Gå til innhold

Angående servise- hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har altfor mye servise som det. Det meste er arvet og derfor ikke valgt ut fra egne preferanser. Så er det ett servise jeg virkelig elsker, og vurderer da å kjøpe. Kan bare kjøpe noe, ikke komplett. Hva får jeg mest glede av? Frokost eller middag? Og til hvor mange? Det er bare aktuelt å bruke til voksne (svindyrt), så blir jo typisk når vi har besøk av et vennepar eller jeg har jentegjengen på lunsj eller middag (vi er seks stk).

Anonymkode: 6406c...3df

Skrevet

Jeg hadde kjøpt middagsserviset. Jeg serverer oftere middag enn brødmat/kake til de voksne gjestene mine. 

Anonymkode: 3698a...187

Skrevet

Minst til 8 personer. Helst 12😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Minst til 8 personer. Helst 12😊

Jeg har allerede to komplette middagsserviser til 12 (og svært sjelden 12 på middag).

Skrevet

Jeg hadde begynt å samle og å lete. Legg inn et søk på finn. Start med tallerkener til middag? Hvilket servise er det? Jeg tenker ellers som så at om du synes det er for fint til å bruke og å glede seg over er det ikke mye vits. Å ha pene ting i skapet som aldri er i bruk er for meg bortkastet. Kjøp det, bruk det, elsk det og gled deg over det. Sett de arvede i skapet og spar til ungene eller noe.

Skrevet

Da skjønner jeg helt ærlig ikke hvorfor du vil kjøpe enda mer, men det er jo ikke det du lurer på.

Hvis jeg skulle ha kjøpt meg et svindyrt servise som skal brukes sjelden, vil jeg helt klart ha kjøpt middags-servise. Eller et litt mindre fancy frokost-servise til bruk litt oftere

Anonymkode: 85d4f...131

Skrevet

Jeg har også arvet servise som jeg ikke liker, det står i en kasse på loftet. Plutselig blir det populært igjen, eller noen i neste generasjon liker det, jeg har ikke hjerte til å selge...

Kjøpe/spare på et servise du selv liker er helt greit synes jeg, og å ha et penservise som du bare bruker til middagsgjester en sjelden gang er også greit. At barna får en barneasjett og de voksne en dyr tallerken er innenfor til en viss alder, men personlig har jeg ikke gjort det sånn etter at ungene fylte 3 år. De kaster ikke akkurat tallerkenen i gulvet, det har jeg aldri opplevd.

Et veldig dyrt frokostservise/kaffeservise som du da sjelden kan bruke, og som barna ikke kan få av ved bursdager o.l. ser jeg personlig ingen nytte av. Til kaffe og frokost vil jeg ha noe jeg kan dekke på til alle av altså.

Anonymkode: c0996...1ea

Skrevet
amandine skrev (33 minutter siden):

Jeg hadde begynt å samle og å lete. Legg inn et søk på finn. Start med tallerkener til middag? Hvilket servise er det? Jeg tenker ellers som så at om du synes det er for fint til å bruke og å glede seg over er det ikke mye vits. Å ha pene ting i skapet som aldri er i bruk er for meg bortkastet. Kjøp det, bruk det, elsk det og gled deg over det. Sett de arvede i skapet og spar til ungene eller noe.

Royal copenhagen musselmalt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ha ha ha da skjønner jeg deg veldig godt, det er utrolig fint og det hjelper ikke så mye å legge inn søk på finn. Men det er vel verdt investeringen, og du kan trygt bruke det hver eneste dag, det er ikke et servise som blir slitt. Når verden åpner litt igjen tar du deg en tur til Danmark og handler annensortering på fabrikkutsalget, det er usynlige feil og gode priser. Du har god smak 😂, jeg har det selv.

Skrevet

Dette serviset finnes i skapene hos ca. annenhver dame over 75 år. Gi det tre år til, så kan du kjøpe det billig fra dødsbo. 

Anonymkode: 67e9a...7b6

Skrevet
amandine skrev (8 minutter siden):

Ha ha ha da skjønner jeg deg veldig godt, det er utrolig fint og det hjelper ikke så mye å legge inn søk på finn. Men det er vel verdt investeringen, og du kan trygt bruke det hver eneste dag, det er ikke et servise som blir slitt. Når verden åpner litt igjen tar du deg en tur til Danmark og handler annensortering på fabrikkutsalget, det er usynlige feil og gode priser. Du har god smak 😂, jeg har det selv.

Jo takk 😊 Dyrt å ha god smak 🤪 Vurderer også Bogstad strå fra PP. Det er litt rimeligere og jeg syns tallerknene er like fine. Liker krusene til RC bedre, men om jeg skal ha middag spiller jo det ingen rolle. Jeg har ministrå fra PP til hverdagservise, så da kan jeg jo også bruke litt av de serveringsfatene og bollene.

Skrevet

Utrolig fascinerende hvor ulik smak vi har! Jeg synes ikke det var det minste pent.

Men jeg ville definitivt ha kjøpt inn til middag først, og så kan du jo ønske deg mer til jul ol.

Anonymkode: 92ceb...faf

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Ikke særlig pent service men smaken er som baken 🤷‍♀️

Anonymkode: f0ee3...50e

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enig med deg, dette stråmønsteret som det også kalles, tror jeg man blir lei av fortere enn svint. 

Vet det var veldig populært for 25-30 år siden, så det er vel normal sirkulasjonstid i trender som trekker dette opp igjen nå. Det var et "must" for en husmor med respekt for seg selv å ha dette eller det såkalte "bondemønsteret" på kaffeservise "til pent" den gang. Ev. Bogstad hvitt. 

Det kommer nok stråmønsterete serviser på Finn i mengder i løpet av få år. 

Endret av Petra Prøvedukke
Skrevet

Jeg hadde satt arvegodset på loftet og begynt å spare på dette. Da har du noe å ønske deg til jul og bursdag og så går det kjapt å bygge opp.

Selv ELSKER jeg serviset - og alt annet - fra mine bestemødre, som min mor ikke kunne fordra. Så sjansen er der for at dine barn liker arvegodset. 

Anonymkode: cde57...488

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg synes det var veldig fint, mens mye av det som er populært for tiden, liker jeg ikke i det hele tatt.

Anonymkode: cde57...488

Skrevet (endret)
Petra Prøvedukke skrev (5 minutter siden):

Enig med deg, dette stråmønsteret som det også kalles, tror jeg man blir lei av fortere enn svint. 

Ja, det har du nok rett i. Eller ikke? Det har blitt produsert siden 1775, så må vel kunne komme i kategorien for klassisk stayer? Jeg har deler laget fra 1885 og frem til i dag. Det er god kvalitet også.

Endret av amandine
Skrevet (endret)
Petra Prøvedukke skrev (23 minutter siden):

Vet det var veldig populært for 25-30 år siden, så det er vel normal sirkulasjonstid i trender som trekker dette opp igjen nå. Det var et "must" for en husmor med respekt for seg selv å ha dette eller det såkalte "bondemønsteret" på kaffeservise "til pent" den gang. Ev. Bogstad hvitt. 

Det kommer nok stråmønsterete serviser på Finn i mengder i løpet av få år. 

Du vet virkelig ikke helt hva du snakker om. Kopiene fra firkløveren finner du kanskje på finn i hauger, men ikke de håndmalte av god kvalitet fra Porsgrunn eller RC.

Endret av amandine
Skrevet

Det er et kjempefin og varig servise, jeg skjønner meg ikke på dere som tror det er en døgnflue? Jeg tror kanskje ikke dere vet helt hva dere snakker om?

Når det gjelder bruk og at barn ikke kan spise av det, skjønner jeg heller ikke så mye🥴jeg har arvet et servise som er over 50 år, det har vært brukt til alle fine- og halvfine anledninger i alle disse år uten at en eneste tallerken har blitt knust. Det er et hakk i ene suppeskåler, men det er pga litt hardhendt behandling av meg og ikke barna son skyld. Slike serviser fortjener å bli brukt :) 

Såeh, for å svare på spørsmålet ditt så hadde jeg satset på middagstallerkener først, nok til venninnegjengen, og så supplert etterhvert. 

Skrevet

Har selv arvet et servise som jeg nok ikke hadde valgt selv, Bogstad hvit. Heldigvis er det hvitt og sånn sett enkelt å bruke til alle anledninger. Jeg syns arvet servise har en verdi i kraft å være arvet, og på den måten blir det "fint". Men det er helt innafor å samle til et eget som du velger selv. Det er også veldig greit å kjøpe gaver til noen som samler, da vet man alltid hva man kan kjøpe. 

Men om delene er så dyre at ingen gidder å kjøpe i gave, eller at det blir for dyrt å erstatte knuste deler, da er det dumt. Å så disse servisene som går ut av produksjon før du har fått skaffet alle delene!!

Anonymkode: 290c7...e32

Skrevet

Jeg synes det er kjempefint, min bestemor på 99 år har kaffeservise. Men i mine øyne er det hverdagsservise, det tåler hverdagsbruk det der altså, og mønsteret også er hverdag for meg.

Men kjempefint, absolutt :)

Anonymkode: c0996...1ea

Skrevet

Jeg har et enkelt hverdagsservise + kaffeservise i pillivuyt riflet hvit, og har krus fra RC som kan brukes til. Trenger ikke å blakke meg, og jeg får likevel nyte mønsteret i små doser😅

Anonymkode: 47a53...59d

Skrevet

Jeg var inne og sjekket priser nå, og du store verden, det var dyrt! 

Men det er jo et servise for all tid og kan gå i arv i generasjoner. 

Anonymkode: fa7eb...fba

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har et enkelt hverdagsservise + kaffeservise i pillivuyt riflet hvit, og har krus fra RC som kan brukes til. Trenger ikke å blakke meg, og jeg får likevel nyte mønsteret i små doser😅

Anonymkode: 47a53...59d

Signerer denne. Kan bli for mye med mønster på alle delene

Anonymkode: 313b4...ef8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...