Gå til innhold

Jeg er så sliten å lei, det er konstant rotete hos oss enda jeg rydder og rydder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter kanskje ned i sofaen max 20 min hver dag. Må rydde kjøkkenet og sette på to oppvaskmaskiner om dagen, klær ligger slengt og jeg vasker 2-3 maskiner hver dag. Det blir støvete og bøss overalt og må støvsuges hver eneste dag. Jeg føler at jeg rydder men så ser det fortsatt rotete ut. Har mye ting overalt og på kjøkkenbenken men har ikke mange steder for oppbevaring. 
Er lei av å bare rydde hele tiden, jeg maser og maser på barna hver dag men de slenger ting rundt seg og rydder ikke opp etter mat. Noen råd til meg? Jeg har 4 barn fra 1-15 år. 

Anonymkode: 1c8a0...969

Skrevet

Få mannen til å rydde og vaske!!

Anonymkode: 3353a...202

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du bare går automatisk ut i fra at hun har en mann? Du tror ikke hun muligens hadde nevnt ham i innlegget sitt da?

Hi - jeg har selv fire barn og kjenner meg igjen. Det kan hjelpe å ta en skikkelig økt hvor dere kvitter dere med ALT dere ikke trenger, barna må gå gjennom klær etc. for deretter å ha 100% faste plasser på alle eiendeler. Det er mye lettere å holde orden og komme i gang med opprydning hvis man vet nøyaktig hvor alt hører hjemme.

Vi har relativt liten bolig og må dere ha noen slike ryddeøkter et par ganger i året, for ting har virkelig en tendens til å hope seg opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Klassisk🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0bca1...5cb

Skrevet

Kvitt deg med ting du ikke har plass til.

Rydd skuffer og skap til bunds.

Slutt å mase på ungene. Still krav. Gi dem faste oppgaver og beskjed om at om det ikke gjøres inndrar du goder som kjøring, ukepenger, nettilgang,, strøm på rommet osv.

Ting som slenges rundt kastes eller selges.

Klær kan brukes flere ganger før vask.

I tillegg bør du kanskje justere dine egne krav litt. Litt støv og bøss er greit. Du trenger ikke stå klar med støvsugeren og støvkluten for å ta hvert minste grann. Huset bør være ok, men det må ikke være strøkent hele tiden.

Anonymkode: 4858c...7e7

Skrevet

Ryddetid hver dag. Her har vi felles ryddetid for familien før han eldste får lov til å se på tv. Ingen rydding, ingen tv på kvelden. Når fire stk gjør det sammen i 5-10 minutter blir det meste tatt. 

Skrevet

Her har 14 åringen begynt å få ansvar for å støvsuge hele huset hver uke og å lage middag 1 gang i uka.

For dere som er 4, ville jeg latt alle få faste oppgaver som passer etter alder, Gi de anledning til å være med å velge, i hvert fall de eldste. Alle må uansett rydde eget rom pluss noe i fellesareal.

Anonymkode: 6906f...b85

Skrevet

For å trøste deg hi slik er det å ha fire barn. Jeg har også fire barn og en mann. Vi rydder hele tiden vi også men av og til må man bare la gå. Jeg sitter gledelig ned i sofaen selv om ikke alt er 100% så mye er det faktisk ikke verdt! Litt rot spiller ingen rolle så for vi heller ta ett skippertak i ny og ne.

Anonymkode: c306c...39c

Skrevet

Lær barna å hjelpe til. Begynn med at alle hjelper til med å rydde etter mat og alle rydder sitt eget rot. Finn faste plasser til ting. Bruk bokser så det blir helt konkret hvor det skal ligge. 

Etterhvert kan du innføre flere oppgaver etter alder, f. eks har 10- åringen her i fast oppgave å støvsuge en gang i uka. 13- åringen hjelper til med å vaske klær. 

I tillegg må du senke kravene dine. Hvis ikke dere har dyr som røyter mye, dere går inn med møkkete sko, søler mye mens dere får rundt og spiser el, så er jeg helt sikker på at det holder å støvsuge 1-2 ganger i uka. 

Anonymkode: fa4a4...6c2

Skrevet

Faste oppgaver! Det er så mye bedre istedet for å måtte mase hver gang. 

.. Og senk lista 😊

Anonymkode: bfdf6...d8f

Skrevet

Må være strukturert inntil benet. Kommer gjerne for å lære deg noen tips og løsninger :D Tror jeg selv har OCD eller et snev av det. Alt må være ryddig, etiketter må være vendt ut mot meg, klær ligger etter farge i walk in og listen fortsetter.

Tok meg 3 dager den gangen hvor jeg bestmte meg for at her skal det IKKE være rot, kastet mye, ryddet vekk i esker det vi ikke trenger i det daglige og nå så støvsuger jeg kun 1 gang om dagen. Men en 15 åringen klarer fint å ta runden med støvsuger og vaskefille  for deg flere ganger i uken.

Skrevet

Du må rydde i dybden. Overflaterot blir det av for mange ting. Ta ut absolutt alt du har på et rom av gangen og sorter med hard hånd. Selg, kast eller behold. Lag fast plass til alt. Kan love deg et nytt liv! Nyttårsforsett: ta et rom i uka. 

Anonymkode: 1b058...cad

Skrevet

Man kan ikke bo i et hus med så mange mennesker uten at det er spor av dem....

Jeg har selv fire barn, og mann, og det er veldig mye ting i huset vårt. Mannen min er litt som deg, blir helt oppgitt av at det er så mange jakker, så mange sko, så mange matbokser osv osv. Men skal man ha et hus med bare det man selv trenger rundt seg så må man bo alene.

Vi har blitt ganske flinke til å kaste da, la være å sette ting på vent i to år før man kaster det. Kast med en gang. Det blir lett sånn at man legger flere og flere ting i skuffer og skap, men aldri tar ting ut.

Faste plasser på ting, og faste oppgaver. Å mase skaper bare frustrasjoner.

Anonymkode: 1c8e2...54e

Skrevet

Demp belysningen og bruk raggsokker eller tøfler. Da ser og merker du mindre til støv og smuler. Det trenger ikke være perfekt hele tiden 🤷‍♀️

Anonymkode: a7902...f5c

Skrevet

Jeg tror du må senke skuldrene litt. Jeg skjønner det er kjekt å ha det ryddig rundt seg, men ta en sikkerlig vask f.eks. torsdagen, da de største må hjelpe til. Støvsuge og tørke støv hver dag? I forhold til at du har 4 barn så tenker jeg at det er viktigere at du lærer deg å leve med litt støv og rot og heller setter deg å leker litt med de. ...hybelkaniner er mye morsommere å fange når det blir litt størrelse på de.   

Anonymkode: d784b...9c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kvitt deg med ting du ikke har plass til.

Rydd skuffer og skap til bunds.

Slutt å mase på ungene. Still krav. Gi dem faste oppgaver og beskjed om at om det ikke gjøres inndrar du goder som kjøring, ukepenger, nettilgang,, strøm på rommet osv.

Ting som slenges rundt kastes eller selges.

Klær kan brukes flere ganger før vask.

I tillegg bør du kanskje justere dine egne krav litt. Litt støv og bøss er greit. Du trenger ikke stå klar med støvsugeren og støvkluten for å ta hvert minste grann. Huset bør være ok, men det må ikke være strøkent hele tiden.

Er strøm på rommet et gode 😬😬😬

Anonymkode: 5e115...a1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er strøm på rommet et gode 😬😬😬

Ja, det vil jeg si. Liker ikke du å ha strøm der du oppholder deg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Man fjerner jo ikke strømmen til ungene fordi man svikter i å oppdra dem? Ærlig talt!

Anonymkode: 55cf4...3d6

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Man fjerner jo ikke strømmen til ungene fordi man svikter i å oppdra dem? Ærlig talt!

Anonymkode: 55cf4...3d6

Ikke fordi man svikter i å oppdra dem, men for å oppdra dem. Det er ikke noen vits i å straffe dem med noe som ikke betyr noe. Strøm på rommet er godt å ha, men de klarer seg noen timer uten hvis de nekter å rydde. Raskt og enkelt å skru av og gjør eet kjedelig for dem å sitte på rommet. Raslt å skru på igjen når de har gjort oppgavene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Herregud, du er jo gal.

Skrevet

Herregud, du er jo gal.

Hvorfor synes du det er så galt?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor synes du det er så galt?

Jøss! Håper du fleiper. 

Anonymkode: b59f3...2f5

Skrevet

Jøss! Håper du fleiper. 

Jøss! Håper du fleiper. 

Nei. Har du noen argumenter for at det er værre å ta strømmen enn andre goder?

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Nei. Har du noen argumenter for at det er værre å ta strømmen enn andre goder?

Strøm regnes ikke som et gode på lik linje med eks. tv- og spilletid. Det blir litt som å si at tilgang til mat, vann, dusj og toalett også er goder som kan tas fra barna for å få dem til å «oppføre seg». Godt mulig at metoden din er effektiv for å få barna dine til å gjøre som du vil, men respekt for deg får de neppe.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Strøm regnes ikke som et gode på lik linje med eks. tv- og spilletid. Det blir litt som å si at tilgang til mat, vann, dusj og toalett også er goder som kan tas fra barna for å få dem til å «oppføre seg». Godt mulig at metoden din er effektiv for å få barna dine til å gjøre som du vil, men respekt for deg får de neppe.

Så ett barn kan dø eller få endre plager ved å måtte sitte på rommet sitt uten strøm til å se TV, spille på PC’en eller lade telefonen sin? Skal du først dra sammenligninger, så dra nå paralleller som er realistiske 🙄

Anonymkode: a7902...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...