Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #1 Skrevet 10. januar 2021 Har 3 barn, vi er to, så deler jo på ting. Kjenner jeg er dritt lei av å jobbe og det stresset det medfører. Jobber nå 100% og har gjort det så lenge jeg kan huske og ihvertfall fra vi fikk barn, eldste er nå 12 år, har jobbet i 16 år siden jeg var ferdig med vgs. Tenker det nå, at er det verdt det? Jeg er skikkelig sliten, alt er et ork, gleder meg ikke over ting osv. Mannen tjener godt, så om jeg hadde gåttned til 80% eller litt mindre så hadde vi ikke merket noe særlig til det. Dere andre som jobber redusert, trives dere med det? Er det verdt det? Hvorfor gjør du det? Anonymkode: ca569...58d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #2 Skrevet 10. januar 2021 Ja jobbet redusert etter vi fikk barn. Syns det er så utrolig verdt det, jobber 80%, har periodvis jobbet 70 % også. Føler jeg har bedre tid til å komme ajour med huset, oppfølging av unger osv. Blir ikke så stress, ikke så mye sliten. Har såpass god økonomi at det går helt fint. Blir vel litt mindre pensjon, men bekymrer meg ikke ett minutt. Mer tid til ungene, meg selv og huset er ett valg jeg aldri kommer til å angre på. Anonymkode: b7eb9...151
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #3 Skrevet 10. januar 2021 Jeg gjorde det ett år. Jobbet 80%. Det var himmelsk! Jobbet/jobber i bhg og er alenemor, så da sønnen var midt i den verste 3-årstrassen og jeg stod i det samme på jobb hver dag, ble det litt mye unger og trass. Hadde fri onsdager, sønnen var i bhg 8-14. (Han måtte være der før frokost for å ha en god dag.) Kjenner jeg godt kunnet jobbet 80% igjen, klarer meg greit økonomisk likevel. Tapet pensjon da.. Vurderer det sterkt om 3 år. Da er barnet jeg jobber 100% 1:1 på ferdig i bhg. Har ikke samvittighet til å gjøre det nå. Anonymkode: 19840...f49
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #4 Skrevet 10. januar 2021 Takk for svar dere. Tenker ikke så mye på pensjon egentlig, burde kanskje, men ingen som vet om man blir pensjonist heller, og vi har verdier i hus, så det bekymrer meg ikke. Er det jeg ønsker meg og, mer tid til ungene, være mer opplagt, slippe å styre med hus etter jobb eller helger, slippe å stresse om morgenen, hadde egentlig vært godt å ikke jobbet noe for en liten stund og, så dritt lei er jeg. Lei lang reiseveg osv.. Har ikke spurt på jobb, så vet ikke om det er mulig egentlig. Er ganske ny i jobben og, så kanskje ikke lurt å spørre om det enda.. Hi Anonymkode: ca569...58d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #5 Skrevet 10. januar 2021 Jeg har alltid jobbet redusert. Pensjonen jeg taper er vel anvendt når jeg ser hvor mye bedre hverdagen blir med litt kortere dager/fri en dag i uken. Hva skal med en fet pensjon når man er gammel og hele barndommen til barna forsvant i tidsklemme og stress? Anonymkode: 33b9c...f06
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #6 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jeg har alltid jobbet redusert. Pensjonen jeg taper er vel anvendt når jeg ser hvor mye bedre hverdagen blir med litt kortere dager/fri en dag i uken. Hva skal med en fet pensjon når man er gammel og hele barndommen til barna forsvant i tidsklemme og stress? Anonymkode: 33b9c...f06 "Fet pensjon når man er gammel"....du gode gud, er det mulig?? Hvor skal jeg begynne?? Du vet at 67 år er pensjonsalder? Tror du 67 åringer sitter på et sykehjem og venter på døden? Hvis mannen din forlater deg - eller (gud forby) dør, og du sitter der som minstepensjonist som 68 år, hvordan tenker du å betale evt huslån, kommunale avgifter, strøm, forsikring osv osv? Hvor "fet" tror du egentlig en vanlig pensjon er? Jeg er oppriktig skremt av å se hvor mange unge kvinner som fremhever det å jobbe redusert. At det er så mye bedre for barna... Ja, er det egentlig det? Hva om du sitter som enslig mor om 3 år, med din 50 % stilling? Jeg vil påstå at å sørge for trygg økonomi for seg selv og barna, uavhengig av partner, er det absolutt beste du kan gjøre for dine barn! Anonymkode: cfc58...19b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #7 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): "Fet pensjon når man er gammel"....du gode gud, er det mulig?? Hvor skal jeg begynne?? Du vet at 67 år er pensjonsalder? Tror du 67 åringer sitter på et sykehjem og venter på døden? Hvis mannen din forlater deg - eller (gud forby) dør, og du sitter der som minstepensjonist som 68 år, hvordan tenker du å betale evt huslån, kommunale avgifter, strøm, forsikring osv osv? Hvor "fet" tror du egentlig en vanlig pensjon er? Jeg er oppriktig skremt av å se hvor mange unge kvinner som fremhever det å jobbe redusert. At det er så mye bedre for barna... Ja, er det egentlig det? Hva om du sitter som enslig mor om 3 år, med din 50 % stilling? Jeg vil påstå at å sørge for trygg økonomi for seg selv og barna, uavhengig av partner, er det absolutt beste du kan gjøre for dine barn! Anonymkode: cfc58...19b Bla,bla.. Det er bare å redusere forbruket, og spare til pensjon. Og har du en mann som tjener godt, bør han også sette inn på din pensjonskonto. Det er absolutt verdt det! Anonymkode: c8de3...f6d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #8 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg har alltid jobbet redusert. Pensjonen jeg taper er vel anvendt når jeg ser hvor mye bedre hverdagen blir med litt kortere dager/fri en dag i uken. Hva skal med en fet pensjon når man er gammel og hele barndommen til barna forsvant i tidsklemme og stress? Anonymkode: 33b9c...f06 Samme her. Har jobbet redusert siden jeg fikk barn, og selv om mine er ferdig i bhg og begynner å bli store fortsetter jeg med det. Hverdagene er helt nydelige uten stress og mas, og det er viktigere enn pensjon. Jeg overlever som minstepensjonist, har et nøkternt forbrukuansett. Men sparer i fond pluss at jeg har 1.9 mill i EK. Så jeg nyter livet i 60% stilling. Anonymkode: e3c66...348
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #9 Skrevet 10. januar 2021 Jeg jobbet 80% en periode, 6 timer hver dag. For meg funket det ikke, men tenker det kommer an på type yrke og arbeidsplass. Jeg endte med å klemme inn 100% jobb på 80% tid til 80% lønn, dårlig deal. Lederjobb i det private og prosjektarbeid som er uforutsigbart. Anonymkode: a51ed...dde
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #10 Skrevet 10. januar 2021 I disse likestillingstider der særlig kvinner hevder at far er like viktig som mor og roser egne menn for å bidra på lik linje som seg selv: Hvorfor er det nesten utelukkende kvinner som jobber deltid for å «få mer tid til å ta seg av barna og ta vare på hjemmet»? Og så er det så artig når disse kvinnene mer eller mindre subtilt kritiserer andre fulltidsjobbende mødre fordi de visstnok knapt nok kan ha tid til barna sine. Deres egne menn, som også jobbet fulltid, unngår på magisk vis den samme kritikken . Selv om far tjener mer har han sikkert lyst til mer tid til å ta deg av barn og hjem han og? Og det er jo bare å tilpasse forbruket sitt til den økonomien man har? Anonymkode: 23b9f...453
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #11 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): "Fet pensjon når man er gammel"....du gode gud, er det mulig?? Hvor skal jeg begynne?? Du vet at 67 år er pensjonsalder? Tror du 67 åringer sitter på et sykehjem og venter på døden? Hvis mannen din forlater deg - eller (gud forby) dør, og du sitter der som minstepensjonist som 68 år, hvordan tenker du å betale evt huslån, kommunale avgifter, strøm, forsikring osv osv? Hvor "fet" tror du egentlig en vanlig pensjon er? Jeg er oppriktig skremt av å se hvor mange unge kvinner som fremhever det å jobbe redusert. At det er så mye bedre for barna... Ja, er det egentlig det? Hva om du sitter som enslig mor om 3 år, med din 50 % stilling? Jeg vil påstå at å sørge for trygg økonomi for seg selv og barna, uavhengig av partner, er det absolutt beste du kan gjøre for dine barn! Anonymkode: cfc58...19b Tror du jeg er helt idiot? Du vet absolutt ingenting om min personlige økonomi, min arbeidssituasjon, mitt yrke, mine fremtidsplaner. Hvorfor antar du at jeg har mann? Hvorfor antar du at jeg jobber 50 %? Men slapp helt av,du, jeg har full kontroll og trenger ikke å ofre barna sin barndom for å klare å ha en god alderdom. Det hjelper å ha et liv og en karriere før man stifter familie, skjønner du. Anonymkode: 33b9c...f06
