Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #26 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg tuller ikke. Hadde mannen min foreslått å jobbe redusert og ment at jeg skulle betale inn til hans pensjon, hadde jeg begynt å lure. Men jeg antar at de fleste mener at dette selvfølgelig er helt greit, så lenge det er kona som er mer hjemme! Anonymkode: 123d2...05e Nå var det jo ikke dette som var spørsmålet ditt i det hele tatt, du spurte hvorfor i all verden mannen skulle ønske det, mens her snakker du om konas eventuelle motivasjon. Bestem deg! Anonymkode: 1001a...5b6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #27 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Fordi han ser verdien for familien som helhet? Anonymkode: c8de3...f6d Nettopp. Anonymkode: 1001a...5b6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #28 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Takk for svar dere. Tenker ikke så mye på pensjon egentlig, burde kanskje, men ingen som vet om man blir pensjonist heller, og vi har verdier i hus, så det bekymrer meg ikke. Er det jeg ønsker meg og, mer tid til ungene, være mer opplagt, slippe å styre med hus etter jobb eller helger, slippe å stresse om morgenen, hadde egentlig vært godt å ikke jobbet noe for en liten stund og, så dritt lei er jeg. Lei lang reiseveg osv.. Har ikke spurt på jobb, så vet ikke om det er mulig egentlig. Er ganske ny i jobben og, så kanskje ikke lurt å spørre om det enda.. Hi Anonymkode: ca569...58d Alle har rett til å jobbe redusert når dei har barn under ti år. Anonymkode: 6b4bf...340
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #29 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Alle har rett til å jobbe redusert når dei har barn under ti år. Anonymkode: 6b4bf...340 Alle har «rett» til å jobbe redusert uansett livssituasjon! Anonymkode: 123d2...05e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #30 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Alle har «rett» til å jobbe redusert uansett livssituasjon! Anonymkode: 123d2...05e Nei, du kan ikkje kreve å få gå ned i stilling om ikkje arbeidsgjevar går med på det. Men om du har born under ti år kan du kreve å få den prosent permisjon du ynskjer. Iallfall i kommunen. Prøvde å finne det same i arbeidsmiljølova, men var litt usikker der gitt. Anonymkode: 6b4bf...340
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #31 Skrevet 10. januar 2021 Tenkte kanskje å finne meg en jobb der det søkes etter 60-80%, det er mulig i mitt yrke, og kanskje melde meg til et vikarbyrå for å jobbe ekstra ved behov, trives ikke helt der jeg er nå dessverre, og det hjelper jo og på at man vil redusere tror jeg. Har ikke planer om at mannen skal betalemin pensjon, men som sagt så har vi mye egenkapital i huset vi har nå, gjeld på 2,8 mill, er 36 år. Ved å jobbe redusert så hadde jeg ikke blitt lei og sliten av at han veldig ofte jobber overtid osv. Da kunne han gjort det. Takk for svar alle. Hi Anonymkode: ca569...58d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #32 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Nei, du kan ikkje kreve å få gå ned i stilling om ikkje arbeidsgjevar går med på det. Men om du har born under ti år kan du kreve å få den prosent permisjon du ynskjer. Iallfall i kommunen. Prøvde å finne det same i arbeidsmiljølova, men var litt usikker der gitt. Anonymkode: 6b4bf...340 Jeg mente bare at i utgangspunktet velger man selv hvor mye man vil jobbe. Altså at f.eks jeg kan søke på en jobb i 70% stilling og ta den om jeg får den, uavhengig av min livssituasjon. Anonymkode: 123d2...05e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #33 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): "Fet pensjon når man er gammel"....du gode gud, er det mulig?? Hvor skal jeg begynne?? Du vet at 67 år er pensjonsalder? Tror du 67 åringer sitter på et sykehjem og venter på døden? Hvis mannen din forlater deg - eller (gud forby) dør, og du sitter der som minstepensjonist som 68 år, hvordan tenker du å betale evt huslån, kommunale avgifter, strøm, forsikring osv osv? Hvor "fet" tror du egentlig en vanlig pensjon er? Jeg er oppriktig skremt av å se hvor mange unge kvinner som fremhever det å jobbe redusert. At det er så mye bedre for barna... Ja, er det egentlig det? Hva om du sitter som enslig mor om 3 år, med din 50 % stilling? Jeg vil påstå at å sørge for trygg økonomi for seg selv og barna, uavhengig av partner, er det absolutt beste du kan gjøre for dine barn! Anonymkode: cfc58...19b Altså hvor skal jeg begynne... jeg jobber reduser jobbet 80 til nå men skal ned på 60% ett år da vi ikke har barnehage plass før august. I 80% tjener jeg fortsatt bedre enn mange andre i 100. SÅ er ikke akkurat bekymret for pensjonen. Huset er nedbetalt når jeg er 52. Så ikke bekymret for huslån heller. Tipper at jeg for en god del over minste pensjon som faktisk er forbeholdt de som ikke jobber. Jeg kan gå tilbake til 100% når som helst da jeg faktisk er ansatt 100%. Jobber redusert pga barn under 12. Anonymkode: befcb...58e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #34 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Altså hvor skal jeg begynne... jeg jobber reduser jobbet 80 til nå men skal ned på 60% ett år da vi ikke har barnehage plass før august. I 80% tjener jeg fortsatt bedre enn mange andre i 100. SÅ er ikke akkurat bekymret for pensjonen. Huset er nedbetalt når jeg er 52. Så ikke bekymret for huslån heller. Tipper at jeg for en god del over minste pensjon som faktisk er forbeholdt de som ikke jobber. Jeg kan gå tilbake til 100% når som helst da jeg faktisk er ansatt 100%. Jobber redusert pga barn under 12. Anonymkode: befcb...58e Glemte å legge til at vi etter dette året er omme skal begynne med pensjons sparing for oss begge. Anonymkode: befcb...58e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #35 Skrevet 10. januar 2021 Hva er det med nordmenn og dette mantra rundt pensjon? Klarer du deg på lavere inntekt med barn og huslån, klarer du deg også på noe mindre pensjon. Det største innhogget i økonomien er da definitivt de årene med redusert inntekt. Hva tror dere egentlig denne pensjonen utgjør? Jobber jeg 50 % vs 100% skiller det rundt 40 000 i året for min del når jeg går av. Jeg ligger omtrent på en gjennomsnittslønn i Norge. Det er utgangspunktet nå, er dere overbevist om at pensjonen er like gunstig om 30 år? Det er ikke jeg. De avgjørende faktorene den dagen du går av er huslån og oppsparte midler. Men, trådstarter, bare pass nå på at du ikke ender opp med en redusert stilling og inntekt, men med samme arbeidsmengde som før. Anonymkode: e4136...369
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #36 Skrevet 10. januar 2021 Hvorfor mannen skal betale?? Fordi kona ikke sitter hjemme å tenker hvorfor skal jeg lage mat, vaske hus og klær, eller handle til hele familien inkl. mannen som er på jobb og tjener penger imens. Jeg jobber selv redusert, det er fordi min mann jobber mye, han har en slik jobb der han er mye på jobb og må ut av huset på kort varsel. Så mens barna nå er små har vi kommer til enighet at jeg jobber redusert for at han skal få ha den jobben han har, det gagner alle. Vi har god økonomi da han tjener godt. Han hadde ikke klart det uten at jeg jobber redusert. Så jeg spør heller: Hvorfor i alle dager skal jeg miste inntekt og pensjonspoeng mens han bygger på sin inntekt og pensjon?? Selvfølgelig må han betale litt ekstra til min pensjon.. det er min fremtidige inntekt det! Og JA hvis jeg var selvstendig næringsdrivende og mitt firma gikk bra og mannen tilbudte seg å jobbe redusert for at jeg skulle klare det, så hadde vi løst det på samme måte! Anonymkode: e31f7...b49
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #37 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hva er det med nordmenn og dette mantra rundt pensjon? Klarer du deg på lavere inntekt med barn og huslån, klarer du deg også på noe mindre pensjon. Det største innhogget i økonomien er da definitivt de årene med redusert inntekt. Hva tror dere egentlig denne pensjonen utgjør? Jobber jeg 50 % vs 100% skiller det rundt 40 000 i året for min del når jeg går av. Jeg ligger omtrent på en gjennomsnittslønn i Norge. Det er utgangspunktet nå, er dere overbevist om at pensjonen er like gunstig om 30 år? Det er ikke jeg. De avgjørende faktorene den dagen du går av er huslån og oppsparte midler. Men, trådstarter, bare pass nå på at du ikke ender opp med en redusert stilling og inntekt, men med samme arbeidsmengde som før. Anonymkode: e4136...369 Nei, det blir ikke sånn at jeg må ta igjen masse arbeid hvis jeg går ned i stilling, men takk for tips. Ang det med pensjon som mange skriver, ikke vet vi om vi blir pensjonister, verdier har man jo, og som du skriver, klarer man seg på redusert inntekt med 3 barn osv, så klarer man pensjonslivet og. Hvorfor skal jeg jobbe meg ihjel? Vi lever bare en gang, og joda, livet står av å jobbe osv, men jeg er lei nå, lei stresset, lei av å ikke ha overskudd til barna, er nå de bor sammen med oss og trenger oss. Hi Anonymkode: ca569...58d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #38 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg mente bare at i utgangspunktet velger man selv hvor mye man vil jobbe. Altså at f.eks jeg kan søke på en jobb i 70% stilling og ta den om jeg får den, uavhengig av min livssituasjon. Anonymkode: 123d2...05e Ja, selvfølgeleg!! Eg tenkte på rett til å jobbe redusert i den stillinga ein allereie har😉 Anonymkode: 6b4bf...340
