Gå til innhold

«1 juledag er det bare kos og avslapning», eh nei!🤡

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppvaskmaskin som må ryddes for andre gang, klesvask i tre dager fremover etter å ha ryddet garderobene for tre unger i småskolen/bhg og  pappesker til å bygge ett helt slott etter gaveåpningen i går. Ting skal monteres, smuler sprer seg i huset som korona på USAs verste smittedøgn. Slitne unger, goderisyke unger som tror og håper de kan spise godteri til frokost, middag og lunch. Klesvask som må henges opp. Ikke minst må ting omorganiseres nå som nye ting kommer inn, da må det ryddes i skuffer og skap. Hvertfall for oss med små hus på knappe 130kvm.  Slapp av å sett deg i sofaen sier gubben mens minstemann mister boksen med  10 000 perler på gulvet. Jammen sa jeg avslapping!

god jul.

Anonymkode: efa61...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt valg at du gidder å stresse.

Hilsen en mor som sitter i en diger gavehaug og spiste nonstop som det første da hun sto opp

Anonymkode: 7f186...3a7

Skrevet

Alt dette ER ikke nødvendig, skjerp deg! Mesteparten her kan det ventes med, som feks klesvasken etter skapryddingen. Det du og mannen må gjøre er å få unna oppvasken ja og få bort papp og annet søppel etter gaveåpning. Organisering kan vente, og de perlene tar ungen selv! Du stresser unødvendig, det er ikke synd i deg. 

Anonymkode: 2d6c0...529

Skrevet

Her er det fullstendig avslappet. 😛 Rydding i garderobene tar man vel ikke oppi jula når det er så mye annet. Pappeskene slengte vi i kjelleren og ordner opp etter jul. Rydde plass til nye ting gjorde vi i god tid før jul, og gaver som måtte monteres ble montert før de ble pakket inn. Godtesyke unger får spise godteri, middagen blir rester fra i går, og alt jeg trenger å gjøre er å støvsuge kjapt over gulvet i løpet av dagen, for smuler ble det her også. ;)

God jul :)

Anonymkode: 62028...2c2

Skrevet

Et lite tips, ta en skikkelig opprydning på rommene til ungene, sammen med dem, i god tid før jul. Aldri er ungene mer motivert til å kaste og legge vekk ting som når vi "rydder plass til gavene" ;)

Men det meste av dette du nevner er ting du velger å stresse med, ikke ting du må stresse med.

Her er gubben ute med ungene akkurat nå og jeg sitter i sofaen og slapper av, selv om vaskerommet er fullt av papp og gavepapir etter i går og både vaskemaskin og tørketrommel durer og går. Man må ikke hverken støvsuge, rydde eller ordne i dag, det går an å senke skuldrene og bare slappe av også. Du burde prøve...

Alle disse tingene du ramser opp løper da ingen steder, kos dere sammen isteden.

Anonymkode: b78a2...bdb

Skrevet

Så klart. Hi skal tas. Typisk dib. Enig med deg, hi. Man kan jo ikke la fire lass med oppvask stå i et døgn. Hva skal man spise av eller med da? Og klær overalt, for ikke å snakke om leker, gavepapir, godteri og kakesmuler. Kan ikke hvile i sånt, ihvertfall ikke jeg. Slitsomt. 

Anonymkode: 08fd1...17e

Skrevet

Alle kunne holdt på slik du gjør. Jeg gjør det ikke. Det er masse tid før skolen begynner. Slapp litt av. Det er ikke skole i morgen. 

Anonymkode: 4b23f...5b7

Skrevet

Dere som velger å IKKE gjøre det HI ramser opp, hvordan ser det egentlig ut hjemme hos dere??

Ja, jul betyr mye ekstra jobb hvis man vil ha det ryddig og rent, og du som meg klarer kanskje ikke slappe av i rot og kaos? Jeg fatter ikke at voksne mennesker kan sitte i sofaen å bare se på oppvask, gavepapir, rot og skitt, uten å rydde!! Æsj!

For meg er julen kos, hygge, god mat, rent og vakkert pyntet julehus, og det er klart det krever en del arbeid. Men pga at det er så viktig for meg, må jeg bare ta den kjedelige jobben med å rydde også.

Jeg kan nevne at jeg faktisk har vært innom slike hjem der det ikke er så nøye, der "klesvasken ikke går noen veier", og må si at det er temmelig sjuskete og trist. Ikke mye julestemning i et skittent og rotete hus!

Anonymkode: bd96b...f5c

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Dere som velger å IKKE gjøre det HI ramser opp, hvordan ser det egentlig ut hjemme hos dere??

Ja, jul betyr mye ekstra jobb hvis man vil ha det ryddig og rent, og du som meg klarer kanskje ikke slappe av i rot og kaos? Jeg fatter ikke at voksne mennesker kan sitte i sofaen å bare se på oppvask, gavepapir, rot og skitt, uten å rydde!! Æsj!

For meg er julen kos, hygge, god mat, rent og vakkert pyntet julehus, og det er klart det krever en del arbeid. Men pga at det er så viktig for meg, må jeg bare ta den kjedelige jobben med å rydde også.

Jeg kan nevne at jeg faktisk har vært innom slike hjem der det ikke er så nøye, der "klesvasken ikke går noen veier", og må si at det er temmelig sjuskete og trist. Ikke mye julestemning i et skittent og rotete hus!

Det finnes en mellomting altså ;)

Oppvaskmaskinen gikk to ganger i går den, en gang rett etter middag og en gang etter gavene. De store tingene som måtte tas for hånd, som langpannen, tok mannen i dag tidlig før ungene sto opp. Så ingen oppvask som flyter her.

Som jeg skrev i innlegget mitt lenger oppe står det to sekker med gavepapir på vaskerommet, og en del papp og embalasje, det tar vi når vi skal avgårde senere i uka. To maskiner har jeg vasket i dag også, men det er ikke noe stress og tar ikke så lang tid, rett opp i tørketrommelen etter vask og rett ut til bretting etterpå. Jeg har brettet en maskin og det tok kanskje 10 min... Ingenting å kave seg opp over det.

Gavene har ungene stort sett tatt til rommene sine, og der bruker de noen dager til å finne plasser til ting, leke med ting osv. Noe har blitt lekt med i stua i dag selvfølgelig, men det er helt greit.

Støvsugde hele hovedetasjen i går tidlig, og i dag har jeg bare tørrmoppet midt på gulvet.

Ingen stresser og kaver, men det ser helt overkommelig ut her. Selvfølgelig kunne jeg ryddet i skaper, vasket gulv, organisert på kjøkkenet osv sånn som hi skriver om, men hvorfor i alle dager skal jeg gjøre det i dag? Det høres i tillegg ut som det er et stressmoment i livet til hi at det er noen klær som er for små i skapet som da må ryddes ut i dag, vel det kunne hun gjort for flere uker siden eller gjøre neste uke, man trenger ikke bruke 1.juledag til det.

Anonymkode: b78a2...bdb

Skrevet

Det er INGENTING som ødelegger julestemning som kjipe, sure folk. Og jeg tror hi er en av dem. Alt må vel ikke gjøres i dag?  Rydd litt her og der, så er det vel greit. Dropp å vaske klær, dere har vel noe rene klær for i dag? 

Anonymkode: f8b03...24c

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det eneste rotet her er egentlig eskene vi bare stappet ned i kjelleren (midlertidig), og der hadde vi sørget for å rydde god plass på forhånd. Oppvasken tok vi fortløpende i går, og i dag har det ikke blitt noe ennå, annet enn litt etter frokosten da, men det er jo stablet inn i en oppvaskmaskin som var omtrent tom. Gavene ryddet vi på plass da åpningen var ferdig i går, og gavepapiret stappet vi i en sekk etter hvert som vi åpnet. Klesvasken tok jeg unna i dagene før jul, så det eneste skittentøyet på vaskerommet nå er det vi brukte i går, og det trenger bare å være rent til nyttårsaften, så jeg har god tid.

Anonymkode: 62028...2c2

Skrevet
9 minutes ago, Anonym bruker said:

Slutt å henge på vaskerommet til folk 😆 

De kunne sikkert ta i mot besøk fordi de ikke var opptatt av å vaske klær? Forskjellige prioriteringer 

Anonymkode: f8b03...24c

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg var i rute i går bortsett fra to store bagger med tøy fra skole og barnehage. De tas senere. Oppvaskmaskinen er tatt to ganger og i stua er det montert nye leker. Kjøkken er ryddig, jeg rydder alltid fortløpende når jeg lager mat. Det er nok smuler her og der men kjøkken og bord er ryddig. Gaver er stuet på gjesterommet til vi gidder rydde det på plass. Jeg velger å ta det rolig i to dager nå så får vi brette opp ermene. 
Vi har skittentøyskurver til skittentøy. Vi lar det ikke flyte selv om vi ikke er husmor 24 timer i døgnet. 
Jeg blir sliten av helt strigla hjem jeg. Særlig der det er barn. Jeg tenker mitt om de som ikke har spor av at det bor barn i huset. 

Anonymkode: 4b23f...5b7

Skrevet

MÅ det gjøres i dag? Her var det strøkent før jul. I dag ligger jeg og mannen under teppe og ser julefilm med fyr i peisen. Litt oppvask på kjøkkenet, og en del gaver står stablet pent i stabler fortsatt. Noen unger er ute og noen leker med det de fikk i går. Rolig stemning. Etterpå blir det å spise rester, spille spill og litt vin når ungene går til ro. Elsker 1.juledag.

Anonymkode: d971a...637

Skrevet

Du velger dette helt sjøl. Du kan bare ha det så godt.

Skrevet
sug lut skrev (1 minutt siden):

Du velger dette helt sjøl. Du kan bare ha det så godt.

Det er alltid så god støtte fra deg. 

Anonymkode: 08fd1...17e

Skrevet

Her jobber både oppvaskmaskin og vaskemaskin på egenhånd. Tar kun noen minutter før og etter. Vi koser oss, og spiser godteri når vi vil. Alle vet at det kommer nye ting i hus til jul, så derfor rydder vi deretter på forhånd.

Anonymkode: e3281...79e

Skrevet

Klesvasken ble tatt før julaften, så et par dager uten å sette på en maskin går helt fint. Oppvaskmaskinen ble satt på 2 ganger i går, 1 gang etter middag og 1 gang etter opprydding på kvelden. Gavene ble bært opp på ulike rom i går. Søpla står i poser ved verandadøra, skal få bært det ut på verandaen. Det blir brent en dag det passer. I dag tidlig ryddet jeg ut det som var i oppvaskmaskinen etter runde 2, og vasket opp krystallglassene, langpanna og kjeler. Vi har litt leker som unga driver å utforsker i stuene nå, men ellers er det ganske greit i orden her. Jeg har slappet av på sofa'n med julefilm, tok meg en liten bikk, og har ingen mer planer om å ordne så mye utenom å varme opp rester fra i går. 1.dag er en behagelig dag der vi slapper av hjemme, bruker tid på å se over og leke med gaver vi har fått, spiser godis akkurat når vi vil og bare koser oss. Det er ingen grunn til å stresse seg ihjel i dag. Nyt jula! Går fort nok til hverdag og stress igjen.

Anonymkode: 4a20c...b3a

Skrevet

Meste av det du nevner tar jo bare noen få minutter 😂 Dvs oppvaskmaskin/vaskemaskin.  Å montere leker med barna er jo kos. Å støvsuge 130kvm tar heller ikke lang tid  

Et tips til deg, ikke gjør hverdagslige ting til stress...

Anonymkode: 07772...dce

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Jeg velger å ikke gjøre det i jula. Det betyr ikke at det ligger i dagevis. Du må gjerne rydde og herje, men da får du holde deg for god til å sutre om det.

Jeg vil heller være blid og glad, ha det litt rotete noen dager og kose meg med ungene enn sur og stresset med ryddig hus. Det er et valg.

Gjest KenCreek
Skrevet

Esker og julepapir har jeg stappet i boden, det kan stå der til hellgidagene er over. 

Klesvask tar man ikke 1. juledag, det kan du legge i skittentøyskurver og ta på søndag eller mandag. 

Og hvis dere faktisk får så mange gaver, at det kreves omorganisering i hele huset, da skal du kanskje bare sette deg ned og kjenne litt på takknemligheten over at dere har det så materialistisk godt. 

Skrevet

Her har det ikke vært stress men bare kos idag :) sov til 9.30 å vi har vært ute å lekt i flere timer med Nerf våpene han fikk igår. Begge to har kost oss. Så blir det god lett middag, også god dessert før det blir filmkveld.

Anonymkode: cab11...1b5

Skrevet

Vet du hva? Det der velger du helt selv. Tømme oppvaskmaskinen tar maks ti minutter og må du på død og liv tømme den to ganger i dag er det tyve minutter. Skaper trenger ikke ryddes første juledag. 
Her gjør vi minst mulig i dag. Har sittet i sofaen siden lunchen og kost meg. De voksne sløver med tv mens ungene ser film, leker med sakene sine, slapper av og nyter fridagen. Huset er fint å ryddig bortsett fra sekkene med julepapir og papp som skal på bosset når de åpner mandag. Er det virkelig vits å lage seg stress??

Anonymkode: d83b9...cd9

Skrevet

Altså, vi hadde 10 gjester her i går og måtte bære opp ekstra møbler ol. Siden vi selv er 6 stykker, sier det seg selv at det ble mye oppvask, men det meste ble tatt i går kveld av slikt. I dag har vi voksne og de eldste barna brukt rundt 20-30 minutter totalt til å rydde alt, bære møbler på plass, sortere gaver osv og tørrmoppet kjapt over gulvet. Resten av dagen har vært, og blir, avslappende. Klesskapene til ungene gikk vi gjennom før jul (det kan du jo prøve å huske til neste år at er lurt å ta på forskudd), klesvask er da ikke nødvendig i dag osv. Så nå sitter jeg i rent og ryddig hus, etter under en halvtime med rydding, og koser meg 😊

Anonymkode: db992...07b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi tar oppvasken, rydder vekk gavepapir og finner plass til gavene, setter på en vaskemaskin og tørketrommel og støvsuger. Alle hjelper til, så det går temmelig fort...  

Men pålegget til frokosten var allerede på fat, vi spiser rester fra i går til middag, og selv om vi bruker litt tid på å rydde, er hoveddelen av dagen rolig og avslappet.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...