Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #1 Skrevet 3. januar 2021 Jeg er alenemamma for ett barn. Dette året er planen å flytte sammen med kjæresten min noe alle tre gleder oss til. Men hvis forsatt er arbeidsledig da får jeg sosialhjelp av NAV? Eller er det sånn at de forventer at kjæresten min forsørger oss? Han har kun trygd som inntekt. Nå betaler jeg 8000 kr i husleie men får en del i bostøtte,flytter jeg sammen med kjæresten så vil jeg ha 5000 kr i husleie. Anonymkode: c97ed...7d8
HeiteH Skrevet 3. januar 2021 #2 Skrevet 3. januar 2021 Nei, samboer uten felles barn har ikke forsørgelsesplikt. Men du vil få en lavere sats for livsopphold og selvsagt bare dekket det som er din del av boutgiftene. Personlig syns jeg du skal sette fokus og innsats på å skaffe deg en jobb aller først dette året.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #3 Skrevet 3. januar 2021 Men om du er arbeidsledig får du vel dagpenger? Eller får du sosialhjelp nå? Du vil jo komme bedre utav det økonomisk med samboer, så det er vel ingen grunn til at du skal få mer støtte? Anonymkode: ae05d...fec
HeiteH Skrevet 3. januar 2021 #4 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Men om du er arbeidsledig får du vel dagpenger? Eller får du sosialhjelp nå? Du vil jo komme bedre utav det økonomisk med samboer, så det er vel ingen grunn til at du skal få mer støtte? Anonymkode: ae05d...fec Dagpenger krever et visst opptjeningsgrunnlag. Hun spør ikke om hun vil få mer støtte, hun spør om hun vil miste noe støtte. Jobbe litt med leseforståelse kanskje?
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #5 Skrevet 3. januar 2021 HeiteH skrev (3 timer siden): Nei, samboer uten felles barn har ikke forsørgelsesplikt. Men du vil få en lavere sats for livsopphold og selvsagt bare dekket det som er din del av boutgiftene. Personlig syns jeg du skal sette fokus og innsats på å skaffe deg en jobb aller først dette året. Å herregud! Det fokuset har jeg selvsagt hatt fra dag en! Men i disse tider der ekstra mange er arbeidsledige så er det ikke lett å få jobb. Anonymkode: c97ed...7d8
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #6 Skrevet 3. januar 2021 Få dere jobb og få orden på økonomi før dere flytter sammen og leker familie. At et barn skal vokse opp med 2 voksne som ikke evner å forsørge seg selv er bare trist Anonymkode: aff04...033
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #7 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men om du er arbeidsledig får du vel dagpenger? Eller får du sosialhjelp nå? Du vil jo komme bedre utav det økonomisk med samboer, så det er vel ingen grunn til at du skal få mer støtte? Anonymkode: ae05d...fec Pga jeg har gått flere år på skole så har jeg ikke opparbeidet meg rett på dagpenger enda. Er ikke ute etter å få mer i støtte,jeg er bare ute etter å vite at klarer oss økonomisk om vi flytter sammen. Vet jo at jeg mister dobbel barnetrygd og sikkert bostøtte også siden inntekten hans sikkert er litt for høy. Anonymkode: c97ed...7d8
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #8 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Få dere jobb og få orden på økonomi før dere flytter sammen og leker familie. At et barn skal vokse opp med 2 voksne som ikke evner å forsørge seg selv er bare trist Anonymkode: aff04...033 Trygd er fast inntekt!! Anonymkode: c97ed...7d8
HeiteH Skrevet 3. januar 2021 #9 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Å herregud! Det fokuset har jeg selvsagt hatt fra dag en! Men i disse tider der ekstra mange er arbeidsledige så er det ikke lett å få jobb. Anonymkode: c97ed...7d8 Tenkte siden du leier leilighet og derfor står ganske fritt til å lete etter jobb i en større radius. Kanskje bli samboer når du har ordnet det økonomiske- ville jeg ha tenkt.
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #10 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Trygd er fast inntekt!! Anonymkode: c97ed...7d8 Det er fortsatt ikke å forsørge seg selv. Det er å leve på staten og at andre jobber, og betaler skatt Anonymkode: aff04...033
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #11 Skrevet 3. januar 2021 HeiteH skrev (3 minutter siden): Tenkte siden du leier leilighet og derfor står ganske fritt til å lete etter jobb i en større radius. Kanskje bli samboer når du har ordnet det økonomiske- ville jeg ha tenkt. Jeg har ett barn som er veldig sensitiv som trenger tryggheten ved å gå på samme skole,å forholde seg til de voksne han er trygg på. Så å flytte til en annen kommune blir ikke aktuelt. Men søker jo jobber i nabokomunene. Anonymkode: c97ed...7d8
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #12 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er fortsatt ikke å forsørge seg selv. Det er å leve på staten og at andre jobber, og betaler skatt Anonymkode: aff04...033 Det er en grunn til at han er trygdet!! Jeg er bare kjempe glad for at en av oss har en fast trygg inntekt. Håper snart å få det samme. Anonymkode: c97ed...7d8
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #13 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Pga jeg har gått flere år på skole så har jeg ikke opparbeidet meg rett på dagpenger enda. Er ikke ute etter å få mer i støtte,jeg er bare ute etter å vite at klarer oss økonomisk om vi flytter sammen. Vet jo at jeg mister dobbel barnetrygd og sikkert bostøtte også siden inntekten hans sikkert er litt for høy. Anonymkode: c97ed...7d8 Hvis han har minsteytelse så vil hans trygd og gå ned når dere blir samboere. Anonymkode: 9b2e9...786
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #14 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det er fortsatt ikke å forsørge seg selv. Det er å leve på staten og at andre jobber, og betaler skatt Anonymkode: aff04...033 Hva er det med at han ikke kan jobbe du ikke forstår? Anonymkode: 9b2e9...786
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #15 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvis han har minsteytelse så vil hans trygd og gå ned når dere blir samboere. Anonymkode: 9b2e9...786 Oi! Takk det visste jeg ikke,det må vi sjekke ut. Anonymkode: c97ed...7d8
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #16 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Oi! Takk det visste jeg ikke,det må vi sjekke ut. Anonymkode: c97ed...7d8 Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer, er du sikret en årlig uføretrygd på 2,28 ganger folketrygdens grunnbeløp. Hvis du bor sammen med ektefelle eller samboer og mottar en uføretrygd som er en omregnet uførepensjon, er du fra 1. september 2016 sikret en årlig uføretrygd på 2,33 ganger folketrygdens grunnbeløp. Er du enslig, er den årlige ytelsen 2,48 ganger folketrygdens grunnbeløp. https://www.nav.no/no/person/pensjon/uforetrygd/beregning-av-uforetrygd Anonymkode: 9b2e9...786
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #17 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Få dere jobb og få orden på økonomi før dere flytter sammen og leker familie. At et barn skal vokse opp med 2 voksne som ikke evner å forsørge seg selv er bare trist Anonymkode: aff04...033 Så jeg som er ufør, og alene med 2 barn. Jeg bør være gi fra meg barna jeg da? Anonymkode: 82b20...f56
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #19 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Få dere jobb og få orden på økonomi før dere flytter sammen og leker familie. At et barn skal vokse opp med 2 voksne som ikke evner å forsørge seg selv er bare trist Anonymkode: aff04...033 Selvom han er trygdet, kan han ta vare på et barn altså. Ikke lett å jobbe hvis han er trygdet pga helse vettu. Anonymkode: 61d6a...08b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #20 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er fortsatt ikke å forsørge seg selv. Det er å leve på staten og at andre jobber, og betaler skatt Anonymkode: aff04...033 Betaler skatt vi som er trygdet også. Så du mener seriøst at jeg som har jobbet som sykepleier i mange år, ble utsatt for en uforskyldt trafikkulykke, IKKE har rett på hverken barn eller trygd? Så slem du er. Da mener jeg at du som er så ekkel og misunnelig på uføre ikke skal ha barn. Vær en god rollemodell du. Anonymkode: 61d6a...08b
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #21 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er fortsatt ikke å forsørge seg selv. Det er å leve på staten og at andre jobber, og betaler skatt Anonymkode: aff04...033 Så kunnskapsløs.. hva i alle dager bidrar du med, når du ikke klarer å skjønne hva det vil si å være trygdet? Anonymkode: 87c98...ae2
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #22 Skrevet 3. januar 2021 Min eks mottok sosialstønad mens vi var samboere, med to felles barn. Han hadde da ikke rett på arbeidsledighetstrygd. Fikk en dagsats + måtte levere inn alle regninger i forhold til livsopphold, som strøm, off avgifter og husker ikke hva mer. Så fikk han dekket sin halvdel av regningene. Anonymkode: 982e5...b3d
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #23 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Så kunnskapsløs.. hva i alle dager bidrar du med, når du ikke klarer å skjønne hva det vil si å være trygdet? Anonymkode: 87c98...ae2 Det er ufint skrevet, men det er jo sant at man ikke forsørger seg selv når man lever på trygd. Anonymkode: e59e6...133
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #24 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Det er ufint skrevet, men det er jo sant at man ikke forsørger seg selv når man lever på trygd. Anonymkode: e59e6...133 Men hva er egentlig poenget ditt? Hva får du ut av dette her? Anonymkode: 9b2e9...786
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #25 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Men hva er egentlig poenget ditt? Hva får du ut av dette her? Anonymkode: 9b2e9...786 Det var ikke jeg som skrev det. Enig i at det var ufint, men man kan jo ikke si at det ikke er sant. Anonymkode: e59e6...133
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå