Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Har veldig lyst å få barn, men vi har mange med asperger syndrom i slekten min, kan jeg få PGD (at dem undersøker embryo) for å unngå Asperger Syndrom. Noen jurister som vet om dette er mulig? Anonymkode: 910dd...79b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Har veldig lyst å få barn, men vi har mange med asperger syndrom i slekten min, kan jeg få PGD (at dem undersøker embryo) for å unngå Asperger Syndrom. Noen jurister som vet om dette er mulig? Anonymkode: 910dd...79b Det er vel ikke en diagnose som stilles basert på genetikk, men atfrefd. Anonymkode: fc647...88b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er vel ikke en diagnose som stilles basert på genetikk, men atfrefd. Anonymkode: fc647...88b Men det er jo arvelig, så regner med at det finnes et gen dem kan utelukke, Asperger er jo i tillegg ganske kostbart for samfunnet, så regner med dem vil legge til rette for PGD. Så fremst foreldrene ønsker det. Anonymkode: 910dd...79b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Du finner ikke ut av det ved pgd. Anonymkode: df468...c0b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Det er ingen genmarkører for autisme. Du tror at pgd er enklere enn det er. Det er en kjempeprosess med pgd. Mannen min er bærer for et alvorlig syndrom. De ville ha blodprøver fra oss, hans foreldre og hans tanter/onkler for å lage en test. Tok lang tid.. Til tross for dette var det noen embryo de ikke kunne si med sikkerhet var friske eller syke. Anonymkode: a010e...5c2
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Det tror jeg ikke. For det første er det ikke sikkert at det er en alvorlig nok diagnose til at man får innvilget PGD. For det andre så vet man ikke hvilke gener og dermed genfeil som gir opphav til Asperger. Dermed vil man ikke kunne sjekke for Asperger før man implanterer et embryo. Altså hadde man ikke fått det til selv om du fikk lov. Anonymkode: 8c06f...2e4
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Har et barn med Asperger, og de kan ikke finne ut av det ved blodprøver. Så de vet jo ikke hvilket gen de skal lete etter. Anonymkode: 4aead...262
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 Nei. Du tar imot de barna du får. Eller du kan vel bare la være å få barn med den forkastelige tankegangen din. Anonymkode: 56643...65c
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei. Du tar imot de barna du får. Eller du kan vel bare la være å få barn med den forkastelige tankegangen din. Anonymkode: 56643...65c Ser ikke helt hva som er forkastelig med det. Jeg har aspergers syndrom og er sikker på at jeg hadde hatt et mye bedre og enklere liv uten. Ingen ønsker seg jo det hvis de kunne sluppet. Men nei, dette er nok ikke mulig. Jeg var til utredning i over et år, og hvis de visste hvilket gen de skulle se etter, så kunne de vel bare tatt en blodprøve i stedet? Anonymkode: a3b4c...dd1
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ser ikke helt hva som er forkastelig med det. Jeg har aspergers syndrom og er sikker på at jeg hadde hatt et mye bedre og enklere liv uten. Ingen ønsker seg jo det hvis de kunne sluppet. Men nei, dette er nok ikke mulig. Jeg var til utredning i over et år, og hvis de visste hvilket gen de skulle se etter, så kunne de vel bare tatt en blodprøve i stedet? Anonymkode: a3b4c...dd1 Du har da like mye rett på å leve som alle andre. At du har diagnosen Asperger gjør deg ikke mindre verdt! Ingen ønsker seg sykdom eller diagnoser eller at barna deres skal få det. Men noen ganger så får man er barn med en sykdom, genfeil eller en aller annen diagnose som gjør at de ikke er helt som andre. Og da tar man de barna man får. Er man redd for å få barn med diagnoser og ikke vil ha barnet sitt pga det, vel da unngå man å få barn da. Enkelt og greit. Anonymkode: 56643...65c
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du har da like mye rett på å leve som alle andre. At du har diagnosen Asperger gjør deg ikke mindre verdt! Ingen ønsker seg sykdom eller diagnoser eller at barna deres skal få det. Men noen ganger så får man er barn med en sykdom, genfeil eller en aller annen diagnose som gjør at de ikke er helt som andre. Og da tar man de barna man får. Er man redd for å få barn med diagnoser og ikke vil ha barnet sitt pga det, vel da unngå man å få barn da. Enkelt og greit. Anonymkode: 56643...65c Nei, jeg er ikke mindre verdt, men den personen som kunne blitt om mine foreldre hadde mulighet til å sortere ut genene, ville heller ikke vært mindre verdt. Og ville hatt et bedre og enklere liv. Og foreldrene mine ville hatt det enklere. Og jeg ville aldri ha blitt bevisst og dermed ikke visst om at jeg kunne eksistert. Ser ikke helt problemet. Anonymkode: a3b4c...dd1
