Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #1 Skrevet 7. januar 2021 Er det stor forskjell fra linje til linje? Og hva har ungdom generelt i snitt. Leser jo innimellom om stolte foreldre som viser fram 5ere og 6ere, men de fleste får vel ikke det. Selv hadde jeg under 3 på ungdomsskolen, men snudde veldig på videregående. Derfor føler jeg vel at barna gjør det bra med snitt på 4. Anonymkode: 5fcca...fcb
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Det er VELDIG stor forskjell fra linje til linje. og Jo, veldig mange får gode karakterer på ungdomsskolen Anonymkode: 6c3d2...3e1
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 https://www.nettavisen.no/nyheter/ferske-tall-for-ungdomsskoler-og-videregaende-disse-elevene-gjorde-det-best/s/12-95-3423811097 Anonymkode: 6c3d2...3e1
frk Nilsen Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13332641-1599552855/Tjenester og tilbud/Skole og utdanning/Videregående skole/2020 Nedre poenggrense 1 inntak Vg1.pdf
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Inntakssnittet varierer fra linje til linje, fra skole til skole og fra år til år. De mest populære skolene og linjene har naturlig nok ett høyere inntakssnitt enn mindre populære skolene. Studspes her hadde ett snitt for tre år siden på 4,7. To år siden hadde den 4,3. i år var den på 4,5. Anonymkode: 5d55a...690
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #6 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Er det stor forskjell fra linje til linje? Og hva har ungdom generelt i snitt. Leser jo innimellom om stolte foreldre som viser fram 5ere og 6ere, men de fleste får vel ikke det. Selv hadde jeg under 3 på ungdomsskolen, men snudde veldig på videregående. Derfor føler jeg vel at barna gjør det bra med snitt på 4. Anonymkode: 5fcca...fcb 4' ere er bra det. 😊👏👏 Men det er maaaange som har 5 og 6 altså. Anonymkode: 8e4fc...92d
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #7 Skrevet 8. januar 2021 Vår datter har et 5 i snitt, hun fikk beskjed av studieveileder at hun kommer inn på den skolen hun ønsker. Bor i en stor by. Anonymkode: 3e6a9...c5e
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #8 Skrevet 8. januar 2021 Vi har en privat videregående her, hvor det er 5 i snitt for å komme inn, litt lavere for guttene. Min datter kom inn der, men hun lå helt i grenseland, så hun kom ikke inn på første inntaket, men på andre. Ellers er det veldig varierende, og skolen hvor alle kommer inn, ligger langt unna. Så de fleste som kommer inn der, starter ikke. Sønnen min skal nok søke seg inn et sted med relativt lavt snitt, men det er fordi det blir yrkesfaglig på han, da han har en sær interesse han der får tatt. Men han har planer om påbygg og høyere studier. Anonymkode: 2df64...e1f
sug lut Skrevet 8. januar 2021 #9 Skrevet 8. januar 2021 Det er enorme forskjeller fra linje til linje og fra skole til skole for samme linje. Heldigvis for karakterbasert inntak, endelig er det mulig å jobbe sammen med folk som tenker likt om det å lære.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #10 Skrevet 8. januar 2021 Her jeg bor er det faktisk høyest snitt på elektro, bare to klasser og mange som vil inn. Kameraten til sønnen min hadde 4,1 i snitt tror jeg det var, og han kom ikke inn. Ganske lett å komme inn på tip, littegranne vanskeligere på bygg og anlegg. Alle har jo krav på studieplass, så her oppretter de flere klasser på salg og service om det er mange som ikke kommer inn noe annet sted, da blir de plassert her. Studiespes er midt på treet, litt vanskeligere på idrett og media. Anonymkode: dc1d1...abf
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #11 Skrevet 8. januar 2021 Spørs jo hvor man bor og skole man søker. Jeg bor i storby, og her må man ha 5 i snitt for å komme inn på de populære skolene. Det er liten variasjon fra år til år. Men bonusbarnet bor i en mindre by, og der holder det med 3,5 i snitt for å komme inn på de fleste linjer. Anonymkode: ca128...8e1
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #12 Skrevet 8. januar 2021 sug lut skrev (12 minutter siden): Det er enorme forskjeller fra linje til linje og fra skole til skole for samme linje. Heldigvis for karakterbasert inntak, endelig er det mulig å jobbe sammen med folk som tenker likt om det å lære. Her har det blitt et stort problem. Skolene har blitt veldig uloke og det er ikke positivt. På et par skoler kreves det i utgangspunktet over 5 i snitt for å komme inn, men så er det en mulighet for dem med særskilte grunner og 15% av plassene holdes av til dem som ikke kommer inn andre steder. Det har ført til at bare en veldig liten del av elevene fra de 5 ungdomsskolene som ligger nærmest (innen ca 5 km) kommer inn. I steden kommer folk med buss og tog langt borye fra. I tillegg er det en ganske stor gruppe som har kommet inn på særskiøte villkår og 15% som har ekstremt lave karakterer fra ungdomsskolen og ikke kom inn på yrkesfag. I en klasse min bror underviser var det 8 elever som hadde hatt ca 2 i snitt fra ungdomsskolen og resten hadde hatt over 5. Ingen i midten. Det gir ikke noe godt bilde av hvordan verden er. Anonymkode: 6c772...135
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #13 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Er det stor forskjell fra linje til linje? Og hva har ungdom generelt i snitt. Leser jo innimellom om stolte foreldre som viser fram 5ere og 6ere, men de fleste får vel ikke det. Selv hadde jeg under 3 på ungdomsskolen, men snudde veldig på videregående. Derfor føler jeg vel at barna gjør det bra med snitt på 4. Anonymkode: 5fcca...fcb Når man på enkelte videregående skoler må ha 5 eller høyere i snitt for å komme inn så sier det seg selv at mange av elevene har 5’ere og 6’ere. samtidig kan du enkelte steder komme inn på TIP med under 2 i snitt... dessverre blir slike linjer ofte et oppsamlingssted for elever som er skoleleie og som gjerne ikke har motivasjon for noe som helst. Veldig synd for de som faktisk er oppegående og ønsker å utdanne seg innenfor feltet. Min sønn gitt TIP i fjor. Man har yrkesveien sin staket utveg var svært motivert. Gikk ut av VG1 med et snitt på 4,8 mane andre medelever strøk i flere fag.... han søkte seg til en landslinje på VG2. Der var kravet 4,0 for å komme inn og han var eneste fra sin klasse som kom inn. Anonymkode: 6c3d2...3e1
sug lut Skrevet 8. januar 2021 #14 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Her har det blitt et stort problem. Skolene har blitt veldig uloke og det er ikke positivt. På et par skoler kreves det i utgangspunktet over 5 i snitt for å komme inn, men så er det en mulighet for dem med særskilte grunner og 15% av plassene holdes av til dem som ikke kommer inn andre steder. Det har ført til at bare en veldig liten del av elevene fra de 5 ungdomsskolene som ligger nærmest (innen ca 5 km) kommer inn. I steden kommer folk med buss og tog langt borye fra. I tillegg er det en ganske stor gruppe som har kommet inn på særskiøte villkår og 15% som har ekstremt lave karakterer fra ungdomsskolen og ikke kom inn på yrkesfag. I en klasse min bror underviser var det 8 elever som hadde hatt ca 2 i snitt fra ungdomsskolen og resten hadde hatt over 5. Ingen i midten. Det gir ikke noe godt bilde av hvordan verden er. Anonymkode: 6c772...135 De skolesmarte fortjener å slippe daukjøtt etter ti år.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #15 Skrevet 8. januar 2021 sug lut skrev (Akkurat nå): De skolesmarte fortjener å slippe daukjøtt etter ti år. Jeg synes det er viktigere at de får god undervisning der de lærer mye og utvikler seg godt. Det tror jeg ikke skjer på best måte ved å skille dem med høyest karakterer fra alle andre. Jeg tror de fleste har godt av å omgås forskjellige mennesker og se at folk har ulike kvaliteter. Det presset på fortsatt å få toppkarakterer som lett oppstår på skoler der alle liksom skal være skoleflinke mener jeg heller ikke er bra. En elev bør ikke føle seg som idiot om hun eller jsn får 3 eller 4 i et fag. Det er bra med fpkus på skolen, men de skal ikke tro karakterene er alt som betyr noe i livet. Anonymkode: 6c772...135
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #16 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Jeg synes det er viktigere at de får god undervisning der de lærer mye og utvikler seg godt. Det tror jeg ikke skjer på best måte ved å skille dem med høyest karakterer fra alle andre. Jeg tror de fleste har godt av å omgås forskjellige mennesker og se at folk har ulike kvaliteter. Det presset på fortsatt å få toppkarakterer som lett oppstår på skoler der alle liksom skal være skoleflinke mener jeg heller ikke er bra. En elev bør ikke føle seg som idiot om hun eller jsn får 3 eller 4 i et fag. Det er bra med fpkus på skolen, men de skal ikke tro karakterene er alt som betyr noe i livet. Anonymkode: 6c772...135 Det er helt greit at man skal omgås ulike folk, se ulike perspektivet og ulike kvaliteter. Men det er særdeles lite motiverende å gå sammen med andre elever som ikke er interessert, som gjerne motarbeider, som tydelig viser at de ikke vil være der, som ikke gidder å delta eller følge med osv. som arbeidstaker vil man aldri synes det er greit «daukjøtt» som ikke utfører arbeidsoppgavene bare fordi man all lære å «omgås ulike mennesker» Anonymkode: 6c3d2...3e1
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #17 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Det er helt greit at man skal omgås ulike folk, se ulike perspektivet og ulike kvaliteter. Men det er særdeles lite motiverende å gå sammen med andre elever som ikke er interessert, som gjerne motarbeider, som tydelig viser at de ikke vil være der, som ikke gidder å delta eller følge med osv. som arbeidstaker vil man aldri synes det er greit «daukjøtt» som ikke utfører arbeidsoppgavene bare fordi man all lære å «omgås ulike mennesker» Anonymkode: 6c3d2...3e1 Problemet er at den gruppen elever får du med til "toppskolene" også. Det er egne kvoter som sørger for at alle får plass uansett om de vil være der eller ikke. Dem du mister er alle dem som ligger midt på treet, dem som ikke enten er ekstremt skoleflinke eller bruker all tid på skolearbeid i ungdomsskolealder. De trenger på ingen måte være dumme eller late. Noen er litt senere utviklet og kanskje født sent på året. Noen er bare ikke veldig ivrige i fag som ikke interesserer dem. Da jeg gikk på videregående var det ingen sterk sammenheng mellom hvem som hadde veldig gode karakterer på ungdomsskolen og hvem som fikk gode karakterer på videregående. De svakeste fra ungdomsskolen slet på videregående også, men det var overaskende liten forskjell på de andre. Det vesentligste var hvem som jobbet bra. Anonymkode: 6c772...135
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #18 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Problemet er at den gruppen elever får du med til "toppskolene" også. Det er egne kvoter som sørger for at alle får plass uansett om de vil være der eller ikke. Dem du mister er alle dem som ligger midt på treet, dem som ikke enten er ekstremt skoleflinke eller bruker all tid på skolearbeid i ungdomsskolealder. De trenger på ingen måte være dumme eller late. Noen er litt senere utviklet og kanskje født sent på året. Noen er bare ikke veldig ivrige i fag som ikke interesserer dem. Da jeg gikk på videregående var det ingen sterk sammenheng mellom hvem som hadde veldig gode karakterer på ungdomsskolen og hvem som fikk gode karakterer på videregående. De svakeste fra ungdomsskolen slet på videregående også, men det var overaskende liten forskjell på de andre. Det vesentligste var hvem som jobbet bra. Anonymkode: 6c772...135 Vel, du presenterer jo ganske fint hva som er en stor del av problemet! "Noen er litt senere utviklet og kanskje født sent på året. Noen er bare ikke veldig ivrige i fag som ikke interesserer dem." - man blir ikke lat av være født sent på året (dessuten er det ganske liten forskjell i utvikling på de som er født tidlig og sendt på året når man kommer til 15-16-åringer) - Å være født sendt på året er ingen unnskyldning for manglende interesse - man kan gjerne være lite ivrig, men det er ingen unnskyldning for å ikke bidra, ikke gjøre noe, ikke gidde. - å være generelt litt sent utviklet gir deg ikke fripass til å sabotere undervisning Det er ikke slik at alle videregående skoler har egne kvoter for de som ikke kommer inn. Kravet er at inntaksområdet (som regel fylket), skal kunne tilby det plass på en eller annen linje. Det trenger ikke være den du ønsker eller har lyst på. Dette er ikke vanskelig å oppnå da det alltid finnes mulighet for å utvide med noen plasser på de linjene med aller lavest inntakskrav.... Men jeg forstår egentlig poenget ditt. i en ideell verden burde alle få plass på nærmeste skole eller nærmeste skole som har den studieretningen du ønsker deg. Utfordringen er at en god del ikke ønsker skole - og de ønsker seg iallefall ikke til en linje som ikke interesserer den. Slik det er nå skal alle presses til et videregående løp - uansett om de vil eller ikke, uavhengig av motivasjon og interesser. Da får du en situasjonen hvor de "dårligste" elevene gjerne ødelegger undervisningen og mulighetene for de elevene som virkelig vil. og det er ikke slik at man må være ekstremt skoleflink eller bruke all sin tid utenfor skolen for å få gode karakterer. Mye handler om vilje og ønske - og ikke minst, som du selv sier, å jobbe bra. Jobber man jevnt i timene, følger med, gjør innleveringer osv så er det nærmest umulig å få dårlige karakterer. Anonymkode: 6c3d2...3e1
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #19 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Når man på enkelte videregående skoler må ha 5 eller høyere i snitt for å komme inn så sier det seg selv at mange av elevene har 5’ere og 6’ere. samtidig kan du enkelte steder komme inn på TIP med under 2 i snitt... dessverre blir slike linjer ofte et oppsamlingssted for elever som er skoleleie og som gjerne ikke har motivasjon for noe som helst. Veldig synd for de som faktisk er oppegående og ønsker å utdanne seg innenfor feltet. Min sønn gitt TIP i fjor. Man har yrkesveien sin staket utveg var svært motivert. Gikk ut av VG1 med et snitt på 4,8 mane andre medelever strøk i flere fag.... han søkte seg til en landslinje på VG2. Der var kravet 4,0 for å komme inn og han var eneste fra sin klasse som kom inn. Anonymkode: 6c3d2...3e1 Kanskje den einaste frå klassa som søkte også siden det var ei landslinje. Anonymkode: 126d1...b93
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #20 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Kanskje den einaste frå klassa som søkte også siden det var ei landslinje. Anonymkode: 126d1...b93 nei, de var minst 5 fra hans kull som søkte den aktuelle linja. Anonymkode: 6c3d2...3e1
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #21 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vel, du presenterer jo ganske fint hva som er en stor del av problemet! "Noen er litt senere utviklet og kanskje født sent på året. Noen er bare ikke veldig ivrige i fag som ikke interesserer dem." - man blir ikke lat av være født sent på året (dessuten er det ganske liten forskjell i utvikling på de som er født tidlig og sendt på året når man kommer til 15-16-åringer) - Å være født sendt på året er ingen unnskyldning for manglende interesse - man kan gjerne være lite ivrig, men det er ingen unnskyldning for å ikke bidra, ikke gjøre noe, ikke gidde. - å være generelt litt sent utviklet gir deg ikke fripass til å sabotere undervisning Det er ikke slik at alle videregående skoler har egne kvoter for de som ikke kommer inn. Kravet er at inntaksområdet (som regel fylket), skal kunne tilby det plass på en eller annen linje. Det trenger ikke være den du ønsker eller har lyst på. Dette er ikke vanskelig å oppnå da det alltid finnes mulighet for å utvide med noen plasser på de linjene med aller lavest inntakskrav.... Men jeg forstår egentlig poenget ditt. i en ideell verden burde alle få plass på nærmeste skole eller nærmeste skole som har den studieretningen du ønsker deg. Utfordringen er at en god del ikke ønsker skole - og de ønsker seg iallefall ikke til en linje som ikke interesserer den. Slik det er nå skal alle presses til et videregående løp - uansett om de vil eller ikke, uavhengig av motivasjon og interesser. Da får du en situasjonen hvor de "dårligste" elevene gjerne ødelegger undervisningen og mulighetene for de elevene som virkelig vil. og det er ikke slik at man må være ekstremt skoleflink eller bruke all sin tid utenfor skolen for å få gode karakterer. Mye handler om vilje og ønske - og ikke minst, som du selv sier, å jobbe bra. Jobber man jevnt i timene, følger med, gjør innleveringer osv så er det nærmest umulig å få dårlige karakterer. Anonymkode: 6c3d2...3e1 Vi snakker om ungdomskolekarakterer her. De første varige karakterene blir satt i 8.klasse (valgfag) og 9.klasse. skal du ha over 5 i snitt sliter du om du får med deg en firer fra et av de fagene. Sekserene sitter ikke så løst. Utover videregående skole begynner det å bety lite når på året du er født, men det tar litt tid for en del å ta igjen dem som lå kanskje 2 år forran i modenhet. Det går jo mest ut over guttene. Det er mange som stempler seg selv som "smart" eller "dum" ut fra tilbakemeldinger og karakterer som mest kommer av modenhet. Det kan ta tid å snu. Derfor er egentlig ikke karakterene fra ungdomsskolen et godt mål på potensialet til ungdomene. Jeg har to jenter. Den ene er middels smsrt, tidlig moden og født tidlig på året. Hun har gjort det veldig bra på undomsskolen. Den andre er veldig smart, men født sent på året og relativt sent utviklet. Hun sliter med å holde fokus, ser ikke poenget med å legge ekstra arbeid i skolen og synes det er vanskelig å se sammenhenger og konsekvenser av ting. Det gjør spesielt utslag i fag som historie, geografi, krle osv. På den andre siden forstår hun alt hun leser når hun leser det og ligger flere år forran i matematikk. Totalt sett får hun likevell dårligere karakterer. Anonymkode: 6c772...135
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #22 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Vi snakker om ungdomskolekarakterer her. De første varige karakterene blir satt i 8.klasse (valgfag) og 9.klasse. skal du ha over 5 i snitt sliter du om du får med deg en firer fra et av de fagene. Sekserene sitter ikke så løst. Utover videregående skole begynner det å bety lite når på året du er født, men det tar litt tid for en del å ta igjen dem som lå kanskje 2 år forran i modenhet. Det går jo mest ut over guttene. Det er mange som stempler seg selv som "smart" eller "dum" ut fra tilbakemeldinger og karakterer som mest kommer av modenhet. Det kan ta tid å snu. Derfor er egentlig ikke karakterene fra ungdomsskolen et godt mål på potensialet til ungdomene. Jeg har to jenter. Den ene er middels smsrt, tidlig moden og født tidlig på året. Hun har gjort det veldig bra på undomsskolen. Den andre er veldig smart, men født sent på året og relativt sent utviklet. Hun sliter med å holde fokus, ser ikke poenget med å legge ekstra arbeid i skolen og synes det er vanskelig å se sammenhenger og konsekvenser av ting. Det gjør spesielt utslag i fag som historie, geografi, krle osv. På den andre siden forstår hun alt hun leser når hun leser det og ligger flere år forran i matematikk. Totalt sett får hun likevell dårligere karakterer. Anonymkode: 6c772...135 Da er hun rett og slett ikke så veldig smart. Anonymkode: c3811...078
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2021 #23 Skrevet 8. januar 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Da er hun rett og slett ikke så veldig smart. Anonymkode: c3811...078 Det stemmer ikke alltid at det er en korrelasjon mellom IQ og karakterer. Jeg har en datter som går i 8.klasse nå og har adhd. Hun sliter med konsentrasjon og fokus i fag/emner som hun finner uinteressant og får karakterer deretter. Men hun er som et ledd av utredningen for adhd blitt evnetestet og har en IQ på 142. Når hun er interessert, lærer hun lynraskt. F.eks. lærte hun seg selv spansk siste halvdel av 6.klasse. Spansklæreren på skolen har informert oss om at nivået hennes da hun startet i høst, er høyere enn det de forventer på VG2 i videregående. Utfordringen er jo at hun ligger så himmellangt foran de andre at hun kjeder seg, men hun får jo 6-ere likevel. I andre fag kan hun fort få 3-er i ett emne og 6-er i et annet. Anonymkode: 565d6...493
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå