Gå til innhold

Folsyremangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva man bør ligge på? Jeg har prøvd å google det, men ikke funnet noe. Sønnen min tok blodprøve på mandag og legen ringte i dag for å gi beskjed om at han har alvorlig folsyremangel med nivå på 4,2 (ettellerannet) og at han må innta 2 mg tilskudd i noen uker, han fikk resept. Jeg ser at det er omtrent fem ganger mer enn vanlig tilskudd. Hvor ille er egentlig dette? Føler jeg burde spurt legen om mer, men ble litt forfjamset. Han mangler også jern og B12, pluss er lav på vitamin d. Vi venter på svar på cøliakiprøve også, men han hadde negativ gastroskopiprøve for 2 år siden, så spørs om det er dette. Ble bare litt bekymret. 

Anonymkode: 0b329...875

Skrevet

Dette går nok bra nå som det er oppdaget. Folsyremangel er ikke kjempefarlig (bortsett for gravide). 

Anonymkode: 80bcc...0f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette går nok bra nå som det er oppdaget. Folsyremangel er ikke kjempefarlig (bortsett for gravide). 

Anonymkode: 80bcc...0f0

Ja, jeg regner med det ordner seg, men det må jo være en grunn også. Og jeg lurer på hva han må opp på for å være i normalfeltet. Ferritinnivået var på 9, så litt lavt det også.

HI 

Skrevet

Skal være mellom 6 og 36 ca. For lavt nivå kan ha veldig mange konsekvenser. Google folat

Anonymkode: ed586...f20

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Skal være mellom 6 og 36 ca. For lavt nivå kan ha veldig mange konsekvenser. Google folat

Anonymkode: ed586...f20

Ja, jeg har gjort det, men fant ikke referansetall. Takk!

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...