Anonym bruker Skrevet 5. januar 2021 #1 Skrevet 5. januar 2021 Har kjøpt utallige sko, men hun nevnte at noen går med skotrekk? Noen som kan gi noen tips på hvordan hun ikke skal fryse på beina. Tusen tusen takk. Samme med hansker egentlig Anonymkode: dec48...036
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #2 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Har kjøpt utallige sko, men hun nevnte at noen går med skotrekk? Noen som kan gi noen tips på hvordan hun ikke skal fryse på beina. Tusen tusen takk. Samme med hansker egentlig Anonymkode: dec48...036 Pulsvarmere er gull verdt, og votter varmer som regel bedre enn hansker Anonymkode: 9b096...05c
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #3 Skrevet 6. januar 2021 Romslige vintersko. Gjerne med for i. Og de må være 100% vanntette. Det er viktig at tærne kan bevege seg greit. Om hun sliter med ekstremt kalde fingre og tær allerede nå, kan hun ha anlegg for ‘raynauds fenomen. De første tegnene kommer ofte i 9-10 årsalderen. Og utvikler seg utover tenårene. Da finnes medisiner som demper symtomene en del. Men anbefales å vente med dette. Hun kan få legeerklæring om å slippe lengre turer o.l i kulde dersom det er langt unna muligheten til varmt vann/mulighet for å varme tær og fingre. Jeg har selv Raynauds. Moren min tok meg med til legen da jeg var 11 år. Legen anbefalte meg å vente med medisiner så lenge som mulig siden de ikke kurerer symtomene og må tas i nokså store doser daglig og livslangt. Jeg startet med medisiner da jeg var 25 år og innser jeg burde startet mye før mtp alle årene med nedsatt livskvalitet pga smertefulle fingre og tær i kaldt vær. Syns det er veldig fint av deg som mamma og ta tak i, og søke råd rundt denne problematikken hos datteren din allerede nå. Ekstremt kalde og smertefulle tær (og fingre) er svært hemmende og må ikke underdrives. Lykke til! Anonymkode: e282c...11e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #4 Skrevet 6. januar 2021 Hvis det er bare vanlig kalde føtter og hender (og ikke Raynauds) så har jeg selv oppdaget at det lønner seg å kjøpe kvalitetsstøvletter. De har ofte en bedre såle, noe som gjør at de ikke tar opp like mye kulde fra bakken. De bør være foret. Og så bruke tynne ullsokker i dem. Hvis man har tykke sokker (slik jeg ble anbefalt i mange år), så blir det mindre luft i støvlettene, og da blir de kaldere. Av votter er Hestra de beste jeg har hatt. De koster, men er verdt det når man slipper å fryse. Hvis hun skal på skoleturer så kan du kjøpe slike sko/vottevarmere (engangs), de varmer faktisk godt. Bare følg bruksanvisningen nøye. F.eks. godt å ha i støvlettene eller skiskoene når de skal spise. Og ellers er det avgjørende at hun kler seg varmt nok ellers på kroppen. Hvis hun ikke gjør det, da vil hun spenne muskulaturen, som så hindrer sirkulasjon ut i armer og bein. En ekstra ullsinglet eller ull-t-skjorte under vanlig ullundertøy kan være nok og forskjellen på å fryse eller ikke - også på armer og bein. Jeg må alltid ha en buff, helst i ull, og gjerne skjerf i tillegg rundt halsen, for fryser jeg ved hals/skuldre, selv bare en liten kald trekk, så spenner jeg skuldrene, det gjør at jeg hindrer sirkulasjonen ut i armene og hendene. Så tenk litt mer helhetlig også, ikke bare føtter og hender. Anonymkode: 68f18...289
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #5 Skrevet 6. januar 2021 Ullsokker, god størrelse på støvlene og ullstilongs under buksa. Anonymkode: bc156...05d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #6 Skrevet 6. januar 2021 Vi har tykke ull såler i alle vintersko her, og god plass, og plass til ullsokker. Har en sønn som alltid fryser lett, så har og kjøpt kasjmir vanter, som han kan bruke under hanskene på de kaldeste dagene. Anonymkode: a0fa2...ad6
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #7 Skrevet 6. januar 2021 Min sønn blir klam av tynne ullsokker, så for han er det bedre med bomull innerst. Anonymkode: bef95...866
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #8 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min sønn blir klam av tynne ullsokker, så for han er det bedre med bomull innerst. Anonymkode: bef95...866 Hva er logikken i det? Ull leder jo bevislig mer fuktighet ut enn bomull. Anonymkode: bc156...05d
Superdolly Skrevet 6. januar 2021 #9 Skrevet 6. januar 2021 Hvis hun "bare" er frossen, og ikke har Raynauds eller noe, så anbefaler jeg gode votter, ikke hansker. Mitt ene barn ble veldig fort kald på hender og føtter, og vi kjøpte Hestravotter og ullsokker. I tillegg brukte vi engangsvarmere til hender og føtter, og vi sørget for at vi alltid hadde en del på lager. De gangene klassen skulle på tur om vinteren fikk barnet med seg slike, aktiverte dem og la dem inn i votter og sko da de skulle gå fra skolen. De vi kjøpte skulle avgi varme i 8 timer så det fungerte fint.
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #10 Skrevet 6. januar 2021 Ullsåler, god plass og sokker i en ullblanding, type ullvang e.l. er vel det som beviselig er vest? Man skal ikke ha sokker i ren ull i gore-tex sko. Tekniske sokker Tekniske sokker blir laget av blandingsmaterialer. Mengden av ull kan varierer sterkt (25-70%). Noen sokker er produsert slik at de har forskjellige lag, for eksempel syntetisk innerst og ytterst, og med ull i midten. Dette gir en kombinasjon av god isolasjon, slitesterk overflate og en høy fukttransporterende effekt .Og sist men ikke minst: tekniske sokker er sydd rundt for å ha minst mulig sømmer, og er da helt sømløs i hælen. En tommelfingerregel når det gjelder type fjellsko og sokker er at dersom du har Gore-Tex sko, bør du bruke sokker med mindre ull for å oppnå mest fukttransporterende effekt. https://vandreskoen.no/hvorfor-viktig-a-velge-riktig-sokker-nar-du-skal-ga-pa-tur/ Anonymkode: 84801...4e2
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #11 Skrevet 6. januar 2021 Jeg også er en person som alltid fryser på føtter og hender. Bruker alltid ullsinglet under vanlige klær og ullsokker på jobb og lignende. Flere lag med ull når jeg skal være utendørs en stund. Kjøp skikkelige vintersko av god kvalitet, gjerne med ullfor. De må være store nok. Jeg bruker disse fra Ugg med mellomtykke ullsokker i når jeg er mye ute, har ikke vært kald på bena siden jeg fikk disse. Kanskje litt dyre dersom datteren din må ha nye sko vært år... Jeg må kjøpe meg nye votter, og skal teste Hestra, siden det er så mange som anbefaler de 🙂 Håper dere finner noe som fungerer, det er veldig kjedelig å alltid være kald.... https://www.miinto.no/p-5591600-vinterstovler/Brown?gclid=EAIaIQobChMIm5uOn42H7gIVwgZ7Ch0Uewj0EAQYAiABEgLHzPD_BwE Anonymkode: 649a4...b7d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #12 Skrevet 6. januar 2021 Nå vet jeg ikke hvor gammel hun er, men Kuoma med ull er de varmeste skoene jeg vet om Anonymkode: 50f8a...b0e
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #13 Skrevet 6. januar 2021 jeg er frysepinn deluxe og fryser alltid på føtter/hender. Mitt beste skotips er Timberland muklukk. De er harry (på voksne) men er søren meg de beste vinterskoene jeg har prøvd. De er romslige fremme så man har god plass til tær, samtidig som de varmer godt over ankel++. Med ullsokk nedi, tror jeg at jeg enda har tilgode å fryse på beina (hatt dem i 10 år) når jeg bruker dem, og jeg står mye i ro utendørs ifb jobb i timesvis...Unngå hansker, det er ikke varmt nok. Har hestravotter, og ønsker meg forene skinnvotter/selbuvotter. Helt forferdelig å fryse så mye! men et ektratips er å sørge for at hun er varm nok ellers og. Lett å begynne fryse på hender/føtter når man har lite klær ellers. Dunjakke/lue/ullundertøy/ullfrece bør kanskje være standard for "kalde" unger Dette bruker ihvertfall jeg, og har gått fra konstant kald til behagelig Anonymkode: e1f4f...46e
Hagla Skrevet 6. januar 2021 #14 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Romslige vintersko. Gjerne med for i. Og de må være 100% vanntette. Det er viktig at tærne kan bevege seg greit. Om hun sliter med ekstremt kalde fingre og tær allerede nå, kan hun ha anlegg for ‘raynauds fenomen. De første tegnene kommer ofte i 9-10 årsalderen. Og utvikler seg utover tenårene. Da finnes medisiner som demper symtomene en del. Men anbefales å vente med dette. Hun kan få legeerklæring om å slippe lengre turer o.l i kulde dersom det er langt unna muligheten til varmt vann/mulighet for å varme tær og fingre. Jeg har selv Raynauds. Moren min tok meg med til legen da jeg var 11 år. Legen anbefalte meg å vente med medisiner så lenge som mulig siden de ikke kurerer symtomene og må tas i nokså store doser daglig og livslangt. Jeg startet med medisiner da jeg var 25 år og innser jeg burde startet mye før mtp alle årene med nedsatt livskvalitet pga smertefulle fingre og tær i kaldt vær. Syns det er veldig fint av deg som mamma og ta tak i, og søke råd rundt denne problematikken hos datteren din allerede nå. Ekstremt kalde og smertefulle tær (og fingre) er svært hemmende og må ikke underdrives. Lykke til! Anonymkode: e282c...11e Har også Raynauds, men aldri fått tilbud om medisiner. Sykt kalde og vonde føtter og hender gjennom hele høst og vinter. Ofte kald resten av året også. Hva slags medisiner bruker du?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #15 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): jeg er frysepinn deluxe og fryser alltid på føtter/hender. Mitt beste skotips er Timberland muklukk. De er harry (på voksne) men er søren meg de beste vinterskoene jeg har prøvd. De er romslige fremme så man har god plass til tær, samtidig som de varmer godt over ankel++. Med ullsokk nedi, tror jeg at jeg enda har tilgode å fryse på beina (hatt dem i 10 år) når jeg bruker dem, og jeg står mye i ro utendørs ifb jobb i timesvis...Unngå hansker, det er ikke varmt nok. Har hestravotter, og ønsker meg forene skinnvotter/selbuvotter. Helt forferdelig å fryse så mye! men et ektratips er å sørge for at hun er varm nok ellers og. Lett å begynne fryse på hender/føtter når man har lite klær ellers. Dunjakke/lue/ullundertøy/ullfrece bør kanskje være standard for "kalde" unger Dette bruker ihvertfall jeg, og har gått fra konstant kald til behagelig Anonymkode: e1f4f...46e Mine Hestra-votter har skinn i håndflatesiden av votten, er egentlig slalomhansker. Jeg ble anbefalt de fordi de skulle være hakket varmere enn de som ikke hadde det. Alle som har prøvd mine ender meg å kjøpe seg samme type Jeg synes de er bedre enn de i helskinn, fordi de jeg har blir mykere. Hestra har visstnok en "ekstrem"-vott også, som jeg ikke har prøvd. Anonymkode: 68f18...289
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #16 Skrevet 6. januar 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Mine Hestra-votter har skinn i håndflatesiden av votten, er egentlig slalomhansker. Jeg ble anbefalt de fordi de skulle være hakket varmere enn de som ikke hadde det. Alle som har prøvd mine ender meg å kjøpe seg samme type Jeg synes de er bedre enn de i helskinn, fordi de jeg har blir mykere. Hestra har visstnok en "ekstrem"-vott også, som jeg ikke har prøvd. Anonymkode: 68f18...289 Har du en link til de vottene? Skal bestille Hestra-votter nå, og vil ha de beste 😊 Har ingen erfaring med det merket. Anonymkode: 649a4...b7d
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #17 Skrevet 6. januar 2021 https://www.fjellsport.no/merker/h-m/hestra.html?gclid=EAIaIQobChMI7oK-wYiI7gIVAyIYCh1e7wkjEAAYASAAEgIEfvD_BwE er det disse du har? Anonymkode: bef95...866
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2021 #18 Skrevet 6. januar 2021 Jeg er også en sånn som fryser på hender og føtter. Kjøp oppladbare varmesåler til henne. For meg er det også viktig at beina er varme FØR jeg har på skoene. Når jeg sitter i ro feks på kontoret har jeg en flaske (vanlig brus/vannflaske) som jeg fyller med varmtvann og legger på gulvet så jeg kan ha føttene oppå. Anonymkode: ca4c2...aca
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #19 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (17 timer siden): Mine Hestra-votter har skinn i håndflatesiden av votten, er egentlig slalomhansker. Jeg ble anbefalt de fordi de skulle være hakket varmere enn de som ikke hadde det. Alle som har prøvd mine ender meg å kjøpe seg samme type Jeg synes de er bedre enn de i helskinn, fordi de jeg har blir mykere. Hestra har visstnok en "ekstrem"-vott også, som jeg ikke har prøvd. Anonymkode: 68f18...289 Takk for tips, Ja, jeg har sett at hestar har mange ulike varianter, men jeg kunne tenke meg noen som ikke ser ut som jeg skal i skibakken, men type på kafe med venninner, altså noen til litt finere bruk, og da synes kanskje hestra er vel friluftsliv generelt Selskinn/skinn er fine til kåpe++ men også varme, så jeg har virkelig lyst på et par! Anonymkode: e1f4f...46e
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #20 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Takk for tips, Ja, jeg har sett at hestar har mange ulike varianter, men jeg kunne tenke meg noen som ikke ser ut som jeg skal i skibakken, men type på kafe med venninner, altså noen til litt finere bruk, og da synes kanskje hestra er vel friluftsliv generelt Selskinn/skinn er fine til kåpe++ men også varme, så jeg har virkelig lyst på et par! Anonymkode: e1f4f...46e https://www.fjellsport.no/merker/h-m/hestra/hestra-leather-box-mitt-svart.html Anonymkode: bef95...866
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2021 #21 Skrevet 7. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Takk for tips, Ja, jeg har sett at hestar har mange ulike varianter, men jeg kunne tenke meg noen som ikke ser ut som jeg skal i skibakken, men type på kafe med venninner, altså noen til litt finere bruk, og da synes kanskje hestra er vel friluftsliv generelt Selskinn/skinn er fine til kåpe++ men også varme, så jeg har virkelig lyst på et par! Anonymkode: e1f4f...46e Uff, ikke bruk selskinn da Anonymkode: 9b096...05c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå