Gå til innhold

Galleblæreoperasjon, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hatt mye anfall, og nestenanfall, så har litt angst for å vente på når de kommer. Legen sier jeg burde vurdere operasjon, men er jo såklart skeptisk til det🙈

Verste frykten er kvalme, ikke rett etter operasjonen, men konstant plage med det senere, eller andre bivirkninger. 

Noen som har erfaringer å dele? Kan man plutselig bare stoppe å få anfall? Jeg har visst massevis av små steiner. 

Anonymkode: 29275...3f1

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144413041-gallebl%C3%A6reoperasjon-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

De aller fleste har ingen problemer etter operasjonen. Men be om henvisning til operasjon. Da får du snakke om dine bekymringer direkte med de som skal operere deg. Det er uansett helt forfedelig å leve med gallesteinsannfall til stadighet 

Anonymkode: c54db...842

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hatt mye anfall, og nestenanfall, så har litt angst for å vente på når de kommer. Legen sier jeg burde vurdere operasjon, men er jo såklart skeptisk til det🙈

Verste frykten er kvalme, ikke rett etter operasjonen, men konstant plage med det senere, eller andre bivirkninger. 

Noen som har erfaringer å dele? Kan man plutselig bare stoppe å få anfall? Jeg har visst massevis av små steiner. 

Du er ikke gravid forresten? Jeg har slitt med MASSE anfall, men bare når jeg har vært gravid 

Jeg hadde ingen plager etter operasjonen. Spiser hva jeg vil. Hadde mye vondt før operasjonen. En stein hadde satt seg fast, så da fikk jeg betennelse i bukspyttkjertelen. Lå i fosterstilling på badegulvet ei natt og kasta opp. Ble innlagt og operert da 

Anonymkode: 17734...eef

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du er ikke gravid forresten? Jeg har slitt med MASSE anfall, men bare når jeg har vært gravid 

Nei, ikke gravid nå. Men begynte ikke å få anfall før etter svangerskapene. Og de kommer gjerne når jeg prøver gå ned i vekt, dvs om jeg prøver spise litt sunnere, mindre fett og mindre godteri. Så jeg går jo konstant opp i vekt i frykt for anfall. Med en gang jeg begynner gå ned kommer det. 

Jeg har fjernet galleblæren og har en søster som har gjort det samme.  Jeg hadde kun luftsmerter dagen etter og løs mage i et par uker, men bortsett fra det har jeg ikke merket noe. Hun slet litt mer, var en del mat hun ikke kunne spise det første året uten å få vondt. Men hun har ikke hatt problemer med kvalme hun heller. :)

Jeg hadde også massevis av små steiner. Fikk beskjed om at det var liten sjanse for at jeg slapp flere anfall hvis jeg ikke tok operasjonen.

Anonymkode: d586f...f75

Annonse

Slet med anfall i flere år før de fant ut hva det var og endte med hasteoprasjon. Da var jeg så sliten av smerter og søvnmangel at jeg var overlykkelig for å få oprasjon. Rakk ikke å bli skeptisk.

Noe luftsmerter og sårvondt etterpå, men uteom det så har alt vært helt flott. Ingen plager og det ble som et nytt liv etterpå. Angrer ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: c5b2d...b64

Jeg hadde en diger stein og kronisk betennelse. Merket ingenting til det, helt til jeg fikk første anfall. Har født barn før og det var langt ifra så ille som gallestein. Ble lagt inn på sykehus, fikk smertestillende og ble anbefalt å prøve vente noen uker til ting i buken svulmet ned, da kunne de operere med kikkhull. Ved akutt måtte de kutte mye mer.

Var vel 3 måneder senere da jeg ble operert og det gikk helt knirkefritt. Dagkirurgi faktisk.

Anonymkode: d00ed...f9d

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Ikke meningen å kuppe tråden din, HI, men jeg lurer på om man opereres laparoskopisk? 

Anonymkode: d2774...0a1

I utgangspunktet ja, men er det noe uvanlig eller uventet åpner de sa fastlegen.

Jeg hadde 7 anfall på 6 mnd, og mange "nesten anfall". Kjenner meg veldig igjen i angsten du beskriver, jeg kastet opp og fikk diaré 2 min etter at anfallene startet. Og de kom som lyn fra klar himmel.

Jeg har ikke hatt noen problemer etter operasjon. Hverken med kvalme eller smerte.

Ville uten tvil fjernet galleblæren. 

Jeg hadde foresten to steiner på ca 2cm i diameter, pluss mange små.

Galleblæren min var vist også veldig "sliten og seig" som tydeligvis var et tegn på en eller flere infeksjoner...

Anonymkode: 90a68...30b

Annonse

Både jeg og eldstebarnet har fjernet galleblæren (arvelig greie i vår familie). Jeg var kvalm og uvel i noen dager etter operasjonen, men har vært fin etter det. Eldste var i fin form dagen etter, bare litt mørbanka og sliten. Jeg har fått litt problemer med treg mage, men ellers ingen problemer. Av de andre jeg kjenner som har gjort det er det heller ingen som sliter med noe. Å gå med redsel for anfall er forferdelig, så om du har muligheten til å få operert den bort, så gjør det. Gallesteiner blir ikke borte. 

Anonymkode: dffc7...a8f

Fjerna galleblæra mi i fjor etter 5 år med plager. I starten var det sporadiske anfall, og eg såg det an fleire år, skeptisk som du. Til slutt hadde eg ikkje noko val. Siste halve året før operasjonen hadde eg fleire anfall i veka, mange av dei så vonde at måtte få morfin.

No er det eit år sidan eg opererte og har ikkje angra eit sekund. Sjølve operasjonen gikk veldig fint, vart skriven ut etter 3-4 timar. Hadde ein god del smerter der galleblæra satt natta etter og påfølgande dag, og ellers litt smerter i såra (kikkhull) og litt pjusk. 

Har ikkje hatt nokon plager i etterkant i heile tatt, har innimellom vore litt trykkøm på magen der blæra satt, men det var mest i starten. Når det gjeld mat, kan eg no ete akkurat det eg vil uten å bli dårlig, det er heilt fantastisk å sleppe den bekymringa!

Berre eitt tips om du går for operasjon: Pass på å få med deg nokre litt sterkare tablettar dersom du blir skriven ut samme dag. Så har du i tilfelle ibux og paracet ikkje tar smertene i starten. Eg fekk med eit par oxynorm, og dei fekk eg absolutt i bruk for (men det var verdt det anyway!) Ikkje for å skremme deg, folk reagerer jo ulikt, men greitt å vere på den sikre sida 😊

Anonymkode: ea38c...c40

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Fjerna galleblæra mi i fjor etter 5 år med plager. I starten var det sporadiske anfall, og eg såg det an fleire år, skeptisk som du. Til slutt hadde eg ikkje noko val. Siste halve året før operasjonen hadde eg fleire anfall i veka, mange av dei så vonde at måtte få morfin.

No er det eit år sidan eg opererte og har ikkje angra eit sekund. Sjølve operasjonen gikk veldig fint, vart skriven ut etter 3-4 timar. Hadde ein god del smerter der galleblæra satt natta etter og påfølgande dag, og ellers litt smerter i såra (kikkhull) og litt pjusk. 

Har ikkje hatt nokon plager i etterkant i heile tatt, har innimellom vore litt trykkøm på magen der blæra satt, men det var mest i starten. Når det gjeld mat, kan eg no ete akkurat det eg vil uten å bli dårlig, det er heilt fantastisk å sleppe den bekymringa!

Berre eitt tips om du går for operasjon: Pass på å få med deg nokre litt sterkare tablettar dersom du blir skriven ut samme dag. Så har du i tilfelle ibux og paracet ikkje tar smertene i starten. Eg fekk med eit par oxynorm, og dei fekk eg absolutt i bruk for (men det var verdt det anyway!) Ikkje for å skremme deg, folk reagerer jo ulikt, men greitt å vere på den sikre sida 😊

Takk for tips! Skal evt be om det, jeg har nok ganske lav smerteterskel. Når du hadde så hyppige anfall før operasjonen, hvor lenge varte de? De fleste av mine anfall varer 4-5 timer midt på natta. Akkurat nå går jeg med konstant murring der den sitter, og vondt å ligge på den siden. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for tips! Skal evt be om det, jeg har nok ganske lav smerteterskel. Når du hadde så hyppige anfall før operasjonen, hvor lenge varte de? De fleste av mine anfall varer 4-5 timer midt på natta. Akkurat nå går jeg med konstant murring der den sitter, og vondt å ligge på den siden. 

Jeg vil anbefale deg operasjon. Hvis anfallene dine varer så lenge, det er umenneskelig. Jævlig smerter. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vil anbefale deg operasjon. Hvis anfallene dine varer så lenge, det er umenneskelig. Jævlig smerter. 

Ja, er jo det, men trodde det var vanlig? Hadde et anfall som strekte seg over en uke, DET var jævlig! Hadde litt endring i leververdier og fikk til slutt en sprøyte med voltaren. Men det var bare å holde ut.

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, er jo det, men trodde det var vanlig? Hadde et anfall som strekte seg over en uke, DET var jævlig! Hadde litt endring i leververdier og fikk til slutt en sprøyte med voltaren. Men det var bare å holde ut.

Det er visst store variasjoner i varigheten på anfall. Jeg hadde kun anfall som varte i 5-7 dager, men hadde ikke så ofte. Gikk gjerne noen mnd imellom.

Første gang ble jeg innlagt, men det var kun fordi de ikke visste hva det var. Når jeg først var inne fikk jeg bli og fikk morfin til det gikk over. Men de neste gangene måtte jeg bare klare meg selv, for det var ikke noe de kunne gjøre likevel. Fikk resept på ibux...

Skulle ønske jeg visste den gangen at det gikk an å ha korte anfall, for det jævligste var å vite da det startet at jeg kom til å ha det grusomt i flere dager. Hadde kanskje hjulpet med et lite håp. 😛

Anonymkode: d586f...f75

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Oi, kontakt lege så fort som mulig. Når jeg hadde konstant murring i galleblæra, og ikke klarte å ligge på den siden var det galleblærebetennelse. Jeg ble innlagt med en gang, og fikk antibiotika intravenøst i 3 dager.

Anonymkode: 3640a...916

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Skjedde stort sett på nattestid hos meg og, dei anfalla som gikk over ved å ta smertestillande heime varte kanskje 4-5 timar. Så var det dei som ikkje gikk over før eg kom meg på legevakta og fikk voltaren/morfin ut på morgonkvisten.

Eg fikk stikkpiller med voltaren og om ikkje det hjalp, morfin som eg kunne ta heime. Stort sett fekk eg det til å gå over med det. Å ta smertestillande i vanlig tablettform, kan visstnok av og til gjere smertene verre. Men prøvde jo å begrense inntaket, men følte meg litt junkie på slutten der, kunne knapt ete noko som helst heller uten å blir dårlig.

Ein stor lettelse å bli kvitt det iallefall 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...