Gå til innhold

Hvilken veske ville du investert i?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Altså hvem gjør det? Hvem vil ha ei veske i mange år, og ikke minst, hvem i alle dager vil ha ei brukt veske?? 🤢

Anonymkode: 9b199...dd7

Noen har stil, andre følger trender. Jeg ville aldri kjøpt en veske jeg ikke kunne bruke i flere år, og gjenbruk er supert! Man bruker ikke akkurat en kvalitetsveske til søppelbøtte heller. 

Anonymkode: 87da5...bb1

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvis du allerede har flere nydelige vesker tremger du jo ikke ønske deg fler? Hvis de er så klasdiske og tidløse er det jo bare å fortsette å bruke dem du har.

Anonymkode: d7648...f66

Man har jo forskjellige vesker til forskjellig bruk. Jeg har en Chloe Faye og en Chloe Paddington, samt en YSL Muse, de dekker selvfølgelig vidt forskjellige behov og er jo alle i bruk, men ikke til samme anledning.

Anonymkode: 3f4c6...904

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hadde kort og godt aldri kjøpt en veske og sett på det som investering! 

Vesker er for å brukes, de blir slitt og veskemote endres med årene. Å kjøpe ei veske som kanskje koster litt og som man er fornøyd med helt ok, men å kjøpe veske så det går over i investering🙈🙈🙈🙈🙈 

Anonymkode: 036b7...204

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Aller førsk må du slå fra deg ideen om at veskekjøp kan regnes som i vestering. Det er som med biler. De slites, faller i verdi og blir umoderne. Sansynligheten for at barnebarna dine vil bruke den tilannet enn karneval er minimal.

Hvis du faktisk ønsker deg noe som er klassisk og tidløst som kan holde lenge bør du kjøpe en brukt som e rundt 15-30 år gammel. En veske som fortsatt virker tiltalende etter såpass mange år har potensiale til å kunne holde lenge.

De fleste blir litt lei av vesken sin etter et par år og så ender "investeringen" innerst i skapet mens de hjør en ny "investering".

Hadde jeg hatt råd ville jeg kjøpt en Hermes Kelly (er ikke så fan av Birkin).

Hvis man treffer kan vesker faktisk være en investering.

the Birkin bag outpaced both the S&P 500 and the price of gold in the last 35 years— a time period chosen to reflect the date when Birkin bags were first produced in 1981. They say that the annual return on a Birkin was 14.2%, compared to the S&P average of 8.7% a year and gold’s -1.5%.

https://www.google.com/amp/s/time.com/4182246/hermes-birkin-bag-investment-gold/%3famp=true

For meg personlig, uten tanke for gjensalgsverdi og litt mer realistisk, kanskje en PS1? Har etterhvert "investert" såpass at jeg har det jeg trenger 😛

image.png.04737396b7fb6ef9c9144880f50182fc.png

Anonymkode: b0a3b...ebe

Man har jo forskjellige vesker til forskjellig bruk. Jeg har en Chloe Faye og en Chloe Paddington, samt en YSL Muse, de dekker selvfølgelig vidt forskjellige behov og er jo alle i bruk, men ikke til samme anledning.

Jeg måtte google disse, men ingen av dem var jo noe fine? Og dette betaler man i dyre dommer for? 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg måtte google disse, men ingen av dem var jo noe fine? Og dette betaler man i dyre dommer for? 

Aldri har det passet bedre å si : smaken er som baken. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Blir du seriøst sjokkert når noen liker andre ting enn deg? Det er rart. 

Anonymkode: 6b09b...66a

Annonse

Jeg regner investering som noe man handler for på sikt få avkastning på dette. Å kalle en veske (eller bil) for investering er en måte å forsvare kjøpet på. De fleste slike kjøp er tapsprosjekt. Så forsvarer man kjøpet med andre grunner. (den jeg hadde var utslitt, vi trengte en sikrere bil og mobilen begynte å bli gammel) Egentlig pissprek. Kan ikke folk bare handle det de har lyst til uten å måtte forsvare kjøpene sine. Selv nekter jeg å forklare eller forsvare noe som helst av det jeg kjøper for egne penger. Mitt intressefelt er definitivt ikke vesker, men kan fint være glad på en veskekjøpers vegne...men investering? Stort sett aldri.

Hallo, alle dere «holier than thou», som aaaldri ville finne på å bruke mye penger på en dyr veske: 

Vedder på at dere bruker flesk på ting jeg aldri hadde giddet å bruke penger på. Dette handler jo om personlige preferanser og prioriteringer, ikke objektive fakta eller absolutte verdier.

Jeg har noen (4-5) vesker som har kostet mellom 4 og 10 000 hver, kjøpt de siste ti årene. Ikke grisedyre altså, den dyreste er fra Mulberry.

Har derimot brukt kr. 0 ,- på alpinutstyr, telt, røyk, Pepsi Max, kajakk, pakketur til Kanariøyene, McDonalds, bobil, hytte, Hunderfossen, falske øyenvipper, Restylane, klatreveggene og gocart.

La folk nå prioritere som de vil uten at dere skal føle dere så veldig ovenpå selv.

Anonymkode: 7b915...382

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Paraply, bok, penner, lupe, briller, ekstra strømper, hekletøy, jobbpapirer, jobb-bøker, Surface, leppestift, Ibux ... Vi har ikke alle jobb i fjøs.

Hvorfor antar du at hun du svarer jobber i fjøs? 

Anonymkode: 2ffdb...e9c

Anonym bruker skrev (På 31.12.2020 den 10.18):

Det blir de nesten garantert.

Du må gjerne bruke pengene dine på vesker, men bare slå deg til ro med at det er forbruk. Du kommer sansynlig vis ikke til å kunne selge den med overskudd. 

Ikke svar når du ikke har peiling😅

Anonymkode: b8ae3...98f

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Ikke svar når du ikke har peiling😅

Anonymkode: b8ae3...98f

Det finnes dem som gjør penger på de rareste samleobjektene, men for de aller, aller fleste vil kjøp av veske være forbruk, på samme måte som klær, sportsutstyr, dekketøy, biler osv.

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det finnes dem som gjør penger på de rareste samleobjektene, men for de aller, aller fleste vil kjøp av veske være forbruk, på samme måte som klær, sportsutstyr, dekketøy, biler osv.

For en merkelig ting å henge seg opp i? Hva andre velger å bruke pengene sine på er virkelig ikke noe som klør meg det minste. 

Jeg vil heller ha en fin veske enn en flashy bil. At andre velger annerledes er veldig bra, syns jeg. Kjedelig hvis alle er like?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

For en merkelig ting å henge seg opp i? Hva andre velger å bruke pengene sine på er virkelig ikke noe som klør meg det minste. 

Jeg vil heller ha en fin veske enn en flashy bil. At andre velger annerledes er veldig bra, syns jeg. Kjedelig hvis alle er like?

Som før sakt har jeg ikke større motforestillinger mot at folk bruker penger på vesker enn på andre ting. Det jeg har komentert på er å kalle det en investering. Å omtale kjøpet på den måten kan tyde på at vedkommende ikke egentlig har råd til å bruke så mye penger på noe "unyttig". Det er som regel en måte å retferdigjjøre et fotbruk man ellers ikke er bekvem med. 

Som før sakt har jeg ikke større motforestillinger mot at folk bruker penger på vesker enn på andre ting. Det jeg har komentert på er å kalle det en investering. Å omtale kjøpet på den måten kan tyde på at vedkommende ikke egentlig har råd til å bruke så mye penger på noe "unyttig". Det er som regel en måte å retferdigjjøre et fotbruk man ellers ikke er bekvem med. 

Jeg tror oppriktig du overtolker hi sitt innlegg altså 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ev ønsker man å kjøpe én dyr veske som man har i flere år, og altså insisterer i det heller enn å kjøpe flere rimelige som hverken holder på stil eller kvalitet like lenge? Det er også en form for investering. 

Det er STOR forskjell å bruke penger på en veske (eller feks for den saks skyld) og å investere.

En investering innebærer å plassere penger i noe med forventning om en avkastning i fremtiden. Det er ganske få vesker som øker i verdi. Hvis målsetningen er stor avkastning så er det andre ting enn vesker jeg ville plassert sparepengene mine i!

Anonymkode: 7b2c5...2f0

Jeg har aldri forstått vesker. Drasse med seg noe stort og tungt når jeg bare kan putte det i lomma på jakka. Jeg får alt jeg trenger i lomma på jakka (eller buksa), og har aldri i løpet av mine 41 år hatt behov for en veske.

Anonymkode: e6d4b...f14

Men jeg kjøper ikke en dyr veske for å selge den og "gjøre penger på den". Jeg kjøper den dyrt fordi det er det som er prisen på noe vakkert, gjennomdesignet og i fantastiske materialer. Jeg vil heller ha original kunst på veggene også, ikke billige opptrykk, og det er ikke fordi jeg skal selge kunsten videre, altså. 

Men jeg kjøper ikke en dyr veske for å selge den og "gjøre penger på den". Jeg kjøper den dyrt fordi det er det som er prisen på noe vakkert, gjennomdesignet og i fantastiske materialer. Jeg vil heller ha original kunst på veggene også, ikke billige opptrykk, og det er ikke fordi jeg skal selge kunsten videre, altså. 

Trykket litt for raskt. Altså, hverken mine vesker eller kunsten på veggen er forbruksvarer. Det er investering i det estetiske i det livet jeg ønsker å leve, følelsen jeg ønsker å få av  livet mitt, av det jeg ser rundt meg.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hallo, alle dere «holier than thou», som aaaldri ville finne på å bruke mye penger på en dyr veske: 

Vedder på at dere bruker flesk på ting jeg aldri hadde giddet å bruke penger på. Dette handler jo om personlige preferanser og prioriteringer, ikke objektive fakta eller absolutte verdier.

Jeg har noen (4-5) vesker som har kostet mellom 4 og 10 000 hver, kjøpt de siste ti årene. Ikke grisedyre altså, den dyreste er fra Mulberry.

Har derimot brukt kr. 0 ,- på alpinutstyr, telt, røyk, Pepsi Max, kajakk, pakketur til Kanariøyene, McDonalds, bobil, hytte, Hunderfossen, falske øyenvipper, Restylane, klatreveggene og gocart.

La folk nå prioritere som de vil uten at dere skal føle dere så veldig ovenpå selv.

Anonymkode: 7b915...382

Man investerer vel ikke i hverken pakketur, Pepsi Max, Restylane eller en tur i klatreveggen. 
Hytte, derimot, kan fint være en investering. 

Du må kunne skille mellom en investering som potensielt skal gi økonomisk avkastning og det å bruke penger på ting eller opplevelser man liker

Endret av Kamomille
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og det er helt greit. Jeg kan også kjøpe noe som er pent uten at jeg planlegger å tjene penger på det, men det er ingen investering.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og det er helt greit. Jeg kan også kjøpe noe som er pent uten at jeg planlegger å tjene penger på det, men det er ingen investering.

Har du tungt for det? 

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

. Altså, hverken mine vesker eller kunsten på veggen er forbruksvarer. Det er investering i det estetiske i det livet jeg ønsker å leve, følelsen jeg ønsker å få av  livet mitt, av det jeg ser rundt meg

Anonym bruker skrev (På 31.12.2020 den 13.34):

Syns dere virkelig det er greit å bruke flere hundre tusen på en VESKE? jeg blir kvalm! Folk har for mye penger. Folk sulter og andre kjøper vesker til flere hundre tusen. 

Anonymkode: d08e5...01e

Jeg personlig gidder ikke bruke titusenvis av kroner på vesker, men jeg synes ikke det er verre å kjøpe vesker enn f.eks rådyre biler, overdådige hytter eller feriereiser til 6-sifret beløp.

Hvor går grensen på hva som er overforbruk? Hvis vi ser det globalt burde jo de aller aller fleste av Norges befolkning kutte drastisk i forbruket og gi pengene til nødhjelp. Ingen av oss trenger hytte, ferier, julegaver, tv, strømme-tjenester, brus, godteri osv. osv.

Har folk pengene så får det være opp til dem hvordan de brukes. Det er av en eller annen grunn pengebruk på vesker som opprører mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...