Anonym bruker Skrevet 11. januar 2021 #76 Skrevet 11. januar 2021 Anonym bruker skrev (På 10.1.2021 den 15.01): Hva skal med en fet pensjon når man er gammel og hele barndommen til barna forsvant i tidsklemme og stress? Anonymkode: 33b9c...f06 Likevel er det oppsiktsvekkende mange menn som synes det er greit å la barndommen til barna forsvinne i tidsklemme og press. Er ikke mannen din så opptatt av å følge opp barna sine? Anonymkode: 23b9f...453
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2021 #77 Skrevet 12. januar 2021 Anonym bruker skrev (På 10.1.2021 den 14.41): Har 3 barn, vi er to, så deler jo på ting. Kjenner jeg er dritt lei av å jobbe og det stresset det medfører. Jobber nå 100% og har gjort det så lenge jeg kan huske og ihvertfall fra vi fikk barn, eldste er nå 12 år, har jobbet i 16 år siden jeg var ferdig med vgs. Tenker det nå, at er det verdt det? Jeg er skikkelig sliten, alt er et ork, gleder meg ikke over ting osv. Mannen tjener godt, så om jeg hadde gåttned til 80% eller litt mindre så hadde vi ikke merket noe særlig til det. Dere andre som jobber redusert, trives dere med det? Er det verdt det? Hvorfor gjør du det? Anonymkode: ca569...58d Så jobb redusert da. Hvordan vil du se tilbake på livet ditt? At du "jobbet deg i hjel"? Jeg jobber 90 % og det er evig nok Anonymkode: d40cd...c48
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2021 #78 Skrevet 12. januar 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Likevel er det oppsiktsvekkende mange menn som synes det er greit å la barndommen til barna forsvinne i tidsklemme og press. Er ikke mannen din så opptatt av å følge opp barna sine? Anonymkode: 23b9f...453 Hvorfor tar du det for gitt at mannen ikke prioriterer barna? Er det egen erfaring som spiller inn her? Han får selvsagt også fordelen av en hverdag med mindre stress, selv om han ikke jobber redusert. Min reduksjon i arbeidstid gir også han bedre tid sammen med barna. Vinn vinn🙌🏼 Anonymkode: 33b9c...f06
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2021 #79 Skrevet 12. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor tar du det for gitt at mannen ikke prioriterer barna? Er det egen erfaring som spiller inn her? Han får selvsagt også fordelen av en hverdag med mindre stress, selv om han ikke jobber redusert. Min reduksjon i arbeidstid gir også han bedre tid sammen med barna. Vinn vinn🙌🏼 Anonymkode: 33b9c...f06 Hehe....selvsagt får han fordeler av at du er hjemme og tar deg av hjemmet. Jeg ville helst også hatt en skikkelig husmor hjemme, som vasket hus, tok seg av barna og hadde middagen på bordet når jeg kom hjem. Da ville jeg kunne bruke all energi til jobben, kost meg med ungene når jeg kom hjem, tjene - både i form av lønn, karriere, fylle CV'en og pensjonspoeng. Selvfølgelig har han fordeler av det, ingen tviler på det! Men så var det deg da....hvilke fordeler har du? Bortsett fra at du akkurat nå har bedre tid? Anonymkode: cfc58...19b
Syngensang Skrevet 12. januar 2021 #80 Skrevet 12. januar 2021 (endret) Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hehe....selvsagt får han fordeler av at du er hjemme og tar deg av hjemmet. Jeg ville helst også hatt en skikkelig husmor hjemme, som vasket hus, tok seg av barna og hadde middagen på bordet når jeg kom hjem. Da ville jeg kunne bruke all energi til jobben, kost meg med ungene når jeg kom hjem, tjene - både i form av lønn, karriere, fylle CV'en og pensjonspoeng. Selvfølgelig har han fordeler av det, ingen tviler på det! Men så var det deg da....hvilke fordeler har du? Bortsett fra at du akkurat nå har bedre tid? Anonymkode: cfc58...19b Ikkje hi, men rart spørsmål? Kva har du igjen for det, bortsett frå betre tid? Eg skulle kappa av meg høgre, eller iallefall venstre, armen for å få betre tid. Det er knallhard valuta. Og til sjuande og sist er det det livet vårt består av. Tid. Så gjeld det å prioritere den rett. Eg ser absolutt poenget med å ha så ein klarar seg når ein blir pensjonist, men det er faktisk mogleg å ha eit bra liv med mindre inntekt. Både som ung og gammal. Min største skrekk er no iallefall å bli gammal (ja, ei godt stund etter eg blir pensjonist altså!!!) og tenke at eg har ikkje brukt tida mi rett. Og ser at alt eg sleit for var meir unødvendig, medan det viktig glei mellom fingrane på meg. Pengane er eit middel som ein må ha nok av, men ikkje meininga med livet!!! Endret 12. januar 2021 av Syngensang Kortslutning før første posting.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2021 #81 Skrevet 12. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvorfor tar du det for gitt at mannen ikke prioriterer barna? Er det egen erfaring som spiller inn her? Han får selvsagt også fordelen av en hverdag med mindre stress, selv om han ikke jobber redusert. Min reduksjon i arbeidstid gir også han bedre tid sammen med barna. Vinn vinn🙌🏼 Anonymkode: 33b9c...f06 Hvorfor tar du det for gitt at alle som jobber fulltid opplever at barnas barndom forsvinner i tidsklemme og stress? Vi er ganske mange som klarer å jobbe fullt (og dermed ikke gå glipp av penger og pensjon) uten å oppleve tidsklemme og stress. Når to oppegående mennesker bidrar på lik linje så er det helt overkommelig. Vinn-vinn for begge parter, far slipper byrden med å være hovedforsørger og mor slipper eneansvaret for hus og hjem 🙌🏻 Selv har jeg også studert ved siden av ull jobb uten at jeg opplevde stress og mas. Men dette er vel et kapasitetsspørsmål 😊 Anonymkode: 23b9f...453
vimsa3 Skrevet 12. januar 2021 #82 Skrevet 12. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor tar du det for gitt at alle som jobber fulltid opplever at barnas barndom forsvinner i tidsklemme og stress? Vi er ganske mange som klarer å jobbe fullt (og dermed ikke gå glipp av penger og pensjon) uten å oppleve tidsklemme og stress. Når to oppegående mennesker bidrar på lik linje så er det helt overkommelig. Vinn-vinn for begge parter, far slipper byrden med å være hovedforsørger og mor slipper eneansvaret for hus og hjem 🙌🏻 Selv har jeg også studert ved siden av ull jobb uten at jeg opplevde stress og mas. Men dette er vel et kapasitetsspørsmål 😊 Anonymkode: 23b9f...453 Nå er absolutt alle jobber forskjellige noen orker rett og slett ikke spesielt om det er snakk om fysisk jobb. Det er forskjell å sitte på kontoret med ergonomisk riktig stol og varm kaffe enn å feks jobbe på en bygge plass eller asfaltere om natten.
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2021 #83 Skrevet 12. januar 2021 vimsa3 skrev (15 minutter siden): Nå er absolutt alle jobber forskjellige noen orker rett og slett ikke spesielt om det er snakk om fysisk jobb. Det er forskjell å sitte på kontoret med ergonomisk riktig stol og varm kaffe enn å feks jobbe på en bygge plass eller asfaltere om natten. Det er nok sant, men det er likevel ikke innenfor bygg og anlegg flest jobber deltid tror jeg. Anonymkode: 23b9f...453
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2021 #84 Skrevet 12. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor tar du det for gitt at alle som jobber fulltid opplever at barnas barndom forsvinner i tidsklemme og stress? Vi er ganske mange som klarer å jobbe fullt (og dermed ikke gå glipp av penger og pensjon) uten å oppleve tidsklemme og stress. Når to oppegående mennesker bidrar på lik linje så er det helt overkommelig. Vinn-vinn for begge parter, far slipper byrden med å være hovedforsørger og mor slipper eneansvaret for hus og hjem 🙌🏻 Selv har jeg også studert ved siden av ull jobb uten at jeg opplevde stress og mas. Men dette er vel et kapasitetsspørsmål 😊 Anonymkode: 23b9f...453 Og når man er så enkel som du fremstår her så er vel det meste greit tenker jeg👍🏻 Anonymkode: a88a8...cb4
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2021 #85 Skrevet 12. januar 2021 Alle gjør det de synes er best, men det er fakta at mange kvinner tar valg som setter dem i en ugunstig økonomisk posisjon. Ca. 50% av ekteskap og samboerforhold ryker, da er det som regel damene som sitter med svarteper. Hvor ofte er det inne tråder her inne om «vi skal skilles, hva har jeg krav på?» eller «jeg vil gå, men klarer det ikke økonomisk». Dere må gjerne prioriterer mer fritid, men kommer med en i mine øyne for dyr kostnad, nemlig økonomisk avhengighet til partner. Anonymkode: 955b8...177
Anonym bruker Skrevet 12. januar 2021 #86 Skrevet 12. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Og når man er så enkel som du fremstår her så er vel det meste greit tenker jeg👍🏻 Anonymkode: a88a8...cb4 Gratulerer, der vant du diskusjonen med slående argumenter! 🙌🏻 Anonymkode: 23b9f...453
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2021 #87 Skrevet 13. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Det er nok sant, men det er likevel ikke innenfor bygg og anlegg flest jobber deltid tror jeg. Anonymkode: 23b9f...453 Nei det er vel innen helse som er utrolig utfordrende og krevende. Jeg selv har en veldig aktiv og krevende jobb for kroppen og psyken, hos oss jobber veldig mange deltid pga barn. Anonymkode: befcb...58e
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2021 #88 Skrevet 13. januar 2021 Ja, jeg jobber redusert, og det er så gull! Har 70% fast, og kan jobbe litt ekstra hvis jeg ser det er behov. Har komprimert turnus, slik at de vaktene jeg tar på meg ekstra stort sett utløser overtid slik at de virkelig er verdt det. Har pensjonsspring gjennom jobben, men er nøye med å spare litt ekstra, så jeg ikke går i den typiske "kvinne-fella" som mange gjør. Mannen min tar i denne perioden en større del av husholdningen (økonomisk) da han tjener mye mer enn meg, men jeg betaler alt "mitt", og jeg sparer selv. Vi har skuddsikre avtaler når det gjelder økonomi hjemme, sånn hvis noe skulle skje (bank i bordet) i fremtiden. Vær nøye med slike ting hvis du tenker å gå ned i stilling, det er så mange som ikke tenker over slik (mulig det har blitt nevnt før i tråden, jeg har ikke lest svarene). Jeg skal hvert fall ikke begynne å jobbe fullt igjen før alle ungene er godt opp i barneskolealder, kanskje senere, det er helt fantastisk å ha overskudd og tid (har fire barn fra 1-13 år). Anonymkode: ded8e...ef4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå