Gå til innhold

Dere som ansetter folk, som er kontaktperson i stillingsannonser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere skriver kun mailadresse i annonsen, er det fordi dere vil at vi skal sende mail om vi har spørsmål ang stillingen? Eller er det fordi dere vil luke ut de som "gidder" å søke opp tlf nr selv for så å ta kontakt? 

Og evt hvis dere skriver tlf.nr, og folk sender mail, svarer dere på mail? 

Jeg er jobbsøker og har sendt mange mail på utlyste stillinger, ringer hvis tlf.nr står oppført. Men jeg får aldri svar. Har relevant utdannelse og gode referanser, så mange går jo glipp av gode kandidater ved å ikke svare folk.... mulig den de ansetter er den beate altså, men de går fortsatt glipp av en god kandidat. Hvorfor?

Anonymkode: cb636...964

Skrevet

Det kommer nok an på hva slags stilling det er, men det rådet om å ringe når du egentlig ikke har noe å spørre om er litt utdatert. Det er så mange søkere på jobbene at jeg ikke kan bruke flere arbeidsdager på å svare alle.

De som ringer eller sender mail med et konkret spørsmål får svar, men jeg svarer ikke de 400 andre som sender en mail bare for å fortelle at de har søkt....

Anonymkode: 4d0cb...40c

Skrevet

Jeg skriver alltid begge deler og svarer de som tar kontakt. Det folk ringer bare for å ringe teller det negativt.

Men hva mener du med at de mister en god søker? Lar du være å søke dersom du ikke får svar på en epost? Om du er en av de beste søkerne blir du kalt inn til intervju uavhengig av om du har ringt eller ikke.

Anonymkode: b84fa...dc2

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det kommer nok an på hva slags stilling det er, men det rådet om å ringe når du egentlig ikke har noe å spørre om er litt utdatert. Det er så mange søkere på jobbene at jeg ikke kan bruke flere arbeidsdager på å svare alle.

De som ringer eller sender mail med et konkret spørsmål får svar, men jeg svarer ikke de 400 andre som sender en mail bare for å fortelle at de har søkt....

Anonymkode: 4d0cb...40c

Dette. Det er ofte 100-300 søkere og alltid svært mange gode kandidater blant dem. 

Ikke ring eller mail hvis du ikke har et viktig spørsmål du må få svar på.

Endret av Merdee
Skrevet

Hvorfor har du så mange spørsmål at du må ringe eller sende mail på så mange stillinger? Er enig med de andre over her, det er sjeldent positivt å ta kontakt uten å ha et veldig godt spørsmål. Det er veldig mange søkere for tiden, og det er ikke mulig å svare alle som sender mail eller ringer kun for å prøve å skille seg ut. Dersom tlf.nr ikke er opplyst i annonsen, så vil de sikkert ikke at søkere ringer. Hadde jeg bevisst oppgitt mail som kontaktmåte, så hadde jeg faktisk blitt litt irritert dersom noen hadde søkt opp tlf. nr og ringt. Da skulle det vært et veldig viktig spørsmål i så fall. Det meste du lurer på får du nok informasjon om i intervjuet, evt. så spør du under intervjuet. 

Anonymkode: adf66...61f

Skrevet

Jeg skriver alltid begge deler og svarer de som tar kontakt. Det folk ringer bare for å ringe teller det negativt.

Men hva mener du med at de mister en god søker? Lar du være å søke dersom du ikke får svar på en epost? Om du er en av de beste søkerne blir du kalt inn til intervju uavhengig av om du har ringt eller ikke.

tja...jobbannonser er en toveis greie da. Jeg har flere ganger takket nei til jobber/trukket søknad der jeg har fått et dårlig inntrykk av arbeidsplassen. Helt enig i at det er poengløst å ringe/maile dersom man ikke har konkrete spørsmål til stillingen/utlysningen. Hadde nok ikke latt være å søke pga manglende svar, men det teller IKKE positivt at en potensiell arbeidsgiver ikke besvarer telefon/epost......det fremstår uprofesjonelt.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Hvorfor har du så mange spørsmål at du må ringe eller sende mail på så mange stillinger? Er enig med de andre over her, det er sjeldent positivt å ta kontakt uten å ha et veldig godt spørsmål. Det er veldig mange søkere for tiden, og det er ikke mulig å svare alle som sender mail eller ringer kun for å prøve å skille seg ut. Dersom tlf.nr ikke er opplyst i annonsen, så vil de sikkert ikke at søkere ringer. Hadde jeg bevisst oppgitt mail som kontaktmåte, så hadde jeg faktisk blitt litt irritert dersom noen hadde søkt opp tlf. nr og ringt. Da skulle det vært et veldig viktig spørsmål i så fall. Det meste du lurer på får du nok informasjon om i intervjuet, evt. så spør du under intervjuet. 

Ikke meg du svarer, men husker da jeg var i jobbsøkerprosessen så maste NAV og Reaktorskolen på meg om at jeg måtte ringe der jeg søkte for å få vite mer om jobben og få vite hvor mange som søkte. Jeg ble "hørt" på hvert møte om jeg hadde ringt og det var visst så viktig å vite antall søkere til stillingen. Følte det var utrolig demotiverende å bli møtt med en lei stemme i tlf som sa at jeg var søker nr. 95 eller 297 eller 320.

Anonymkode: 8ac1e...a7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg ringer aldri for å ringe, hvis jeg ringer (eller sender mail) har jeg spørsmål jeg ønsker avklaring på før jeg søker :)

og ja, jeg lar være å søke om jeg ikke får svar. Orker ikke bruke tid på å skrive søknad dersom jobben ikke er noe for meg. Da bruker jeg opp tiden til den som må lese alle søknadene også, og jeg har ofte vært på intervju der opplysninger kommer frem som viser at jeg ikke ønsker jobben. Derfor spør jeg før jeg søker for å slippe dette, for begges del egentlig. får jeg ikke svar går jeg ut ifra at dette er en uaktuell jobb og går videre på lista mi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har ikke sagt at jeg har mange spørsmål, men det ene spørsmålet som avgjør om jeg skal søke eller ikke ønsker jeg gjerne svar på. Søker jeg 100 jobber uten å ringe på forhånd får jeg null intervjuer. Søker jeg 3 jobber og ringer på forhånd får jeg 3 intervjuer. 

Skrevet
nerdybirdy skrev (2 timer siden):

tja...jobbannonser er en toveis greie da. Jeg har flere ganger takket nei til jobber/trukket søknad der jeg har fått et dårlig inntrykk av arbeidsplassen. Helt enig i at det er poengløst å ringe/maile dersom man ikke har konkrete spørsmål til stillingen/utlysningen. Hadde nok ikke latt være å søke pga manglende svar, men det teller IKKE positivt at en potensiell arbeidsgiver ikke besvarer telefon/epost......det fremstår uprofesjonelt.  

Jeg lar være å søke 😅 men jeg søker på alt mulig, dvs jobber alle andre søker på uten krav om spesifikk utdannelse, så står jo mellom meg og 300 andre. Så det er mye å søke på, derfor dropper jeg de der spørsmål ikke blir besvart. Det gjenspeiler ofte hvordan den sjefen vil bli om du blir ansatt. 

Og i de tilfellene jeg takker nei til jobb, der personen blir sur i stedet for å ønake meg lykke til videre el.l, gidder jeg ikke å søke hos igjen (gjerne bemanningsbyrå)

Skrevet

Ikke meg du svarer, men husker da jeg var i jobbsøkerprosessen så maste NAV og Reaktorskolen på meg om at jeg måtte ringe der jeg søkte for å få vite mer om jobben og få vite hvor mange som søkte. Jeg ble "hørt" på hvert møte om jeg hadde ringt og det var visst så viktig å vite antall søkere til stillingen. Følte det var utrolig demotiverende å bli møtt med en lei stemme i tlf som sa at jeg var søker nr. 95 eller 297 eller 320.

Oj, så utrolig kjipt.. Hvorfor skal man vite antall søkere? Det har jo ingen betydning. Det er info vi bruker å gi på evt. 2. gangs intervju, eller etter at en person er ansatt (privat selskap). Men da skjønner jeg hvorfor mange ringer ja.

Skrevet

Men hva i all verden lurer dere på hele tiden?

Anonymkode: cc83e...0a2

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Oj, så utrolig kjipt.. Hvorfor skal man vite antall søkere? Det har jo ingen betydning. Det er info vi bruker å gi på evt. 2. gangs intervju, eller etter at en person er ansatt (privat selskap). Men da skjønner jeg hvorfor mange ringer ja.

Jeg spurte hvorfor, de sa at det er jo motiverende å vite hvor mange man kjemper mot.... Det sa jeg meg uenig i og takk og lov for at jeg slipper det der mer. 

Skrevet

Hadde jeg skrevet kun mail så er det fordi jeg vil ha alt på mail.

Noen ganger har jeg skrevet "Lever søknad og cv i butikk", da vurderer jeg kun de som faktisk leverer i butikk. Spiller ingen rolle hvor flink en er ellers hvis en ikke kan etterfølge en så enkel ting. Og har en ikke tid til å leve har en ikke tid til å jobbe hos meg heller.

Så gjør det som står i utlysningen, ikke overanalyser.

Anonymkode: 86a3e...c1f

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har ikke sagt at jeg har mange spørsmål, men det ene spørsmålet som avgjør om jeg skal søke eller ikke ønsker jeg gjerne svar på. Søker jeg 100 jobber uten å ringe på forhånd får jeg null intervjuer. Søker jeg 3 jobber og ringer på forhånd får jeg 3 intervjuer. 

Hva er det du spør om da?

Anonymkode: c3e69...2c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg ringer aldri for å ringe, hvis jeg ringer (eller sender mail) har jeg spørsmål jeg ønsker avklaring på før jeg søker :)

og ja, jeg lar være å søke om jeg ikke får svar. Orker ikke bruke tid på å skrive søknad dersom jobben ikke er noe for meg. Da bruker jeg opp tiden til den som må lese alle søknadene også, og jeg har ofte vært på intervju der opplysninger kommer frem som viser at jeg ikke ønsker jobben. Derfor spør jeg før jeg søker for å slippe dette, for begges del egentlig. får jeg ikke svar går jeg ut ifra at dette er en uaktuell jobb og går videre på lista mi. 

Som sagt, selv svarer jeg alltid, selv om de fleste spørsmålene jeg får kunne kandidaten funnet ut av selv ved enkle grep. 

Hva spør du om da? 

Skrevet

Men hva er det å spørre om? "Alt" står jo som regel i utlysningen! 

Anonymkode: 00650...b94

Skrevet
nerdybirdy skrev (5 timer siden):

Enig i det. Selv svarer jeg alltid. Men menneskelige feil kan forekomme, så om stillingen er veldig interessant ville jeg søkt selv om jeg ikke hadde fått svar, så ville jeg heller vært litt ekstra oppmerksom senere i prosessen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men hva er det å spørre om? "Alt" står jo som regel i utlysningen! 

Det er ganske ofte mye som mangler i utlysningen... ofte er det laget veldig dårlige utlysninger også. Sjokkerende mange ledere legger så godt som null innsats i annonsene sine. Det er øye kopier av tidligere (dårlige) annonser, og mye bruk av dårlige, motstridende og intetsigende  krav. Feks «vi søker etter deg som er god til å jobbe selvstendig og i team. 💤💤

Anonymkode: 3c8ea...2f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ganske ofte mye som mangler i utlysningen... ofte er det laget veldig dårlige utlysninger også. Sjokkerende mange ledere legger så godt som null innsats i annonsene sine. Det er øye kopier av tidligere (dårlige) annonser, og mye bruk av dårlige, motstridende og intetsigende  krav. Feks «vi søker etter deg som er god til å jobbe selvstendig og i team. 💤💤

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Feks «vi søker etter deg som er god til å jobbe selvstendig og i team. 💤💤

Mener du at denne setningen utløser spørsmål man må ha svar på for å kunne sende søknad?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Men da skulle jo det gi deg tilsvarende informasjon som at arbeidsgiver ikke svarer (at de er ubrukelige og ikke fortjener din søknad)?

Det er ikke motstridende å kunne jobbe godt både alene og i team!

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men hva i all verden lurer dere på hele tiden?

Anonymkode: cc83e...0a2

Ikke jeg som har skrevet over, men jeg har noen ganger ringt for å spørre om turnusen, hvis det ikke står spesifisert. For meg har det vært viktig å vite om kveldsvakt slutter 21:30 eller 22:30. Den ene timen utgjør om en jobb er aktuell eller ikke. Andre ganger har jeg hatt spøsmål om hvor mange man er gjennomsnittlig på en vakt. Er jeg alene eller med én kollega, er det ikke aktuelt. Er vi et team, er det aktuelt.

Anonymkode: 84a8f...b6e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke jeg som har skrevet over, men jeg har noen ganger ringt for å spørre om turnusen, hvis det ikke står spesifisert. For meg har det vært viktig å vite om kveldsvakt slutter 21:30 eller 22:30. Den ene timen utgjør om en jobb er aktuell eller ikke. Andre ganger har jeg hatt spøsmål om hvor mange man er gjennomsnittlig på en vakt. Er jeg alene eller med én kollega, er det ikke aktuelt. Er vi et team, er det aktuelt.

Anonymkode: 84a8f...b6e

Aha, da skjønner jeg behovet for å spørre. 

Jeg er lærer, og da oppfatter jeg sjelden behov for å spørre om noe. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Mener du at denne setningen utløser spørsmål man må ha svar på for å kunne sende søknad?

Nei. Det var ikke det jeg sa. 🙄

Skrevet
HeiteH skrev (21 minutter siden):

Men da skulle jo det gi deg tilsvarende informasjon som at arbeidsgiver ikke svarer (at de er ubrukelige og ikke fortjener din søknad)?

Det er ikke motstridende å kunne jobbe godt både alene og i team!

Men det er jævlig uoriginalt å skrive i en annonse. Det er en floskel og vitner om at leder ikke har tatt seg tid til faktisk å tenke gjennom hva de faktisk trenger, og bare har valgt noe som høres fint ut. Hvilket er veldig (‘!) vanlig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...