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ser ikke helt hva som er forkastelig med det. Jeg har aspergers syndrom og er sikker på at jeg hadde hatt et mye bedre og enklere liv uten. Ingen ønsker seg jo det hvis de kunne sluppet. Men nei, dette er nok ikke mulig. Jeg var til utredning i over et år, og hvis de visste hvilket gen de skulle se etter, så kunne de vel bare tatt en blodprøve i stedet? Anonymkode: a3b4c...dd1 Dette forstår du ikke. For det første er det som oftest flere gener og kombinasjonen av disse som medvirker. Om du er bærer av en rekke gener som er linket til sykdom eller syndromer, så betyr likevel ikke det at det kommer til uttrykk hos deg. Genuttrykk kan være aktive eller inaktive. Anonymkode: f94e3...f1c
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nei, jeg er ikke mindre verdt, men den personen som kunne blitt om mine foreldre hadde mulighet til å sortere ut genene, ville heller ikke vært mindre verdt. Og ville hatt et bedre og enklere liv. Og foreldrene mine ville hatt det enklere. Og jeg ville aldri ha blitt bevisst og dermed ikke visst om at jeg kunne eksistert. Ser ikke helt problemet. Anonymkode: a3b4c...dd1 Trådstarter her. Har Asperger selv, så er helt enig i alt du skriver! Vet at vi kan være ressurser, men at det er et vanskeligere liv enn det hadde vært om jeg ble født uten. Takk for at du kommenterer ❤️ Anonymkode: 910dd...79b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Har et barn med Asperger, og de kan ikke finne ut av det ved blodprøver. Så de vet jo ikke hvilket gen de skal lete etter. Anonymkode: 4aead...262 Er på ingen måte for å fornærme noen som har barn med den diagnosen at jeg skriver det, har Asperger selv, så vet at det også er utfordringer ved det, som sikkert du også vet som er mamma til et barn med Asperger. Vet jeg hadde blitt like glad i barnet mitt om det hadde Asperger, men vet også at det er et utfordrende liv. Håper alt kommer til å gå bra med barnet ditt, selv om Asperger kanskje er en hindring for mye (men ikke alt) ❤️ Hilsen trådstarter Anonymkode: 910dd...79b
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Trådstarter her. Har Asperger selv, så er helt enig i alt du skriver! Vet at vi kan være ressurser, men at det er et vanskeligere liv enn det hadde vært om jeg ble født uten. Takk for at du kommenterer ❤️ Anonymkode: 910dd...79b Bare hyggelig. Jeg har et barn selv, som heldigvis ikke har aspergers syndrom. Jeg er veldig glad for det, ikke fordi jeg ikke hadde elsket henne like høyt, men fordi det er bedre for henne å slippe de problemene det fører med seg. Man ønsker selvfølgelig det beste for sitt barn. ❤️ Anonymkode: a3b4c...dd1
Blondzilla Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 De har ikke klart å isolere noe gen ennå, så det er pr dags dato ikke mulig.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 Jeg har tre barn med autisme så skjønner hvorfor du tenker sånn, men det er ikke mulig å finne ut via PGD. Anonymkode: 2834e...61e
Admin Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #19 Skrevet 23. desember 2020 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jeg har tre barn med autisme så skjønner hvorfor du tenker sånn, men det er ikke mulig å finne ut via PGD. Anonymkode: 2834e...61e Har barna samme far? Spør fordi jeg selv har ett barn med autisme❤️ Anonymkode: 08d5d...948
Anonym bruker Skrevet 23. desember 2020 #20 Skrevet 23. desember 2020 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Har barna samme far? Spør fordi jeg selv har ett barn med autisme❤️ Anonymkode: 08d5d...948 Ja de har samme far. Alle er høytfungerende, altså ingen av dem hat utviklingshemming, men eldre sønnen min har barneautisme i kombinasjon med adhd, og har store utfordringer. De to andre har hhv Asberger og adhd og uspesifisert autismeforstyrrelse. Jeg har ingen diagnoser, men mannen min har antakelig adhd. Og når man begynner å lete på mannens side av familien er det en del tilfeller der. Anonymkode: 2834e...61e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå