Gå til innhold

Himmel, smokkeslutt med eldste..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var jeg tidligere i desember som spurte om råd og ikke dømmende meninger til smokkeslutt for ei som nettopp var blitt 5 år. 
Natta går fint og sovner greit, MEN humøret og sinnet er helt vanvittig etter smokkeslutt. Hun smeller med dører, slår, kaster ting og så videre. Tidligere roet hun seg med en kosestund med smokken f eks litt etter bhg, før vi la den bort til natten. Men nå, går hun på høygir hele dagen. Vi legger til rette for kosestund og rolige blikk, men hun reagerer med sinne og voldsomt temperament 🙃🙃🙃

Anonymkode: 63122...1b9

Skrevet

Har du noen tips? Har en på 4,5 år som jeg forsøker å overtale til å gi slipp, men jeg kommer ingen vei. Vurderer å bare klippe over alle smokkene en kveld, men frykter konstant vræling dagen derpå for å gå på butikken å kjøpe nye.. Bruker ikke smokken så mye lengre, kun ved søv, men den er ekstremt viktig for han. Aner ikke hvordan vi skal gripe det an, men nå må vi sette inn nådestøtet snart. 

Ellers kan jeg godt forstå hvorfor jenta de er frustrert. Kan hun finne noe annet å roe seg med? Ligge og slappe av med en bamse, et pledd eller noe annet som gir kos? Det er antageligvis bare for en periode og til hun blir helt vant til det :)

Anonymkode: e6dd9...c63

Skrevet

Jeg pleier egentlig ikke svare spydig, nedlatende el. Men her må dere virkelig skylde dere selv. 5 år og først nå slutte med smokk!!? Altså, da er hun stor nok til å reagere slik når hun mister det som betydde mye for henne. Og nå må dere bare stå i det. Det går nok bedre over tid.

Anonymkode: 52021...d16

Skrevet

Jenta vår var veldig utrygg, og mye syk som liten. Hun sluttet rett før hun fylte 4 år. Hun og jeg lagde en kalender sammen. Var vel ca 25 dager eller no til dagen vi skulle sende smokken til Sabeltann. Hun krysset ut for hver dag. Siste dagen skrev vi et brev til Sabeltann, faktisk adresse, den finner du på hjemmesiden til Dyreparken, så postet hun brev og stk smokk i en rød postkasse. Rett etter dro vi å kjøpte is og en liten gave hun hadde ønsket seg lenge. Fikk super bra! 🤩

Helt sikkert fordi hun selv var med  på prosessen.  

Jeg hadde aldri klipt over smokker, dynket de i nope vondt osv. La barnet være med på prosessen. 

Etter en stund fikk vi bilde og brev fra selveste Kaptein Sabeltann. Det var veldig stas! Han skrev at han tok godt vare på smokken. 

Anonymkode: 9097f...6dd

Skrevet

Støtter siste. Så store barn må delta på dette. For det skjønner det. 
Ha en kalender der dere sier om XX dager, etter du er X år, til Påske osv. argumentet er at de nå er offisielt for store for smokk, det skjønner de også. 

Anonymkode: affed...b7b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg pleier egentlig ikke svare spydig, nedlatende el. Men her må dere virkelig skylde dere selv. 5 år og først nå slutte med smokk!!? Altså, da er hun stor nok til å reagere slik når hun mister det som betydde mye for henne. Og nå må dere bare stå i det. Det går nok bedre over tid.

Anonymkode: 52021...d16

Jeg pleier heller ikke å svare spydig eller nedlatende, men når man ikke skjønner at det antagelig ligger mer bak såpass sen smokkeslutt enn at man ikke har giddet før så må man mangle noe vesentlig i sin forståelse av verden!

Hi, barnet har mistet noe viktig i livet sitt, kanskje uten å skjønne helt hvorfor så det er jo en sorgreaksjon. Det vil jo gå over, men litt avhengig av hvor viljesterk hun er kan det ta tid. Hvor lenge siden er det siden hun sluttet?

Anonymkode: e81fd...888

Skrevet

Sluttet når juleferien begynte, med nedtelling og alt. 

Anonymkode: 63122...1b9

Skrevet

Sluttet begge den dagen de fylte tre. Vi sa bare at når man er tre år trenger man ikke smokk . Gjorde som lenger oppe her, sendte de til Sabeltann, fikk brev tilbake. Ene barnet klaget/kranglet litt. Men vi så sånn på det, at det å bruke smokk var en avhengighet vi som foreldre hadde valgt for barnet, og vi måtte også ta det bort. Og en smokk skal være for et suttebehov, og det har ikke femåringer. At det er kos og trøst er noe annet, men da må man gi et alternativ. 
Ta fra meg pepsi Max, og jeg hadde smelt med dørene en måneds tid jeg også.... men om det ikke var å få tak i så hadde jeg blitt avvent... 😉 

Barn MÅ ikke ha smokk, ikke alle barn bruker smokk, ei heller barn med spesielle behov. At man ikke liker/tåler at barnet kan synes noe er dumt/ubehagelig får man ta på sin egen kappe. Ikke legg det ansvaret på barnet, med å si at «han gråt så jeg gikk og kjøpte nye smokker»... 

Anonymkode: 262fd...ecf

Skrevet

Har hun en bamse hun kan bruke/holde i når dere har kosestund etter bhg? Min yngste måtte slutte med smokk i 2 års alderen da han tygget de i stykker. Fikk med seg en bamse i bhg for å sove med istedenfor smokk.

Anonymkode: a546c...92d

Skrevet

beklager,men dette må dere ta skylden for selv

Anonymkode: 8afd4...d57

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Beklager, men er det mulig å skjønne så lite?

Skrevet
4 minutes ago, Anonym bruker said:

Beklager, men er det mulig å skjønne så lite?

aboslutt ikke, kan ikke skylde på barnet her

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Gjør hun det da? Hun ber om råd til å håndtere situasjonen og barnet. Kanskje du bør jobbe litt med leseforståelsen din?

Anonymkode: b2df0...161

Skrevet

Beklager, men går det an å være så tett. 

Anonymkode: 9097f...6dd

Skrevet

Burde kanskje gå opp for dere at dere har latt det gå for langt eller? En smokk brukes fordi spedbarn har et sugebehov. Det er som regel problemfritt om barnet slutter rundt 2 års alder. Men en 5 åring? Helt utrolig. Sugebehovet burde vel bære borte for lengst. 

Anonymkode: 17b92...6ce

Skrevet

Smokk er stimulerende. Smokken hjelper barnet med å finne roen. 
_ Alle_ «stimmer», ikke bare barn og folk på autismespekteret. Vi voksne gjør det også: vi drikker kaffe, snuser, strikker, fikler med en penn, tygger tyggegummi ... atferd som hjelper oss med å finne roen når vi er stresset eller overstimulerte. 
Jeg lurer på om smokken fremdeles har en slik funksjon for henne. Er det mulig å eventuelt erstatte smokken med noe annet?  Om ti minutter med smokk redder ettermiddagen, ser jeg ikke problemet. Ta tiden, lag «en lomme» hvor smokken kan tas frem litt? Kutte ned på tiden etterhvert og kanskje finne noe som er mer attraktivt? 
Ellers er jeg tilhenger av fredsbevarende arbeid i heimen, og jeg har fortsatt til gode å se en konfirmant med smokk 😊

Skrevet

Sjelden man ser en konfirmant med smokk. Sier ikke at dere skal gi fri tilgang, men kanskje heller trappe ned?

Anonymkode: c29e9...f79

Skrevet

Så det er ikke mulig å være så dum? Det var da en lettelse 😅

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Så det er ikke mulig å være så dum? Det var da en lettelse 😅

må bare le av dere her inne, med engang noen sier i mot, er man dumme

Skrevet

Atferden høres litt typisk ut for alderen, men helt sikkert forsterket av smokkeslutten og at hun nå ikke kan regulere seg ned med smokk. Det høres ut som dere gjør mye riktig, HI, med å legge til rette for kosestund og rolige blikk. Bare fortsett med det, bruk litt tid på ettermiddagen før dere lager middag på å ta henne på fanget og se i en bok eller bare kose litt. Vær trygge og gode voksne når hun raser og smeller med dørene (det kan være vanskelig, vi har en snart 5-åring som lett kan få meg til å tenne på alle plugger når han begynner å kaste på leker og smelle med døren😅), så går dette seg til etterhvert. Om hun har en bamse eller noe annet hun har som trygghet i sengen nå som smokken er borte, kan jo det brukes litt på ettermiddagen også. 

Anonymkode: 9b430...672

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...