Gå til innhold

Datteren min har fått for seg at hun skal være vegetarianer

Anbefalte innlegg

frk Nilsen skrev (Akkurat nå):

Linser er supert! Husk ulike linser har ulik koketid og noen skal vasses ut mens andre holder det med å skylle. 

Ehm... ulike linser? Mulig jeg bor greit utpå bygda, for i nærbutikken her er det bare «linser» liksom😂

Anonymkode: 2f48b...20f

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor svarer du ikke på alder på barnet? Tenker dette er en glimrende anledning til å lære planlegging, handling og matlaging for den som ønsker dette kostholdet.

Anonymkode: 04bc9...c27

Jeg ser ikke at alder på baret er relevant for middagstips på vegetarmat hele familien kan spise

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ehm... ulike linser? Mulig jeg bor greit utpå bygda, for i nærbutikken her er det bare «linser» liksom😂

Røde, grønne, gule, sorte, franske... tørre linser, linser i lake... mange typer 😅

De røde er veldig allsidige, enkelt å bruke de som du får i boks, ferdig utvannet. Trenger kun å kokes i ca 10 min. 

Anonymkode: 4d900...f8b

Røde, grønne, gule, sorte, franske... tørre linser, linser i lake... mange typer 😅

De røde er veldig allsidige, enkelt å bruke de som du får i boks, ferdig utvannet. Trenger kun å kokes i ca 10 min. 

Anonymkode: 4d900...f8b

Da må jeg til nabobygda og se om de har funnet ut at linser ikke er linser der😂😂

Det trenger ikke være så vidløftig. Jeg er selv vegetarianer, og lager alltid middag med og uten kjøtt. Vegefarse er et godt alternativ til kjøttdeig. Eldstejenta foretrekker den til taco, selv om hun ikke er vegetarianer. Tilbehøret er felles. Lapskaus kokes først som grønnsakssuppe, så bruner jeg mel og margarin og tilsetter suppa, så den blir en fyldig brun lapskaus. Min del får en boks linser, de andre får noe kjøtt/pølse i sin. Biff, kjøttkaker, karbonade, burger, kylling osv erstattes med noen vegetarkaker, grønnsaksnuggets e.l til meg, og så er tilbehøret det samme til alle. Det selges mye ferdig i butikk, men det er og enkelt (og morsomt) å lage selv. Finn ei oppskrift på nettet, og eksperimenter litt med krydder, linser, bønner og kikerter.

Dette er ikke middagsforslag, men pålegg: la en boks store hvite bønner renne av seg laken (den kan erstatte egg i div), ha det i en egnet stavmikser bolle, tilsett litt olivenolje, en dæsj sitron, litt salt, pepper og hvitløkspulver, og kjør det glatt i stavmikser. Tilsett mer olje mens du kjører, til du får en fin kremete konsistens. Dette er litt på måfå, og krever litt smaking første gangene, for å finne ut mengdeforhold. Godt på brød og knekkebrød, med paprika, eple, klementiner osv oppå.

Anonymkode: f6c55...3aa

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Det var mye kikerter... 

Vi lager middag sammen, men jeg skal handle inn for hele neste uke i dag

Hva med å takk for mange gode tips? 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Noen som har oppskrift på blomkålbunn til pizza?

Det er jo bare tull. Vanlig pizzabunn er vegetarisk 

Anonymkode: be41d...145

Masse i det italienske kjøkkenet er vegetarisk. Pasta aglio e olio, pasta med pesto, pasta cacio e pepe, stek ev. litt sopp ved siden av om du vil ha litt mer "substans". 

Du kan ha burgere til dere og bare kjøpe en ferdig vegetarburger eller kjøpe en stor portobellosopp eller to og steke til hennes. Masse godt tilbehør til, så blir det godt. Sylta rødløk, for eksempel. 

Vårruller kan lages vegetarisk, eller kjøpes i frysedisken. Ostesufflé, risgrøt, pannekaker, ostesmørbrød, omelett...masse å velge i. 

Ta en tur i butikken og se hva de har av fryste vegitarprodukter. Jeg vet vi har pølser, nuggets, «kjøttdeig» «strimlet kylling» hamburger, snitzel osv hos oss. Om du ser dette utvalget, kanskje kjøper noe så kan du planlegge middagen utifra dette. Denne kjøttfrie varianten til barnet og vanlig til dere, med det samme tilbehøret. Olje til å steke med og havremelk feks som erstatter for melk. Det smakes ikke forskjell eller oppfører seg ulikt i de fleste retter, selv for meg som ikke er noe glad i slikt(hadde en svigerinne med melkeallergi, ikke noe problem å lage de vanlige middagene jeg pleide med denne bittelille endringen. Ingen i huset smakte forskjell. Selv ikke i kaker, ikke prøvd bløtekaker men kaker som stekes i ovnen) 

Gryter der kjøttet er i må evt bare være vegitar, så slikt blir det mer styr med å gjør både kjøttfri go vegitar. Men middag med nuggets, snitzel osv er ikke noe problem. Poter og grønnsaker er veggis, sausen lages med havremelk. Dressing er jo noe dee har i kjøleskapet lenge, så to ulike slag er ikke noe styr. 

Anonymkode: 0e5f2...afb

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ta en tur i butikken og se hva de har av fryste vegitarprodukter. Jeg vet vi har pølser, nuggets, «kjøttdeig» «strimlet kylling» hamburger, snitzel osv hos oss. Om du ser dette utvalget, kanskje kjøper noe så kan du planlegge middagen utifra dette. Denne kjøttfrie varianten til barnet og vanlig til dere, med det samme tilbehøret. Olje til å steke med og havremelk feks som erstatter for melk. Det smakes ikke forskjell eller oppfører seg ulikt i de fleste retter, selv for meg som ikke er noe glad i slikt(hadde en svigerinne med melkeallergi, ikke noe problem å lage de vanlige middagene jeg pleide med denne bittelille endringen. Ingen i huset smakte forskjell. Selv ikke i kaker, ikke prøvd bløtekaker men kaker som stekes i ovnen) 

Gryter der kjøttet er i må evt bare være vegitar, så slikt blir det mer styr med å gjør både kjøttfri go vegitar. Men middag med nuggets, snitzel osv er ikke noe problem. Poter og grønnsaker er veggis, sausen lages med havremelk. Dressing er jo noe dee har i kjøleskapet lenge, så to ulike slag er ikke noe styr. 

Anonymkode: 0e5f2...afb

Kjøtterstatninger er ikke godt. Jeg har smakt flere og liker de ikke. Jeg bruker bare vanlig melk i mat. Ser ikke hvorfor jeg skal måtte bytte ut den med havremelk, selv om den er veldig god i kaffe. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kjøtterstatninger er ikke godt. Jeg har smakt flere og liker de ikke. Jeg bruker bare vanlig melk i mat. Ser ikke hvorfor jeg skal måtte bytte ut den med havremelk, selv om den er veldig god i kaffe. 

Fotrdi hun er vegetarianer vel

Anonymkode: 995b7...463

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, stemmer, jeg blandet det sammen.

Anonymkode: 995b7...463

Altså ost, egg, melk, smør og fisk er ikke et problem her😊

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså ost, egg, melk, smør og fisk er ikke et problem her😊

Da er hun vel strengt tatt pescetarianer og ikke vegetarianer. 

Ta en kikk inne på Veganmisjonen. De har masse gode retter, og det smaker veldig godt.

Datteren min har vært vegetarianer siden hun var 15, i snart 8 år, og det vi ofte kommer tilbake til når hun er hjemme er taco med kidneybønner og tacokrydder istedenfor kjøtt. Lasagne med revne grønnsaker. Falafel og hjemmelaget hummus. Diverse wok med kikerter som proteinkilde. Pastasalat med egg fungerer alltid bra og her kan man jo putte i alt det man lyster. 

Noen av ferdigproduktene smaker greit, andre fryktelig. 

Himmel og hav skrev (12 minutter siden):

Da er hun vel strengt tatt pescetarianer og ikke vegetarianer. 

Det er en form for vegetarianer. Det finnes flere typer. Den du nevner spiser også fiks og skalldyr, mens andre typer også spiser egg og meieriprodukter. Men de er alle vegetarianere

48 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er en form for vegetarianer. Det finnes flere typer. Den du nevner spiser også fiks og skalldyr, mens andre typer også spiser egg og meieriprodukter. Men de er alle vegetarianere

Men hun sier datteren spiser fisk. Da er hun ikke vegetarianer. Det er veldig kjedelig for oss som er vegetarianere at det blir blandet, for jeg får hele tiden 'vegetarvennlig' mat med fisk, skalldyr og kylling fordi vegetar for mange av en eller annen grunn kun betyr at jeg ikke spiser rødt kjøtt.

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Nei, det er ingen form for "vegetarianer". Hvis du spiser fisk og skalldyr, er du pescitarianer. Det er ikke det samme som vegetarianer. 

Anonymkode: 02b10...4de

Jeg spiser mye av det samme som når jeg spiste kjøtt, bare med erstatning. Poteter, grønnsaker og vegetarboller med saus. Lasagne med vegetardeig. Vegetarpølser med potetmos. Taco med vegetardeig. Pizza med bare grønnsaker. Lager du biff kan du ha en vegetarstek. Chili med bønner og vegetardeig er kjempegodt enten med ris, i wrap eller til bakt potet. Jeg spiser masse suppe, favorittene er purre og potet, gulrot eller tomat. Pytt i panne er veldig godt, gjerne med en kyllingerstatning.

Vaffelhjerte skrev (10 minutter siden):

Men hun sier datteren spiser fisk. Da er hun ikke vegetarianer. Det er veldig kjedelig for oss som er vegetarianere at det blir blandet, for jeg får hele tiden 'vegetarvennlig' mat med fisk, skalldyr og kylling fordi vegetar for mange av en eller annen grunn kun betyr at jeg ikke spiser rødt kjøtt.

Fellesbetegnelse er vegetarianer

Fellesbetegnelse er vegetarianer

Nei, det er en form for vegetarisk kosthold, men det er ikke det samme som å være vegetarianer. En vegetarianer spiser IKKE fisk eller skalldyr. Det gjør derimot pescitarianere. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er ingen form for "vegetarianer". Hvis du spiser fisk og skalldyr, er du pescitarianer. Det er ikke det samme som vegetarianer. 

Det finnes ulike former for vegetarisk kosthold. Avhengig av hvilke matvarer vegetarianere supplerer sin plantekost med kalles de:

laktovegetarianer: supplerer med melkeprodukter

ovovegetarianer: supplerer med egg fra hønsefugler

pescetarianer: supplerer med fisk, sjømat og skalldyr

veganer: spiser utelukkende planteføde, og mange veganere søker dessuten å unngå animalske produkter på andre områder, for eksempel klær og sko.

fleksitarianer: har i hovedsak et plantebasert kosthold, men som likevel inkluderer noe fisk, kjøtt, egg og melk.

Disse er alle vetataianere, og noen av de supplerer. Min datter spiser også melkeprodukter, fisk og egg, så da er hun jo under 3 av disse gruppene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...