Gå til innhold

Endometriose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen måneder etter fødsel for to år siden, fikk jeg smerter innvendig på høyre side av skjeden, kjennes det ut som. Jeg kjenner smertene også ofte i magen på samme sted og av og til i ryggen (altså samme punkt ved siden av skjeden, i magen og ryggen). Det er sprengende, verkende, brennende smerter. Føles av og til som om det er noe der som holder på å sprekke. Smertene starter omtrent samtidig som jeg fikk mensen tilbake etter fødsel og det later til at de følger et slags mønster i forhold til syklus. Det blir verre fra dag 3-4 av syklusen og mot eggløsning, og så er det litt bedre etter eggløsning før det blir verre mot mensen og så litt bedre igjen akkurat når mensen starter (forbehold om at jeg husker riktig da jeg har hatt nesten et års pause fra smertene nå under ny graviditet og etterpå). Smertene er verst når jeg ligger (får ofte ikke sove pga av dem), og så er de mindre ille eller til og med borte når jeg er oppreist. Paracet og ibux har ingen effekt.

Har vært på MR av bekken, ct av mage, ultralyd og koloskopi uten at de har funnet noe galt. Gynekolog så heller ikke noe galt da jeg var der. 

Jeg fødte på nytt for sju uker siden og smertene avtok veldig da jeg ble gravid igjen og i løpet av første trimester var de helt borte. Har ikke hatt noen smerter i graviditeten etter det og ikke etterpå før jeg for kanskje ca to uker siden begynte å kjenne litt igjen. Noen dager etterpå fikk jeg kraftige murringer som jeg tenkte enten var menssmerter, eggløsningssmerter eller etterrier og slike murringer (men ikke så sterke) har kommet og gått litt siden det. Nyttårsaften begynte jeg å blø, så det er vel mensen som er tilbake (svak blødning over kort tid). Tre dager etter at jeg fikk mensen(?), var smertene ved siden av skjeden tilbake for fullt igjen og dette er andre natt med altfor lite søvn pga smerter. 

Nå er jeg så oppgitt. Hva er dette? Legene finner ikke ut av det. Kan det være endometriose? En lege foreslo at det kunne være noen nerver i klem i mageregionen som ga smerter, men da ville det vel ikke så tydelig fulgt syklusen? Jeg lurer på om det kan være endometriose. Har også vanligvis mye murrende smerter og kvalme gjennom syklusen. Kvalmen kom tilbake sammen med smertene igår natt.

Anonymkode: 8b810...e71

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er mulig det er endometriose. I tilfelle er behandlingen å unngå å ha menstruasjoner for å ikke ha vanlig syklus. Da anbefales f.eks kontinuerlig p-pille eller hormonspiral. Hvis du ammer, bør du ha noe uten østrogen. 
For å vite sikker diagnose må man gjøre en kikkhullsoperasjon.

Anonymkode: 0c879...e93

Skrevet

Jeg har endometeriose (diagnosert ved kikhullsoprasjon), og hatt i mange år. Etter siste fødsel for 3år siden fikk jeg kraftigere smerter, og var igjennom utredning. Siste gynekolog der mente det var stram bekkenbunnen ("viste" meg det ved å stikke innvendig ul probe mot gitte muskelfester i bekkenbunnen, og da forsterket smertene seg veldig. Er en smerte som forsterkes veldig ved eggløsning og syklus avhengig. Men hun mente at smerteopplevelsen hadde med erfaring å gjøre. At hodet var så vant til å assosiere smerte der med mens og endometeriose at den fortsatte med det.) 

Anonymkode: 144ab...e1e

Skrevet

Kan være, men uvanlig å plutselig få det etter et svangerskap dersom du ikke har hatt problemer ved menstruasjon tidligere. 

Anonymkode: 33605...979

Skrevet

Jeg fikk store smerter for 1 års tid siden, var da 39 år og hadde født nummer 4 11 år tidligere. Legen og vanlig gynekologen skyldte på alder og at dette måtte jeg forvente, så da bestilte jeg time privat i stedet. Hun henviste meg rett til operasjon, og det var ganske riktig enometriose slik jeg mistenkte. Hos meg fulgte det også syklusen. Så selv om det kanskje er mest vanlig hos unge kvinner som ikke har fått barn, finnes det unntak.

Anonymkode: 970cf...651

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...