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #39 Skrevet 10. januar 2021 Og til hi, eg ville gått ned i stilling var eg deg. Eg jobba redusert lenge og det var fantastisk, men no har eg overteke garden, så tilsaman blir det ca ei "normal" årsinntekt (men arbeidstimar tørr eg ikkje tenke på🙈, normal timelønn er det iallefall ikkje..Men kan jo ta med borna på enkelte arbeidsoppgåver, stikke innom å sette på klesvask osb dei dagane eg er heime og jobbar på garden, utsette arbeid til etter leggetid ol. ) Men, pass på at de betalar inn til pensjon for begge, ja, når mannen jobbar så mykje at du må bidra meir enn han heime er det berre rett og rimeleg. Anonymkode: 6b4bf...340
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #40 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, det blir ikke sånn at jeg må ta igjen masse arbeid hvis jeg går ned i stilling, men takk for tips. Ang det med pensjon som mange skriver, ikke vet vi om vi blir pensjonister, verdier har man jo, og som du skriver, klarer man seg på redusert inntekt med 3 barn osv, så klarer man pensjonslivet og. Hvorfor skal jeg jobbe meg ihjel? Vi lever bare en gang, og joda, livet står av å jobbe osv, men jeg er lei nå, lei stresset, lei av å ikke ha overskudd til barna, er nå de bor sammen med oss og trenger oss. Hi Anonymkode: ca569...58d Jeg er enig med deg. Heg har sett nok av eksempler på folk som ikke blir pensjonister, eller som knapt har blitt det når tragedier oppstår. Du lever her og nå. Selvfølgelig skal man ha pensjon i baktankene men jeg er 67 år når jeg går av. Det er over 35 år til. Jeg har små barn NÅ. Jeg orker ikke bære sur, utslitt og føle meg dritt fordi jobben krever mer enn 100% av meg og det samme gjør barna. Gå ned i stilling men søk om permisjon om du kan. Vil du jobbe fult igjen gir du beskjed om det så ordner det seg. Men jeg lover deg, du angrer ikke. Forholdet og alt har godt av at mor ikke er utslitt. Anonymkode: 41338...676
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #41 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Altså hvor skal jeg begynne... jeg jobber reduser jobbet 80 til nå men skal ned på 60% ett år da vi ikke har barnehage plass før august. I 80% tjener jeg fortsatt bedre enn mange andre i 100. SÅ er ikke akkurat bekymret for pensjonen. Huset er nedbetalt når jeg er 52. Så ikke bekymret for huslån heller. Tipper at jeg for en god del over minste pensjon som faktisk er forbeholdt de som ikke jobber. Jeg kan gå tilbake til 100% når som helst da jeg faktisk er ansatt 100%. Jobber redusert pga barn under 12. Anonymkode: befcb...58e Nye regler, hvertfall i privat sektor, er at en kan gå redusert i 2 år. Og så må en eventuelt si opp den stillingen en hadde, eller gå opp igjen.. slik har det vært der jeg jobber i 8 år nå. Så kan vær en fordel å sjekke opp i det 🤔 Anonymkode: 12337...23b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #42 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Nei, du kan ikkje kreve å få gå ned i stilling om ikkje arbeidsgjevar går med på det. Men om du har born under ti år kan du kreve å få den prosent permisjon du ynskjer. Iallfall i kommunen. Prøvde å finne det same i arbeidsmiljølova, men var litt usikker der gitt. Anonymkode: 6b4bf...340 Det er ingenting i arbeidsmiljøloven som gir deg rett til redusert arbeidstid fordi du har barn under 10 år Anonymkode: 654de...5b7
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #43 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Tenkte kanskje å finne meg en jobb der det søkes etter 60-80%, det er mulig i mitt yrke, og kanskje melde meg til et vikarbyrå for å jobbe ekstra ved behov, trives ikke helt der jeg er nå dessverre, og det hjelper jo og på at man vil redusere tror jeg. Har ikke planer om at mannen skal betalemin pensjon, men som sagt så har vi mye egenkapital i huset vi har nå, gjeld på 2,8 mill, er 36 år. Ved å jobbe redusert så hadde jeg ikke blitt lei og sliten av at han veldig ofte jobber overtid osv. Da kunne han gjort det. Takk for svar alle. Hi Anonymkode: ca569...58d Så du skal jobbe mindre, tjene mindre og potensielt få levere pensjon for ar han skal kunne jobbe mer og tjene mer? Anonymkode: 654de...5b7
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #44 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er ingenting i arbeidsmiljøloven som gir deg rett til redusert arbeidstid fordi du har barn under 10 år Anonymkode: 654de...5b7 Jo, hvis du har vektig grunn til det, og det skal være en vesentlig ulempe for at arbeidsgiver kan si nei Anonymkode: 19412...703
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #45 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Så du skal jobbe mindre, tjene mindre og potensielt få levere pensjon for ar han skal kunne jobbe mer og tjene mer? Anonymkode: 654de...5b7 Hvis han ønsker det skal han få lov til det, ser ikke problemet med det. Men det er ikke noe jeg "tvinger" han til for at jeg skal jobbe mindre. Jeg må gjøre noe for meg så jeg ikke møter veggen, da er egentlig eneste mulighet å gå ned i stilling, kan jo ikke kvitte meg med barna f.eks. Hi Anonymkode: ca569...58d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #46 Skrevet 10. januar 2021 Her hopper folk rett i skyttergravene, ser jeg. Hva med å være litt rause overfor andres valg og livssituasjon? Jeg jobber 80% nå, har tre forholdsvis små barn, og en mann som ukependler. Grunnen til at jeg jobber minst er fordi jeg tjener minst, og det er jo en klassiker. Hensynet til familien, og økonomien, trumfer likevel likestillingsprinsippet for meg. Jeg har minsten hjemme den dagen jeg har fri, og og mellomste går ikke på sfo den dagen. Det gir oss en vidunderlig lomme med kvalitetstid midt i uka. Anonymkode: 512e4...ad7
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #47 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ingenting i arbeidsmiljøloven som gir deg rett til redusert arbeidstid fordi du har barn under 10 år Anonymkode: 654de...5b7 Foreslår at du sjekker fakta før du svarer. Jo, arbeidstakere har rett til redusert arbeidstid dersom de har vektige velferdsgrunner. Å ha barn under 10 år er i seg selv en vektig velferdsgrunn, dermed kan ikke arbeidsgiver nekte med mindre reduseringen medfører vesentlige ulemper for bedriften. Det skal mye til før noe anses som vesentlig ulempe Anonymkode: 28cc6...158
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #48 Skrevet 10. januar 2021 Støtter deg i å jobbe redusert mens barna er små. Jeg gjør det selv og elsker det. Pensjonen tar vi når den tid kommer, eller nærmer seg. Vi lever her og nå, barna er små og trenger deg nå og den tiden går fort. Det er verdt hver krone å ta vare på. Anonymkode: 28cc6...158
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #49 Skrevet 10. januar 2021 Svigermoren min jobbet uendelig mye de siste årene før hun skulle bli pensjonist. Fordi hun skulle ha god pensjon og nyte tiden med varn og barnebarn så snart hun ble pensjonist. Da skulle det ikke være trangt økonomisk fordi hun ville bruke all sin tid på å reise til barna sine og hjelpe til økonomisk der det trengtes etc. Barn og barnebarn var det beste i livet, og hun gledet seg enormt til dagen hun skulle gå av med pensjon. Så derfor jobbet hun, mye! Hun var lei seg for at hun måtte jobbe i julen, i påsken, på bursdager etc. Men hun gjorde det for å ha økonomisk frihet til å gjøre akkurat det hun hadde mest lyst til som pensjonist; være med barn og barnebarn hele året! Nøyaktig ett år før hun skulle bli pensjonist fikk hun hjernesvulst. 4 måneder senere døde hun... Lev livet nå, prioriter det dere virkelig ønsker nå. Ikke tenk at dere bare skal tjene masse penger først, det kan vøre for sent. Anonymkode: 8d38c...a60
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #50 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Foreslår at du sjekker fakta før du svarer. Jo, arbeidstakere har rett til redusert arbeidstid dersom de har vektige velferdsgrunner. Å ha barn under 10 år er i seg selv en vektig velferdsgrunn, dermed kan ikke arbeidsgiver nekte med mindre reduseringen medfører vesentlige ulemper for bedriften. Det skal mye til før noe anses som vesentlig ulempe Anonymkode: 28cc6...158 Det kan det være. Men det er altså ingenting eksplisitt i AML som gir deg en umiddelbar rett til redusert stilling inntil barnet er 10 år. Viktige velferdsgrunner kan være så mangt. Anonymkode: 654de...5b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå