Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #1 Skrevet 27. desember 2020 Vi er 40 år og har to barn på 12 og 14. Samlet brutto lønnsinntekt er 1.5 mill. Vi har også 90.000 netto per år i skattefrie leieinntekter. Vi har egenkapital på ca. 5 mill i huset. Vi ønsker oss hytte. Spørsmålet er hvor dyr den kan være før økonomien blir trang. Hvor stort samlet lån tenker dere vi kan ha? Vi har ingen lån i dag utenom huslån som det gjenstår 2 mill på. Anonymkode: ace68...37f
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #2 Skrevet 27. desember 2020 Hvor mye betaler dere på boliglånet da, betaler dere inn ekstra eller bare det dere må? Om dere bare betaler det dere må dekker jo leieinntektene inn det lånet og vel så det, så dere kan låne så mye som dere er komfortable med å betale av inntektene deres. Vi har 3 mill i lån, 800.000 i inntekt og tre hjemmeboende barn (+ et utflyttet) så jeg kan ikke skjønne at dere skal få trang økonomi av å kjøpe en hytte? Dere har jo god sikkerhet og kan sikkert låne 3-5 mill uten problemer. Personlig ville jeg nok satt et tak på 3 mill og ikke gått over 5 mill i total gjeld, eller i et år betalt hele leieinntekten og så mye jeg klarte av inntekten i måneden på boliglån og fått det så lavt som mulig før jeg tok opp lån til hytte. Anonymkode: 12ef8...229
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #3 Skrevet 27. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvor mye betaler dere på boliglånet da, betaler dere inn ekstra eller bare det dere må? Om dere bare betaler det dere må dekker jo leieinntektene inn det lånet og vel så det, så dere kan låne så mye som dere er komfortable med å betale av inntektene deres. Vi har 3 mill i lån, 800.000 i inntekt og tre hjemmeboende barn (+ et utflyttet) så jeg kan ikke skjønne at dere skal få trang økonomi av å kjøpe en hytte? Dere har jo god sikkerhet og kan sikkert låne 3-5 mill uten problemer. Personlig ville jeg nok satt et tak på 3 mill og ikke gått over 5 mill i total gjeld, eller i et år betalt hele leieinntekten og så mye jeg klarte av inntekten i måneden på boliglån og fått det så lavt som mulig før jeg tok opp lån til hytte. Anonymkode: 12ef8...229 Unnskyld, vi har 900.000 i inntekt, trykket på naboknappen ved en feiltagelse der. Anonymkode: 12ef8...229
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #4 Skrevet 27. desember 2020 Da har dere mye samme økonomi som oss, bare at vi har to ekstra barn og litt utbytte hvert år (ca. 100-200 k). Vi har lån på 6 mill på huset, der er et mindre billån bakt inn, men husets verdi er på 11-12 mill. Vi synes vi har det romslig. Siden skatten blir litt lavere med såpass høyt lån, i hvert fall delen under innslaget for toppskatt, utjevner det seg en del. Vi har utbetalt rundt 100 000 kr i mnd inkludert utleieinntekt, og betaler inn 25 000 kr i mnd på lånet. Dermed er det jo en del igjen til andre faste avgifter, mat, sparing osv. Anonymkode: b2103...082
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #5 Skrevet 27. desember 2020 Vi betaler 26.000 kr per mnd. på lånet i dag. Vil tro det blir vanskelig å få drømmehytta under 4. mill. Altså rundt 6. mill i lån. Er det for mye? hi Anonymkode: ace68...37f
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #6 Skrevet 27. desember 2020 Nei, det ville jeg ikke vært bekvem med. Nå skal jeg legge til at jeg er svært risikoavers. Anonymkode: 770da...c0d
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #7 Skrevet 27. desember 2020 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Vi betaler 26.000 kr per mnd. på lånet i dag. Vil tro det blir vanskelig å få drømmehytta under 4. mill. Altså rundt 6. mill i lån. Er det for mye? hi Anonymkode: ace68...37f Hvis dere betaler inn 26 000 kr i mnd på et lån på 2 mill, kan dere fint låne 4 mill til og ha 6 mill i lån og fortsatt betale inn 26 000 kr i mnd, dere må bare justere nedbetalingstiden ganske kraftig. Jeg regner med at dere fint kunne betalt inn halvparten av det dere gjør nå pr. mnd om dere ville, så dere har litt å gå på. Som nevnt i svaret mitt over betaler vi inn mindre enn dere pr mnd med et lån på 6 mill. Her må dere jo bare snakke med banken. Anonymkode: b2103...082
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #8 Skrevet 27. desember 2020 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Hvis dere betaler inn 26 000 kr i mnd på et lån på 2 mill, kan dere fint låne 4 mill til og ha 6 mill i lån og fortsatt betale inn 26 000 kr i mnd, dere må bare justere nedbetalingstiden ganske kraftig. Jeg regner med at dere fint kunne betalt inn halvparten av det dere gjør nå pr. mnd om dere ville, så dere har litt å gå på. Som nevnt i svaret mitt over betaler vi inn mindre enn dere pr mnd med et lån på 6 mill. Her må dere jo bare snakke med banken. Anonymkode: b2103...082 Takk for svar. Banken gir nærmest ubegrenset etter min erfaring, så mer ute etter andres erfaringer når det kommer til å ha såpass høye lån. Inntektene våre er forresten sikre (jobber i staten). Anonymkode: ace68...37f
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #9 Skrevet 27. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Takk for svar. Banken gir nærmest ubegrenset etter min erfaring, så mer ute etter andres erfaringer når det kommer til å ha såpass høye lån. Inntektene våre er forresten sikre (jobber i staten). Anonymkode: ace68...37f Ja, vi syntes som sagt at det er uproblematisk, men det har selvfølgelig sammenheng med at lånet bare er ca. 55% av husverdien. Skulle det skje noe, kan vi jo "bare" selge og så likevel ha det bra økonomisk. Anonymkode: b2103...082
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #10 Skrevet 27. desember 2020 Dere kan uten problem ha 6 millioner i lån. Skulle det gå skeis er det jo bare å selge hytta igjen, og jeg tror dere også kan leie den ut og tjene litt penger på den. Vi har 4 millioner i lån og hadde samme inntekt da vi tok opp lånet. Nå har jeg blitt arbeidsledig, men det er fremdeles ikke noe problem å betjene lånet på hovedsakelig mannens inntekt. Vi kunne også hatt såpass med leieinntekter fra sokkelen, men velger å ikke leie ut inntil videre(så vi har jo en slags "buffer" der også) Anonymkode: 3ff4f...d1c
Anonym bruker Skrevet 27. desember 2020 #11 Skrevet 27. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Dere kan uten problem ha 6 millioner i lån. Skulle det gå skeis er det jo bare å selge hytta igjen, og jeg tror dere også kan leie den ut og tjene litt penger på den. Vi har 4 millioner i lån og hadde samme inntekt da vi tok opp lånet. Nå har jeg blitt arbeidsledig, men det er fremdeles ikke noe problem å betjene lånet på hovedsakelig mannens inntekt. Vi kunne også hatt såpass med leieinntekter fra sokkelen, men velger å ikke leie ut inntil videre(så vi har jo en slags "buffer" der også) Anonymkode: 3ff4f...d1c Med dagens renter betaler vi rundt 14500 på vårt 4millioners lån i måneden Anonymkode: 3ff4f...d1c
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #12 Skrevet 28. desember 2020 Vi har 1.7 mill i inntekt. 3 mill i huslån, huset er verdt omlag 6,5 mill. Hyttelån på 1,7 mill. Altså har vi til sammen 4,7 mill i gjeld. Vi sparer fast 350 000 i året. Dere får nok ikke en drømmehytte under 4 mill, det er jeg enig i. Jeg tror dere vil fint klare et lån på 3 mill i tillegg til de 2 dere har. Anonymkode: baca8...0ab
Anonym bruker Skrevet 28. desember 2020 #13 Skrevet 28. desember 2020 Hva dere kan betjene av rent lån med inntekten er en ting. Dere må også regne ut belåningsgraden. Det avgjør jo egentlig hvor stort lån dere vil få. Hvis dere hsr 5 mill i egenkapital på huset og 2 mill i lån er jo belåningsgraden der ganske liten. Hvis dere skal fullfinansiere en hytte med nytt eller høyere lån, vil belåningsgraden øke. Det vil kunne avgjøre om dere skal betale mer pr måned i lån og avdrag eller om dere kan øke nedbetalingstiden. i tillegg må dere se på de andre utgiftene dere har i dag og hvilke utgifter en hytte vil bety; kommunale avgifter, eiendomsskatt, forsikring, evt vedlikehold og utbedringer, tv/internett på hytta, utgifter til brøyting osv. Anonymkode: 8ba05...430
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå