Gå til innhold

Vi starter med de aller aller eldste.

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette ble uttalt i nyhetene i dag. Av ekspert. Og førstemann som fikk var 67....meget spesielt. Vil tror det er eldre enn han som også har underliggende sykdommer på sykehjem. 

Anonymkode: 37524...366

De starter med sykehjemsbeboere, deretter de eldste. 

Anonymkode: 9d0af...762

De starter med sykehjemsbeboere, deretter de eldste. 

Nope. Han som presiserte dette sa ordrett «vi starter med de eldste på sykehjem»

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Nope. Han som presiserte dette sa ordrett «vi starter med de eldste på sykehjem»

Det var nok en litt upresis uttalelse. Stort sett er det jo de aller eldste som nor på sykehjemmene, men det bor også andre der som er veldig utsatt for smitte og som vil tåle det dårlig.

Annonse

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Mulig de som var eldst på dette sykehjemmet ikke vil ha vaksine. Mormor på 98år ønsker ikke ta den 

Anonymkode: a30ab...e6f

Det er rimlig egoistisk da. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Du må ha det rimelig slitsomt om du tar alt folk sier like bokstavelig alltid. 

Anonymkode: 06adb...c21

Nope. Men når de så bastant uttaler at «vi starter med de aller aller eldste» så kunne de heller bare sagt de starter med de på sykehjem. Ferdig arbeid. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nope. Men når de så bastant uttaler at «vi starter med de aller aller eldste» så kunne de heller bare sagt de starter med de på sykehjem. Ferdig arbeid. 

Det er jo også det som stort sett har blitt sakt.

Anonym bruker skrev (På 27.12.2020 den 12.33):

Dette ble uttalt i nyhetene i dag. Av ekspert. Og førstemann som fikk var 67....meget spesielt. Vil tror det er eldre enn han som også har underliggende sykdommer på sykehjem. 

Her er listen, og så vidt jeg ser, så står det beboere i sykehjem!FF9E1E9A-B886-4A41-B152-85529ED5F88B.thumb.png.91298ba0dd6e1a0a65edc0104a2d5c77.png

Anonymkode: fefeb...b1d

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei

Anonymkode: 8f1c4...92f

Hun bryr seg ikke om at hun kan bli smittet og dermed legge ekstra jobb på pleierene, eller at hun kan smitte andre, eller at andre må ta ekstra hensyn for å forsøke å unngå å smitte henne. Det er til de grader egoistisk, spesielt av en person som ikke klarer seg selv og kan velge å leve i isolasjon.

1 hour ago, Anonym bruker said:

Hun bryr seg ikke om at hun kan bli smittet og dermed legge ekstra jobb på pleierene, eller at hun kan smitte andre, eller at andre må ta ekstra hensyn for å forsøke å unngå å smitte henne. Det er til de grader egoistisk, spesielt av en person som ikke klarer seg selv og kan velge å leve i isolasjon.

så enig i denne

Anonymkode: 3b88b...35f

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Nå er det vel ikke bestemor 98 år på sykehjem som satt i gang denne pandemien da. Ro ned noen hakk. Om alle levde som bestemor på 98 ville det ikke vært smitte i Norge. Før vi peker med egoistfingeren. De fleste av oss har vel ruslet på utsiden av døren i løpet av disse 9 mnd uten at det har vært livsnødvendig? 

Anonymkode: fa828...726

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det vel ikke bestemor 98 år på sykehjem som satt i gang denne pandemien da. Ro ned noen hakk. Om alle levde som bestemor på 98 ville det ikke vært smitte i Norge. Før vi peker med egoistfingeren. De fleste av oss har vel ruslet på utsiden av døren i løpet av disse 9 mnd uten at det har vært livsnødvendig? 

Det er ingen a  oss som satte i gang pandemien og om vi alle levde som bestemor på 98 på sykehjem ville alle være døde om 3 uker.

Hvis bestemor på 98 klarer seg sev og godtar å bli liggende alene hvis hun blir syk, enten til hun dør eller til hun er smittefri, kan hun gjerne takke nei til vaksinen. Jeg tipper det ikke er tilfelle. Da er det ekstremt egoistisk å ikke ville gjøre det lille hun kan for ikke å spre smitte.

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er ingen a  oss som satte i gang pandemien og om vi alle levde som bestemor på 98 på sykehjem ville alle være døde om 3 uker.

Hvis bestemor på 98 klarer seg sev og godtar å bli liggende alene hvis hun blir syk, enten til hun dør eller til hun er smittefri, kan hun gjerne takke nei til vaksinen. Jeg tipper det ikke er tilfelle. Da er det ekstremt egoistisk å ikke ville gjøre det lille hun kan for ikke å spre smitte.

Hun har sikkert tatt seg av noen mennesker i løpet av livet før hun ble 98 år og havnet på sykehjem. Hva vet jeg, aner ikke hvem hun er, men v43 % av de over 90 har demens og forventer i hvert fall ikke at en på 98 skal se verden som meg under 40. Egoister er de nok langt fra sammenlignet med vår generasjon.

Utrolig hva en pandemi gjør med menneskers  higen etter å dømme andre og manglende evne til å forstå at vi ikke ser, lærer og oppfatter alt i samme tempo. 

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Hun har sikkert tatt seg av noen mennesker i løpet av livet før hun ble 98 år og havnet på sykehjem. Hva vet jeg, aner ikke hvem hun er, men v43 % av de over 90 har demens og forventer i hvert fall ikke at en på 98 skal se verden som meg under 40. Egoister er de nok langt fra sammenlignet med vår generasjon.

Utrolig hva en pandemi gjør med menneskers  higen etter å dømme andre og manglende evne til å forstå at vi ikke ser, lærer og oppfatter alt i samme tempo. 

Hvor mange hun har tatt seg av tidligere har ikke noe med dette å gjøre.

Om hun har demens og ikke kan ta fornuftige avgjørelser på egne vegne regner jeg med at hun ikke får bestemme dette selv.  Vi spør ikke små barn om de vil ha vaksiner heller.

Det er ekstra viktig at alle som bor på sykehjem og som kan ta vaksinen faktisk tar den. Ingen vaksiner har 100% effektivitet, så hvis nok personer i en situasjon der flere bor nært hverandre og pleierne går mellom rommene velger å avstå, setter de de som ikke kan ta vaksinen eller som har tatt den men ikke har full effekt i fare. Jeg vil tro sykehjemmene må føre oversikt over dekningsgrad, slik at denne tas i betraktning når det vurderes hvor åpne sykehjemmene kan være for besøk fra pårørende. Synd hvis eldre som har sittet mer eller mindre isolert i snart et år må fortsette å se lite til sine kjære fordi medbeboere nekter å la seg vaksinere. For ikke å snakke om hvor tragisk det ville vært med et utbrudd som ville vært forhindret hvis så mange som mulig tok vaksinen. 

Anonymkode: 41dd5...744

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvor mange hun har tatt seg av tidligere har ikke noe med dette å gjøre.

Om hun har demens og ikke kan ta fornuftige avgjørelser på egne vegne regner jeg med at hun ikke får bestemme dette selv.  Vi spør ikke små barn om de vil ha vaksiner heller.

Den biten overlater man til de som kjenner vedkommende. 

At du, fra samme generasjon som meg, som har vokst opp i et demokrati, med alle muligheter og frihet, velfødd med alle muligheter til utdannelse og tilgang på kunnskap, sitter å dømmer en 98 år gammel dame som egoist uten noen kunnskap om hennes bakgrunn? Denne pandemien har i hvert fall fått frem mye dårlig i mennesket. 

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

At du, fra samme generasjon som meg, som har vokst opp i et demokrati, med alle muligheter og frihet, velfødd med alle muligheter til utdannelse og tilgang på kunnskap, sitter å dømmer en 98 år gammel dame som egoist uten noen kunnskap om hennes bakgrunn? Denne pandemien har i hvert fall fått frem mye dårlig i mennesket. 

Nå har storsamfunnet blitt pålagt sterke restriksjoner, og enkeltmennesker har ofret jobb, økonomi, psykisk og fysisk helse og dyrebar tid med sine kjære, nettopp for å beskytte de eldste frem til vaksinen kommer. Da er man enten rimelig overpriviligert eller kanskje ikke i stand til å ta avgjørelsen selv (demens e.l.) om man avstår. Det er ikke rimelig at samfunnet skal fortsette slik det er nå i uoversiktlig fremtid. Man er ikke nødvendigvis egoistisk, men mangler kanskje innsikt og kunnskap til å ta et informert valg. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Så enig. Og det er enormt mange av moralistene og besserwisserne her inne. "Ta vaksinen, ofre deg selv for legemiddelgigantene og hold kjeft, din forbanna egoist!" 

Jeg orker ikke dette forumet mer. Folk her inne har klikka helt, og jeg tør påstå at mange her inne er eksempler på det verste menneskerasen har å tilby. Fy skam dere som snakker sånn om en helt ukjent 98 år gammel dame. Fy!

Anonymkode: 885d2...a2e

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Så enig. Og det er enormt mange av moralistene og besserwisserne her inne. "Ta vaksinen, ofre deg selv for legemiddelgigantene og hold kjeft, din forbanna egoist!" 

Jeg orker ikke dette forumet mer. Folk her inne har klikka helt, og jeg tør påstå at mange her inne er eksempler på det verste menneskerasen har å tilby. Fy skam dere som snakker sånn om en helt ukjent 98 år gammel dame. Fy!

Anonymkode: 885d2...a2e

Jeg er enig i at man skal være forsiktig med å kritisere enkeltmennesker, og spesielt tilfeller der man ikke kjenner omstendighetene. Det betyr ikke at man skal være ukritisk til at generelle sykehjemsbeboere (og ansatte) frivillig avstår fra vaksinering. Kanskje de tenker at de er så gamle at det ikke har noe å si. Kanskje de også vil være snille, og gi vaksinen videre til noen andre. Da har de kanskje ikke forstått betydningen av flokkimmunitet. Husk at mange av disse ikke har utdannelse (og det er ikke deres feil).

Generelt tror jeg beboere på sykehjem vil være flinke til å vaksinere seg, og til å tenke på det beste for samfunnet. Denne aldersgruppen har personlig sett farlige sykdommer som poliomyelitt og meslinger forsvinne på grunn av vaksinering. 

Sykehjemsbeboere må gjerne takke nei til vaksinen, men da kan de ikke forvente at de kan få hjelp på andre måter. Det blir neste som om de ikke ville bli kjørt i en gul ambulanse. De må gjerne nekte, men da får de heller ikke helsehjelp.

• Opprett ny...