Gå til innhold

Endelig tar de til fornuft, og vurderer leveutsiktene på de gamle før de setter vaksinen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Enig i at det er lurt.. personer som har passert 100 år har naturlig nok ikke forventet lang leveutsikt. Dessuten kan bivirkningene av vaksinen være nok til at de dør. Så får antivaksine-gjengen vann på mølla og mener at vaksinen er livsfarlig. 

Anonymkode: c72d3...4d0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

blir helt forferdet ,hvor lite enkelte her inne bryr seg om de eldre

Anonymkode: 5bd8f...d00

Jeg bryr meg masse om de eldre. Men hvor er fornuften å gi vaksine til en som ligger for døden? 

Anonymkode: ace43...081

1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg bryr meg masse om de eldre. Men hvor er fornuften å gi vaksine til en som ligger for døden? 

alle eldre gjør jo ikke det , mange har gode år igjen, er du foreksempel 85 og frisk, kan du leve 10-15år til

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Enig i at det er lurt.. personer som har passert 100 år har naturlig nok ikke forventet lang leveutsikt. Dessuten kan bivirkningene av vaksinen være nok til at de dør. Så får antivaksine-gjengen vann på mølla og mener at vaksinen er livsfarlig. 

Anonymkode: c72d3...4d0

Bivirkningene for denne vaksinen er de samme som de fleste andre - litt feber og vondt i armen. De eldre dør ikke av det altså. Det anbefales at de eldre vaksineres mot influensa og lungebetennelse, og det er ekstremt sjelden at noen dør av en vaksine. Det er langt mer sannsynlig at de dør av sykdommen de vaksineres mot, det er jo det som er hele poenget med vaksiner. 

Annonse

Pobie skrev (26 minutter siden):

Bivirkningene for denne vaksinen er de samme som de fleste andre - litt feber og vondt i armen. De eldre dør ikke av det altså. Det anbefales at de eldre vaksineres mot influensa og lungebetennelse, og det er ekstremt sjelden at noen dør av en vaksine. Det er langt mer sannsynlig at de dør av sykdommen de vaksineres mot, det er jo det som er hele poenget med vaksiner. 

Ja, enig. Og det var vel ikke det, det var snakk om, at man regnet på hvor lang tid de gamle har igjen, for å spare vaksiner. Det de mener her, er de som er svært, svært svake, og som f. eks ikke vil tåle en bitte liten bivirkning en gang.

Pobie skrev (1 time siden):

De lurer faktisk på om noen av de ikke har tålt bivirkningene, og kanskje faktisk dødd av det, og det er jo ikke det man vil oppnå. De har jo og vært innpå om det kan gjelde yngre mennesker som er veldig veldig syke.

Anonymkode: 692ad...b5e

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

alle eldre gjør jo ikke det , mange har gode år igjen, er du foreksempel 85 og frisk, kan du leve 10-15år til

Ja, og de skal fortsatt vaksineres. Hvis du hadde lest artikkelen så hadde du sett at de ikke skal vaksinere de som er så skrøplige at de uansett vil dø om veldig kort tid.

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

De lurer faktisk på om noen av de ikke har tålt bivirkningene, og kanskje faktisk dødd av det, og det er jo ikke det man vil oppnå. De har jo og vært innpå om det kan gjelde yngre mennesker som er veldig veldig syke.

Anonymkode: 692ad...b5e

De kan lure, men enn så lenge finnes det ikke noe bevis for at noen har dødd eller fått alvorlige bivirkninger av vaksinen, utenom noen få med allergi som fikk en allergisk reaksjon. Når man massevaksinerer vil det være folk som dør eller blir alvorlig syke etter en vaksine, det er ikke dermed sagt at det var vaksinen som var årsaken. 

Anonym bruker skrev (På 11.1.2021 den 17.15):

blir helt forferdet ,hvor lite enkelte her inne bryr seg om de eldre

8 stk har død innen få dager etter vaksinen er tatt. Hadde ikke det vært bedre at disse fikk ro og fred sine siste dager, uten å måtte vaksineres og få bivirkninger? 

Anonymkode: 59402...136

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

8 stk har død innen få dager etter vaksinen er tatt. Hadde ikke det vært bedre at disse fikk ro og fred sine siste dager, uten å måtte vaksineres og få bivirkninger? 

Anonymkode: 59402...136

Ikke bare snakk om bivirkninger, men heller kost-nytte-prinsippet, som ellers har ridd samfunnsøkonomien i Norge. For bare noen år siden har Bent Høie uttalt seg at prioritering av behandling osv må avhenge av antall gode leveår hos vedkommende. Det er også prinsippet ellers når man skal prioritere, blant annet i organdonasjonskøen, nytten av operasjoner og behandlinger osv. Men etter mars 2020 skal de med FÆRREST gode leveår prioriteres foran alle andre?

Jeg høres sikkert kynisk ut, men hva er poenget med å vaksinere folk på 105 år? Menneskekroppen er ikke skapt til å leve evig, og vi har gjennomsnittlig levealder på rundt 83 år i Norge. Det vil si at en person på 105 år har levd 22 år (over 1/4) mer enn gjennomsnittsalderen. Personen kan leve noen år til, eller kan dø i morgen fordi... jah… på samme måte som med biler, "motoren" - hjertet - stopper fordi det er utslitt. Det er svært få personer over 85 år som havner på sykehus og opptar kapasiteten som man er opptatt med å ikke sprenge. De fleste av disse dør på sykehjem. 

Jeg er selv utenlandsk, og i hjemlandet som er hardt rammet av korona er prioriteringslisten slik:

* Helsepersonell, lærere, ambulansearbeidere, politi med utevakt, brannmenn

* Eldre personer (60 +) som det er sannsynlig at lever i minst 3-5 år, med underliggende sykdommer

* Eldre personer (60 +) uten underliggende sykdommer

* Personer yngre enn 60 år med underliggende sykdommer

* Alle andre.

Har lest at mange andre land har nesten lik prioritering som mitt hjemland. Derfor blir det veldig rart at man prioriterer folk på 90 + i Norge foran alle andre. 

Anonymkode: 6ca51...486

Jeg har sett en gammel person dø av bivirkninger av influensavaksine. Selvfølgelig kan de dø av coronavaksine. Men da er de allerede veldig syke og svake fra før. 

Anonymkode: 6ffbc...b46

Annonse

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har sett en gammel person dø av bivirkninger av influensavaksine. Selvfølgelig kan de dø av coronavaksine. Men da er de allerede veldig syke og svake fra før. 

Anonymkode: 6ffbc...b46

Og hva er poenget med å vaksinere dem da?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og hva er poenget med å vaksinere dem da?

Poenget er at de ikke vet hvem det vil skje med. Hvis de vaksinerer 1000 gamle og svake og en av dem ikke tåler det var det 999 som tålte det. Det er 999 som kan slippe å engste seg for korona, som kan få besøk av familien og som etter hvert kan få pleie av helsepersonell som slipper å bruke verneutstyr og ikke er redde for smitte.

Anonymkode: a74a5...81c

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Poenget er at de ikke vet hvem det vil skje med. Hvis de vaksinerer 1000 gamle og svake og en av dem ikke tåler det var det 999 som tålte det. Det er 999 som kan slippe å engste seg for korona, som kan få besøk av familien og som etter hvert kan få pleie av helsepersonell som slipper å bruke verneutstyr og ikke er redde for smitte.

Anonymkode: a74a5...81c

Men hvis helsepersonell blir smittet, kan de fortsatt smitte. Og mange av dem som vil få vaksinen, kan også få viruset, men mildere forløp. Så det hadde vært mer fornuftig å vaksinere helsepersonell på disse sykehjemmene. 

Jeg snakker ikke om å ikke tåle vaksinen, men hvis personen sannsynligvis har under 3 måneder igjen å leve, synes jeg at det ikke er noe vits i å sette vaksinen på denne personen. For eksempel SVÆRT gamle folk (snakker om 100 + her). 

• Opprett ny...