Gå til innhold

Klør og klør meg til blods på legger og lår

Anbefalte innlegg

Kan det være mangel på noe vitamin eller noe? Har tatt det opp med legen men det blir i grunnen alltid oversett.

Jeg klør så det holder på å klikke for meg, beina ser ikke ut fordi jeg har så mye sår, skorper og områder med hud som svir og kjennes brent fordi jeg klør sånn.

Anonymkode: 1f045...4b7

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Skabb? 
hvor lenge har du hatt det?

Har du eksem eller allergier? 

Anonymkode: c0152...b15

Skabb er det nok ikke. Har hatt det i noen mnd. Ingen eksem eller allergier som jeg vet om, men har prøvd å bytte vaskemiddel flere ganger uten at det har hjulpet.

hi

Annonse

Regner med at du smører godt med god, parfymefri krem. Har du prøvd kortison? Eller tatt allergipiller en periode?

Et genialt triks for å stanse kløe en stund, er varmt vann. Skyll huden med så varmt vann du orker, helt opp mot smertepunktet, men ikke så du brenner deg, så klart. Da stoppet kløen en stund. Funker mye bedre enn for eksempel nedkjøling, som bare lindrer der og da. 

Vanskelig å si hva som er årsaken. Jeg blir alltid kløete og tørr på høst og vinter. Bruker shea-butter fra apoteket for å smøre. I tillegg klør jeg som en gal når sår gror, så oppklorte ben dobler problemet for meg. 

Anonymkode: 9bea4...f99

Jeg vet at det ikke er skabb for det er ingenting der. Altså jeg klør ut av ingenting på en måte. Så beina er bare full i masse sår etter at jeg har klødd meg, men ingen utslett.

hi

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg vet at det ikke er skabb for det er ingenting der. Altså jeg klør ut av ingenting på en måte. Så beina er bare full i masse sår etter at jeg har klødd meg, men ingen utslett.

hi

Men det ser du vel ikke nå lengre siden du er full av sår? Trenger ikke se så mye, da hadde jo folk oppdaget og behandlet det med en gang.

Anonymkode: f579d...dfe

Sånn har jeg det hver vinter, begynner om høsten, å varer til våren. Ofte om vår /sommer også. 

det du må prøve er å kjøpe en krem på apoteket som heter canoderm. Jeg smører rompe, lår og legger hver morgen før jeg tar på klær. Verdt et forsøk!! Denne kremen får du på resept om du ser den fungerer😊 

Anonymkode: a5183...607

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Regner med at du smører godt med god, parfymefri krem. Har du prøvd kortison? Eller tatt allergipiller en periode?

Et genialt triks for å stanse kløe en stund, er varmt vann. Skyll huden med så varmt vann du orker, helt opp mot smertepunktet, men ikke så du brenner deg, så klart. Da stoppet kløen en stund. Funker mye bedre enn for eksempel nedkjøling, som bare lindrer der og da. 

Vanskelig å si hva som er årsaken. Jeg blir alltid kløete og tørr på høst og vinter. Bruker shea-butter fra apoteket for å smøre. I tillegg klør jeg som en gal når sår gror, så oppklorte ben dobler problemet for meg. 

Alle som har vært plaget med eksem vet at det ikke er lurt. Ja, det lindrer med varmt vann det og da, men det gjør vondt værre dessverre. Du skader huden mer. 

Gå til lege. 

Anonymkode: a8929...f57

Tilbake til legen, HI. Som en annen sier, det kan være indremedisinsk som trenger å avklares, f.eks. noe med lever eller nyrer.

Har du andre plager eller symptomer som du sliter med?

Anonymkode: f53a8...b5c

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tilbake til legen, HI. Som en annen sier, det kan være indremedisinsk som trenger å avklares, f.eks. noe med lever eller nyrer.

Har du andre plager eller symptomer som du sliter med?

Takk for svar til deg til alle andre som har svart. Er ikke så lenge siden jeg tok blodprøver som var normale, foruten lavt jern og D-vit og det har jeg «alltid». Høres likevel ut som en legetime kan være lurt.

Har en del andre plager men ikke noe som er relatert tror jeg, det er mer nevrologisk og fysisk.

hi

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Takk for svar til deg til alle andre som har svart. Er ikke så lenge siden jeg tok blodprøver som var normale, foruten lavt jern og D-vit og det har jeg «alltid». Høres likevel ut som en legetime kan være lurt.

Har en del andre plager men ikke noe som er relatert tror jeg, det er mer nevrologisk og fysisk.

hi

Med lavt jern, D-vit. og nevrologiske problemer, be legen din om også å få sjekket sink, B6, kobber og ceruloplasmin. Og få tatt leverprøver også, om det ikke ble tatt sist.

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Med lavt jern, D-vit. og nevrologiske problemer, be legen din om også å få sjekket sink, B6, kobber og ceruloplasmin. Og få tatt leverprøver også, om det ikke ble tatt sist.

Tusen takk! ☺️

hi

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Alle som har vært plaget med eksem vet at det ikke er lurt. Ja, det lindrer med varmt vann det og da, men det gjør vondt værre dessverre. Du skader huden mer. 

Gå til lege. 

Anonymkode: a8929...f57

Ikke enig. Jeg har hatt allergi og heftig psoriasis i ganske mange tiår. Og dette er noe jeg skulle ønske noen hadde fortalt meg tidligere. Det har virkelig reddet huden min mange ganger, og det har på ingen måte skadet huden. Vi snakker 15 sek glovarmt, ikke 30 min varmt bad.

Jeg klør ofte intenst i perioder, som feks på morgenen. Da holder jeg på å bli helt gal. Det varme vannet klarer å få det til å gå over, og jeg klarer å la være å klø, noe som igjen sparer meg for sår og større utslett. 

Funker også på myggstikk og annen kløe. 

prekæs skrev (44 minutter siden):

Har du spist klementiner og nøtter i det siste? Syns lenge det var merkelig at jeg klødde ved juletider hver år og er langt bedre etter å ha begrenset inntaket av dette.

Takk for tips! Spist noen Ferrero Rocher nå i jula, men utenom det hverken nøtter eller klementiner. Men det har vart i månedsvis så tror dessverre ikke det er så enkelt😩

hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...