Gå til innhold

Krydder i grønnsakssuppe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags krydder bruker du i din grønnsakssuppe? 

Jeg bruker grønnsaksfond, pepper, paprika og litt chili. 

Av grønnsaker er det persillerot, potet, gulrot, kålrot, selerirot løk og hvitløk. 

Smaksmessig mangler den litt fylde, men tør ikke tilsette mer buljong/fond, da jeg ikke liker for salt mat. 

Så hva bruker du for å få kjempegod suppe. 

Anonymkode: 1dfd7...48b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du bruker litt sopp i får du litt mer umami-smak, det kan gjøre at den føles fyldigere.

Jeg bruker gjerne timian, oregano, basilikum også. Noen ganger bare en av dem, andre ganger alle. Bruker du tomater i suppen kan du runde den med bittelitt sukker, og bruke typiske italienske krydder.

Soppen er grei å steke litt i kasserollen før resten, da får du litt ekstra smak. Har du tørket sopp kan du gjøre den til pulver i en morter, da vil soppen også jevne suppen litt (husk å la den koke med en stund, sopp må varmebehandles en stund for å fordøyes lettere).

Av grønnsaker bruker jeg det jeg måtte ha i kjøleskapet og/eller fryseren.

Bruker du litt sitron i så vil suppen virke saltere enn den er.

Og ha alltid noe olje/fett i suppen, det gjør også mye for smaken.

Du kan jo lage supper som du bruker stavmikseren på også, og da kan du f.eks. bruke kokosmelk i suppen, ev. med karri, som vil runde smaken.

Anonymkode: f00e7...461

Skrevet

Jeg ovnsbaker gjerne flere av grønnsakene først, det gir bedre smak. Hvis jeg ikke gidder det, så surrer jeg i det minste løk og hvitløk i stekepanna først. Bruker alltid en eller annen buljong, evt food cups hvis jeg har det. Bruker litt salt og pepper, bruker egentlig lite krydder utenom det.

Anonymkode: 0c156...5db

Skrevet

Løpstikke

Anonymkode: 9775b...696

Skrevet

Min mormor lærte meg å ha i littegranne malt muskatnøtt - gir veldig god smak! 

Anonymkode: a48c3...47a

Skrevet

Vegeta!

Anonymkode: 71029...8a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Om du bruker litt sopp i får du litt mer umami-smak, det kan gjøre at den føles fyldigere.

Jeg bruker gjerne timian, oregano, basilikum også. Noen ganger bare en av dem, andre ganger alle. Bruker du tomater i suppen kan du runde den med bittelitt sukker, og bruke typiske italienske krydder.

Soppen er grei å steke litt i kasserollen før resten, da får du litt ekstra smak. Har du tørket sopp kan du gjøre den til pulver i en morter, da vil soppen også jevne suppen litt (husk å la den koke med en stund, sopp må varmebehandles en stund for å fordøyes lettere).

Av grønnsaker bruker jeg det jeg måtte ha i kjøleskapet og/eller fryseren.

Bruker du litt sitron i så vil suppen virke saltere enn den er.

Og ha alltid noe olje/fett i suppen, det gjør også mye for smaken.

Du kan jo lage supper som du bruker stavmikseren på også, og da kan du f.eks. bruke kokosmelk i suppen, ev. med karri, som vil runde smaken.

Takk for tips. Brukte olje i til å begynne med, for jeg stekte ut råsmaken fra løken og hvitløken først for å få fram litt sødme. Sopp skal jeg prøve neste gang. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for råd, er dessverre ikke glad i muskatnøtt. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg ovnsbaker gjerne flere av grønnsakene først, det gir bedre smak. Hvis jeg ikke gidder det, så surrer jeg i det minste løk og hvitløk i stekepanna først. Bruker alltid en eller annen buljong, evt food cups hvis jeg har det. Bruker litt salt og pepper, bruker egentlig lite krydder utenom det.

Anonymkode: 0c156...5db

Jeg surret løken og hvitløken i kasserollen før jeg tilsatte vann og fond/buljong. Skal teste ut ovnsbaking også. 

Har ei i huset som har blitt vegetsrianer, og da må jeg lære meg litt nye triks 😉

Skrevet

Da var ikke meningen å ta av på siteringen 😯

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Har ei i huset som har blitt vegetsrianer, og da må jeg lære meg litt nye triks 😉

Husk at dere setter dere veldig godt inn i hva hun da må passe på å få i seg nok av hver eneste dag, for å ikke få mangel på næringsstoffer.

Skrevet

Syns selv at timian og persille er godt 😋

Anonymkode: db57f...b2d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...