Gå til innhold

Er dette normalt fra en tante?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har store tenåringer, min svoger og svigerinnes barn er små. Jeg har en følelse av at min svigerinne er snurt for at mine barn ikke er så engasjert i sine små kusine og fettere. De bryr seg jo om dem, men er liksom ikke innom på besøk og sånt. Svigerinnen min sender ikke bursdagshilsener til dem lenger, eller ringer. Hun hadde heller ikke ordnet julegave men skulle bare vipse. Det vet jeg ikke blir noe av, for hun «glemmer» sånt veldig fort. Er dette noe dere ville tatt opp, eller bare latt det fare? Jeg tenker det er helt greit å la være med gaver når mine nå er 17 og 18 år men da ville det jo vært naturlig å si ifra. 

Anonymkode: 3bece...82a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn, som er tenåring, er eldste av søskenbarna. 

Han er alltid med når vi er på besøk og leker gjerne litt med de yngste. 

Her tenker jeg dere foreldre må ta litt mer ansvar for å bygge en god relasjon mellom søskenbarna.

Vær den som strekker hånden ut for å skape gode relasjoner, kanskje tenåringene kan ta med søskenbarna ut på aking eller skøytetur i romjula? 

Anonymkode: 671f9...a1a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Her tenker jeg dere foreldre må ta litt mer ansvar for å bygge en god relasjon mellom søskenbarna.

Vær den som strekker hånden ut for å skape gode relasjoner, kanskje tenåringene kan ta med søskenbarna ut på aking eller skøytetur i romjula? 

Men er det grunn til å slutte med bursdagsgratulasjoner, gaver og julegaver-sånn uten videre? Er det ikke mer ryddig å si ifra da? De har aldri selv brydd seg nevneverdig om våre barn da de var små. 

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er vel ikke helt vanlig at tenåringer alltid er med på besøk hos familie. Men uansett så blir det jo veldig merkelig om de plutselig nå skal involvere seg, etter å ikke ha fått gaver. Jeg tenker det er lite voksent å ikke ta det opp, for med slik brå avslutning av både gaver og hilsener, så virker relasjonsbygging nærmest for seint. Og en ting til; det er direkte ufint å ikke gratulerer nærmeste familie med dagen altså! 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet

Nei, jeg synes det er rart å slutte å gi gaver. 

Men jeg ville tenkt litt som Michelle Obama:when they go low we go high. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har store tenåringer, min svoger og svigerinnes barn er små. Jeg har en følelse av at min svigerinne er snurt for at mine barn ikke er så engasjert i sine små kusine og fettere. De bryr seg jo om dem, men er liksom ikke innom på besøk og sånt. Svigerinnen min sender ikke bursdagshilsener til dem lenger, eller ringer. Hun hadde heller ikke ordnet julegave men skulle bare vipse. Det vet jeg ikke blir noe av, for hun «glemmer» sånt veldig fort. Er dette noe dere ville tatt opp, eller bare latt det fare? Jeg tenker det er helt greit å la være med gaver når mine nå er 17 og 18 år men da ville det jo vært naturlig å si ifra. 

Mange slutter å gi gave når barna er konfirmert eller de er fylt 18. Jeg tenker dere fint kan ta opp spørsmålet om gaver - altså om dere ikke skal gi til hverandres barn lenger. Siden dette er din svigerinne bør vel du kunne snakke med din bror on saken?

hvis dere tenker st søskenbarna skal ha en relasjon til hverandre eller tilbake tante og onkel, bør dere legge inn litt innsats framover. Selv om barna deres er tenåringer kan de fortsatt gå innom på besøk, leke med søskenbarna eller rett og slett ta med søskenbarna på tur/opplevelser; ta de med på lekeplassen, på lekeland, på kino, på stranda. Tenåringene kan sikker være barnevakt i ny og ne??

Anonymkode: d3e1e...014

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.12.2020 den 12.00):

Mange slutter å gi gave når barna er konfirmert eller de er fylt 18. Jeg tenker dere fint kan ta opp spørsmålet om gaver - altså om dere ikke skal gi til hverandres barn lenger. Siden dette er din svigerinne bør vel du kunne snakke med din bror on saken?

hvis dere tenker st søskenbarna skal ha en relasjon til hverandre eller tilbake tante og onkel, bør dere legge inn litt innsats framover. Selv om barna deres er tenåringer kan de fortsatt gå innom på besøk, leke med søskenbarna eller rett og slett ta med søskenbarna på tur/opplevelser; ta de med på lekeplassen, på lekeland, på kino, på stranda. Tenåringene kan sikker være barnevakt i ny og ne??

Anonymkode: d3e1e...014

Vi må jo nesten fortsette å gi barna deres til de er like gamle som våre iallefall. Det er jo helt greit om de ikke ønsker å gi gaver lenger, men kanskje greiest å si det da. Vi er en liten familie på den siden, så det er ikke en hel haug å gi gaver til. Vi voksne har sluttet å gi gaver for lengst til hverandre. Men på min svigerinnes side gir de gave til alle inkludert de voksne. Og det er deres sak selvsagt, men jeg tenker det er smålig da å droppe kun de to onkel og tantebarna på den andre siden. HI

Skrevet

Når ungdomene er så store vil jeg si det er naturlig at forholdet har blitt gjensodigt. Det er ikke lenger tante og onkel som skal bære forholdet. Hvis ungdomene ønsker hilsen på bursdagen og gave til jul må de gjøre det samme selv. 

Anonymkode: 34aaf...d0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.12.2020 den 11.45):

Men er det grunn til å slutte med bursdagsgratulasjoner, gaver og julegaver-sånn uten videre? Er det ikke mer ryddig å si ifra da? De har aldri selv brydd seg nevneverdig om våre barn da de var små. 

Så du skal ta igjen? 

Da du hadde småbarn, hadde de ikke barn selv. Nå har de barn og ser muligens hvor viktig det er. 

Min søster er så misunnelig på meg, aner ikke hvorfor. Hun er så vrang, sur og stygg mot meg. Jeg straffer ikke barna hennes for det. Veldig god kontakt har vi ikke, men gir gode julegaver og sender de meldinger i ny og ne. Når vi møtes, barna hennes er ungdommer så leker de med mine småbarn helt av seg slev. 

Anonymkode: be191...a0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så du skal ta igjen? 

Da du hadde småbarn, hadde de ikke barn selv. Nå har de barn og ser muligens hvor viktig det er. 

Min søster er så misunnelig på meg, aner ikke hvorfor. Hun er så vrang, sur og stygg mot meg. Jeg straffer ikke barna hennes for det. Veldig god kontakt har vi ikke, men gir gode julegaver og sender de meldinger i ny og ne. Når vi møtes, barna hennes er ungdommer så leker de med mine småbarn helt av seg slev. 

Anonymkode: be191...a0b

Jeg kjøper selvsagt gaver til barna deres framover. Poenget er bare at de plutselig har sluttet både å gratulere med dagen og gi gaver. Som sagt, det er jo deres valg. Men kanskje en liten beskjed om det ville vært lurt. På julaften ble det spørsmål om å vise gaven fra tante **** og onkel *****. Barna mine sa de ikke hadde fått noe og det ble helt stille. Folk så spørrende på meg, og jeg bare trakk på skuldrene. Så denne måten synes jeg blir helt feil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 24.12.2020 den 11.33):

Det gjelder min tenåring også. Hun er eldst av alle søskenbarna sine, men hun er nesten alltid med når vi er på besøk hos dem, når de kommer hit eller når søskenbarna kommer på besøk til besteforeldrene. Hun tar dem gjerne med seg ut og kjøper is, blir med på aktiviteter som de synes er kjekke og er i det hele tatt veldig synlig, og veldig populær både hos søskenbarn og tanter og onkler. Det er sikkert ikke det artigste hun vet alltid, selv om jeg vet at hun synes det er fint også. 

Og til dere som sier at sånn ikke er vanlig, så har dere (dessverre) sikkert helt rett i det. Men det disse ungdommene / tenåringene gjør er å bygge relasjoner som kan være gode å ha ikke bare nå, men når de blir eldre (voksne) og aldersforskjellene viskes ut. Det er dessuten veldig sunt å lære at det er ting man må gjøre selv om det ikke er de tenåringen føles at er morsomst i verden akkurat der og da. 

Anonymkode: 94106...92b

Skrevet (endret)

Jeg ser at flere her mener at HI ikke kan forvente noe annet siden barna hennes ikke er så mye sammen med tantebarna. Personlig tenker jeg at det er veldig individuelt hvordan folk har det. Noen familier er veldig close, mens andre ikke er det. Slik jeg leser det, så er det ingen dårlig stemning, men at kanskje tante og onkel skulle ønske mer innlevelse ifra HI sine barn. Jeg leser også at HI skriver at tante og onkel aldri har brydd seg så mye om deres barn opp igjennom. Nå vet jeg ikke grunnen til det, men dersom man ser bort ifra oppfølgingen fra begges sider her, så synes jeg tante og onkel gjør meget dumt i å bare la være å gi gaver uten å si noe. Og iallefall ikke gidde å gratulere med dagen engang! Det er jo fryktelig sløvt. For meg så virker det som om denne tanten kun ser sin egen situasjon og behov nå som hun har fått barn selv. Og blitt snurt for at hengivenheten ikke ble slik hun forventet. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet

I min side av familien hadde dette vært veldig unormalt, i min tidligere manns familie helt normalt så familier er ulike. 

I min side av familien er det normalt at ungdommer er med på besøk, ikke alltid med som oftes. Selv om det ikke alltid er favoritt nr1 så er det bare slikt, forhold mellom familie må vedlikeholdes. I min tidligere manns familie var dette veldig varierende, så mine barn har mer kontakt medbestefaren der enn min manns unger har nå. Mine var alltid med på besøk eller hjemme når de kom, hans gadd ikke være hjemme selv de få gangene de kom fra andre siden av landet. De klaget også over at de hadde lite kontakt med bestefaren, men som man reder ligger mansier jeg bare igrunn. Familie må faktisk vedlikeholdes før forhold smuldres bort. 

Anonymkode: 71944...f32

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

I min side av familien hadde dette vært veldig unormalt, i min tidligere manns familie helt normalt så familier er ulike. 

I min side av familien er det normalt at ungdommer er med på besøk, ikke alltid med som oftes. Selv om det ikke alltid er favoritt nr1 så er det bare slikt, forhold mellom familie må vedlikeholdes. I min tidligere manns familie var dette veldig varierende, så mine barn har mer kontakt medbestefaren der enn min manns unger har nå. Mine var alltid med på besøk eller hjemme når de kom, hans gadd ikke være hjemme selv de få gangene de kom fra andre siden av landet. De klaget også over at de hadde lite kontakt med bestefaren, men som man reder ligger mansier jeg bare igrunn. Familie må faktisk vedlikeholdes før forhold smuldres bort. 

Anonymkode: 71944...f32

Men da er det vel like greit at HI og mannen hennes også bare kutter ut gaver og hilsener tilbake da? Dette går jo begge veier. Og hvis vi skal tro på HI så har jo ikke denne tanten og onkelen vært så interesserte i deres barn. Gir dere gaver og gratulerer med dagen til kun din side av familien? 

Skrevet

Hvorfor spør du bare om dette er normalt fra en tante? Hva med onkelen?

Anonymkode: a6750...da3

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor spør du bare om dette er normalt fra en tante? Hva med onkelen?

Fordi onkel alltid gratulerer med dagen. Og han har ingenting med gavene å gjøre, han sier han er heldig som har en kone som tar seg av det styret der..... så han tror nok at hun har fikset det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Fordi onkel alltid gratulerer med dagen. Og han har ingenting med gavene å gjøre, han sier han er heldig som har en kone som tar seg av det styret der..... så han tror nok at hun har fikset det. 

Men sa hun ikke at hun skulle vipse? Hun har ikke bare glemt det da? Hørte mannen hennes dette? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så send ham en melding da, og si at du har registrert at de nå har sluttet med gaver til deres barn og spør om dere like gjerne skal avtale en spesifikk alder hvor man slutter med dette, så dere vet hva dere skal forholde dere til.

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (Akkurat nå):

Men sa hun ikke at hun skulle vipse? Hun har ikke bare glemt det da? Hørte mannen hennes dette? 

Ja han satt der også så han tror nok det er ordnet. Saken er den at jeg kjenner henne såpass godt at jeg vet at det bare renner ut i sanden. Hun er dårlig på tilbakebetaling og sånt, man må liksom sende melding om man vil få tilbake penger hun skylder. Hver gang. Men men, det må bare være.....

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Så send ham en melding da, og si at du har registrert at de nå har sluttet med gaver til deres barn og spør om dere like gjerne skal avtale en spesifikk alder hvor man slutter med dette, så dere vet hva dere skal forholde dere til.

Ja jeg ville også nevnt noe for ham. Men hvis det er din manns bror, så bør han gjøre det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...