Gå til innhold

Dere som ansetter folk, som er kontaktperson i stillingsannonser

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ikke jeg som har skrevet over, men jeg har noen ganger ringt for å spørre om turnusen, hvis det ikke står spesifisert. For meg har det vært viktig å vite om kveldsvakt slutter 21:30 eller 22:30. Den ene timen utgjør om en jobb er aktuell eller ikke. Andre ganger har jeg hatt spøsmål om hvor mange man er gjennomsnittlig på en vakt. Er jeg alene eller med én kollega, er det ikke aktuelt. Er vi et team, er det aktuelt.

Anonymkode: 84a8f...b6e

De kan, og bør, ikke skrive hva slags turnus stillingen har i en stillingsannonse. Dette råder vi alle ledere i vårt helseforetak å ikke skrive i annonsen, da turnuser er noe som stort sett alltid endrer seg med tiden. Da er det veldig lite snart å ha lovet en spesifikt turnus og/eller arbeidstid/klokkeslett i en annonse. 

Anonymkode: 3c8ea...2f6

Skrevet

Den aller dummeste stillingsannonsen jeg har sett er nok de som søkte etter en renholder som nattevakt. Under personlige egenskaper listet de opp at vedkommende skulle være «utadvendt og like å jobbe i team». Samtidig stod det i annonsen at man jobber alene på natten... Da er det jo SKIKKELIG viktig å ha en person som er utadvendt og liker å jobbe i team. Klassisk eksempel på leder som ikke tenker seg om, kopierer tidligere publiserte annonser og ikke tar seg tid til å lage en ordentlig annonse. 

Denne artikkelen var ganske bra også mtp dårlige og lite gjennomtenkte annonser: 

https://www.nrk.no/norge/eksperter_-dette-er-de-vanligste-flosklene-i-jobbannonser-1.14188218

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

De kan, og bør, ikke skrive hva slags turnus stillingen har i en stillingsannonse. Dette råder vi alle ledere i vårt helseforetak å ikke skrive i annonsen, da turnuser er noe som stort sett alltid endrer seg med tiden. Da er det veldig lite snart å ha lovet en spesifikt turnus og/eller arbeidstid/klokkeslett i en annonse. 

Helt enig, men dette er jo en grunn til at folk da velger å ringe. Mange andre grunner også. 

Anonymkode: cb636...964

Skrevet

Det kommer jo an på stillingen. Men jeg har opplevd å få 300 søknader. Når halvparten skal maile, ringe og komme på døren for å «vise seg frem», da blir du helt spist opp. Jeg tar ikke inn noen av de som er for ivrige på intervju. Har du en interessant CV og søknad blir du kalt inn på intervju uavhengig av om du har kontaktet bedriften eller ei. Og har de ikke oppgitt telefonnummeret så er det en grunn til det - ikke let det opp for å ringe. 

Anonymkode: c0174...b86

Skrevet

Noen søker hver gang vi lyser ut, og vil ALDRI komme på intervju fordi de - i tillegg til å være dårlig kvalifisert - er noen gærne masehuer som INGEN vil ha som kollega. Et menneske som har ringt hver uke eller hver måned i et år er syk, ikke ansettelig.

Anonymkode: db323...6a0

Skrevet

Har også ei som har ringt de tre siste gangene vi har lyst ut stilling. Kjemperelevant CV, men fremstår så masete at jeg ikke orker tanken på å jobbe med henne. Hadde hun «bare» søkt hadde hun blitt kalt inn til intervju (forhåpentligvis hadde det likevel blitt avdekket at hun er en masekjerring).

Anonymkode: b84fa...dc2

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Har også ei som har ringt de tre siste gangene vi har lyst ut stilling. Kjemperelevant CV, men fremstår så masete at jeg ikke orker tanken på å jobbe med henne. Hadde hun «bare» søkt hadde hun blitt kalt inn til intervju (forhåpentligvis hadde det likevel blitt avdekket at hun er en masekjerring).

Men hva om hun bare har virkelig lyst på jobben? Tenk om dere taper en kjempemotivert og effektiv medarbeider?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men hva om hun bare har virkelig lyst på jobben? Tenk om dere taper en kjempemotivert og effektiv medarbeider?

Det er ikke effektivt å ringe for å spørre etter opplysninger man kunne funnet ut av selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Da velger de en annen som «virkelig har lyst på jobben», men som ikke maser. Det er lite sannsynlig at bare én av søkerne har potensiale til å bli en motivert og effektiv medarbeider.

Anonymkode: ca8de...354

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke effektivt å ringe for å spørre etter opplysninger man kunne funnet ut av selv. 

Det skjønner jeg, men hva slags ting er det, da? Adressen liksom eller ting man må bruke mye tid på å søke opp?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det skjønner jeg, men hva slags ting er det, da? Adressen liksom eller ting man må bruke mye tid på å søke opp?

Primært spørsmål man har fabrikkert som påskudd for å ringe, og som ikke er/burde være relevante for om man søker. Eller spørsmål som kan være naturlige å stille- mot slutten av et andregangsintervju.

Morale er- ikke ring med mindre du virkelig lurer på noe som er avgjørende for om du vil søke.

Må også nevne de som ringer for å lufte «om de er aktuelle kandidater» og ramser opp CV og fortreffeligheter i en uendelig talestrøm. Søk, så blir du kalt inn til intervju om du er aktuell!

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Primært spørsmål man har fabrikkert som påskudd for å ringe, og som ikke er/burde være relevante for om man søker. Eller spørsmål som kan være naturlige å stille- mot slutten av et andregangsintervju.

Morale er- ikke ring med mindre du virkelig lurer på noe som er avgjørende for om du vil søke.

Må også nevne de som ringer for å lufte «om de er aktuelle kandidater» og ramser opp CV og fortreffeligheter i en uendelig talestrøm. Søk, så blir du kalt inn til intervju om du er aktuell!

Tror NAV og disse andre jobbsøkerkursene bør få beskjed om å ringe for å ringe/finne ut hvor mange som har søkt er lite lurt å gjøre....

Anonymkode: 8ac1e...a7e

Skrevet (endret)
HeiteH skrev (9 timer siden):

Men da skulle jo det gi deg tilsvarende informasjon som at arbeidsgiver ikke svarer (at de er ubrukelige og ikke fortjener din søknad)?

Det er ikke motstridende å kunne jobbe godt både alene og i team!

Det er ikke selvmotsigende, men det er så selvfølgelig at det blir en klisje som er unødvendig å ta med.

Endret av Merdee
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Turnusen er jo noe du uansett må ha med i kontrakten, så det høres helt underlig ut.

Folk har da familie og en logistikk de gjerne vil se at går opp før de søker på en jobb....

Endret av Merdee
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Ikke meg du svarer, men husker da jeg var i jobbsøkerprosessen så maste NAV og Reaktorskolen på meg om at jeg måtte ringe der jeg søkte for å få vite mer om jobben og få vite hvor mange som søkte. Jeg ble "hørt" på hvert møte om jeg hadde ringt og det var visst så viktig å vite antall søkere til stillingen. Følte det var utrolig demotiverende å bli møtt med en lei stemme i tlf som sa at jeg var søker nr. 95 eller 297 eller 320.

Anonymkode: 8ac1e...a7e

Reaktorskolen ble oppkjøpt, så dette må ha vært svært mange år siden...

Ingen profesjonelle i NAV eller jobbklubber vil i dag anbefale deg å ringe i forkant på annet enn stillinger du har spørsmål til eller på salgsstillinger (for akkurat salgsjobbene så ser de som ansetter ofte etter «de som ringer» - bare et tips). 

Å ringe en kort stund etter at du har søkt for å høre hvor langt de har kommet i prosessen med å innkalle til intervju og hvor mange som har søkt, det kan du derimot gjøre om du selv vil. Men det gir deg neppe et ekstra fortrinn. 

Endret av Merdee
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Kanskje hun er kjempemotivert og effektiv, men har hun søkt og ringt flere ganger uten å egentlig ha noe viktig å spørre om, så kaster hun bort bedriftens ansatte sin tid og virker nevrotisk.

Det er så enkelt som at dersom du aldri kommer til intervju, så er du enten ikke kvalifisert, eller så gjør du noe alvorlig feil i søknadsprosessen. Spør noen med kompetanse på dette, og ta til deg rådene.

Endret av Merdee
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ingen vil ha en sosialt inkompetent rundt seg hver dag.

Anonymkode: db323...6a0

Skrevet
Merdee skrev (3 timer siden):

Turnusen er jo noe du uansett må ha med i kontrakten, så det høres helt underlig ut.

Folk har da familie og en logistikk de gjerne vil se at går opp før de søker på en jobb....

Nei. Turnusen står ikke oppført i kontrakten til feks sykepleierne, og man må ikke ha med det i kontrakten. 

Skrevet

Jeg vil at folk skal sende mail om de lurer på noe. Jeg sitter i møter store deler av dagen, og har ikke tid til å svare på spørsmål fra 100 interesserte personer. Hvis det de lurer på er lett å finne ut selv, så er det ikke alltid jeg svarer heller

Anonymkode: 49dd5...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...