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #12 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for svar dere. Tenker ikke så mye på pensjon egentlig, burde kanskje, men ingen som vet om man blir pensjonist heller, og vi har verdier i hus, så det bekymrer meg ikke. Er det jeg ønsker meg og, mer tid til ungene, være mer opplagt, slippe å styre med hus etter jobb eller helger, slippe å stresse om morgenen, hadde egentlig vært godt å ikke jobbet noe for en liten stund og, så dritt lei er jeg. Lei lang reiseveg osv.. Har ikke spurt på jobb, så vet ikke om det er mulig egentlig. Er ganske ny i jobben og, så kanskje ikke lurt å spørre om det enda.. Hi Anonymkode: ca569...58d Har jobbet fullt , til siste mann var 1 år, så gikk jeg ned til 60% pga det var utfordringer med skole/lekser/minste barnet og at vi ikke fikk det til å gå opp pga turnus jobb. Nå etter 10 år, har jeg søkt meg opp i 80% , pga barna er større og det går bedre med turnus jobb. Har fortsatt litt fri og god tid til barna, er mye som skal ordnes, og det er ofte ting som bare kan gjøres på dagtid. Grunnen til at jeg gikk ned i % og ikke mannen, er lønn ! Men han hadde et år redusert han og. Anonymkode: 12337...23b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #13 Skrevet 10. januar 2021 Jobber 75% stilling, på natt, og trives med det 👏 mye fri innimellom 😍 Anonymkode: 638d7...a05
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #14 Skrevet 10. januar 2021 Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne. Vi har svært aktive idrettsbarn, men siden vi er to fungerende voksne, så er det likevel absolutt ikke noe problem. Handler om planlegging, prioritering og godt samarbeid. Vi har bl.a. sørget for å bosette oss slik at vi har kort arbeidsvei. Anonymkode: b5f6d...67a
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #15 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne. Vi har svært aktive idrettsbarn, men siden vi er to fungerende voksne, så er det likevel absolutt ikke noe problem. Handler om planlegging, prioritering og godt samarbeid. Vi har bl.a. sørget for å bosette oss slik at vi har kort arbeidsvei. Anonymkode: b5f6d...67a Men hvilke jobber har dere?? Her er det en offshore og en turnus. Ikke lett å få ukene til å gå opp da, selv om vi planlegger , prioriterer og har godt samarbeid ...... Anonymkode: 12337...23b
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #16 Skrevet 10. januar 2021 Vi er to fungerende voksne vi og. Men er det ikke sånn at alle er forskjellige på hva man orker og ønsker? Du vet vel at Norge er stort og at ikke alle arbeidsplasser ligger 5 min fra bhg og arbeid, eller? Kan ikke rive opp ungene fordi jeg skal nærmere jobb, da er det bedre at det går utover meg ved å gå litt ned i stilling, mener jeg da. Vi bor midt i mellom jobbene våre, vi drar hver vår vei. Jeg leverer alltid i bhg pga han starter på jobb når bhg åpner. Jeg kjenner at jeg er sliten, og lei av å jobbe, da må veljeg gjøre noe med det? Happy mor, happy mann og barn. Takk for mange svar. Hi Anonymkode: ca569...58d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #17 Skrevet 10. januar 2021 Jeg jobber redusert. Etter at jeg fikk barn har jeg jobber 70-80%. Jeg har tre barn på 6år, 5år og 3mnd. Vurderer t.o.m å gå ned til 60% etter denne permisjonen. Jeg stortrives med det. Ja pensjonen blir mindre men vi betaler ned godt på huslånet, ferdig med det om 15år. Vi har 3mill i egenkapital i huset. Barna er små en gang og ikke minst skal jeg og mannen ha det bra. Vi nyter begge litt mindre stress. Jeg vet ikke med dere men jo mer penger vi har, jo mer bruker vi på dritt😅. Vi har tre barn hvorav to er med på aktiviteter. Jeg jobber redusert å blir mindre sliten, mannen nyter å slippe å stresse hjem fra jobb hver dag. I tillegg nyter han at jeg har ordnet ting hjemme som middag, at jeg kan legge barn ig bli med på aktiviteter. Jeg merker jeg har mer tålmodighet, jo mer sliten og stresset jeg er jo kortere er lunta. Pensjon, ja den blir mindre. Har vurdert å starte å spare men per nå betaler vi ned ner på huset. Vi er gjeldsfrie når vi er 47 og 55år å har god tid til å kunne spare til pensjon da. I tillegg arver vi jo selv om vi ikke tenker på det nå- pensjonspenger der å. ungene er små en gang og den tiden er verdifull for meg. Men nedbetalt hus og kun regninger som strøm, mobil, tv/Internett, bil mat og moro skal jeg nok klare meg. Anonymkode: 41338...676
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #18 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne. Vi har svært aktive idrettsbarn, men siden vi er to fungerende voksne, så er det likevel absolutt ikke noe problem. Handler om planlegging, prioritering og godt samarbeid. Vi har bl.a. sørget for å bosette oss slik at vi har kort arbeidsvei. Anonymkode: b5f6d...67a Burde ikke fungerende voksne kunne svare skikkelig? Anonymkode: 19412...703
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #19 Skrevet 10. januar 2021 Jeg gikk med til 90 % ( 1 dag fri annen hver uke) da eldste hadde sitt siste år i bhg. Og skal søke meg ned til 90% fra 1 august. Da yngste starter på sitt siste bhgår Anonymkode: 45ee1...f31
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #20 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kunne ikke falle meg inn i halvsøvne. Vi har svært aktive idrettsbarn, men siden vi er to fungerende voksne, så er det likevel absolutt ikke noe problem. Handler om planlegging, prioritering og godt samarbeid. Vi har bl.a. sørget for å bosette oss slik at vi har kort arbeidsvei. Anonymkode: b5f6d...67a Kontorjobb da 😄😄? Anonymkode: c8de3...f6d
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #21 Skrevet 10. januar 2021 Du kan jo bare betale inn full pensjonssparing, så er den saken ute av verden. Anonymkode: 1001a...5b6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #22 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Bla,bla.. Det er bare å redusere forbruket, og spare til pensjon. Og har du en mann som tjener godt, bør han også sette inn på din pensjonskonto. Det er absolutt verdt det! Anonymkode: c8de3...f6d Hvor i all verden skal mannen betale inn på pensjonskontoen til kona, bare fordi hun ikke gidder å jobbe 100%? Anonymkode: 123d2...05e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #23 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvor i all verden skal mannen betale inn på pensjonskontoen til kona, bare fordi hun ikke gidder å jobbe 100%? Anonymkode: 123d2...05e Tuller du? Mange menn ser en enorm verdi i at kona velger å være mer hjemme. Anonymkode: 1001a...5b6
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #24 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Tuller du? Mange menn ser en enorm verdi i at kona velger å være mer hjemme. Anonymkode: 1001a...5b6 Nei, jeg tuller ikke. Hadde mannen min foreslått å jobbe redusert og ment at jeg skulle betale inn til hans pensjon, hadde jeg begynt å lure. Men jeg antar at de fleste mener at dette selvfølgelig er helt greit, så lenge det er kona som er mer hjemme! Anonymkode: 123d2...05e
Anonym bruker Skrevet 10. januar 2021 #25 Skrevet 10. januar 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvor i all verden skal mannen betale inn på pensjonskontoen til kona, bare fordi hun ikke gidder å jobbe 100%? Anonymkode: 123d2...05e Fordi han ser verdien for familien som helhet? Anonymkode: c8de3...f6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå