Gå til innhold

Må barn drive med idrett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min har prøvd Fotball, Ishockey og Amerikansk Fotball, barnet likte ikke noe, så jeg tenker må barnet være med på noe?  Barnet leker med 3 faste barn utenfor skolen, så han er sosial.

Men hva tenker dere?

Anonymkode: 0a720...2a3

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, men de må røre seg ! Trimme . Men skjønner ikke hvorfor alle disse ungene som er redd ballen blir dytta ut på en fotball eller håndballbane ! Finn på noe som man liker og mestrer 

Anonymkode: a9cc5...f08

Skrevet

Nei, det må de ikke. Men jeg vil påstå at det kan bli lettere for dem senere i livet dersom de finner en fysisk aktivitet de liker som barn. Men jeg synes også at barneidretten i dag ofte er for prestasjonsbasert. 

Anonymkode: 853e1...0bb

Skrevet

Allidrett eller noe er lurt 

Anonymkode: a9cc5...f08

Skrevet

Enig med forrige taler, unger må lære å være aktive 

I dag må man ofte forplikte seg til treningstider for å trimme, for man trimmer ikke på egenhånd, men får dere til det er ingen nødt til å drive organisert idrett. 

Min 14-åring trener turn 4 timer i uka, åpent parti, ikkenoe konkurranse, bare trening. 

16-åringen og to kompiser trener i helsestudio et par ganger i uka.

Greit at de får inn fra de er små at man er aktiv noen ganger i uka, for plutselig er de tenåringer og unge voksne og da kan den prioriteringen være vanskelig å få inn om de aldri har hatt den før.

Anonymkode: de583...002

Skrevet

Ja, det syns jeg. Eller ikke nødvendigvis noe fysisk, men en aktivitet.
Jeg gikk aldri på noe selv og følte at jeg falt litt utenfor. Her jeg bor er fotballen høyt representert, og man blir litt på sidelinjen om man ikke er med. Datteren min spilte i noen år og er nå aktiv innen håndball. Hun er 16 og har ekstremt godt av det. 13 åringen måtte noen runder på forskjellige ting før han fant sin greie. 7 åringen la sin elsk på det han prøvde først, nemlig turn. 

Anonymkode: 9027c...294

Annonse

Skrevet

Trenger ikke være idrett, men noe å gå til hver uke syntes jeg er viktig. Selv har jeg spilt i korps siden jeg var 8 år, altså i 22 år. 

Hos oss er det en i korps, en på turn og siste har ikke funnet noe ennå. 

Anonymkode: d33c3...934

Skrevet

Nei virkelig ikke

Anonymkode: 3733c...937

Skrevet

Min prøvde seg på håndball, fotball og friidrett. Ingen var noe for henne. Så ville hun prøve ridning og det elsker hun og er kjempe flink og motivert. Å ri er ganske hard trening når man galopperer osv. Hun rir 1-2 ganger i uken, utenom det er hun sosial med venner og i alpinbakken på vinteren når værgudene er med oss

Anonymkode: 63cd1...15f

Skrevet

De fleste barn profitterer på å være med på lagidrett eller aktivitet i gruppe (korps, kor, teater ol.). Å stå utenfor alt er sjelden positivt og i tenårene er det ofte en beskyttelsesfaktor å ha et lag eller en gruppe i organiserte former 

Anonymkode: feec8...988

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Min har prøvd Fotball, Ishockey og Amerikansk Fotball, barnet likte ikke noe, så jeg tenker må barnet være med på noe?  Barnet leker med 3 faste barn utenfor skolen, så han er sosial.

Men hva tenker dere?

Her må du se på hva barnet har prøvd. Tre lagidretter med til dels mye kontakt og harde taklinger. 
Kanskje barnet liker ridning, karate, skateboard eller ski (eller helst to aktiviteter, om det er sesongbetont og aktuelt der dere bor). 
Det er mye lagfølelse også i individuell idrett. Og minst like sosialt. Og i mange tilfeller blir man også kjent på tvers av alder og kjønn. Fritidsaktiviteter former mennesker langt mer enn skole. Og de fleste finner venner med like interesser. Men dere foreldre må følge opp. Kjøre, hente, betale, vaske, dugnad, kjøpe utstyr (gjerne brukt) osv. 

Anonymkode: 0a57a...e5c

Skrevet

Fysisk aktivitet er kjempeviktig, både for fysisk og psykisk helse, utvikling og læring, men det trenger ikke være organisert. Er dere aktive i hverdagen (turorientering, toppturer, ski, kajakk, løpeturer etc), og sosial, trenger ikke barnet nødvendigvis mer. 

Anonymkode: b91f5...adb

Skrevet

Jeg tenker at alle barn bør være aktive og trene. Det er viktig å få inn gode vaner tidlig.

Hva med å prøve noe annet enn lagidrett?

Turn, Taekwon- Do , dans, ski ... 

Anonymkode: 50e00...100

Annonse

Skrevet

Jeg tenker at de må være med på noe, ikke nødvendigvis en idrett, men aktivitet som de liker og mestrer. 

Det finnes jo et hav av ting å gjøre. Så lenge dere har ishockey og amerikansk fotball i nærheten regner jeg med at dere bor i en større by, og har masse muligheter. 

La barnet ditt prøve seg frem. Kanskje en lagidrett ikke er noe for han?

Anonymkode: 5ac70...050

Skrevet

Takk for svar

barnet er super sosial, mye ute med venner og vi er mye i skogen ,så barnet får masse luft og masse aktivitet

Skrevet

Høres mest ut som om dere har forsøkt for like idretter, som en annen sier. Prøv noe helt annet, du har fått gode forslag i tråden.

Det er så viktig at barn lærer å være aktiv i hverdagen, at det å trene og være nok fysisk aktiv er like viktig som mye annet. Som en annen sier, det er viktig for læring på skolen, for fysisk og psykisk helse.

Forsøk noe helt annet, gjerne noe som ikke innebærer ball, ikke er såpass tøft mtp. taklinger, men noe som innebærer individuell mestring og likevel er sosialt. Det er et utall muligheter der ute :)

Jeg var ekstremt glad i aktivitet som lita, men hadde noen satt meg i aktiv trening med fotball, ishockey eller amerikansk fotball, da hadde jeg trolig endt med å isolere meg og bli veldig lite aktiv. Som voksen har jeg hatt veldig glede av min aktive barndom, spesielt fordi jeg har hatt uflaks med skade og sykdom, noe som gjør det tøft å trene seg tilbake i livet. Men pga. erfaringene som barn, og ikke minst den bevegelsesgleden jeg da opplevde, så har jeg greid å trene meg tilbake flere ganger der også leger og fysioterapeuter har sagt det var umulig. Det som har drevet meg er minnet om gleden ved å bevege seg fritt, uten at kroppen hindrer. Nå har jeg fått noen plager som hemmer meg, men da bruker jeg gamle erfaringer til å finne nye måter å være aktiv på som også gir like mye glede. De jeg har møtt gjennom årene med lignende skjebner, som ikke har hatt en slik grunnleggende bevegelsesglede og -erfaring fra de var små, få av dem har kommet seg tilbake.

Så hjelp barnet ditt til å finne noe det liker, det er mange forskjellige muligheter. Allidrett, som en nevnte, er også et veldig bra tilbud, siden de der for forsøkt seg på mye forskjellig.

Anonymkode: f74bd...9a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Takk for svar

barnet er super sosial, mye ute med venner og vi er mye i skogen ,så barnet får masse luft og masse aktivitet

Kanskje speider er noe det vil like da?

Skrevet
29 minutes ago, Anonym bruker said:

Kanskje speider er noe det vil like da?

ja tenkte og søke barnet inn når det er gammelt nok, her må de være 7 år

Skrevet

Hvor gammelt er barnet?  

dette er tre ganske tøffe idretter, kan hende ditt barn er mer en forsiktig type og trenger noe med mindre kontakt og ikke så omfattende (struktur, regler, skøyter og kølle). 

Jeg tenker at (for mine barn) byr lagidrett på samhold, sosial trening, øving og bygging av fysiske ferdigheter, forholde seg til regler, utvide sosial krets, og åpner for nysgjerrighet på aktivitet, konkurranseinnstinkt, det åpner for oss voksne til å ha et møtepunkt (på kamper og arrangement) . Veldig greit å møtes inn i mellom slik vi kjenner til foreldrene bak barnas venner. 

å ha tre kompiser er greit det, men kan bli sårbart når barnet blir eldre.

Anonymkode: 2bbc5...66c

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men hva tenker dere?

Oisann. Krise! Nå skjønte vi at «barnet» er en gutt! Nå skjønner alke hvem du er 😮

Anonymkode: 695d7...34e

Skrevet

Nei, barn på 6-7 år må ingenting utover å gå på skole og ha tid til lekser, mat, hvile og lek. 

Min sønn er ikke noe lagspiller eller ballgutt. Har ingen interesse av å prøve ballsport. Tør ikke prøve kampsport, for han er redd han skal skade noen hvis han bruker det når han blir sint (sliter litt med impulskontroll).

Han har prøvd teater, men er for sjenert enda. Speider'n trives han med, vi har alltid vært mye ute (jeg er utefagpedagog, så elsker å være ute). Nå skal han prøve turn. Han har god kroppskontroll og er råsterk, så turn er noe han kan mestre og få positive opplevelser med. Hadde Klatreverket vært åpent, hadde jeg meldt han på klatring. Vi har vært der et par ganger, så vet han liker det godt. 

Håper dere finner noe barnet trives med 😊

Anonymkode: 4259c...b1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Takk for svar

Da ville jeg hvertfall ikke tenkt på det

Anonymkode: 3733c...937

Skrevet

Tror kanskje mange barn hadde hatt godt av å ha det som ditt barn! Det er alt for mye fokus på organisert aktivitet. Og vi ser nå under pandemien at foreldre og barn blir rådløse, når ingen andre ordner opp for dem.

Anonymkode: 3e83c...4c6

Skrevet

Nei, ingen MÅ drive med organisert idrett. Hverdagsaktivitet derimot burde man ha i livet sitt. 

Anonymkode: ff3e3...640

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

ja tenkte og søke barnet inn når det er gammelt nok, her må de være 7 år

Det er absolutt ikke nødvendig å være med på noe organisert før de er 7 år. (Mange er det og trives med det, og det er selvsagt også greit.) Men etter det ville jeg oppfordret, men ikke tvunget, til å være med på en fritidsaktivitet, men det trenger ikke være idrett. De bør være aktive ja, men det ikke være organisert.

Mitt barn har også prøvd fotball og ishockey og likte ikke det noe særlig. Nå er han med i speideren og trives kjempegodt. De har møter en gang i uka og noen overnattingsturer, også har de lang jule- og sommerferie fra møtene. Dette synes han er akkurat passe, da han trives med mye tid til frilek, og synes synd på nabogutten som er på fotball 4 ganger i uka. 😛 Men nabogutten trives han også altså. Forskjellige ting passer for forskjellige barn. :)

Speideren er for øvrig helt topp for mitt barn som trenger å øve seg på selvstendighet. Det får han gjort i massevis der, spesielt på overnattingsturene.

Anonymkode: e0df5...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...