Gå til innhold

Kan jeg si fra?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk pakke fra morgenlevering levert på døra i dag fra familie. Fikk det samme i fjor og. Problemet er bare at 90% av det spiser vi ikke. Og vi får og litt ville mengder. Noe av det kan ikke jeg spise grunnet allergi og. Og det er kun meg og min sønn, og vi fikk 15 rundstykkker, 1 brød og 4 croissanter. Og det er julaften, vi har jo kjøpt inn alt vi er veldig glad i, og vil ha til frokost. Det rare er og at brødet og rundstykkene er grove med frø. Det har aldri sønnen min likt. Og jeg kan ikke spise grunnet allergi. 

I dag tenkte jeg bare å takke. Men tenkte at jeg kanskje burde si fra, for de kaster jo bort penger. Men kan jeg det?

Anonymkode: bbd67...43b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144412160-kan-jeg-si-fra/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sier jeg ikke ifra, kommer jeg til å få det samme hvert eneste år. Og vi får lite besøk, og da kun middagsgjester. Så å fryse det ned er ikke noe poeng.

Skulle vel og ønske vi ikke fikk levering fra morgenlevering i det hele tatt. Her fikk jeg 3 timer søvn i natt, da jeg sover lett, og fikk ikke sove igjen etter jeg våknet av melding av de. Jeg er kronisk syk, så søvn er ekstremt viktig for meg, for å ikke få en dårlig dag. Er kun meg og min sønn som feirer sammen, så er jo veldig avhengig av at jeg er i form, for å gjøre hans dag best mulig. Jeg kommer til å få en skikkelig dritt dag. Men skal virkelig gjøre alt jeg kan for at sønnen min får en bra dag.

Og jeg er jo veldig glad for tanken bak. Skjønner jo veldig godt, at de gjør dette i beste mening. 

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Sier jeg ikke ifra, kommer jeg til å få det samme hvert eneste år. Og vi får lite besøk, og da kun middagsgjester. Så å fryse det ned er ikke noe poeng.

Skulle vel og ønske vi ikke fikk levering fra morgenlevering i det hele tatt. Her fikk jeg 3 timer søvn i natt, da jeg sover lett, og fikk ikke sove igjen etter jeg våknet av melding av de. Jeg er kronisk syk, så søvn er ekstremt viktig for meg, for å ikke få en dårlig dag. Er kun meg og min sønn som feirer sammen, så er jo veldig avhengig av at jeg er i form, for å gjøre hans dag best mulig. Jeg kommer til å få en skikkelig dritt dag. Men skal virkelig gjøre alt jeg kan for at sønnen min får en bra dag.

Og jeg er jo veldig glad for tanken bak. Skjønner jo veldig godt, at de gjør dette i beste mening. 

Si ifra, men gjør det pent! 

"Tusen takk for den flotte morgenleveringa! Jeg setter enormt stor pris på omtanken dere viser oss, og det gjør meg vondt å fortelle at jeg pga allergier ikke kan spise produktene vi fikk, og junior nok bare småspiser, så dessverre blir det meste av gaven kastet. Jeg er veldig takknemlig for den store gaven, men fant ut at det er riktig å informere om gavens videre skjebne."

For eksempel - vis takknemlighet, men også fakta. 

Anonymkode: 4d6f5...de8

Hva er galt med å si ifra om at dette er en litt dum gave? Det er jo dritkjipt å måtte kaste halvparten av maten bare fordi man ikke skal trå på noens føtter. Når det er som det er hjemme hos hi, synes jeg det er helt greit å si ifra, så får giver heller finne på noe annet. Eller bli enig med hi hva som er greit. Man kan huke av for om man vil ha varsling eller ikke.  God jul!

Anonymkode: a7946...cdc

4 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg fikk pakke fra morgenlevering levert på døra i dag fra familie. Fikk det samme i fjor og. Problemet er bare at 90% av det spiser vi ikke. Og vi får og litt ville mengder. Noe av det kan ikke jeg spise grunnet allergi og. Og det er kun meg og min sønn, og vi fikk 15 rundstykkker, 1 brød og 4 croissanter. Og det er julaften, vi har jo kjøpt inn alt vi er veldig glad i, og vil ha til frokost. Det rare er og at brødet og rundstykkene er grove med frø. Det har aldri sønnen min likt. Og jeg kan ikke spise grunnet allergi. 

I dag tenkte jeg bare å takke. Men tenkte at jeg kanskje burde si fra, for de kaster jo bort penger. Men kan jeg det?

ikke si fra, frys ned og slutt og vær utakknemlig

Anonymkode: 25d22...43e

Altså. I min familie er det en som gir min datter nøtter. Ting med mandler eller hasselnøtter. Dette tåler hun ikke. Hver gang har hun tskket pent for hva hun har fått. Mange ganger har det blitt snakket om denne allergien, om episoder der hun har hatt kraftige reaksjoner. Vi har nå sagt i fra. Hvorfor tie stille og takke hjertelig? Det har ikke noe med utakknemlighet å gjøre. Personen har tydeligvis ikke hørt etter det som sies, og de fleste ønsker vel å gi bort noe som faller i smak? 

Har du vært åpen om dine allergier og hva barnet ditt ikke spiser? Takk pent, og si at dessverre blir ikke mye spist pga. så og så. De fleste setter pris på en slik gave, så det kan være at personen ikke tenker på at noen ikke tåler det. 

Anonymkode: d264d...7df

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Anonymkode: bbd67...43bsa si 

Sa du i fra i fjor? Jeg tenker at du kunne sagt i fra for en mnd siden. 

Anonymkode: b3fee...b72

Frys ned bakevarene og så gir du dem til en eldre nabo eller andre som kan ha glede av dem, kanskje noen som sitter alene i julen.

Gaven er jo veldig godt ment. Jeg ville takket som vanlig i år. Og så ville jeg sagt fra i november neste år, sagt at du har så store problemer med allergien at du ikke kan spise slike bakevarer, og at barnet også spiser lite av det, og at du derfor synes det er synd at så mye av den flotte gaven går bort, men at du frøys den ned sist år (i år) og ga til en eldre nabo som ble glad for det. Og så kan du heller foreslå noe mindre som de kan gi dere.

Tanken bak gaven er jo veldig hyggelig, og den er nok gjort med stor omsorg, selv om de bommer mtp. allergien.

Ut fra det du forklarer lenger nede i tråden så forstår jeg at du er sliten og sliter og at julen kanskje er en ekstra sår tid. Da blir alle følelser også forstørret. Så ikke si fra slik du er i humør nå, for det tror jeg blir feil, både for deg selv og dem. Takk fint, ta til deg omtanken som egentlig ligger i det, og så sier du fra til neste år.

Men noen bryr seg tydeligvis om deg og barnet ditt, så ta til deg tanken bak, det er godt ment. Og så bestemmer du deg for at tross utfordringene, så skal du og barnet ditt ha en så fin julaften som mulig :) ❤️

Anonymkode: ca82b...8b5

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Frys ned bakevarene og så gir du dem til en eldre nabo eller andre som kan ha glede av dem, kanskje noen som sitter alene i julen.

Gaven er jo veldig godt ment. Jeg ville takket som vanlig i år. Og så ville jeg sagt fra i november neste år, sagt at du har så store problemer med allergien at du ikke kan spise slike bakevarer, og at barnet også spiser lite av det, og at du derfor synes det er synd at så mye av den flotte gaven går bort, men at du frøys den ned sist år (i år) og ga til en eldre nabo som ble glad for det. Og så kan du heller foreslå noe mindre som de kan gi dere.

Tanken bak gaven er jo veldig hyggelig, og den er nok gjort med stor omsorg, selv om de bommer mtp. allergien.

Ut fra det du forklarer lenger nede i tråden så forstår jeg at du er sliten og sliter og at julen kanskje er en ekstra sår tid. Da blir alle følelser også forstørret. Så ikke si fra slik du er i humør nå, for det tror jeg blir feil, både for deg selv og dem. Takk fint, ta til deg omtanken som egentlig ligger i det, og så sier du fra til neste år.

Men noen bryr seg tydeligvis om deg og barnet ditt, så ta til deg tanken bak, det er godt ment. Og så bestemmer du deg for at tross utfordringene, så skal du og barnet ditt ha en så fin julaften som mulig :) ❤️

Tusen takk for veldig bra svar. Og det her hørtes ut som en veldig god løsning på det. Så jeg skal gjøre dette. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Tusen takk for veldig bra svar. Og det her hørtes ut som en veldig god løsning på det. Så jeg skal gjøre dette. 

Gjør det, jeg tror det blir best for deg selv også :)

Og du, husk at det viktigste er at du og barnet ditt er sammen i år. Så ha fokus på at dere skal ha det koselig sammen. Det er kanskje ikke slik du aller helst ville hatt det, men dere har hverandre og dere er sammen og er glade i hverandre.

Ha ei god jul ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...