Gå til innhold

Forsterkelsesgarn - strikke sokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det skal visstnok finnes et tynt nylongarn som man strikker sammen med ullgarnet man bruker når man strikker sokker. Dette for forsterke hælen så det ikke så fort blir hull. Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i slikt garn?

Anonymkode: e34de...24c

Fortsetter under...

Skrevet

Nylontråd kan du bruke, altså de fleste sytråder som ikke er i bomull. Dette blir heller ikke så klumpete. 

Skal du strikke sokker til voksne bør du velge garn som inneholder ca 30% nylon, til barn kan du velge mindre prosent nylon siden de ikke sliter heler like mye. Det er mest voksne som sliter heler. Du kan også bruke dobbelt barn i helen, det gjør mamma på pappa sine sokker, jeg syns ikke det r behagelig, men pappa syns dette er helt greit og han får ikke hull i hælene lengre. Jeg får aldri hull i sokker så jeg kan ha sokker i alt. 

Anonymkode: b28e2...3e3

Skrevet

Jeg bruker bare bomullsgarn som forsterker

Anonymkode: 97ea6...58a

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Nylontråd kan du bruke, altså de fleste sytråder som ikke er i bomull. Dette blir heller ikke så klumpete. 

Skal du strikke sokker til voksne bør du velge garn som inneholder ca 30% nylon, til barn kan du velge mindre prosent nylon siden de ikke sliter heler like mye. Det er mest voksne som sliter heler. Du kan også bruke dobbelt barn i helen, det gjør mamma på pappa sine sokker, jeg syns ikke det r behagelig, men pappa syns dette er helt greit og han får ikke hull i hælene lengre. Jeg får aldri hull i sokker så jeg kan ha sokker i alt. 

Anonymkode: b28e2...3e3

Takk for svar! Altså, helt vanlig sytråd i nylon som man bruker når man syr på symaskin...?

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Takk for svar! Altså, helt vanlig sytråd i nylon som man bruker når man syr på symaskin...?

Og kan jeg bruke sytråd i polyester i stedet for nylon?

Skrevet

Du kan også bruke silkegarn, feks råsilke fra nøstebarn https://nostebarn.no/rasilke-til-forsterkning

Jeg liker best at alt er naturfiber. ❤️ 
Da slipper jeg nylonplast. Men tror det går greit å bruke polyestersytråd om du vil det! Legg den gjerne dobbelt, evt. 🧵🧶 

Anonymkode: 88f00...c81

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan også bruke silkegarn, feks råsilke fra nøstebarn https://nostebarn.no/rasilke-til-forsterkning

Jeg liker best at alt er naturfiber. ❤️ 
Da slipper jeg nylonplast. Men tror det går greit å bruke polyestersytråd om du vil det! Legg den gjerne dobbelt, evt. 🧵🧶 

Anonymkode: 88f00...c81

Tusen takk 😘

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...