Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #1 Skrevet 2. januar 2021 Jeg er helt for at spise steder skal ha vegetariske/veganske alternativer på menyen. Det er supert. Ser at også Burger King nå har fått en wopper som er vegansk - helt supert. Så kommer man til reklamen fra Ikea, de har fått en vegansk versjon av sine berømte (som de selv sier) kjøttboller, og innen en viss tid skal de originale fases helt ut. Dette ved tanke på miljøet... Er ikke det å gå litt for langt? Folk må da kunne få velge selv om de ønsker å spise kjøtt eller ikke. Anonymkode: a8b87...527
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #2 Skrevet 2. januar 2021 Det stuntet tror jeg at Ikea vil tape på, de burde hatt både kjøttboller og den veganske versjonen. Men at de tør å gjøre det med kjøttbollene som de er så kjent for er jo litt modig og synes jeg, men som sagt jeg tror ikke de vinner noe på det. Anonymkode: 4b0f9...680
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #3 Skrevet 2. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det stuntet tror jeg at Ikea vil tape på, de burde hatt både kjøttboller og den veganske versjonen. Men at de tør å gjøre det med kjøttbollene som de er så kjent for er jo litt modig og synes jeg, men som sagt jeg tror ikke de vinner noe på det. Anonymkode: 4b0f9...680 Som sagt, helt supert at de kommer med en vegansk versjon, men det er faktisk ikke alle som ønsker å bli påtvunget vegansk mat, folk må få velge selv HI Anonymkode: a8b87...527
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #4 Skrevet 2. januar 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Som sagt, helt supert at de kommer med en vegansk versjon, men det er faktisk ikke alle som ønsker å bli påtvunget vegansk mat, folk må få velge selv HI Anonymkode: a8b87...527 Sa jeg at folk ikke må få velge selv da??? Anonymkode: 4b0f9...680
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #5 Skrevet 2. januar 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Sa jeg at folk ikke må få velge selv da??? Anonymkode: 4b0f9...680 Nei det gjorde du ikke, jeg presiserte bare de jeg hadde sagt siden måte du formulerte deg på gjorde meg usikker på om du hadde missforståtte det jeg sa. Var mer en oppklaring sånn i tilfelle. Anonymkode: a8b87...527
Vaffelhjerte Skrevet 2. januar 2021 #6 Skrevet 2. januar 2021 35 minutes ago, Anonym bruker said: Som sagt, helt supert at de kommer med en vegansk versjon, men det er faktisk ikke alle som ønsker å bli påtvunget vegansk mat, folk må få velge selv HI Anonymkode: a8b87...527 Du er ikke påtvunget noen ting. Ikea kan, som alle andre bedrifter, bestemme selv hva de ønsker å servere. Så er det opp til deg å bestemme om du ønsker å spise det de serverer. Ingen kommer til å stappe veganske boller ned halsen din, altså. Vi må huske på at det vi som enkeltpersoner gjør for miljøet har liten innvirkning hvis ikke de store bedriftene gjør sin del, og om Ikea kan kutte mye utslipp ved å droppe kjøttboller kan det utgjøre en kjempeforskjell!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #8 Skrevet 2. januar 2021 Vaffelhjerte skrev (44 minutter siden): Du er ikke påtvunget noen ting. Ikea kan, som alle andre bedrifter, bestemme selv hva de ønsker å servere. Så er det opp til deg å bestemme om du ønsker å spise det de serverer. Ingen kommer til å stappe veganske boller ned halsen din, altså. Vi må huske på at det vi som enkeltpersoner gjør for miljøet har liten innvirkning hvis ikke de store bedriftene gjør sin del, og om Ikea kan kutte mye utslipp ved å droppe kjøttboller kan det utgjøre en kjempeforskjell! Men jeg og mange andre dropper dra dit når vi ikke kan kjøpe kjøttboller. Så handler vi på nettet der istedetfor og tipper utkjøring av alle nettordre ikke hjelper miljøet... Anonymkode: 5cd76...6db
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #9 Skrevet 2. januar 2021 Vaffelhjerte skrev (1 time siden): Du er ikke påtvunget noen ting. Ikea kan, som alle andre bedrifter, bestemme selv hva de ønsker å servere. Så er det opp til deg å bestemme om du ønsker å spise det de serverer. Ingen kommer til å stappe veganske boller ned halsen din, altså. Vi må huske på at det vi som enkeltpersoner gjør for miljøet har liten innvirkning hvis ikke de store bedriftene gjør sin del, og om Ikea kan kutte mye utslipp ved å droppe kjøttboller kan det utgjøre en kjempeforskjell! Er ikke alle som bor i nærheten av Ikea, enkelte kjører faktisk ganske langt for å komme seg dit for en handletur, og handler ganske mye av gangen, og da trenger man en matbit underveis. På de Ikea'ene jeg har vært på fins det ikke andre spisesteder i nærheten, så jo, noen ganger må man faktisk spise der. Anonymkode: a8b87...527
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #10 Skrevet 2. januar 2021 Veganer for miljøet? Sprøyt! Leve på soya som er frakta verden rundt fra ødelagt REGNSKOG. Anonymkode: 774dc...eb6
Vaffelhjerte Skrevet 2. januar 2021 #11 Skrevet 2. januar 2021 43 minutes ago, Anonym bruker said: Men jeg og mange andre dropper dra dit når vi ikke kan kjøpe kjøttboller. Så handler vi på nettet der istedetfor og tipper utkjøring av alle nettordre ikke hjelper miljøet... Anonymkode: 5cd76...6db Å få det kjørt til deg av Ikea er vel ikke verre for miljøet enn om du kjører selv? 26 minutes ago, Anonym bruker said: Er ikke alle som bor i nærheten av Ikea, enkelte kjører faktisk ganske langt for å komme seg dit for en handletur, og handler ganske mye av gangen, og da trenger man en matbit underveis. På de Ikea'ene jeg har vært på fins det ikke andre spisesteder i nærheten, så jo, noen ganger må man faktisk spise der. Anonymkode: a8b87...527 Ja, og da spiser du det de har uten problemer vel? Har aldri hørt noen klage over at Ikea tvinger folk til å spise kjøttboller bare fordi de velger å servere kjøttboller fremfor for eksempel karbonader. De lager en meny de ønsker at kundene kan velge fra, det betyr ikke at disse valgene er tvang. Tvinger McDonalds burgere på folk? Er det et problem at Peppes nesten bare har pizza? Ta med niste da vel, om vegetarboller er så himla ekkelt. 28 minutes ago, Anonym bruker said: Veganer for miljøet? Sprøyt! Leve på soya som er frakta verden rundt fra ødelagt REGNSKOG. Anonymkode: 774dc...eb6 Laksen de serverer er nok verre for regnskogen enn bollene https://www.framtiden.no/gronne-tips/spor-oss/bor-jeg-unnga-a-spise-soya.html#:~:text=Soyaen som brukes til menneskemat,å bruke menneskemat til dyrefôr.
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #12 Skrevet 2. januar 2021 Vaffelhjerte skrev (15 minutter siden): Å få det kjørt til deg av Ikea er vel ikke verre for miljøet enn om du kjører selv? Ja, og da spiser du det de har uten problemer vel? Har aldri hørt noen klage over at Ikea tvinger folk til å spise kjøttboller bare fordi de velger å servere kjøttboller fremfor for eksempel karbonader. De lager en meny de ønsker at kundene kan velge fra, det betyr ikke at disse valgene er tvang. Tvinger McDonalds burgere på folk? Er det et problem at Peppes nesten bare har pizza? Ta med niste da vel, om vegetarboller er så himla ekkelt. Laksen de serverer er nok verre for regnskogen enn bollene https://www.framtiden.no/gronne-tips/spor-oss/bor-jeg-unnga-a-spise-soya.html#:~:text=Soyaen som brukes til menneskemat,å bruke menneskemat til dyrefôr. Poenget mitt er fremdeles at det skal være VALGFRITT. Har ikke noe i mot at de promoterer de vegenerbollene på en annen måte, for eksempel ved at de er mye billigere, eller av man får et gavekort på kr 50,- som kan brukes i butikken dersom man velger vegenerbollene. Poenget mitt er at jeg syns det har gått for langt dersom man ikke kan velge selv Anonymkode: a8b87...527
Vaffelhjerte Skrevet 2. januar 2021 #13 Skrevet 2. januar 2021 12 minutes ago, Anonym bruker said: Poenget mitt er fremdeles at det skal være VALGFRITT. Har ikke noe i mot at de promoterer de vegenerbollene på en annen måte, for eksempel ved at de er mye billigere, eller av man får et gavekort på kr 50,- som kan brukes i butikken dersom man velger vegenerbollene. Poenget mitt er at jeg syns det har gått for langt dersom man ikke kan velge selv Anonymkode: a8b87...527 Men hvorfor gjelder denne valgfriheten KUN vegetarboller? Hvorfor er det den eneste maten du må ha et alternativ til? Hva om de bytter ut brokkoli som tilbehør med blomkål fordi det viser seg at brokkoli er mindre belastende for miljøet. Er det krise? Må alle få valget mellom brokkoli og blomkål så ikke vi blir tvunget til å spise brokkoli? Kanskje de bestemmer seg for å endre menyen helt og tar bort laks. Har de ikke lov til det heller, er det kanskje å nekte kundene laks? Det hender de endrer sortimentet blant møblene også 😱 tenk om de fjerner Billy og kommer med Bella i stedet for! Tenk om vi blir tvunget til å kjøpe Bella-hyller!!!!
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #14 Skrevet 2. januar 2021 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Poenget mitt er fremdeles at det skal være VALGFRITT. Har ikke noe i mot at de promoterer de vegenerbollene på en annen måte, for eksempel ved at de er mye billigere, eller av man får et gavekort på kr 50,- som kan brukes i butikken dersom man velger vegenerbollene. Poenget mitt er at jeg syns det har gått for langt dersom man ikke kan velge selv Anonymkode: a8b87...527 Men det er jo valgfritt, det er jo ingen som tvinger noen til å spise veganske boller. Man kan velge noe annet. Anonymkode: 4b0f9...680
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #15 Skrevet 2. januar 2021 Vaffelhjerte skrev (1 time siden): Å få det kjørt til deg av Ikea er vel ikke verre for miljøet enn om du kjører selv? Ja, og da spiser du det de har uten problemer vel? Har aldri hørt noen klage over at Ikea tvinger folk til å spise kjøttboller bare fordi de velger å servere kjøttboller fremfor for eksempel karbonader. De lager en meny de ønsker at kundene kan velge fra, det betyr ikke at disse valgene er tvang. Tvinger McDonalds burgere på folk? Er det et problem at Peppes nesten bare har pizza? Ta med niste da vel, om vegetarboller er så himla ekkelt. Laksen de serverer er nok verre for regnskogen enn bollene https://www.framtiden.no/gronne-tips/spor-oss/bor-jeg-unnga-a-spise-soya.html#:~:text=Soyaen som brukes til menneskemat,å bruke menneskemat til dyrefôr. Pleier ta ikea bussen, den går jo med eller uten meg den da, så utkjøring blir jo ekstra tur. Og de kjører jo ut med digre lastebiler som forurenser mer enn min leaf ville gjort om jeg så kjørte dit. Anonymkode: 5cd76...6db
Vaffelhjerte Skrevet 2. januar 2021 #16 Skrevet 2. januar 2021 3 minutes ago, Anonym bruker said: Pleier ta ikea bussen, den går jo med eller uten meg den da, så utkjøring blir jo ekstra tur. Og de kjører jo ut med digre lastebiler som forurenser mer enn min leaf ville gjort om jeg så kjørte dit. Anonymkode: 5cd76...6db Om du tar bussen må du uansett få levert om du handler mye eller store møbler. Spisebord med stoler går ikke på bussen. Samme om du har liten bil. Det er nok også liten forskjell på om 50 mennesker kjører egen bil eller om en lastebil leverer til 50 hus. Selvfølgelig forurenser sikker Leafen din mindre enn lastebilen, men som sagt får du ikke nødvendigvis alt du skal ha fra Ikea i den likevel
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #17 Skrevet 2. januar 2021 Jeg skjønner ikke problemet. Grønnsaksbollene er gode, de. Og hvis man ikke vil ha dem kan man velge noe annet. Anonymkode: 4e3fb...3ca
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #18 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg er helt for at spise steder skal ha vegetariske/veganske alternativer på menyen. Det er supert. Ser at også Burger King nå har fått en wopper som er vegansk - helt supert. Så kommer man til reklamen fra Ikea, de har fått en vegansk versjon av sine berømte (som de selv sier) kjøttboller, og innen en viss tid skal de originale fases helt ut. Dette ved tanke på miljøet... Er ikke det å gå litt for langt? Folk må da kunne få velge selv om de ønsker å spise kjøtt eller ikke. Anonymkode: a8b87...527 Ja, er ikke dette å kunne velge da? Du kan kjøpe kjøttboller i butikken og spise de hjemme. Velg i vei. Ikea satser på fremtiden og det veldig mange kunder egentlig vil ha (bærekraftig planet ja takk!). så til spørsmålet ditt: nei, det har ikke gått for langt. Det er fortsatt lettere å få tak i kjøttmiddager på restaurant enn veggismat. Vegansk mat tør jeg ikke å snakke om en gang. At du tror veggis og veganer er samme ulla beviser i hvert fall at det ikke har gått for langt. Hadde det gått for langt hadde folk i det minste visst forskjellen. Anonymkode: 879af...099
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #19 Skrevet 3. januar 2021 Vaffelhjerte skrev (2 timer siden): Å få det kjørt til deg av Ikea er vel ikke verre for miljøet enn om du kjører selv? Ja, og da spiser du det de har uten problemer vel? Har aldri hørt noen klage over at Ikea tvinger folk til å spise kjøttboller bare fordi de velger å servere kjøttboller fremfor for eksempel karbonader. De lager en meny de ønsker at kundene kan velge fra, det betyr ikke at disse valgene er tvang. Tvinger McDonalds burgere på folk? Er det et problem at Peppes nesten bare har pizza? Ta med niste da vel, om vegetarboller er så himla ekkelt. Laksen de serverer er nok verre for regnskogen enn bollene https://www.framtiden.no/gronne-tips/spor-oss/bor-jeg-unnga-a-spise-soya.html#:~:text=Soyaen som brukes til menneskemat,å bruke menneskemat til dyrefôr. Nei 🤦♀️ Det er ikke det. Men for all del, slutt gjerne å spis oppdrettslaks også. Det er skvip. Anonymkode: 879af...099
the amazing spidermamma Skrevet 3. januar 2021 #20 Skrevet 3. januar 2021 Dette er da et oppkonstruert problem. De pleier da å ha forskjellige ting å velge i på Ikea, det er ikke 'Spis veganboller eller gå sulten herfra!' Jeg synes det er bra at Ikea gjør dette, jeg. Jeg spiser kjøtt, men vil gjerne prøve veganboller, kanskje de er gode?
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #22 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg er helt for at spise steder skal ha vegetariske/veganske alternativer på menyen. Det er supert. Ser at også Burger King nå har fått en wopper som er vegansk - helt supert. Så kommer man til reklamen fra Ikea, de har fått en vegansk versjon av sine berømte (som de selv sier) kjøttboller, og innen en viss tid skal de originale fases helt ut. Dette ved tanke på miljøet... Er ikke det å gå litt for langt? Folk må da kunne få velge selv om de ønsker å spise kjøtt eller ikke. Anonymkode: a8b87...527 Altså for å svare deg på overskriften. Jo, det har gått for langt for lenge siden, men du har fortsatt mulighet til å velge ordentlig mat, det er ingen vanlig resturant i Norge det du må spise matens mat, enda... Anonymkode: bd6d7...daf
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #23 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Altså for å svare deg på overskriften. Jo, det har gått for langt for lenge siden, men du har fortsatt mulighet til å velge ordentlig mat, det er ingen vanlig resturant i Norge det du må spise matens mat, enda... Anonymkode: bd6d7...daf ? Anonymkode: 4e3fb...3ca
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #24 Skrevet 3. januar 2021 IKEA ønsker å selge en livsstil og den er miljøvennlig. På lik linje som H&M ønsket å selge til en viss gruppe mennesker for ti år siden der de ikke ville selge store størrelser. Det er en bedrifts rett å velge egen profil. Jeg har aldri handlet på IKEA pga kjøttbollene. Synes virkelig ikke de er allverdens. Ikke noe av maten der er spesielt god. Jeg skjønner heller ikke hvorfor folk skal mene så mye om dette. Veganmat er virkelig en rød klut for mange. Hvorfor vekker dette så mange følelser hos folk? Jeg er helt nøytral til hva folk spiser. Mye vegetarmat er godt og noe kan jeg fint klare meg uten. Anonymkode: a2ebb...563
Anonym bruker Skrevet 3. januar 2021 #25 Skrevet 3. januar 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Veganer for miljøet? Sprøyt! Leve på soya som er frakta verden rundt fra ødelagt REGNSKOG. Anonymkode: 774dc...eb6 Du har et litt utdatert syn på hva de lever av. Dette bekrefter jo at kunnskapen er generelt lav hos folk. Jeg er ikke vegetarianer men vet da såpass. Anonymkode: a2ebb...563
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå