Gå til innhold

Tror dere at det blir en ny nedstengning, slik som i mars?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Ja. Vi har 130 stk på sykehus i hele landet, og det gjør at de innfører nasjonalt sjenkeforbud (med alt det medfører av konkurser og tapte arbeidsplasser), de nekter barn å trene, nekter ungdom ordentlig skolegang og å la dem møte vennene sine. Studentene orker jeg ikke engang å skrive om, stakkars. Nå truer de med portforbud.

Det har klikka fullstendig for myndighetene og de ser ingen andre problemer enn korona. Ensomhet, arbeidsledighet og selvmord er tydeligvis bare bagateller. Sitter bare og venter på at de stenger skolene og kjører samfunnet fullstendig i grøfta. Vi kom oss gjennom den første nedstengningen fordi vi var sterke i utgangspunktet. Gjør de det igjen kommer det til å gå fullstendig til helvete. 

Anonymkode: a736c...034

Amen!

Det har bikka helt for regjeringen. Fullstendig. 

Anonymkode: e4128...5d7

Fortsetter under...

mamma til adhd gutt<3 skrev (23 minutter siden):

Jeg tror du bør lese deg opp på hva en trussel er

Åh. Gi deg med det der "lese deg opp." Det er så ovenfra-og-ned-holdning at jeg blir dårlig. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja de truer jo allerede med portforbud.

Anonymkode: 46f87...908

Det gjør de ikke. De har laget et lovforslag som det ikke er noen intensjon om å benytte. Og det er ikke vedtatt. Og skulle det bli aktuelt vil det garantert kun skje i områder med ukontrollerbar smitte. 

Anonymkode: 7bd67...919

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det gjør de ikke. De har laget et lovforslag som det ikke er noen intensjon om å benytte. Og det er ikke vedtatt. Og skulle det bli aktuelt vil det garantert kun skje i områder med ukontrollerbar smitte. 

Jovisst er det aktuelt å benytte den. Ellers hadde de ikke sendt den til hastevedtak i Stortinget. Vi er og på rødt nivå her i Asker. 7 smittede i forigårs og 12 i dag. Av 94000! Det er ingenting, og likevel er vi på rødt! Da kan de lett innføre portforbud hvis smittetallene går mot 20-30 om dagen. Lett. 

Annonse

Det vil jeg tro når jeg ser hvor elendig rød nivå på ungdomskolen her funger i praksis. Det virket som alt var på stell søndag når vi fikk mld, men når jeg hører mitt barn fortelle idag så kjenner jeg at det koker innvendig. De delte opp klassene enda mere, slik at det skulle bli færre barn i hver klasse på mandag. Det har vært flere bytter av elever denne uka, men på mandag så skal alle utenom min datter bli byttet ut. Dette er bytte med elever i fra de 4 klassene de opprinnelig er og som nå har blitt delt opp. Så de elevene i ekstra klassen skal tilbake til sine klasser og nye skal inn i ekstra klassen. Avstand trenger de ikke ha på skolen, for de er en kahot eller hva de prøver å si. 140 elever bør ikke være en kahot syns jeg, men det er de vist her. Så når de tenker slik, så ser jeg heller ikke vitsen med at de skulle dele klassene. 

Jeg må snakke endel med min datter i helga, for hun har ikke lyst til at jeg skal kontakte skolen, men hun er også helt enig med meg og har hatt endel diskusjoner på skolen alt. Hun er i risikogruppen selv, så hun syns ikke dette er noe gøy. Hun vet også at flere andre ikke syns mye av det som skjer på skolen nå er greit og det koster henne ikke ett øre å ta den kampen for de andre, selv om hun egentlig ikke bryr seg om det. Hun passer på seg selv og at folk holder avstand til henne. Hun er en liten hissigpropp, så hun får de til å holde avstand uten at noen blir sure eller syns hun er sur. 
Men det blir nok en mld til rektor i løpet av helga der jeg krever noen svar og hva jeg syns om dette. De har hatt smitte på skolen og trinnet i høst, da var det også endel styr og frem og tilbake. Første smitte ved skole her i byen, så kommuneoverlegen var ikke den beste til å si hva som skulle gjøres heller. Det virket som han var helt uforberedt på dette, klarte å gi oss feil tid for karantene to ganger. Foreldre måtte gå i avisa for å få svar av han. Så om det er slik flere steder i landet, så vil jeg tro det blir nedstegning igjen. 

Anonymkode: 99451...fa9

Jeg skjønner ikke helt at portforbud vil hjelpe så mye, men mulig jeg ikke har skjønt det helt.

Hvis det er portforbud fra for eksempel 23-06, med unntak av for de som må på jobb, hvor mange er det egentlig som er ute på den tiden nå som det er så kaldt? På varme sommerdager gir det mer mening.

Anonymkode: 756bb...ede

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde de ikke hatt noen intensjon om at det kan komme til det så hadde det ikke blitt laget

Anonymkode: afce3...ec8

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hadde de ikke hatt noen intensjon om at det kan komme til det så hadde det ikke blitt laget

Dette. Folk er som godtroende barn som beskytter foreldrene sine når de snakker om koronahåndteringen til regjeringen. Alt er så greit så..

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Da leser ikke du mye aviser altså! Myndighetene truer jo hele tiden med portforbud nå! 

Stemmer det, men jeg er tydeligvis mye flinkere enn deg til å lese ;)  

Anonymkode: cc75c...342

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Du er ikke smart nok til å skjønne at det er en trussel nei 🙄 Jaja alle kan ikke være like smarte, jeg føler med deg.

Bare et lite tips: du fremstår ikke særlig smart selv når du ikke klarer å argumentere for meningene dine, men går rett på personangrep. Da virker det for oss som leser det du skriver at du ikke har mer å komme med. 

Anonymkode: f187e...938

Fhi mener et portforbud kan være brudd på menneskerettighetene. Hva f... er det regjeringen prøver på?!

https://www.nrk.no/norge/fhi_-portforbud-kan-vaere-brudd-pa-menneskerettigheter-1.15321307

Annonse

Anonym bruker skrev (På 8.1.2021 den 20.21):

Du er ikke smart nok til å skjønne at det er en trussel nei 🙄 Jaja alle kan ikke være like smarte, jeg føler med deg.

Ikke meg du svarer, men en advarsel om hva som blir de nødvendige følgene av en viss handling, det er ingen trussel. Det er saklig informasjon av hva som blir nødvendig om folk selv velger å ikke følge reglene.

At noen oppfatter det som en trussel, det er jo en annen sak. Mulig da fordi de kanskje ikke ønsker å følge de gjeldende reglene og derfor er redd for følgene? Men det gir egentlig ikke noen fornuft, for hvis man bare følger smittevernreglene så vil det bli unødvendig med en ytterligere nedstengning. Ironisk da at de som protesterer mest mot det er de som mest trolig skaper behovet for en ny nedstengning ;)

(Og du, ta en kikk på hva og hvordan du selv skriver før du kritiserer andre for å ikke være smarte...)

Anonymkode: eb1f9...07c

Hvis folk mange steder ikke skjerper seg veldig, da tror jeg dessverre at det vil bli nødvendig med en ny nedstengning.

Får vi utbredt smitte av de nye virustypene, da blir smitten raskt ukontrollert, og da tror jeg ikke vi har annet valg enn å innføre portforbud.

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Fhi mener et portforbud kan være brudd på menneskerettighetene. Hva f... er det regjeringen prøver på?!

https://www.nrk.no/norge/fhi_-portforbud-kan-vaere-brudd-pa-menneskerettigheter-1.15321307

Det er fullstendig sinnsykt. Men folk i Norge har levd så beskyttede liv at de forstår ikke hvor alvorlig dette kan gå. Når folk begynner å miste tilliten til myndighetene, da blir det skummelt. 

Hvordan skal de forsvare at de har hjemmel i loven til å innføre dette når FHI sier det ikke er et effektivt tiltak? Og at det er grovt inngripende. Skremmende at det er FHI som må påpeke overfor regjeringen at det er mulig brudd på menneskerettighetene.. 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hvis folk mange steder ikke skjerper seg veldig, da tror jeg dessverre at det vil bli nødvendig med en ny nedstengning.

Får vi utbredt smitte av de nye virustypene, da blir smitten raskt ukontrollert, og da tror jeg ikke vi har annet valg enn å innføre portforbud.

Så dritt lei jeg er å høre på at folk må skjerpe seg. Det er et virus, som sprer seg usynlig. En god del mennesker har faktisk en jobb de må til fysisk. Skoler og barnehager er åpne. Regjeringen lar importsmitten flyte over grensene samtidig som vanlig folk skal holde seg hjemme. Det er så latterlig naivt å tro at dette viruset skal forsvinne bare «folk skjerper seg».

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Så dritt lei jeg er å høre på at folk må skjerpe seg. Det er et virus, som sprer seg usynlig. En god del mennesker har faktisk en jobb de må til fysisk. Skoler og barnehager er åpne. Regjeringen lar importsmitten flyte over grensene samtidig som vanlig folk skal holde seg hjemme. Det er så latterlig naivt å tro at dette viruset skal forsvinne bare «folk skjerper seg».

Selvfølgelig så er det en del folk som må skjerpe seg. det er det ingen tvil om.

Anonym bruker skrev (På 8.1.2021 den 20.34):

Det er et hasteforslag. Selvsagt kan de bruke den om det blir nødvendig! Men det blir nok kun i de områdene med veldig høy smitte. 

On 1/8/2021 at 7:00 PM, Anonym bruker said:

Hvor skoler og barnehager stenger.

Anonymkode: 9c89a...095

Nei. de skal skåne de sårbare barna, så sitter nok veldig langt inne

Anonymkode: 1abfc...633

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Nei. de skal skåne de sårbare barna, så sitter nok veldig langt inne

Anonymkode: 1abfc...633

Jada, og de skulle skåne barn og ungdoms fritidstilbud også sa de. Men hva skjer 3. januar 2020 kl 18? Joda, NASJONALT forbud for barn å drive med innendørs idrett i minst to uker. Også på steder der det aldri har vært korona. Logikk? Nope. 

Også lite logikk i at vi som er Norges befolkning skal sitte inne i eget hus og ikke en gang motta besøk fra familie og venner, mens 3 000 utenlandske soldater slippes inn i landet og sprer korona (til nå 45 stk positive - hvorfor testet de seg ikke før de kom, egentlig?), flere utenlandske fly som lander på Gardermoen hver dag, med utenlandsk arbeidskraft - og folk går rett gjennom uten å teste seg, selv om testingen på grensa sist jeg sjekket var obligatorisk: https://www.itromso.no/ntb/iriks/2021/01/11/Tusenvis-dropper-koronatest-på-flyplassen-23300225.ece. Mange har falske negative koronatester fra hjemlandet.

Det vurderes portforbud mot Norges egen befolkning, mens det strømmer inn soldater og arbeidere fra andre land, som tilfører viruset til landet. Så skylder myndighetene på oss som er bosatt her, selv om det er i regi av myndighetene at viruset innføres til landet.

Jeg har fulgt alle tiltak til punkt og prikke, men merker at jeg er nå drittlei. Hvorfor skal mine barn ofre sin sosiale utvikling, sine vennskap, sin idrett for at NHO har presset regjeringen slik at det fortsatt er OK å komme til Norge med virus og spre det ukontrollert.

Ikke misforstå, jeg er selv utlending, det samme er forloveden. Men vi er begge bosatt her, og reiser selvfølgelig ikke noe sted. Forloveden har barn i et annet land som han ikke har sett siden høsten grunnet restriksjonene, men han nøyer seg med å snakke med dem via Messenger på grunn av situasjonen. Vi tar ikke sjansen på å dra ut av landet for å besøke barna hans og kanskje spre masse virus i kommunen her, der det ikke har vært positive tester siden november. 

Selv om jeg er utlending, så mener jeg at man burde begrense antall utenlandske arbeidere som kommer hit til Norge akkurat nå. Det er mange arbeidsledige som er bosatt i Norge, og som kunne ha utført mye av oppgavene som i dag utføres av utenlandske arbeidere. For eksempel, på byggeplassen og i rengjøringsbransjen er det mange utenlandske arbeidere som er ufaglært.

Det samme med militære øvelser - vi er ikke i krig per nå, øvelsene kan utsettes til situasjonen er mer stabil. Å invitere soldater fra ett av de mest virusbefengte landene i verden hit, der smittetrykket er svært lavt, er idioti. '

Jeg tipper at det blir en del tiltakstrøtthet rundt omkring når folk ser at det er Norges egen befolkning som blir kastet under bussen med hjemmekontor, hjemmeskole, besøksforbud, trusler om portforbud osv. Myndighetene kan i hvert fall ikke skylde på at man hadde 11 gjester i stedet for 10 i jula, og at det er derfor smittesituasjonen er slik i dag. Det er ikke derfor. 

Anonymkode: 9f722...7f0

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jada, og de skulle skåne barn og ungdoms fritidstilbud også sa de. Men hva skjer 3. januar 2020 kl 18? Joda, NASJONALT forbud for barn å drive med innendørs idrett i minst to uker. Også på steder der det aldri har vært korona. Logikk? Nope. 

Også lite logikk i at vi som er Norges befolkning skal sitte inne i eget hus og ikke en gang motta besøk fra familie og venner, mens 3 000 utenlandske soldater slippes inn i landet og sprer korona (til nå 45 stk positive - hvorfor testet de seg ikke før de kom, egentlig?), flere utenlandske fly som lander på Gardermoen hver dag, med utenlandsk arbeidskraft - og folk går rett gjennom uten å teste seg, selv om testingen på grensa sist jeg sjekket var obligatorisk: https://www.itromso.no/ntb/iriks/2021/01/11/Tusenvis-dropper-koronatest-på-flyplassen-23300225.ece. Mange har falske negative koronatester fra hjemlandet.

Det vurderes portforbud mot Norges egen befolkning, mens det strømmer inn soldater og arbeidere fra andre land, som tilfører viruset til landet. Så skylder myndighetene på oss som er bosatt her, selv om det er i regi av myndighetene at viruset innføres til landet.

Jeg har fulgt alle tiltak til punkt og prikke, men merker at jeg er nå drittlei. Hvorfor skal mine barn ofre sin sosiale utvikling, sine vennskap, sin idrett for at NHO har presset regjeringen slik at det fortsatt er OK å komme til Norge med virus og spre det ukontrollert.

Ikke misforstå, jeg er selv utlending, det samme er forloveden. Men vi er begge bosatt her, og reiser selvfølgelig ikke noe sted. Forloveden har barn i et annet land som han ikke har sett siden høsten grunnet restriksjonene, men han nøyer seg med å snakke med dem via Messenger på grunn av situasjonen. Vi tar ikke sjansen på å dra ut av landet for å besøke barna hans og kanskje spre masse virus i kommunen her, der det ikke har vært positive tester siden november. 

Selv om jeg er utlending, så mener jeg at man burde begrense antall utenlandske arbeidere som kommer hit til Norge akkurat nå. Det er mange arbeidsledige som er bosatt i Norge, og som kunne ha utført mye av oppgavene som i dag utføres av utenlandske arbeidere. For eksempel, på byggeplassen og i rengjøringsbransjen er det mange utenlandske arbeidere som er ufaglært.

Det samme med militære øvelser - vi er ikke i krig per nå, øvelsene kan utsettes til situasjonen er mer stabil. Å invitere soldater fra ett av de mest virusbefengte landene i verden hit, der smittetrykket er svært lavt, er idioti. '

Jeg tipper at det blir en del tiltakstrøtthet rundt omkring når folk ser at det er Norges egen befolkning som blir kastet under bussen med hjemmekontor, hjemmeskole, besøksforbud, trusler om portforbud osv. Myndighetene kan i hvert fall ikke skylde på at man hadde 11 gjester i stedet for 10 i jula, og at det er derfor smittesituasjonen er slik i dag. Det er ikke derfor. 

Anonymkode: 9f722...7f0

Så sant!

Anonym bruker skrev (På 8.1.2021 den 20.21):

Du kan da ikkje snakke slik til folk.. 

Anonymkode: 1b1bb...334

• Opprett ny...