Gå til innhold

Bostonterrier - erfaringer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi ønsker oss hund og vurderer Bostonterrier. Er det noen som har det sammen med andre dyr? Vi har katt, høner og kanin i fra før. 

Hva betalte dere for hunden? (har forespeilet meg opp mot 30.000)

Hvor gamle er barna deres og hvordan har det fungert? 

Jeg har lest mye positivt, men er redd rasens egenskaper blir framstilt for positivt. Så hvis noen vil dele erfaringer, blir jeg veldig glad 😊

Anonymkode: 4bf87...1f4

Fortsetter under...

Skrevet

Hvorfor vurdere en kort-neset rase i det hele tatt? Det er jo bevist at denne rasen også sliter pga denne korte nesen 🤷🏻‍♀️ hvorfor ikke kjøpe en friskere hunderaser når du bare skal ha en familiehund? 

Anonymkode: f3093...f13

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor vurdere en kort-neset rase i det hele tatt? Det er jo bevist at denne rasen også sliter pga denne korte nesen 🤷🏻‍♀️ hvorfor ikke kjøpe en friskere hunderaser når du bare skal ha en familiehund? 

Anonymkode: f3093...f13

Det er sammensatte egenskaper som gjør at den rasen matcher vår familie best. Selv om den har nok så flatt snuteparti, så kan den ikke helt sammenlignes med engelsk bulldog, fransk bulldog eller mops. Den er heller ikke avlet slik cavalier king charles spanielen er, med for liten skalle til hjernen slikt at den har kronisk hodepine og fare for anfall. Det er også ulike oppdrettere av denne rasen, og jeg har all intensjon om å velge en som avler på sunnest mulige individer. Hunden vi skal ha, skal ikke brukes i avl eller utstilling, så vi velger med tanke på helse. 

Skrevet

Hvis dere velger etter helse velger dere en annen rase.

Anonymkode: 9a86b...36b

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvis dere velger etter helse velger dere en annen rase.

Det svarer ikke på spørsmålene mine, men tusen takk for at du bidrar med å dytte tråden oppover 🤗 

Skrevet

Health Problems

Cataracts – The Boston Terrier is known for the clouded film over their eye lens known as cataracts. This breed is known to develop cataracts throughout the entirety of his life. Cataracts can be seen in Boston Terriers as early as 8 weeks of age.

Cherry Eye – The Boston Terrier is known to exhibit cherry eye. Cherry eye results from the protrusion of the third eyelid in the corner of one or both eyes.

Heart Murmurs – The Boston Terrier is known for heart murmurs which may be treated via a low-sodium diet, exercise limitations and medication.

Deafness – Boston Terriers are known to have a high risk of deafness in one or both ears.

Megaesophagus – Boston Terriers are known to regurgitate undigested food which is known as megaesophagus.

Top 10 Most Common Health Issues for Boston Terriers

Otitis – middle ear infection

Colitis – inflammation of the large intestine or colon resulting in diarrhea or loose stools

Conjunctivitis – pink eye

Dermatitis – inflammation of the skin

Corneal Ulcers – open sore on the outer layer of the eye

Gastritis – inflammation, irritation, or erosion of the stomach lining

Periodontal Disease – infections of the structures around the teeth, which include the gums, periodontal ligament and alveolar bone

UTI – urinary tract infection

Allergies

Cherry Eye – prolapse of the gland of the third eyelid.

Fra petfirst.com

.

Annonse

Skrevet

Altså nå må dere som ikke kjenner rasen slutte å synse og mene. Skriver du inn hvilken som helst tar kommer det sykdom opp på de. Jeg har en venninne hun er verdens kjent i hundemiljøet vunnet alt som det går an å vinne i hennes rase. Hun har holdt på med en rase i over 40 år. Har vunnet flerfoldige verdensvinner titler med eget oppdrett også. Hun er fci godkjent dommer og reiser hele verden rundt og dømmer på utstillinger. Hun fikk en Boston i gave av en kjent oppdretter. Denne har hun blitt både internasjonal champ med og mange andre titler tror hunden har over 15 titler. Dette er en herlig hund. Den har ikke vert syk en dag i sitt liv, er fantastisk mot barn og fortsatt like leken som en valp. Hun har avlet på henne tre ganger noe som har gått veldig bra. Hun selv har beholdt valper etter henne og har avlet videre på de. Ingen av de er preget med disse typiske sykdommene og nesen er heller ikke særlig kortere enn en bokser nese. Hun svømmer også jevnlig med alle bostonene sine, da hun driver med svømme terapi for hunder. Dette er virkelig en rase jeg har fått øynene opp for de er nydelige. Pris aner jeg ikke her i Norge men kan tippe at det ikke er billig. 

Anonymkode: bfc2e...bfb

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Health Problems

Cataracts – The Boston Terrier is known for the clouded film over their eye lens known as cataracts. This breed is known to develop cataracts throughout the entirety of his life. Cataracts can be seen in Boston Terriers as early as 8 weeks of age.

Cherry Eye – The Boston Terrier is known to exhibit cherry eye. Cherry eye results from the protrusion of the third eyelid in the corner of one or both eyes.

Heart Murmurs – The Boston Terrier is known for heart murmurs which may be treated via a low-sodium diet, exercise limitations and medication.

Deafness – Boston Terriers are known to have a high risk of deafness in one or both ears.

Megaesophagus – Boston Terriers are known to regurgitate undigested food which is known as megaesophagus.

Top 10 Most Common Health Issues for Boston Terriers

Otitis – middle ear infection

Colitis – inflammation of the large intestine or colon resulting in diarrhea or loose stools

Conjunctivitis – pink eye

Dermatitis – inflammation of the skin

Corneal Ulcers – open sore on the outer layer of the eye

Gastritis – inflammation, irritation, or erosion of the stomach lining

Periodontal Disease – infections of the structures around the teeth, which include the gums, periodontal ligament and alveolar bone

UTI – urinary tract infection

Allergies

Cherry Eye – prolapse of the gland of the third eyelid.

Fra petfirst.com

.

Tusen takk for det. Jeg tror du undervurderer meg. Jeg har faktisk tatt med de evt. helseutfordringene i vurderingen, og sagt at jeg leter etter oppdrett som tar hensyn til helsen. 

Hvis du er så hjelpsom at du googler det der, kanskje du kan komme med et konstruktivt forslag til rase som har alle egenskapene til en  Bostonterrier (lynne, lettstelthet, personlighet og krav til mosjon), men som er frisk som en fisk. 

Da anbefaler jeg også at du i tillegg undersøker hvilke helseutfordringer de rasene har, for de fleste rasene har sitt å stri med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Altså nå må dere som ikke kjenner rasen slutte å synse og mene. Skriver du inn hvilken som helst tar kommer det sykdom opp på de. Jeg har en venninne hun er verdens kjent i hundemiljøet vunnet alt som det går an å vinne i hennes rase. Hun har holdt på med en rase i over 40 år. Har vunnet flerfoldige verdensvinner titler med eget oppdrett også. Hun er fci godkjent dommer og reiser hele verden rundt og dømmer på utstillinger. Hun fikk en Boston i gave av en kjent oppdretter. Denne har hun blitt både internasjonal champ med og mange andre titler tror hunden har over 15 titler. Dette er en herlig hund. Den har ikke vert syk en dag i sitt liv, er fantastisk mot barn og fortsatt like leken som en valp. Hun har avlet på henne tre ganger noe som har gått veldig bra. Hun selv har beholdt valper etter henne og har avlet videre på de. Ingen av de er preget med disse typiske sykdommene og nesen er heller ikke særlig kortere enn en bokser nese. Hun svømmer også jevnlig med alle bostonene sine, da hun driver med svømme terapi for hunder. Dette er virkelig en rase jeg har fått øynene opp for de er nydelige. Pris aner jeg ikke her i Norge men kan tippe at det ikke er billig. 

Takk for mer reflektert svar. Er bare så morsomt med at de man ikke etterlyser svar fra, bare må være så hjelpsomme og fortelle meg ting jeg selvsagt har tatt stilling til.

De kjenner helt klart ikke til rasen. Jeg har kun hatt raser med lang snute tidligere, men det er ikke ensbetydende med at de har sunne linjer uten utfordringer som kreft, hudproblemer, øyeproblemer, magedreining osv. 

Jeg tenker at de som svarer slik om Bostonterrieren, er de som tror at blandinger som labradoodle, cockapoo og maltipoo er en flotte "raser", fordi de tror det er gitt at blandingshunder kun arver de gode genene fra hver rase. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Takk for mer reflektert svar. Er bare så morsomt med at de man ikke etterlyser svar fra, bare må være så hjelpsomme og fortelle meg ting jeg selvsagt har tatt stilling til.

De kjenner helt klart ikke til rasen. Jeg har kun hatt raser med lang snute tidligere, men det er ikke ensbetydende med at de har sunne linjer uten utfordringer som kreft, hudproblemer, øyeproblemer, magedreining osv. 

Jeg tenker at de som svarer slik om Bostonterrieren, er de som tror at blandinger som labradoodle, cockapoo og maltipoo er en flotte "raser", fordi de tror det er gitt at blandingshunder kun arver de gode genene fra hver rase. 

Som sagt har jeg selv fått sansen for denne rasen. De er utrolig morsomme, veldig aktive og er virkelig med på det meste. Nå kjenner jeg kun hennes hunder men eldste der har vel rukket å bli 9 år og hun er fortsatt like leken og elsker barna mine. Ingen tegn til noe sykdom i det hele tatt. Eneste er vel at de kanskje kan fryse litt her i Norge. Og at du må passe på å finne riktig oppdretter. Hadde gjerne gitt deg hennes web side, men jeg vet at dette ikke er rasen hun egentlig driver med så hun har utrolig sjeldent valper. Snakk om kanskje 1 gang hvert 2. år. Samt at hun har kjøpere til de i utstillingsmiljøet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Som sagt har jeg selv fått sansen for denne rasen. De er utrolig morsomme, veldig aktive og er virkelig med på det meste. Nå kjenner jeg kun hennes hunder men eldste der har vel rukket å bli 9 år og hun er fortsatt like leken og elsker barna mine. Ingen tegn til noe sykdom i det hele tatt. Eneste er vel at de kanskje kan fryse litt her i Norge. Og at du må passe på å finne riktig oppdretter. Hadde gjerne gitt deg hennes web side, men jeg vet at dette ikke er rasen hun egentlig driver med så hun har utrolig sjeldent valper. Snakk om kanskje 1 gang hvert 2. år. Samt at hun har kjøpere til de i utstillingsmiljøet. 

Takk for svar. 

Jeg har sett og lest meg opp på nett om rasen. Har også funnet oppdretter jeg er i kontakt med. Jeg har undersøkt via klubben, og funnet noen som importerer frisk individer fra utlandet for å få friskere linjer. 

Synes bare at informasjonen jeg finner er veldig svart/hvitt. Enten er "alt" positivt eller negativt meg rasen. Derfor prøver jeg å lete etter noen som kanskje hadde et mer nyansert syn på rasen (ikke de som har meninger uten å kjenne rasen, slik noen andre har her). Setter pris på din tilbakemelding av rasen, det er nok så likt det inntrykket jeg selv har. Ønsker jo å skaffe en rase på egenskaper og ikke utseende, slik at den passer med vår familie 😊

Skrevet

Ingen som har erfaring? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...