Gå til innhold

14-15 åringer og nyttårsaften....

Anbefalte innlegg

Hva skal din 9-klassing på nyttårsaften? Jeg har tatt det som en selvfølge at hun skal være hjemme med oss, men i går spurte hun om å få være med venner. Mange som skal det sier hun. Men hva gjør de da? Tror ikke hun har noen plan enda. Og det må hun isåfall ha. Foreslo at hun kunne invitere noen venner hit, har stort rom og tv-stue. Vi har også 3 yngre barn. Vi skal ikke ha gjester i år.

Anonymkode: 61638...de3

Fortsetter under...

Min 9 klassing skal til en kompis. De blir 5 kompiser og de har huset for seg selv. Det blir pizza og gaming. Når jeg sier huset for seg selv betyr det at moren og faren til gutten som bor i huset skal være hos naboen og de har avtalt at de kommer hjem i 2 tiden. Ikke gutter som fester så blir nok rimelig rolig gitt😊

Min feiret hos en venn i fjor, da snakket vi med foreldrene først. Har full forståelse for at ikke de ønsker å feire med mamma og pappa. Så lenge det er i trygge omgivelser og man vet det er en voksen, edru person som er tilgjengelig. I år skal vi bort, da skal de få lov å være her hjemme. Vi kjører uansett og kommer hjem rundt kl 01. Da kjører vi nok kompisene hjem, vil ikke at de skal reke rundt alene midt på natten. 

Anonymkode: ca042...ebe

Annonse

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jo men kjære vene....er 14-åringer på fest?

Å være med venner betyr ikke alltid full fest altså. Her må de jo dele seg pga korona, skal bare være noen få venner. Du merker fort hvilke venner de har man kan stole på. I sommer var han hjemme alene to netter, naboen holdt øye med de og vi holdt oss edru tilfelle vi måtte hjem. 

Hva gjorde de? Gamet hele natta og spiste pizza 3 ganger om dagen. Altså, langt mer fornuftig 16 åring enn hva jeg var. Gikk helt fint 👌🏻

Anonymkode: ca042...ebe

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Min 14 åring skal være hjemme. De venninnene hun omgås er også hjemme med sin familie, eller på hytta.

Anonymkode: c8333...7f8

Fest betyr ikke alkohol for alle. Mine kaller pizza, brus og 3 venner for fest hvis de ikke må hjem før klokka 22.00.

Anonymkode: 16211...ab6

Da jeg var fjorten fløy vi rundt med fyrverkeri og sendte det opp i takrennene på skolen. Tenåringen vår nå, blir enten hjemme med oss, eller drar til en kompis (hvor det også bare er «familenyttår», med TV og brettspill... godt unga er mer fornuftige 😅

Anonymkode: 190c8...229

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da jeg var fjorten fløy vi rundt med fyrverkeri og sendte det opp i takrennene på skolen. Tenåringen vår nå, blir enten hjemme med oss, eller drar til en kompis (hvor det også bare er «familenyttår», med TV og brettspill... godt unga er mer fornuftige 😅

Anonymkode: 190c8...229

Dette! Sommeren jeg var 14 var jeg og 3 veninner på "språkreise" som egentlig betød en måneds fyllekule mens de som liksom skulle passe på oss stod og så på😅. Mine gutter er ikke der overhodet og det er definitivt ikke alt som var bedre før🙂

Mine to eldste har vært med venner fra 9./10.klasse 

I fjor var han som da gikk i 10.klasse hos en kompis og der var de 4 gutter og 4 jenter. Pappaen var hos en nabo i samme gate og var edru. Ungdommene lagde taco sammen, drakk brus, så film og spilte brettspill. Kl 12 kom pappaen bort og de hadde stjerneskudd og så på fyrverkeri. Jeg hentet han kl ett. De er så skikkelige at jeg blir helt sjokkert, dagens ungdom er mye roligere enn vi var på samme alder altså 😉

I år er det annerledesåret og ingen får lov å ha fest, kvoten med nærkontakter er brukt opp på familie i jula så de har ikke noe sted å være. Så i år skal både 16 åringen og eldste med kjæreste (de er 19 og 20 år) være her hjemme med kjernefamilien og spise middag. Eldste skulle til en kompis hvor de fikk være 5 stykker over garasjen etterpå så da blir de en liten gjeng der mot midnatt. 

Anonymkode: e2043...0b5

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Selv 17/18/19-åringene er hjemme i år. 

Anonymkode: 95985...145

Ja, det føles litt rart med tanke på meg selv som 18 åring 🥳 - men min 18 åring blir også hjemme. Han fester lite, det samme med kompisene - de møtes heller hjemme hos en. Da døgner de og ser på basket på tv, spiser kebab og har det hyggelig - men festing, det gjør de ikke så mye av. De drikker øl og drinker innimellom, spiller poker og er ute og spiller fotball/ basket i sesongen, så er sosiale nok.
Men, nyttårsaften tar de med familien 🤷‍♀️ - de er nesten for ordentlige 

Har en 14-åring som har sagt hun vil være med venner. Hun får lov, så lenge de har noen å være hos, og ikke reker rundt. Venner fra klassen, så samme kohort. 

Om ikke annet er de hos oss. Vi har en bolig som på en måte er en tomannsbolig, men med dør inne, der vi normalt bruker begge delene. Vi voksne blir i så fall i lille-delen, edru. Og ungdommene får hoveddelen i fred. Hvis de skal smelle av fyrverkeri får de med en voksen. 

Anonymkode: 1518d...f37

15åringen blir enten hjemme eller på hytta hos veninna (som de alltid tror de kan ha full fest i, helt til de kommer på hver gang at foreldrene ser hytta fra kjøkkenvinduet deres. Like gøy hver gang. De er så late at å dra på en fest for de gidder de ikke, så jeg skal ikke ymte frempå at det faktisk må være mer styr å handle mat,pakke tøy osv for den hytteturn enn det er å stikke på fest rett borti gata her. Men helt greit for meg, jeg vet at de fleste på ungdomskolen fester ganske ofte)

Anonymkode: 9a315...e84

16 og 18 åringen blir hjemme som anbefalt dette året. Her i området er smitte på opptur og nye regler kommer visst i morgen.

vi får søster til mannen med familie på besøk, så får 4 gjester.

Anonymkode: 282e7...b49

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Dette! Sommeren jeg var 14 var jeg og 3 veninner på "språkreise" som egentlig betød en måneds fyllekule mens de som liksom skulle passe på oss stod og så på😅. Mine gutter er ikke der overhodet og det er definitivt ikke alt som var bedre før🙂

Tja, visste foreldre dine det da? Vi vet nok like lite nå.

Anonymkode: 88b50...9f8

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ja, det føles litt rart med tanke på meg selv som 18 åring 🥳 - men min 18 åring blir også hjemme. Han fester lite, det samme med kompisene - de møtes heller hjemme hos en. Da døgner de og ser på basket på tv, spiser kebab og har det hyggelig - men festing, det gjør de ikke så mye av. De drikker øl og drinker innimellom, spiller poker og er ute og spiller fotball/ basket i sesongen, så er sosiale nok.
Men, nyttårsaften tar de med familien 🤷‍♀️ - de er nesten for ordentlige 

Noe av det er jo også at de må overholde regler på antall, og da er det vanskelig å dele gjengen. Like greit at alle er hjemme da.

Anonymkode: 95985...145

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Tja, visste foreldre dine det da? Vi vet nok like lite nå.

Anonymkode: 88b50...9f8

De trodde vi var der for å gå på skole. Jeg hørte ikke fra meg på en måned og de levde i go tro om at vi studerte. I dag hadde de kunne ha fulgt bedre med. Vi hadde ikke sosiale medier eller mobil. Nå er det helt sikkert mye vi ikke får med oss men vi har helt andre muligheter til å følge med de unge 

4 hours ago, Anonym bruker said:

Hva skal din 9-klassing på nyttårsaften? Jeg har tatt det som en selvfølge at hun skal være hjemme med oss, men i går spurte hun om å få være med venner. Mange som skal det sier hun. Men hva gjør de da? Tror ikke hun har noen plan enda. Og det må hun isåfall ha. Foreslo at hun kunne invitere noen venner hit, har stort rom og tv-stue. Vi har også 3 yngre barn. Vi skal ikke ha gjester i år.

her skal våre på 14 og 15, være hjemme,vi får besøk av søsteren min med fetterne på samme alder, så de vil nok holde seg mest for seg selv, bare spise med oss

Anonymkode: 044ec...a0c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...