Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #1 Skrevet 6. januar 2021 Er 39 år. Jobber i staten og tjener 690.000 i året. Gift med mann som har tilsvarende stilling og inntekt. Felles barn. «Alle» anbefaler fondssparing til pensjon, men jeg tenker at når vi blir pensjonister har vi nedbetalt hus og hytte og vil i tillegg få arv rundt de tider (hvis ikke før) på rundt 4 mill. Bør vi likevel spare utover at vi betaler raskt ned på lån? Anonymkode: 6666c...178
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #2 Skrevet 7. januar 2021 Vi gjør ikke det. Vi sparer ikke til ungene heller, men tenker at vi kan kausjonere eller låne opp litt på vår bolig og gi dem om de trenger litt starthjelp til egen bolig. Vi klarer oss nok fint. Har flexilån og betaler ned det vi kan der, så skulle noe uforutsett skje kan vi ta penger ut igjen derfra da. Vi står ikke helt på bar bakke om vi plutselig skulle trenge noen penger. Anonymkode: 7a09c...64f
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #3 Skrevet 7. januar 2021 Vi har delvis felles økonomi. Vi tjener likt og betaler likt til felles konto (ca halve lønna) resten sparer/bruker vi som vi selv vil. Vi er ikke gift da. Jeg er veldig opptatt av å sikre MEG. Siden vi ikke er gift og samboer har barn fra tidligere så tenker jeg selvsagt først og fremst på egen økonomi. Vi har alt det juridiske på stell mtp om samboer faller fra før meg (Gud forby) i tillegg sparer jeg altså både pensjon og på sparekonto. Jeg er økonomisk uavhengig. Jeg har jo halve huset og er skikket til å kjøpe ut stebarn OM noe skjer. Å tenke langsiktig økonomisk er viktig synes jeg. Særlig kvinner går ofte i en økonomisk felle. Vi er avslappet rundt dette å bruke egne midler på familien altså, men jeg er opptatt å fortsatt ha egen økonomi også. Vi tjener godt begge to (rundt 900 000) så vi har det romslig og fint. Jeg sparer rundt 8 000,- i måneden totalt. Det er pensjon, egen sparekonto og sparekonto til vårt felles barn. Anonymkode: ce684...391
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #4 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vi har delvis felles økonomi. Vi tjener likt og betaler likt til felles konto (ca halve lønna) resten sparer/bruker vi som vi selv vil. Vi er ikke gift da. Jeg er veldig opptatt av å sikre MEG. Siden vi ikke er gift og samboer har barn fra tidligere så tenker jeg selvsagt først og fremst på egen økonomi. Vi har alt det juridiske på stell mtp om samboer faller fra før meg (Gud forby) i tillegg sparer jeg altså både pensjon og på sparekonto. Jeg er økonomisk uavhengig. Jeg har jo halve huset og er skikket til å kjøpe ut stebarn OM noe skjer. Å tenke langsiktig økonomisk er viktig synes jeg. Særlig kvinner går ofte i en økonomisk felle. Vi er avslappet rundt dette å bruke egne midler på familien altså, men jeg er opptatt å fortsatt ha egen økonomi også. Vi tjener godt begge to (rundt 900 000) så vi har det romslig og fint. Jeg sparer rundt 8 000,- i måneden totalt. Det er pensjon, egen sparekonto og sparekonto til vårt felles barn. Anonymkode: ce684...391 Ting blir litt annerledes når man er samboer med særkullsbarn. Jeg svarte tidligere og vi er gift og har bare felles barn, felleseie på alt. Skulle en av oss falle fra er vi godt forsikret i tillegg. Skulle vi bli skilt har vi felleseie på alt og huset vil kunne selges med en god fortjeneste så ingen av oss vil ha problemer med å etablere seg på nytt. Anonymkode: 7a09c...64f
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #5 Skrevet 7. januar 2021 Jeg ville ønsket å spare litt. Alle tar avkastning på bolig for gitt. Mye kan skje. Boligkrakk er usannsynlig, men allikevel ville jeg hatt flere ben og stå på. Men god inntekt kan man spare litt hver mnd uten at man merker det veldig i dagliglivet. Man MÅ jo ingenting, men det kan jo være lurt med en ekstra sikring. Anonymkode: e568f...571
Optatium Skrevet 7. januar 2021 #6 Skrevet 7. januar 2021 Jeg har ikke lyst til å jobbe til jeg er 69,og siden jeg er født når jeg er, må jeg tåle lavere pensjonsutbetaling. Derfor sparer jeg. 60% av lønna er ikke mye å skryte av, og jeg håper å være i form til å reise når jeg blir pensjonist.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #7 Skrevet 7. januar 2021 Vi sparer hver av oss kr 5.000,- de fleste måneder, noen ganger ingenting, og noen ganger kr 10.000,- Sparer egentlig ikke til noe spesielt, sparer bare for å spare, er gøy å se sparekontoen vokst. Har tenkt på pensjon. Min mann er enebarn på mor siden, hun er gjeldsfri og eier både egen bolig og hytte. Den hytten er ikke vi så veldig interessert i, når hun faller bort (håper det er lenge til) tenker vi å selge hytten og betale ned boliglånet vårt, (og selvfølgelig siden det er hans arv vil han og få en tilsvarende større andel i vår felles bolig) og leie ut boligen hennes. Det vi betaler på lånet per i dag + hva tilsvarende boliger som den til svigermor leies ut for i dag tilsvarer cirka det vi kan forvente å få i mindre inntekt når vi går av med pensjon. Før hun faller bort vil også boliglånet vårt bli mindre i tillegg vil vi ikke ha hjemmeboende barn og utgiftene med det når vi går av med pensjon. Av den grunn har vi ikke pensjonssparing Anonymkode: d4b71...696
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #8 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vi sparer hver av oss kr 5.000,- de fleste måneder, noen ganger ingenting, og noen ganger kr 10.000,- Sparer egentlig ikke til noe spesielt, sparer bare for å spare, er gøy å se sparekontoen vokst. Har tenkt på pensjon. Min mann er enebarn på mor siden, hun er gjeldsfri og eier både egen bolig og hytte. Den hytten er ikke vi så veldig interessert i, når hun faller bort (håper det er lenge til) tenker vi å selge hytten og betale ned boliglånet vårt, (og selvfølgelig siden det er hans arv vil han og få en tilsvarende større andel i vår felles bolig) og leie ut boligen hennes. Det vi betaler på lånet per i dag + hva tilsvarende boliger som den til svigermor leies ut for i dag tilsvarer cirka det vi kan forvente å få i mindre inntekt når vi går av med pensjon. Før hun faller bort vil også boliglånet vårt bli mindre i tillegg vil vi ikke ha hjemmeboende barn og utgiftene med det når vi går av med pensjon. Av den grunn har vi ikke pensjonssparing Anonymkode: d4b71...696 Men om dere blir skilt får du ingenting av dette... Heller ikke om han faller fra, da er det barna hans som arver dette og ikke du. Så dere må ihvertfall sørge for at han er godt forsikret så du får en sum som dekker gjelden deres om han dør. Anonymkode: 7a09c...64f
Førstemann Skrevet 7. januar 2021 #9 Skrevet 7. januar 2021 Sparer i form av å nedbetale veldig mye mer enn det som er minimum på gjelda. Kommer til å fortsette med det så lenge det er mulig. Har veldig stor egenkapital på eiendommene, så om det blir trangt ved pensjonsalder vil vi kunne selge. Har ikke tro på at verdien vil synke så veldig mye gitt utvikling i storby.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #10 Skrevet 7. januar 2021 Ja, jeg synes du bør spare. Økonomisk klarer du deg sikkert når du blir pensjonist også, men jeg ser ikke poenget med et så unødig høyt forbruk når du kunne brukt noen av pengene til å påvirke samfunnsutviklingen. Ved å investere i selskaåer og fond som gjør viktig arbeid kan du være med på å drive verden i en riktig retning. Å eie penger er ikke bare et privilegium det er et ansvar. Anonymkode: 91e91...dfe
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #11 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Men om dere blir skilt får du ingenting av dette... Heller ikke om han faller fra, da er det barna hans som arver dette og ikke du. Så dere må ihvertfall sørge for at han er godt forsikret så du får en sum som dekker gjelden deres om han dør. Anonymkode: 7a09c...64f Dersom han faller fra har jeg mulighet til å sitte i uskiftet bo. Og dessuten tjener jeg godt nok til å klare å betjene gjelden selv, selv om vi ikke hadde hatt gjeldsforsikring. Og, ja, vi begge er godt forsikret. Anonymkode: d4b71...696
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #12 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Ja, jeg synes du bør spare. Økonomisk klarer du deg sikkert når du blir pensjonist også, men jeg ser ikke poenget med et så unødig høyt forbruk når du kunne brukt noen av pengene til å påvirke samfunnsutviklingen. Ved å investere i selskaåer og fond som gjør viktig arbeid kan du være med på å drive verden i en riktig retning. Å eie penger er ikke bare et privilegium det er et ansvar. Anonymkode: 91e91...dfe Eie penger? Jeg eier jo ikke mye penger. Vi betaler ned mye på lån og lever godt, men ikke i overflod. Er det poeng å knipe kraftig inn på forbruket for å spare? Vi spiser feks. ute to-tre ganger i uka. Dette gir oss stor glede, bør vi droppe det? Vi bidrar jo til å holde økonomien i gang i samfunnet? Anonymkode: 6666c...178
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #13 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Eie penger? Jeg eier jo ikke mye penger. Vi betaler ned mye på lån og lever godt, men ikke i overflod. Er det poeng å knipe kraftig inn på forbruket for å spare? Vi spiser feks. ute to-tre ganger i uka. Dette gir oss stor glede, bør vi droppe det? Vi bidrar jo til å holde økonomien i gang i samfunnet? Anonymkode: 6666c...178 Hvis du harråd til å spare går jeg jout fra at du har mer penger enn ducstrengt tatt trenger. Det å holde økonomien i gang er bare positivt hvis de bedrifteme du støtter bidrar positivt. Hvordan du bruker pengene betyr noe uansett om du investerer eller bruker opp pengene dine. Velger du å investere i en bedrift eller kjøpe produkter derfra støtter du den bedriften. Samtidig støtter du underlevrandørene. Det er derfor viktig hvilke bedrifter du bruker pengene dine på. Spiser du på steder som bruker norsk eøler importert arbeidskraft? Har de ok lønnsvilkår for eksempel. Hvis du spiser et sted der de utnytter billig arbeidskraft er de med på å utkonkurere dem som har gode forhold. Sån bør vi tenke hele tiden når vi bruker penger. Den enkleste måten å påvirke positivt på er å investere i produkter og bransjer vi mener er viktige. Investeri ger i legemiddelbransjen er for eksempel med på å gi oss koronavaksiner. Anonymkode: 91e91...dfe
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #14 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Hvis du harråd til å spare går jeg jout fra at du har mer penger enn ducstrengt tatt trenger. Det å holde økonomien i gang er bare positivt hvis de bedrifteme du støtter bidrar positivt. Hvordan du bruker pengene betyr noe uansett om du investerer eller bruker opp pengene dine. Velger du å investere i en bedrift eller kjøpe produkter derfra støtter du den bedriften. Samtidig støtter du underlevrandørene. Det er derfor viktig hvilke bedrifter du bruker pengene dine på. Spiser du på steder som bruker norsk eøler importert arbeidskraft? Har de ok lønnsvilkår for eksempel. Hvis du spiser et sted der de utnytter billig arbeidskraft er de med på å utkonkurere dem som har gode forhold. Sån bør vi tenke hele tiden når vi bruker penger. Den enkleste måten å påvirke positivt på er å investere i produkter og bransjer vi mener er viktige. Investeri ger i legemiddelbransjen er for eksempel med på å gi oss koronavaksiner. Anonymkode: 91e91...dfe Har aldri tenkt på det på den måten, men er bevisst på hvor jeg spiser ja. Spiser på lokale spisesteder og ikke hos kjeder, og vet at de har tariffavtale der jeg spiser. Anonymkode: 6666c...178
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #15 Skrevet 7. januar 2021 Jeg tenker det kommer an på boligformuen. Vi sparer i bolig, har høyt lån, bor i område i Oslo som er populært. Når vi er pensjonister er vi ferdig med boliglånet og selv om inntekten blir mye lavere får vi ca. det samme å bruke pr.mnd fordi vi ikke lenger har låneutgifter. Da kan vi også vurdere å frigi kapital ved å bytte til litt mindre bolig. Anonymkode: 56595...9aa
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #16 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker det kommer an på boligformuen. Vi sparer i bolig, har høyt lån, bor i område i Oslo som er populært. Når vi er pensjonister er vi ferdig med boliglånet og selv om inntekten blir mye lavere får vi ca. det samme å bruke pr.mnd fordi vi ikke lenger har låneutgifter. Da kan vi også vurdere å frigi kapital ved å bytte til litt mindre bolig. Anonymkode: 56595...9aa Vi har enebolig og hytte i småby med jevn vekst. Ca. 10 mill hadde vi solgt i dag. Lån 4.4 mill samlet. Anonymkode: 6666c...178
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #17 Skrevet 7. januar 2021 Nei, ville ikke spart i pensjonsfond. Mye kan skje innen vi skal gå av, vi vet jo ikke engang om vi lever den dagen. Spar i noe du kan ta ut når du vil. Betale ned huslån er førsteprioritet, spare i aksjefond eller annen fleksibel sparing neste. Anonymkode: 0c76d...46f
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #18 Skrevet 7. januar 2021 Jeg ville spart. Dere er friske og har god inntekt nå, men det skal ikke mer enn litt uflaks til før ting ser helt annerledes ut økonomisk. Jeg har lært på den harde måten at det å være frisk og ha god inntekt ikke er noe man kan ta for gitt. For meg kom sykdom brått og uventa og plutselig var jeg ufør. Anonymkode: 45e7d...ea7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå