Gå til innhold

Hvorfor snakker ingen om langtidsbivirkninger?

Anbefalte innlegg

En vaksine som er fremstilt på rekordfart i et pengegaloppløp mellom bedrifter...få kjente bivirkninger etter kort tid, men hvordan kan de si at det vi sprøyter inn i kroppen nå ikke gir skader om tretti år?

Anonymkode: 17959...6ba

Fortsetter under...

35 minutes ago, Anonym bruker said:

En vaksine som er fremstilt på rekordfart i et pengegaloppløp mellom bedrifter...få kjente bivirkninger etter kort tid, men hvordan kan de si at det vi sprøyter inn i kroppen nå ikke gir skader om tretti år?

da tenker for noen må man faktisk velge mellom døden og bivirkinger, så lett for meg, Bivirkinger er mer velkommen enn døden

Anonymkode: 0f279...4b0

Mange som snakker om det, har sett en del innlegg rundt det i hvert fall. 

Mulig mediene gir inntrykk av noe annet, men  vaksinen er betinget godkjent og det er kun 65 +, de med underliggende sykdommer og eventuelt helsepersonell som anbefales vaksinen akkurat nå, fordelen er større enn ulempen. Covid-19 er mer farlig for en på 85 enn potensiale langtidsbivirkninger av vaksinen, kort forklart. 

Anonymkode: 08598...aa6

Jeg er mer redd for viruset enn vaksinen. Vi vet ikke hva langtidsvirkningene av viruset er. HIV begynner som en mild forkjølelse for de aller fleste, og så plutselig et par år senere har man ikke immunforsvar lenger. Vi aner ikke hva som kommer til å skje om 5-10 år med de som har fått covid. Da tar jeg heller sjansen på en vaksine. 

Pobie skrev (33 minutter siden):

Jeg er mer redd for viruset enn vaksinen. Vi vet ikke hva langtidsvirkningene av viruset er. HIV begynner som en mild forkjølelse for de aller fleste, og så plutselig et par år senere har man ikke immunforsvar lenger. Vi aner ikke hva som kommer til å skje om 5-10 år med de som har fått covid. Da tar jeg heller sjansen på en vaksine. 

Nå er medisinen mor HIV så bra at de blir så og si smittefri så lenge de tar medisinen. Det er vel ikke helt det samme man kan si om alle de unge menneskene som fikk ødelagt livet sitt av bivirkningene etter svineinfluensavaksinen. 

Uansett er det bra at vaksinen er kommet og at de har prioritert de som er i risikogruppen. For de er nok eventuelle bivirkninger bedre enn den eventuelle sykdommen.  

Anonymkode: b3c8e...1bf

Jeg har lest om så mange ettervirkninger av Covid19 nå at jeg ærlig talt heller tar sjansen på vaksinen. Husk at selv om vaksinen er ny, er ikke måten den er bygget opp på ny. Jeg har en nabo som var syk av Covid19 i august, sprek og ung dame, hun klarer fortsatt knapt å gå opp en trapp og mangler fortsatt smaks- og luktesansen sin.

Anonymkode: e61a7...595

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nå er medisinen mor HIV så bra at de blir så og si smittefri så lenge de tar medisinen. Det er vel ikke helt det samme man kan si om alle de unge menneskene som fikk ødelagt livet sitt av bivirkningene etter svineinfluensavaksinen. 

Uansett er det bra at vaksinen er kommet og at de har prioritert de som er i risikogruppen. For de er nok eventuelle bivirkninger bedre enn den eventuelle sykdommen.  

Anonymkode: b3c8e...1bf

Når det kommer til svineinfluensavaksinen så ville de unge menneskene sannsynligvis fått narkolepsi ved å gjennomgå selve sykdommen svineinfluensa da bivikningene som kom var pga en arvelig dispoenring.

https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html

Klippet ut av artikkelen

Det viste seg at både vaksinen og sykdommen ga narkolepsi hos noen genetisk disponerte personer. I land som ikke kom i gang med vaksinasjon så de at antall narkolepsitilfeller økte etter naturlig smitte. 

Anonymkode: 62a4a...4b8

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Mange som snakker om det, har sett en del innlegg rundt det i hvert fall. 

Mulig mediene gir inntrykk av noe annet, men  vaksinen er betinget godkjent og det er kun 65 +, de med underliggende sykdommer og eventuelt helsepersonell som anbefales vaksinen akkurat nå, fordelen er større enn ulempen. Covid-19 er mer farlig for en på 85 enn potensiale langtidsbivirkninger av vaksinen, kort forklart. 

Det er feil

Anonymkode: d31d5...dc1

2,2 millioner nordmenn tok svineinfluensavaksine. 94 fikk narkolepsi. Og som nevnt over er det mulig at langt flere ville fått narkolepsi som senvirkning av å ha hatt influensaen. 

Det kan være det kan komme senbivirkninger. Det er det ikke mulig å vite ennå. Men det er ikke indikasjoner på senbivirkniger så langt.  

Det er også godt mulig at mange vil slite med senbivirkniger av å ha gått gjennom en koronasykdom. Det vet man heller ikke helt sikkert. Men en del ting tyder på at dette er tilfelle. 

Og den hiv/aids-logikken til deg som tenker det ikke er så farlig er bra kunnskapsløs. Veldig mange gjennom mange år døde på grusomt vis før medisinen ble god nok. 

Om du tar vaksinen eller ikke er opp til deg. Det er et spørsmål om hvilken risiko man synes er størst å ta. 

Anonymkode: c3f26...43e

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Fordi det ikke er langstidsbivirkninger på denne. Kan ikke sammenlignes med svineinfluensa vaksinen. 

Anonymkode: c3daf...2d9

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Fordi det ikke er langstidsbivirkninger på denne. Kan ikke sammenlignes med svineinfluensa vaksinen. 

Det er jo ingen som vet noe om langtidsbivirkninger av denne vaskinen enda

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har lest om så mange ettervirkninger av Covid19 nå at jeg ærlig talt heller tar sjansen på vaksinen. Husk at selv om vaksinen er ny, er ikke måten den er bygget opp på ny. Jeg har en nabo som var syk av Covid19 i august, sprek og ung dame, hun klarer fortsatt knapt å gå opp en trapp og mangler fortsatt smaks- og luktesansen sin.

Jo, det er jo nettopp det som er greia da, dette er en helt ny type vaksine. 

Anonymkode: f126f...684

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Selvfølgelig kan det dukke opp langtidsvirkninger, det kan det gjøre ved alle typer medisiner, all behandling og alle sykdommer. Denne vaksinen er testet på mange flere enn svineinfluensavaksinen var, og man har lært en del på 11 år. Men ja, det kan hende at det dukker opp virkninger man ikke vet om av denne også. Så da må man bare vurdere hva som er "verst" og hvor sjansen er størst - ved sykdommen eller ved vaksinen. Og vil vi ikke klare å stanse eller bremse utviklingen, vil de aller fleste få sykdommen etter hvert også, så sant den ikke dør ut av seg selv. Jeg vet hva jeg vil velge: Vaksinen. 

Anonymkode: a34a2...5bc

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

da tenker for noen må man faktisk velge mellom døden og bivirkinger, så lett for meg, Bivirkinger er mer velkommen enn døden

Anonymkode: 0f279...4b0

Men hvorfor tror du at du skal dø? Gjennomsnittsalderen på de snaue 400 som har dødd i Norge MED korona er høyere enn gjennomsnittsalderen for de resterende døde. De er veldig gamle. Mediene har hatt klikkbait-bonanza i koronatidene og utnyttet folks redsel. Du kommer ikke til å dø av korona. 

Anonymkode: d581b...a42

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er feil

Hva er feil? 

https://www.fhi.no/contentassets/84522abb591f4bc0b6abe09baf4234e0/vedlegg/bokmal_vaksine_biontech-og-pfizer.pdf

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det jeg uthevet :

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

det er kun 65 +, de med underliggende sykdommer og eventuelt helsepersonell som anbefales vaksinen akkurat nå

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Naboen min var kun lett forkjølet og mistet luktesansen, ingenting annet. 

Man glemmer alle de som fint kommer seg gjennom dette viruset...

Jeg nekter å ta vaksinen.

Anonymkode: 816cd...06e

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Sant. Og man glemmer de 70% som ikke har noen/svært milde symptomer. 

Anonymkode: d581b...a42

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det jeg uthevet :

Hva er riktig da? Du kommer ikke langt med å si at noe er feil og gi blaffen i å si hva som er riktig. 

Anonymkode: e37a5...884

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Naboen din er ikke deg. Det som er farlig med denne sykdommen,  er at vi ikke vet hvor syk man blir av den. Noen dør, noen er dårlige lenge etterpå, noen merker ikke noe til den. 

Anonymkode: e37a5...884

Anonym bruker skrev (På 26.12.2020 den 20.37):

Det var bare en oversikt over hvem som bør vaksineres først. Dette er en nyere og mer fulstendig anbefaling.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/

Anonymkode: 165f7...82a

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det var bare en oversikt over hvem som bør vaksineres først. Dette er en nyere og mer fulstendig anbefaling.

https://www.fhi.no/sv/vaksine/koronavaksinasjonsprogrammet/hvem-kan-fa-koronavaksine/

Anonymkode: 165f7...82a

Se her ja. Punkt 8 og 9. i tillegg de fra 45 og opp. Men står også at det kan endres ut fra smittetallene og belastning på helsevesen, i og med dette er kun rekkefølgen for de som kan ta den. Blir spennende å se hvem som ender opp med den til slutt. Pr nå er ikke jeg en del av listen og barn/unge anbefales ikke å ta den. 

• Opprett ny...