? Type antikk bokhandel eller lignende?

Gidder ikke å bruke energi på det hvis det ikke er noe vits.

Alt fra seriebøker som Bobsey-barna og Fem-serien til vanlige bøker. Mange fra bokklubben, men ikke alle.

Anonymkode: 12ed4...4ab

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg tar vare på gamle bøker. Det har sin sjarm☺️

Anonymkode: c27a8...27e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tar vare på gamle bøker. Det har sin sjarm☺️

Anonymkode: c27a8...27e

Men vi har alt for mange ting og må kvitte oss med noe...🙃🙃🙃

Skrevet

Min jente sluker både Fem-bøkene og Frøken Detektiv, og hun liker også Hardyguttene og Sølvpilen etter min far. Sikker på at ikke barna er interessert? 

Her ønsker ikke bruktbutikkene gamle bøker, så vi måtte kaste mye sist vi ryddet. Fretex tok ikke i mot da, men det gjør de kanskje nå? 

Skrevet

Språket og skriften passer ikke dagens barn? Det er da bare positivt å lese ulike ting, og veldig lærerikt, 

Anonymkode: 6f799...8bd

Skrevet

Jeg leste bobseybarna og frøken detektiv selvom de var skrevet lenge før min barndom. Verdt å ta vare på!

Anonymkode: 6535f...79b

Annonse

Skrevet

Legg de ut på Finn.

Anonymkode: 1ce30...7e9

Skrevet

Legg de ut på Finn.no 

Anonymkode: b363e...a2b

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Språket og skriften passer ikke dagens barn? Det er da bare positivt å lese ulike ting, og veldig lærerikt, 

Anonymkode: 6f799...8bd

De fleste barn i dag vil ikke komme seg gjennom disse bøkene. Mange av dem er også veldig dårlig skrevet og oversatt Den gangen «alle» slukte dem hadde barn langt mindre erfaring med andre former for historiefortelling og langt færre alternativer når de skulle velge underholdning.

Noen barn vil nok like dem i dag også, men jeg har møtt mange barn som bare har fått forsterket opplevelsen av at lesing er kjedelig av foreldrenes slitte Bobseybarna eller Hardyguttene-samling.

Ta vare på det du har gode minner til HI. Sjekk med Freetex, noen tar i mot og andre ikke... eller, kast dem...

Anonymkode: c1ba8...bf6

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Har mange barnebøker fra da jeg var liten, men språket og skriften passer ikke dagens barn. 
Men skal jeg bare kaste dem eller bør jeg gi dem bort noe sted? Type antikk bokhandel eller lignende?

Gidder ikke å bruke energi på det hvis det ikke er noe vits.

Alt fra seriebøker som Bobsey-barna og Fem-serien til vanlige bøker. Mange fra bokklubben, men ikke alle.

Jeg har lest mange av mine gamle barnebøker for barna mine, både billedbøker og kapittelbøker, de har likt det godt. En fin anledning til å forklare dem litt om hvordan teknologien har gått fremover og samfunnet forandret seg de siste tiårene. 

Anonymkode: f58b0...785

Skrevet

Det er mange som leser disse i disse dager også. Jeg hadde oppryddning i bokhylla vår for endel år siden. Da hadde mine bonusbarn pløyd igjennom alle bøkene og de sparte på de som de ville lese igjen og resten ga vi bort. Naboen var og tok det de ville ha først, og der forsvant alle bobsey barna feks. Jeg hadde noen av de som de manglet, selv om jeg ikke hadde så mange. Jeg har aldri lest slikt bøker men fikk de i gaver. Nå har vist hele serien blitt lånt bort til utallige venner av ungene til naboen, de har blitt lest om og om igjen før hun for ikke så lenge siden solgte hele serien. Da måtte hun redusere antallet bøker i bokhyllene sine. Hun fikk rimelig mye for alle bøkene, så det beviser vle bare at folk liker de enda. 

Mine unger er som meg og leser lite tykke bøker, men tantebarna min pløyer over alle bøkerr som er i en bokhylle. Så når jeg rydder i bokhyller nå setter jeg alt på hytta, når tantebarna mine har lest de der så legger de de i en gi org hylle. 

Jeg og ungene har gått igjennom alle barnebøkene våre og pakket ned alle bøkene vi vil spare på til barn og  barnebarn. Det er faktisk veldig mange av mine gamle bøker som mine unger ville spare på. Språket e litt snderledes i noen bøker, men det tror jeg bare barna har godt av. Ungene bør lese og høre ulike måter å skrive på, bruk av litt andre ord enn hva som er in nå osv. dette vil berike språket deres. 

Anonymkode: efb07...d58

Skrevet

Ikke kast hvis du kan unngå det. Kanskje du kan "luke" og plukke ut dine egne favoritter, og noen eldre bøker kan jo fortsatt slå an i dag, som Matilda, Mummidalen, Den hemmelige hagen. Så vil jeg anbefale å legge ut resten i en "gis bort"-annonse, kan jo hende at det sitter noen nostalgikere der ute som ønsker seg et gjensyn med akkurat disse bøkene :) 

Anonymkode: 9047e...fb1

Annonse

Skrevet

Har flere sånne bøker her også. Og vil aldri kaste de. Kanskje du kan ta vare på noen og gi resten til en brukt butikk. 

Helt enig at de ikke passer dagens barn, og ble selv overasket da jeg skulle lese Bobsybarna for sønnen min da han var mindre. Vi kom oss gjennom en bok, men var tungt å lese. Husker jeg selv leste mange av disse bøkene når jeg var liten. Jeg slukte de. Og de bøkene jeg leste var fra 60 tallet når min mor var liten. Leste også en del andre bøker som Frøken dektetiv, og Mette med flette, og Morten Nøkkelbarn og flere. De siste der er ihvertfall norske bøker, de andre ser jeg i dag er tungt å lese og dårlig oversatt. 

Anonymkode: 56de9...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...