Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #1 Skrevet 30. desember 2020 Jeg sover bestandig godt om natten. Men i natt fikk jeg knapt ett par timers søvn. Hjernen jobbet på høygir hele natten. Er det pga at det var fullmåne? Føler meg fyllesyk i dag 🙈 Anonymkode: 63d7b...f7c
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #2 Skrevet 30. desember 2020 Ja, den har i hvert fall påvirket min søvn i mange år! Først var det selve fullmånenatten jeg bare var lys våken. Ikke noe spesielt tankekjør, bare helt lys våken og som regel lite eller ingen søvn. Så ble det en-to netter før og selve fullmånenatten. Noen ganger kan det starte fire netter før hos meg, men det er heldigvis sjelden. Nå har jeg hatt to netter før og i natt 🤪 Aner ikke hvorfor det er slik. Jeg følger med vilje ikke med på når det er fullmåne, nettopp fordi "forventninger" ikke skal påvirke meg. Men selv når vi har hatt to måneder med drittvær og tykke skylag som gjør at jeg ikke har sett månen opplever jeg dette. Får plutselig en natt hvor jeg er lys våken og ikke sover, og når jeg da sjekker dagen etter når fullmånen er, så er det fullmåne eller en-to netter før. Veldig slitsomt. Jeg kjenner flere andre som opplever det samme også, men få som har det så konsekvent som jeg har. Og enda flere merker ingen forskjell. Så jeg regner med at det er individuelt. Forskning tyder på at fullmånen påvirker melatoninproduksjonen vår: https://forskning.no/sovn-menneskekroppen-biologi/darlig-sovn-ved-fullmane/619330 Anonymkode: 7a027...1ae
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #3 Skrevet 30. desember 2020 Jeg har også merket det samme. Sover dårlig et par netter før og på fullmånedagen. Før trodde jeg det hadde med menssyklus å gjøre, men nå er vi usynkronisert, månen og jeg😊 Anonymkode: 2bc45...b20
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #4 Skrevet 30. desember 2020 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Jeg har også merket det samme. Sover dårlig et par netter før og på fullmånedagen. Før trodde jeg det hadde med menssyklus å gjøre, men nå er vi usynkronisert, månen og jeg😊 Anonymkode: 2bc45...b20 Sånn trodde jeg også det var i "alle" år, fordi jeg som regel også fikk mensen ved fullmåne og trodde dårlig søvn da var pga. mensen. Men så endret mensen seg, jeg sov gjennom nattene når jeg fikk den, men oppdaget at jeg fremdeles var våken rundt fullmånen. Anonymkode: 7a027...1ae
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #5 Skrevet 30. desember 2020 Mtp hvor mye månen påvirker klodens mekanismer, så tenker jeg det ikke er så rart om mennesker også blir påvirket. Anonymkode: a7ea1...6b9
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #6 Skrevet 30. desember 2020 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Mtp hvor mye månen påvirker klodens mekanismer, så tenker jeg det ikke er så rart om mennesker også blir påvirket. Anonymkode: a7ea1...6b9 Sant det Anonymkode: 7a027...1ae
Anonym bruker Skrevet 30. desember 2020 #7 Skrevet 30. desember 2020 Samme her. Hvorfor? Anonymkode: 6e60c...6cd
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2021 #8 Skrevet 1. januar 2021 Da burde du satse på blendingsgardiner, da lyset fra månen er den eneste forskjellen. Anonymkode: dff5b...01d
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2021 #9 Skrevet 1. januar 2021 Jeg pleier å bli varulv ved fullmåne. Blir lite søvn da Anonymkode: 8b37d...1bb
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2021 #10 Skrevet 1. januar 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Da burde du satse på blendingsgardiner, da lyset fra månen er den eneste forskjellen. Anonymkode: dff5b...01d Jeg har blendingsgardiner. Hjelper ikke😊(ikke hi) Anonymkode: 2bc45...b20
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2021 #11 Skrevet 1. januar 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Da burde du satse på blendingsgardiner, da lyset fra månen er den eneste forskjellen. Anonymkode: dff5b...01d Lyset av månen har ikke noen påvirkning hos meg heller. Har kun et smalt soveromsvindu, det er overbygget og med vegger på tre sider utenfra, og jeg har blendingsgardiner. Rommet er mørkt selv i sollys. Forskning har jo vist at forsøkspersoner reagerer med mindre melatoninproduksjon rundt fullmåne, selv når de er skjermet for døgnfasene/-lys og ikke vet når fullmånen skjer. Anonymkode: 7a027...1ae
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2021 #12 Skrevet 1. januar 2021 Fant denne: https://www.google.no/amp/s/www.psychologytoday.com/us/blog/sleep-newzzz/201308/is-the-moon-affecting-your-sleep%3famp Swiss scientists conducted a study that suggestssleep is significantly affected by lunar phases. Their results show changes to sleep throughout the moon’s 29.5-day cycle, and significant increases to sleep disruption during the time immediately surrounding the full moon. Anonymkode: 2bc45...b20
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2021 #13 Skrevet 1. januar 2021 Må bare fortelle. Ved denne fullmånen var barnet mitt på 2 1/2 år helt hysterisk. Jeg måtte ligge sammen med han hele natten. Han lå oppå meg og skrek mange ganger iløpet av natten. Det som var spesielt var at han skrek at han var redd. Dette skjedde kun den natten det var fullmåne. Natten etter alt normalt igjen.. Anonymkode: 28bef...6d8
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2021 #14 Skrevet 1. januar 2021 Månen er akkurat like langt fra jorden hele tiden. Den er like stor og går i det samme mønsteret som vanlig. Den eneste endringen på halvmåne og fullmåne, er hvor mye lys den reflekterer fra solen.. Melatoninnivåer påvirkes av lys. Anonymkode: dff5b...01d
Anonym bruker Skrevet 1. januar 2021 #15 Skrevet 1. januar 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Månen er akkurat like langt fra jorden hele tiden. Den er like stor og går i det samme mønsteret som vanlig. Den eneste endringen på halvmåne og fullmåne, er hvor mye lys den reflekterer fra solen.. Melatoninnivåer påvirkes av lys. Anonymkode: dff5b...01d Ja, nettopp, du er jo den som vet bedre enn forskere... Se i linken øverst i tråden, så vil du se at det du påstår ikke stemmer. Det er ikke lyset fra fullmånen som er årsaken til dette. Anonymkode: 7a027...1ae
Anonym bruker Skrevet 2. januar 2021 #16 Skrevet 2. januar 2021 Anonym bruker skrev (På 30.12.2020 den 13.45): Mtp hvor mye månen påvirker klodens mekanismer, så tenker jeg det ikke er så rart om mennesker også blir påvirket. Anonymkode: a7ea1...6b9 Enig med deg. 😊 Anonymkode: 070ae...576
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå