Gå til innhold

Fuglemating,- noen som kan dele litt kunnskap? ☺️

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bare sporadisk matet fugler tidligere, med meiseboller og sånt. Nå har jeg kjøpt denne, som henger utenfor vinduet. https://www.evasolo.com/no/hus-og-hage/fugler/foring/fuglematerror/571043/

Først fylte jeg den med det jeg hadde i bakeskuffen, en pakke solsikkefrø uten skall. Observerte kun kjøttmeis, og det var ingen gris under fuglebrettet. 
Så kjøpte jeg villfuglblanding på Biltema. Har fått mye større trafikk, flere ulike arter, det er veldig morsomt å følge med på, både for voksne og barn🤩 Men det blir ekstreme mengder gris under materen. Jeg er redd for at dette tiltrekker mus og andre skadedyr. 

Dere som kan dette. Hva slags mat bør jeg ha i fuglemateren, slik at flest mulig arter får maten de trenger? Og finnes det noen blanding å anbefale som griser mindre, f.eks. uten skall? 
Forstår at jeg kan flytte den bort fra huset, men ønsker kosen med å se fuglene utenfor kjøkkenvinduet også. 

Anonymkode: 816c3...eb0

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har bare sporadisk matet fugler tidligere, med meiseboller og sånt. Nå har jeg kjøpt denne, som henger utenfor vinduet. https://www.evasolo.com/no/hus-og-hage/fugler/foring/fuglematerror/571043/

Først fylte jeg den med det jeg hadde i bakeskuffen, en pakke solsikkefrø uten skall. Observerte kun kjøttmeis, og det var ingen gris under fuglebrettet. 
Så kjøpte jeg villfuglblanding på Biltema. Har fått mye større trafikk, flere ulike arter, det er veldig morsomt å følge med på, både for voksne og barn🤩 Men det blir ekstreme mengder gris under materen. Jeg er redd for at dette tiltrekker mus og andre skadedyr. 

Dere som kan dette. Hva slags mat bør jeg ha i fuglemateren, slik at flest mulig arter får maten de trenger? Og finnes det noen blanding å anbefale som griser mindre, f.eks. uten skall? 
Forstår at jeg kan flytte den bort fra huset, men ønsker kosen med å se fuglene utenfor kjøkkenvinduet også. 

Min erfaring er at hvis du vil unngå gris, må du ha faste ting, slik som meiseboller, kokosnøtter med fett i, fettblanding med frø i ring etc.

Anonymkode: 520e9...5a1

Skrevet

Forresten, nøtter blir det ikke så mye gris av heller.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Forresten, nøtter blir det ikke så mye gris av heller.

Takk for svar! Den fine fuglemateren min går jo ikke an å kombinere med meiseboller og kokosnøtter men nøtter kan jeg forsøke👍🏻

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Leste akkurat en veldig god artikkel om småfugl. Svarer på en del av det du spør om: https://www.klikk.no/side3/friluftsliv/mat-smafugl-6981395

Anonymkode: daf5d...1c4

Takk, det var informativt. 
Ser ut til at jeg må velge mellom pent design på fuglemateren og å unngå gris på terrassen😂🙈

Annonse

Skrevet

Hva de vil ha tror jeg kommer litt an på hvor du bor, hos meg vil de ikke ha villfuglfrø i det hele tatt. Så her går det bare i skallfrie solsikkefrø og fuglepeanøtter . Før var det enormt gris under fuglemateren med solsikkeskall, nå er det veldig lite gris der. Vær obs på at hvis de ikke vil ha maten, så kaster de den og gjerne ned på bakken.  Det gjorde de med villfuglfrøene her.

Anonymkode: c8fc9...ba8

Skrevet

Fuglemat=musemat! Du kommer helt garantert til å få mus i hus - om du ikke har pus 😆 Om du har katt kommer du til å spare penger på kattemat, for katta kommer til å meske seg med mus og småfuggel!

Fuglemater MÅ derfor henge i skogen, langt, langt unna hus. Tro meg, det er snakk om kort tid før du har museinvasjon i huset!

Anonymkode: 384cc...1a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Fuglemat=musemat! Du kommer helt garantert til å få mus i hus - om du ikke har pus 😆 Om du har katt kommer du til å spare penger på kattemat, for katta kommer til å meske seg med mus og småfuggel!

Fuglemater MÅ derfor henge i skogen, langt, langt unna hus. Tro meg, det er snakk om kort tid før du har museinvasjon i huset!

Jeg har katter, som er flinke musefangere. Og nytt hus med musebånd montert. Men har uansett ikke lyst til å ha smågnagere helt opp i husveggen. 
Fuglemateren henger slik at fuglene som spiser der ikke risikerer å bli kattemat. 

Jeg tester å gå tilbake til solsikkefrø uten skall, blandet med peanøtter uten skall, og ser om det griser mindre. Eller finner kanskje en estetisk pen fuglemater for meiseboller?🤔
Hvis jeg ikke finner en løsning uten alt griset får jeg vurdere å flytte fuglemateren lengre unna. Jeg kan ikke gi opp å få se på fuglene utenfor vinduet helt ennå, får forske litt mer.

Tusen takk for alle innspill😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Takk for svar! Den fine fuglemateren min går jo ikke an å kombinere med meiseboller og kokosnøtter men nøtter kan jeg forsøke👍🏻

Joda. Meiseboller må tas ut av nettet. Fugler kan feste seg i de og dø. Vi deler bollene i mindre biter og putter alt i en slik mater. Meiseboller, kokosnøtt (tar av skall og hakker) og nøtter. Full trafikk hos oss. Vi legger også meiseboller i en kokosnøtt der vi har hengt nøtta slik at den blir som en skål. 

Anonymkode: 90e5a...429

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi mater fugler, men har ikke sett en eneste mus verken ute eller inne. Har ikke katt, men er flere i nabolaget.

Skrevet

Jeg har kjøpt en ring til å ha meiseboller i på Jula, den er genial. Plass til mange, slipper å kjppe de med plast og ikke minst klarer ikke skjæra å stjele de. (De har vært ramme på å stjele de i netting og om jeg har fylt ringen akkurat for full.) Det tok sin tid før de knakk koden om hvorden de fikk spist av den, men heldigvis så få at de ikke skremmer småfuglene. 

Jeg har endt opp med å bare ha solsikkefrø uten skall siden jeg må ha matstasjonen så nære huset som jeg må. Denne uka har det kommet flere nye slag, men det er mest spurver og meiser her. 

Anonymkode: 20a46...a46

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Joda. Meiseboller må tas ut av nettet. Fugler kan feste seg i de og dø. Vi deler bollene i mindre biter og putter alt i en slik mater. Meiseboller, kokosnøtt (tar av skall og hakker) og nøtter. Full trafikk hos oss. Vi legger også meiseboller i en kokosnøtt der vi har hengt nøtta slik at den blir som en skål. 

Neida🙄Alle vet vel at meiseboller må tas ut av nettet, håper jeg🤞🏻 Fuglemateren jeg har, som jeg linket til i hovedinnlegget, fungerer ikke med biter av meiseboller heller, den er ment for frø. Kanskje peanøtter går , men det er i grenseland. 

Dumt, for jeg har brukt en del tid på å finne noe jeg liker designet på. De fleste fuglematere er jo ikke akkurat pene å se på.

(Faktisk har jeg ikke funnet noen andre jeg liker, men kom gjerne med link til noe i samme stil, glass og sort, beregnet på meiseboller. https://www.evasolo.com/no/hus-og-hage/fugler/foring/fuglematerror/571043/ )

Liker ikke utseendet på sånne metallbur og -ringer til å legge meisebollene i. Jeg kan alltids kjøpe noen å henge i skogen vår eller bak garasjen, men det gjør jo ikke at vi kan se på småfuglene fra spisebordet, uten at frøene ligger strødd, som var mitt mål med innlegget.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Neida🙄Alle vet vel at meiseboller må tas ut av nettet, håper jeg🤞🏻 Fuglemateren jeg har, som jeg linket til i hovedinnlegget, fungerer ikke med biter av meiseboller heller, den er ment for frø. Kanskje peanøtter går , men det er i grenseland. 

Dumt, for jeg har brukt en del tid på å finne noe jeg liker designet på. De fleste fuglematere er jo ikke akkurat pene å se på.

(Faktisk har jeg ikke funnet noen andre jeg liker, men kom gjerne med link til noe i samme stil, glass og sort, beregnet på meiseboller. https://www.evasolo.com/no/hus-og-hage/fugler/foring/fuglematerror/571043/ )

Liker ikke utseendet på sånne metallbur og -ringer til å legge meisebollene i. Jeg kan alltids kjøpe noen å henge i skogen vår eller bak garasjen, men det gjør jo ikke at vi kan se på småfuglene fra spisebordet, uten at frøene ligger strødd, som var mitt mål med innlegget.

Den var fin. Er nøttene for store? Hvis det er det, så hakk de opp før du putter de oppi. Det gjør jeg, selv om jeg har en mer fuglebrett lignende mater

Anonymkode: c8fc9...ba8

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Forsøk å hakke bollene helt opp? Jeg bryr meg ikke så veldig om utseendet på materen. Jeg elsker å se på småfuglene. Så her henger det flere varianter. Utseende er underordnet. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Forsøk å hakke bollene helt opp? Jeg bryr meg ikke så veldig om utseendet på materen. Jeg elsker å se på småfuglene. Så her henger det flere varianter. Utseende er underordnet. 😊

Der er vi forskjellige, det var jo bakgrunnen for innlegget mitt.
Hadde det vært samme for meg hva som hang og dinglet utenfor vinduet så hadde jeg funnet løsninger selv😉👍🏻

Skrevet

Lag din egen blanding. De fuglene jeg har her er ikke glad i hel havre, og i de rimelige villfuglblandingene er det gjerne en del av de. De kastes på bakken. Det samme med en del andre frø, så jeg lager min egen miks med litt villfuglblanding (uten hel havre), first price müsli, litt kokosmasse, solsikkefrø uten skall, fuglepeanøtter og div. smuler. 

Skrevet
Himmel og hav skrev (10 timer siden):

Lag din egen blanding. De fuglene jeg har her er ikke glad i hel havre, og i de rimelige villfuglblandingene er det gjerne en del av de. De kastes på bakken. Det samme med en del andre frø, så jeg lager min egen miks med litt villfuglblanding (uten hel havre), first price müsli, litt kokosmasse, solsikkefrø uten skall, fuglepeanøtter og div. smuler. 

Så lurt, det skal jeg teste. Tusen takk for tips😀

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...