Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en veldig sjelden sykdom og spesialiten min var så frekk på siste kontroll, jeg har ny kontroll om noen uker og ønsker ikke å møte henne alene. Jeg sliter blant annet med kognitivsvikt (har flere sykdommer), det er ikke så vanskelig å skrive for meg men samtaler er verre, og varer de mer enn få min så blir jeg sliten og detter ut. Så det er lett å overkjøre meg. Men så er det korona da, tror dere at dem vil si nei til at jeg har med meg en støtteperson? Erfaringer? Om de gjør det så vil jeg ha videotime eller telefontime, jeg kan dessverre ikke bytte spesialiten med en annen siden sykdommen min er så sjeldent. 

Og en annen ting, jeg skal snart i MR og det står i innkallelsen at jeg må ha på meg maske pga korona, men er det ikke metall i dem? 

Anonymkode: b66fd...d61

Fortsetter under...

Nei, jeg tror ikke du får med deg noen pga restriksjonene. Og tror du ikke de ville skrevet det dersom det var spesifikke krav til masken når du skal ta MR? Vi får vel regne med st de dom jobber med dette hver dag vet hva de driver med...? 

Anonymkode: c6fb4...e1f

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Nei, jeg tror ikke du får med deg noen pga restriksjonene. Og tror du ikke de ville skrevet det dersom det var spesifikke krav til masken når du skal ta MR? Vi får vel regne med st de dom jobber med dette hver dag vet hva de driver med...? 

Selvfølgelig vet dem hva dem driver med, jeg bare spør om det er metall i maskene? 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Selvfølgelig vet dem hva dem driver med, jeg bare spør om det er metall i maskene? 

Noen av nesebøylene er av metall, og noen er plastikk. Men det er jo og masker uten nesebøyler.

Anonymkode: ba4cb...62b

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ringt og spurt om det du lurer på. 

Anonymkode: dc6fa...e85

Når det er slik at folk som skal føde ikke får ha med seg barnets far inn en gang, så sier det seg selv at hun ikke får ha med seg følge inn til en time hos spesialist på sykehuset, så lenge hun er normalt fungerende og ikke trenger verge typ. Å synes at legen er «dum» er ikke god nok grunn, altså. 

Ring og snakk med avdelingen, eller få pårørende til å gjøre det. 

Min far har fikk kreft i 2019, ble erklært kreftfri på våren 2020 men har da naturlig nok hatt oppfølging jevnlig med prøver på sykehuset. Og en gang ble han lagt inn akutt. Jeg har alltid fått bli med, uten å ringe først. Men har måtte ble screenet selvfølgelig. Svarer på "korona spørsmål" ved inngangen, og får klistremerke på jakken. - og munnbind så klart. 

Han har svekket hørsel av cellegiften, og spesiellt nå når alle har munnbind har han hatt utfordringer med å høre. Så jeg har vært "tolk" /hørselshjelp. - Og fått sluppet inn. 

Men vær konkret og tydelig på hvorfor du må ha den personen med. Ikke "bare fordi" eller "For å være sikker"... Det må være fordi du har kognitiv svikt, hørselstap, besvimer eller lignende. Man har rett på å ha med pårørende, ikke glem det. Men som et minimum må se screenes ved inngangen, og bruke munnbind, men det kan også være de ønsker covid test. Derfor, kontakt avdelingen så dere kan planlegge. 

-Lykke til. 

Anonymkode: c9d77...963

Hi, du har rett til å ha med deg ledsager på sykehuset :)

"Ledsagere regnes ikke som besøkende. Dersom du trenger ledsager, skal avdelingen legge til rette for at ledsager følger deg under oppholdet. Tilfeller der sykehuset skal legge til rette for at ledsager følger pasienten under oppholdet:

• barn under 18 år (kan ha med én pårørende)

• pasienter som har vansker med å gjøre seg forstått

• når ledsager er nødvendig for å få gjennomført behandlingen

Ring avdelingen på forhånd for å avklare dette. Telefonnummer til avdelingen finner du i innkallingsbrevet eller ved å søke opp avdelingen i oversikten over avdelinger A – Å."

https://oslo-universitetssykehus.no/beredskap/koronasituasjonen/pasienter-parorende-og-besokende-i-koronasituasjonen#skal-du-ha-med-ledsagere-eller-ha-besok

Ring avdelingen i morgen og si at du må ha med deg ledsager, eller få ledsager til å ringe for deg.

Lykke til :)

Anonymkode: 751f4...569

• Opprett ny...