Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Hei. Vi skal straks flytte inn i et nittitallspalass, og pusset det langsomt opp. Det er helt beboelig, bare utdatert. Kjøkkenet og gulvet derimot må tas fortløpende, dette er ødelagt. Og så sitter vi helt fast. Huset har ingen stil enda, da dette er første rom vi pusser opp, så ikke noe å orientere seg etter. Vi kan maks bruke 150.000kr på alt, inkludert tak og vegger og gulv. Rommet er firkantet med to vinduer, en balkongdør og en dør inn til stua. Montering kommer utenom (i pris). Hva ville du tenkt på hvis du skulle laget ditt eget kjøkken fra bunn innenfor disse rammene? Vasker under et vindu? Oppvaskmaskin ved vasken? Ventilator i overskap eller uten? IKEA høyglans, billig og nøytralt, eller noe annet? Er det for mye med fargede vegger, tregulv og tre-benkeplate og fargede kjøkkenmoduler? Bør noe være hvitt? Kjøkkenøy man kan arbeide på og spise ved, eller kjøkken i en L og tradisjonelt kjøkkenbord i en krok? Ser jeg fremkommer hjernedød uten smak og identitet. Sitter bare fast. Jeg liker naturmaterialer, tre, hyggelig stemning, bilder, gamle møbler. Han liker sterilt, glatt og med et rent og moderne preg. Så må vi finne vår greie uten at det blir hverken for dyrt eller for dumt:-) Anonymkode: d9a6f...d29
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Jeg ville prioritert følgende: *Overskap helt opp til taket. *Så mye benkeplass som mulig, så heller L med en ekstra utstikker enn egen øy. *Kolonialskuffer, så mange dere får plass til. *Oppvaskmaskin ved vasken. *Tre høyskap om plass. Ett til kjøleskap/frys, ev. eget kjøleskap utenom. Ett til stekeovn og mikrobølgeovn/kombiovn (vi har det siste, helt genialt!) og ett til utrekkbare skuffer til å ha serviset i. Da er det lettere for barna å ta ut selv. Det samme gjelder glass, bruk en kolonialskuff til hverdagsglass, da får barna lett tak i dem selv. *Jeg ville unngått vask/stekeplate under vindu, det griser en del og gjør at du må vaske vinduet ekstra ofte. *Kjøp stekeplate med induksjon og putt som nevnt stekeovnen i høyskap. Ha heller kolonialskuffer under stekeplaten. Anonymkode: 31b29...73d
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Jeg ville heller ventet til jeg hadde spart opp litt mer og tatt kjøkken/stue i et prosjekt. Disse henger i de fleste hus sammen og da får du lik stil gjennom hele. Kanskje når du har bodd deg inn litt i huset at du ser du ville fjernet en vegg på kjøkkenet og laget åpen løsning? Da vil du tak og gulv skal henge sammen. hvis ikke, mest mulig benkeplass for min del. Skaper med flater som tåler en støyt og flekker (ikke høyglans eller svart matt som trekker støv). Og kolonial skuffer. Alt i logisk plassering. Vask nær vaskemaskin. Osv. Skal du ha høyskap eller overskap synes jeg det er finest dersom disse går til taket og ikke samler støv på toppen Og ikke minst nok stikkontakter. Anonymkode: cf723...1fb
Optatium Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Ikke flytt vannet, det koster mer. Jeg ville prioritert sittebenk og bord i stedet for øy. Gå i en fargehandel og velg en palett du liker. Tenk at på sikt skal fargene i huset harmonere. Jeg har valgt hvitt kjøkken med detaljer i eik, har byttet veggfarge to ganger. Stålvask og benkeplate i eik.
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 8Arbeidsbenk under vindu, ikke vask eller komfyr. Overskap heltopp og undersksp helt ned. Mest mulig skuffer, lite skap. Minst 90 cm koketopp. Jeg ville valgt hvitt/grått/trehvitt på enten vegger eller innredning. Farger på alt tror jeg kan bli litt mye. Ikea fungerer fint. Utfellbart bord og taklampe over bordet som kan fjernes. Flere stikkontakter enn du tror. Tenk godt gjennom hvor alt skal være for at arbeidet skal gå lett. Anonymkode: 32ac5...a0f
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Jeg ville satt meg ned i begynt å skrive flere lister, ikke at de har noen betydning men for å sortere alt inne i hodet. Ofte enklere å «se» da. Lag lister: hvordan bruker dere kjøkkenet (lager ofte mat til gjester, har store bursdager, jul osv hos dere. Lager dere mat fra bunnen av eller mer halvfakbrikatet. Baker dere, baker bare du eller er alle med på kjøkkenet osv. Har du unger som liker å lage mat, eller muligens kommer til å gjøre det. Dette kan gi deg innspill om hvor mye benkplass, en eller to stekeovn, stekeovn i normal høyde eller på vegg. Stor eller liten vask. ) Hva er du fornøyed med på det kjøkkenet dere har nå ( hva fungerer, hva savner du, hva fungerer ikke etter deres behov.) Hva ønsker du deg av nytt kjøkken (skriv ned alt,både hva du ikke vil ha og hva du ønsker deg. ) Hva trenger dere å ha plass til og ha på kjøkkenet (har dere mange kjøkkenmaskiner, trenger dere god skapplass eller benkplass til disse. Kjøleskap, stort/lite. Fryser. Har dere ett lager av tørrvarer, da trenger du nok plass til dette og hva du liker å ha det i. Skal dere ha pen servise på kjøkken eller i spisestue) Når du så leser alle listene samtidig etter en liten stund vil nok brikkene falle mere på plass med hva dere bør ha og ikke ha. Og dermed blir det enklere når dere drar rundt i butikker og ser mulighetene. Jeg gjorde noe som var helt feil å gjøre på ett kjøkken fikk jeg høre fra alle som var innom vårt kjøkken, jeg satte slt som var i daglig bruk i benkskapene. Jeg var nemlig lei av at fire unger måtte ha hjelp til å få ned glass, asjett og annet som normalt sto i overskapene. På den måten kunne selv to åringen ordne seg ett vannglass uten hjelp. Men det som var en skikkelig bonus med dette var at ungene kunne tømme oppvaskmaskinen alene og det var få ting de måtte ha hjelp til å sette inn i overskapene. For meg så ble dette en stor lettelse for meg i hverdagen når jeg kunne sette en unge til dette, de få tingene de satte på benken jeg skulle ordne var så lite at det tok ikke noe tid. Tror ikke de har knust en ting heller, selv om toåringen også tømte denne innimellom for hun syns det var stor stas å gjøre det samme som de store. Nå bor jeg i en leilighet med lite kjøkken og savner å ha ting i underskapene. Jeg er nemlig så lav at jeg bare rekker opp til hylle nr2 i overskapene, dermed er det litt tiltak å sette ting ryddig i de over eller inn. Har ingen unger som er så mye høyere enn meg heller. Så jeg hadde valgt mange skuffer som tåler servise og slike ting under benk om jeg skulle bygd nytt. Liker også skuffer best siden de kan utnyttes bedre enn skap. Jeg ville valgt glatte skap, til taket og masse skuffer under benk. Åpne hyller blir fort rot og støvete. Farge på vegger ville jeg hatt og med enkl og glatt kjøkkeninnedning kan jeg male vegger enkelt om jeg vil endre på kjøkkenet. Da står jeg mer fritt om jeg ikke syns fargen passet helt, vil ha forandring osv. om kjøkkenet er i en farge eller mønster så har en ikke like stort spillerom. Anonymkode: 9c4e8...346
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 Jeg ville ikke hatt noe høyglans ihvertfall, alt synes på det, og da særlig små fingeravtrykk fra ungene Et kjøkken skal du ha i mange år, kanskje resten av ditt liv, så jeg ville nok valgt en tidløs kjøkkeninnredning og heller hatt en farge på veggen. Mye lettere å male veggen om du blir lei enn å male innredningen. Jeg vikke ikke hatt hverken vask eller stekeplater under vinduet, da spruter du på glasset og må pusse vinduer hele tiden. Jeg ville hatt benkeplate i stein, men det er dyrt så det er sikkert lurt å prioritere bort det når dere er på budsjett. Du må absolutt ha skap til taket, og mest mulig skuffer. Greit å samle høyskap på et sted, du må ha kjøleskap, stekeovn og gjerne micro-ovn og kaffemaskin også i høyskap. Tenk på trekanten du arbeider i, vask, ovn og kjøleskap må kunne brukes i samme operasjon og skal være lett å bevege seg mellom. Google kjøkken og se på bilder, les rådene som blir skrevet, bruk litt tid på å tenke. La deg inspirere... Anonymkode: f7caa...64d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå