Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Barnet mitt går i 2 klasse og leker kun med de i klassen nå,men ser flere leker med litt eldre barn og nabobarn, skal de ikke bare leke med kohorten sin ute nå? eller jeg er veldig streng nå? barnet ønsker og leke med et par naboer og 2 i paradell klassen

Anonymkode: 110a9...fde

Fortsetter under...

Noe blanding blir det her. Min 7 klassing kan leke med og besøke kamerater i klassen. Flere har brødre i 6 klasse og på den måten blandes leken. Med søsken vil man ikke kunne holde kun på kohortene. 

Reglene inne er strengere enn ute. Anbefalingene er at barn kun har besøk av barn fra samme kohort. Om de aker, står på ski/skøyter eller leker ute, så er det ikke like strengt (skal holde meteren da). Regjeringen sier at også voksne kan møtes ute-så lenge det er med nok avstand. 

Anonymkode: a0bc9...32c

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Reglene inne er strengere enn ute. Anbefalingene er at barn kun har besøk av barn fra samme kohort. Om de aker, står på ski/skøyter eller leker ute, så er det ikke like strengt (skal holde meteren da). Regjeringen sier at også voksne kan møtes ute-så lenge det er med nok avstand. 

Anonymkode: a0bc9...32c

Du blander regler og anbefalinger. Det finnes ingen nasjonal regel om besøksforbud for barn inne. Mange steder i landet er det svært kaldt nå, så det er begrenset hvor mye barn orker å være ute i vind og -18-20 grader. Ikke er det sunt heller.

Anbefaling betyr at man må se det an. I kommuner med null smittetilfeller er det jo ikke logisk at ingen skal omgås noen i det hele tatt bortsett fra kohorten sin, som kanskje ikke inneholder personer som man til vanlig leker med. Min datter har nettopp blitt flyttet mellom gruppene. I den nye gruppa har hun ikke noen nære venner - alle vennene er i den andre gruppa, eller "kohorten" som det så idiotisk kalles etter mars 2020. Hvis hun skal følge anbefaling til punkt og prikke, har hun ingen å være med på fritiden. 

Så her har vi faktisk latt henne leke med søskenbarnet sitt hele tiden. I vår kommune er det per d. d. ikke noe smitte, heller ikke etter juleferien - nå har det jo gått mer enn 10 dager både siden julaften og nyttårsaften, og antall positive prøver er fortsatt null, selv om mange testes. Så jeg synes ikke at det at hun og søskenbarnet leker sammen bare med hverandre etter skolen er noe farlig slik situasjonen er nå. Hadde kommunen hatt masse smitte, ville jeg ha vurdert annerledes.

En ting er at man vet jo ikke hvor lenge dette varer. "Bare to uker" har vi hørt siden mars, og samtlige tiltak har blitt enten forlenget, eller skjerpet inn etter disse to ukene. Så her tar vi sjansen på å la henne leke med søskenbarnet før det blir nasjonalt portforbud eller besøksforbud. Føler at når reglene endres flere ganger i uka hele tiden, så bør jeg ta sjansen på å gjøre ting mens det enda er lov å gjøre dem. Snart blir det ikke lov å forlate sitt eget hus i det hele tatt, og da er det greit at man rakk å leke litt med andre barn før man blir sperret inne. 

Anonymkode: a298c...0af

Annonse

• Opprett ny...