Gå til innhold

Lektor med bare to undervisningsfag - får jeg jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal snart velge det tredje undervisningsfaget mitt i lektorutdanningen 5-10 klasse. Og jeg er så i tvil på hva jeg skal gjøre. Hovedfagene mine er norsk (blir også masterfaget mitt) og samfunnsfag, og jeg aner ikke hvilket annet fag jeg kan tenke meg å undervise i. Derfor vipper jeg litt over på profesjonsrettet pedagogikk som valgfag. Men da vil jeg som ferdig utdannet kun ha to undervisningsfag. Vil jeg være en ettertraktet lærer med denne kombinasjonen? Eller bør jeg velge et undervisningsfag?

Anonymkode: 05b83...2ff

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skal snart velge det tredje undervisningsfaget mitt i lektorutdanningen 5-10 klasse. Og jeg er så i tvil på hva jeg skal gjøre. Hovedfagene mine er norsk (blir også masterfaget mitt) og samfunnsfag, og jeg aner ikke hvilket annet fag jeg kan tenke meg å undervise i. Derfor vipper jeg litt over på profesjonsrettet pedagogikk som valgfag. Men da vil jeg som ferdig utdannet kun ha to undervisningsfag. Vil jeg være en ettertraktet lærer med denne kombinasjonen? Eller bør jeg velge et undervisningsfag?

Med norsk og samfunnsfag får du nok jobb. Jeg har tre undervisningsfag, men har kun undervist i tre ulike fag ett skoleår. Alle andre år har jeg hatt to undervisningsfag. 

Anonymkode: 82ac2...97a

Skrevet

Kjem vel an på kvar du har tenkt å jobbe. I eit område med store skular er det nok enklare å fylle opp med lærarar som har få fag. Norsk og samfunnsfag er ein veldig vanleg kombinasjon. Du kunne ikkje tenke deg engelsk eller eit anna språk i tillegg? Når det er sagt, det er som regel problem å få tak i nok lærarar med lærarutdanning i det heile, så du får heilt sikkert jobb. Men for å få fast jobb der du vil ville eg nok teke eit undervisningsfag til. Eller spesped. Det er snart det viktigaste faget ein kan ha som lærar i norsk skule.... 

Anonymkode: 53a37...3eb

Skrevet

I ungdomsskolen får du nok jobb med "bare" to fag, men kanskje ikke i videregående. Tar du spes.ped. så får du jobb hvor som helst. 

Anonymkode: 7fbcf...4ba

Skrevet

Takk for innspill damer:)

men hvilke arbeidsoppgaver kan jeg få om jeg velger spes.ped? Jeg er redd for å måtte sitte alene med ‘tunge’ elever og elendig kommuneøkonomi der elevene ikke får det de har krav på. Spes.ped virker spennende, men er som sagt redd for konsekvenser av å ha det...

HI

Skrevet

Jeg hadde satset på et undervisningsfag til. På store skole kan det holde med to fag, men jeg hadde gått for enten engelsk eller matematikk 🙂

Anonymkode: d3228...feb

Annonse

Skrevet

Ikke velg engelsk hvis du alt har norsk. Det er vanvittig mye å rette når man har en klasse i begge fagene på ungdomsskolen. Hadde valgt noe mer praktisk, naturfag, mat og helse eller noe i den duren. 

Anonymkode: 1fde5...2e4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Kjem vel an på kvar du har tenkt å jobbe. I eit område med store skular er det nok enklare å fylle opp med lærarar som har få fag. Norsk og samfunnsfag er ein veldig vanleg kombinasjon. Du kunne ikkje tenke deg engelsk eller eit anna språk i tillegg? Når det er sagt, det er som regel problem å få tak i nok lærarar med lærarutdanning i det heile, så du får heilt sikkert jobb. Men for å få fast jobb der du vil ville eg nok teke eit undervisningsfag til. Eller spesped. Det er snart det viktigaste faget ein kan ha som lærar i norsk skule.... 

Jeg ville IKKE tatt engelsk i tillegg til norsk, den komboen er sakte selvmord i ungdomsskolen. Hvis jeg skulle valgt et fag selv i tillegg til norsk og samf. ville jeg tatt naturfag, men det må man jo vurdere ut i fra interesse. 

I ungdomsskolen får du nok jobb med "bare" to fag, men kanskje ikke i videregående. Tar du spes.ped. så får du jobb hvor som helst. 

HI tar GLU5-10(?) og skal ikke undervise på vgs, men sånn generelt er det nok mye lettere å få jobb på vgs med to fag enn i ungdomsskolen. 

Skrevet

Ikke velg engelsk hvis du alt har norsk. Det er vanvittig mye å rette når man har en klasse i begge fagene på ungdomsskolen. Hadde valgt noe mer praktisk, naturfag, mat og helse eller noe i den duren. 

Bra du retta meg, du har sjølvsagt rett!!! Eg jobbar i barneskulen og har difor ikkje så mykje retting. Og tenkte berre at engelsk og er eit språk, og litt i same gate som norsk og samfunnsfag reint interessemessig. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg vil heller tro omvendt. I vgs er det helt vanlig å bare ha 1-2 undervisningsfag, men det i ungdomsskolen gjerne er vanlig å ha samme lærer i flere ulike fag. 

HI: Kanskje du kan ta religion også?

Anonymkode: bd04c...515

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bra du retta meg, du har sjølvsagt rett!!! Eg jobbar i barneskulen og har difor ikkje så mykje retting. Og tenkte berre at engelsk og er eit språk, og litt i same gate som norsk og samfunnsfag reint interessemessig. 

Ja, og i selve undervisningen er det absolutt en fordel å ha begge fag. I tentamen/eksamensperioder er det et mareritt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...