Gå til innhold

Triks til julemiddagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange ting på en gang, trenger noen tips 😀

Skal ha ribbe, surkål, rødkål, sosisser(stekes i panne) , medisterkaker(varme i ovn) , rosenkål (stekt variant), saus og poteter. Får det ikke helt til å gå opp med antall kokeplater..... 

Surkål og rødkål er hjemmelaget, men lages dagen før. 

Vil det funke å varme surkål og rødkål i ovnen mens ribba hviler? Dekke med aluminiumsfolie? 

Anonymkode: d869c...191

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg steker ribba i ovnen, så varmer jeg medisterkaker, sossier og pølser i ovnen. Poteter og surkål koker, sausen lages. Til slutt varmer jeg på litt ribbefett mens jeg serverer resten. 

Anonymkode: e43d9...8f0

Skrevet

Ikke dekk ribba til. Da blir svoren ødelagt. Jeg varmer pølser og medisterkaker i ovnen mens ribba hviler. Det andre tar jeg på ovnen. 

Anonymkode: 8634e...81e

Skrevet

Stek ferdig ribba i god tid. Bvarm det andre som skal i ovnen ca 30 minutter før dere skal spise og pakk det inn i et håndkle eller teppe. Da holder det seg fint varnt. Det samme kan du gjøre med surkpl, rødkål, poteter og det meste annet. Da kan du konsentrere deg om å lage saus og rosenkål den siste halvtimen mens du varmer ribba. Bruk grill på ovnen på slutten så blir svoren fin også.

Anonymkode: 01f6f...39f

Skrevet

Jeg tenkte pølsene burde stekes. Det er kokte sossisser. Uansett mangler jeg 1 kokeplate for å få kabalen til å gå opp. 

Noen med god erfaring på å varme surkål og rødkål i stekeovn? Tar gjerne imot tips på tid og temperatur. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg tenkte pølsene burde stekes. Det er kokte sossisser. Uansett mangler jeg 1 kokeplate for å få kabalen til å gå opp. 

Noen med god erfaring på å varme surkål og rødkål i stekeovn? Tar gjerne imot tips på tid og temperatur. 

Surkål og rødkål kan også varmes i micro om du har det. Forstek sosissene lett dagen før og varm de i ovnen på julaften 👍🏻

Anonymkode: e05ea...97f

Skrevet

Rødkål og surkål holder seg varm lenge i folieposene etter at de er kokt. Kjør de en rask runde i mikroen rett før servering 👍

Anonymkode: 3caa2...cf4

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Rødkål og surkål holder seg varm lenge i folieposene etter at de er kokt. Kjør de en rask runde i mikroen rett før servering 👍

Anonymkode: 3caa2...cf4

Er jo ikke foliepose på hjemmelaget, men det fungererfint å pakke inn kjelen.

Anonymkode: 01f6f...39f

Skrevet

Det går fint å varme surkål/rødkål i micro'en, den er jo kokt ferdig når den ble laget. Jeg har kokt rødkål i dag, og tenkte bare varme den i micro'en på julaften.

Ikke dekk til ribben, da blir svoren soggy. Jeg langtidssteker ribba, og når jeg tar den ut for å hvile lager jeg saus og varmer pølser og medisterkaker i stekeovnen. Om du vil ha litt stekeskorpe på sossissene kan du steke dem litt i panna tidligere på dagen, eller bare før du begynner med saus o.l. også legge de inn i stekeovnen sammen med medisterkakene etterpå.

Anonymkode: 155c2...e45

Skrevet

Har ikke mikrobølgeovn. 

Skrevet

Sikkert lurt å steke pølsene litt før for stekeskorpe og deretter varme i ovnen, bra tips. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...