Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #1 Skrevet 28. desember 2020 Var hos legen og målte blodsukker til 10,2. Det er jo veldig høyt. Ca 4 timer siden jeg hadde spist. Husket ikke der og da at jeg hadde spist noe sukkerholdig, men kom på at frokosten bestod av to skiver grovt brød med peanøttsmør, ett glass skummet melk, en kopp kaffe latte med en teskje sukker. Kan dette påvirke blodsukkeret så lenge etterpå? Skal så klart inn og sjekke igjen om 3 uker. Anonymkode: c05a5...7d4
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #2 Skrevet 28. desember 2020 Det er ikke bare sukker som øker blodsukkeret. Det er karbohydrater. Og karbohydrater er det både i brød, peanøttsmør, melk og kaffe latte. Blodsukkeret burde ikke ha vært så høyt fire timer etter et måltid. Syns det var lenge å vente tre uker på neste time. Anonymkode: ce484...ba5
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #3 Skrevet 28. desember 2020 Synes ikke du bør vente tre uker. Over 10 er høyt så lenge etter måltidet. Hvis du får symptomer på diabetes, må du i hvert fall ha raskere time. Diabetes kan bli farlig ubehandlet. Anonymkode: 90de2...fe6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #4 Skrevet 28. desember 2020 Såsant målingen faktisk stemmer så var det høyt fire timer etter måltid, så jeg er enig med den over at du ikke bør vente tre uker før neste måling. Vet forresten om ei som fikk feil måling fordi hun hadde slurvet litt med håndvasken, så hun hadde litt saft igjen på fingeren det ble testet i. Rester av fuktighetskrem på hendene kan også slå ut. Så vær sikker på at hendene er vasket og skylt ordentlig neste gang Anonymkode: 448a8...328
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #5 Skrevet 28. desember 2020 Ingen uten diabetes klarer å få et så høyt blodsukker. Anonymkode: 3099e...a14
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #6 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Ingen uten diabetes klarer å få et så høyt blodsukker. Anonymkode: 3099e...a14 Nei, så da har jeg sikkert diabetes type 2. uten at jeg visste det. Eller så er målingen feil 🤔 Anonymkode: c05a5...7d4
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #7 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Såsant målingen faktisk stemmer så var det høyt fire timer etter måltid, så jeg er enig med den over at du ikke bør vente tre uker før neste måling. Vet forresten om ei som fikk feil måling fordi hun hadde slurvet litt med håndvasken, så hun hadde litt saft igjen på fingeren det ble testet i. Rester av fuktighetskrem på hendene kan også slå ut. Så vær sikker på at hendene er vasket og skylt ordentlig neste gang Anonymkode: 448a8...328 Hjelper ikke hvis prøven tas i armen. Man skal uansett vaske med sprit før man stikker da... Anonymkode: c8280...a89
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #8 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hjelper ikke hvis prøven tas i armen. Man skal uansett vaske med sprit før man stikker da... Anonymkode: c8280...a89 Hvis det er målt vanlig med stikk i fingeren skal det ikke vaskes med sprit, nei. Bruker du håndsprit da kan du få feil høy måling. Du skal vaske med såpe og vann. Anonymkode: 00992...850
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #9 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Hvis det er målt vanlig med stikk i fingeren skal det ikke vaskes med sprit, nei. Bruker du håndsprit da kan du få feil høy måling. Du skal vaske med såpe og vann. Anonymkode: 00992...850 Jo, det skal det. Ikke vanlig håndsprit nei. Klorhexidin. Som selvsagt skal tørke før man stikker. Anonymkode: c8280...a89
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #10 Skrevet 28. desember 2020 Jeg tenker at det er ingen krise med å vente tre uker, men du kan jo følge litt med på kroppen din i ukene fremover. Er du nye tørst? Humørsvingninger? Hodepine? Hjertebank? Blir du varm når du har spist kaker/frukt/potetgull? De verste sukkerbombene er ikke alltid mest opplagt, potetgull og pommes frites er noen grusomme greier for blodsukkeret ditt. Det skumle med ubehandlet diabetes 2 er for høyt blodsukker over tid, men da snakker vi over 15 altså. Mange med diabetes 2 har ikke utfordringer med føling, men noen kjenner på det også. Spis jevnlig, sakte karbohydrater, mye fiber og protein, vær varsom med alkohol, frukt, raske karbohydrater og godis. Anonymkode: 0a6a0...af6
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #11 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Hvis det er målt vanlig med stikk i fingeren skal det ikke vaskes med sprit, nei. Bruker du håndsprit da kan du få feil høy måling. Du skal vaske med såpe og vann. Anonymkode: 00992...850 Urene fingre er den vanligste årsaken til falskt høyt blodsukker når man måler kapillært. Fingeren skal vaskes med spritserviett beregnet for formålet før prøvetaking. Anonymkode: dd003...f7a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Jeg tenker at det er ingen krise med å vente tre uker, men du kan jo følge litt med på kroppen din i ukene fremover. Er du nye tørst? Humørsvingninger? Hodepine? Hjertebank? Blir du varm når du har spist kaker/frukt/potetgull? De verste sukkerbombene er ikke alltid mest opplagt, potetgull og pommes frites er noen grusomme greier for blodsukkeret ditt. Det skumle med ubehandlet diabetes 2 er for høyt blodsukker over tid, men da snakker vi over 15 altså. Mange med diabetes 2 har ikke utfordringer med føling, men noen kjenner på det også. Spis jevnlig, sakte karbohydrater, mye fiber og protein, vær varsom med alkohol, frukt, raske karbohydrater og godis. Anonymkode: 0a6a0...af6 Har egentlig ikke merket noe spesielt, kun lett hodepine. Derfor jeg dro til legen for å sjekke blodtrykk. Som også er for høyt. Fikk mld fra lege nå i kveld, at jeg har diabetes type 2 og må begynne på medisiner. Altså etter kun én måling (i armen). Skal også sjekke blodsukker selv. Får utstyr til det. Så da blir det det i morgen. Anonymkode: c05a5...7d4
amandine Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Har egentlig ikke merket noe spesielt, kun lett hodepine. Derfor jeg dro til legen for å sjekke blodtrykk. Som også er for høyt. Fikk mld fra lege nå i kveld, at jeg har diabetes type 2 og må begynne på medisiner. Altså etter kun én måling (i armen). Skal også sjekke blodsukker selv. Får utstyr til det. Så da blir det det i morgen. Anonymkode: c05a5...7d4 Så bra at du vet om dette nå! Det skal du være glad for, for du kan sikkert justere mye både hva angår diabetes og blodtrykk med kosthold. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #14 Skrevet 28. desember 2020 amandine skrev (1 time siden): Så bra at du vet om dette nå! Det skal du være glad for, for du kan sikkert justere mye både hva angår diabetes og blodtrykk med kosthold. Lykke til! Takk. Ja, må tenke mer over hva jeg putter i meg. Så skal det nok gå bra. Glad jeg gikk til legen nå. Akutt-time... Anonymkode: c05a5...7d4
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #15 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Ingen uten diabetes klarer å få et så høyt blodsukker. Anonymkode: 3099e...a14 Helt feil. Selv er jeg type 1 i 30 pr og har målt mange friske. Inkl egne barn med over 10. De er ikke diabetikere. Friske kan ha opp til 12 ihvertfall uten at noe er galt. Bare å google sikkert noen høyere også. Men hvis man har symptomer bør man ta ny sjekk. Nå ønsker jo legen tilbake om tre uker og det bør jo holde. Anonymkode: 70226...fd0
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #16 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Takk. Ja, må tenke mer over hva jeg putter i meg. Så skal det nok gå bra. Glad jeg gikk til legen nå. Akutt-time... Anonymkode: c05a5...7d4 Men har ikke legen målt hba1c (langtidsblodsukker)? Det sier mye mer enn en enkelt måling. Hvis det er hba1c som er 10, vet man jo at pasienten jevnt over har for høyt blodsukker. Anonymkode: 12ac6...0a0
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #17 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Men har ikke legen målt hba1c (langtidsblodsukker)? Det sier mye mer enn en enkelt måling. Hvis det er hba1c som er 10, vet man jo at pasienten jevnt over har for høyt blodsukker. Anonymkode: 12ac6...0a0 B-HbA1c var visst 70, og skulle vært under 48. Er dette langtidssukker? Glukose var 10,5. Dette var én måling. Anonymkode: c05a5...7d4
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #18 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): B-HbA1c var visst 70, og skulle vært under 48. Er dette langtidssukker? Glukose var 10,5. Dette var én måling. Anonymkode: c05a5...7d4 Ingen tvil om at du har hatt høyt blodsukker over tid. Ta tak i samarbeid med legen din. Mens du venter på time, fokuser på sunt kosthold og trening. Anonymkode: dd003...f7a
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #19 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): B-HbA1c var visst 70, og skulle vært under 48. Er dette langtidssukker? Glukose var 10,5. Dette var én måling. Anonymkode: c05a5...7d4 Ja, det er langtidsblodsukkeret. Tilsvarer ca. 8,5 i langtidsblodsukker, og det er for høyt. Det skal ligge på <6. I tillegg til behandling, er kosthold og mosjon viktig. Dessuten måli g av blodsukkeret slik at du ser hva som påvirker det negativt. Mål gjerne før måltid og 1 1/2 - 2 timer etter i perioder. Det vil gi deg mye informasjon. Anonymkode: 12ac6...0a0
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #20 Skrevet 28. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Takk. Ja, må tenke mer over hva jeg putter i meg. Så skal det nok gå bra. Glad jeg gikk til legen nå. Akutt-time... Anonymkode: c05a5...7d4 Jeg fikk tilsvarende diagnose, og da kjøpte jeg meg løpesko. Trente bort hele diagnosen og er nå frisk som en fisk. Dn artig «bivirkning» var at jeg gikk ned 15 kg. Jeg var ikke overvektig i utgangspunktet, så diagnosen gav meg litt sjokk! Nå trenger jeg kun å sjekke Hba1c en gang pr år, og det er alltid innenfor normalen. Lykke til med ditt nye sukkerfrie liv. Du kommer til å få det bedre uten raske karbohydrater! Anonymkode: fd2a2...089
Anonym bruker Skrevet 29. desember 2020 #21 Skrevet 29. desember 2020 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg fikk tilsvarende diagnose, og da kjøpte jeg meg løpesko. Trente bort hele diagnosen og er nå frisk som en fisk. Dn artig «bivirkning» var at jeg gikk ned 15 kg. Jeg var ikke overvektig i utgangspunktet, så diagnosen gav meg litt sjokk! Nå trenger jeg kun å sjekke Hba1c en gang pr år, og det er alltid innenfor normalen. Lykke til med ditt nye sukkerfrie liv. Du kommer til å få det bedre uten raske karbohydrater! Anonymkode: fd2a2...089 Takk. Ja det er bare å prøve å unngå. Finner vel ut hva som er verstinger for mitt blodsukker etter hvert. Pluss mer bevegelse (har heldigvis en jobb hvor jeg er mye i bevegelse), så skal jeg få kontroll. Anonymkode: c05a5...7d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå