Gå til innhold

Friluftstøy i store størrelser

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/trondelag/mange-unngar-friluftslivet-fordi-de-ikke-finner-store-turklaer-1.15279588

Flere som kjenner seg igjen? Jeg bruker vanligvis 40-42 i bukser, i noen merker må jeg ha 44. I sportsbutikken får jeg likevel fort problemer, og jeg kan glemme å finne en bukse av merker Fjellreven eller Norrøna. De er for lave i livet, for smale i hoftene og for trange i lårene. 

Jeg er overvektig, men likevel ikke SÅ stor. Syns det er helt tragisk at dette skal være en problemstilling. 

Fortsetter under...

Stormberg har en del, jeg har klart å få meg ei turbukse som er FOR STOR, velsigne den, det hadde jeg ikke trodd gikk an 😂. Problematisk å gå UT på midten i stedet for inn, jeg har mage men ikke rompe, og ikke tjukke bein.

Anonymkode: 91d15...d9b

Annonse

Leverpostei skrev (1 time siden):

https://www.nrk.no/trondelag/mange-unngar-friluftslivet-fordi-de-ikke-finner-store-turklaer-1.15279588

Flere som kjenner seg igjen? Jeg bruker vanligvis 40-42 i bukser, i noen merker må jeg ha 44. I sportsbutikken får jeg likevel fort problemer, og jeg kan glemme å finne en bukse av merker Fjellreven eller Norrøna. De er for lave i livet, for smale i hoftene og for trange i lårene. 

Jeg er overvektig, men likevel ikke SÅ stor. Syns det er helt tragisk at dette skal være en problemstilling. 

Er du fisefin på merkene, er du ille ute, men klarer du deg med stormberg, er det nok å ta av. 

Anonymkode: cfb0c...60e

Jeg har en kjempedeilig Bergans bukse i str L jeg kjøpte da jeg veide omtrent 95 kilo (er 180 høy)
Jeg aner ikke hva jeg bruker i str, men passer hvertfall en 40 jeg har arva, hehe :) (veier mindre nå vel og merke) og kunne fint hatt medium i den turbuksa nå!

Anonymkode: 9aca5...0b8

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er du fisefin på merkene, er du ille ute, men klarer du deg med stormberg, er det nok å ta av. 

Tja, jeg er ikke fisefin, men jeg syns det er trist at man ikke kan være fisefin i størrelse 40. Det gjelder ganske mange. 

Jeg er størrelse 42-44 og har ingen problem med hverken Norrøna eller Bergans. Tidligere modeller var veldig lave i livet og passet ikke mine hofter/Romeo. Men de seneste årene har dette snudd virker det som. Jeg har feks Norrøna Svalbard og Fjøå i str L

Anonymkode: 82d63...75f

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er størrelse 42-44 og har ingen problem med hverken Norrøna eller Bergans. Tidligere modeller var veldig lave i livet og passet ikke mine hofter/Romeo. Men de seneste årene har dette snudd virker det som. Jeg har feks Norrøna Svalbard og Fjøå i str L

Anonymkode: 82d63...75f

Så bra! Det er noen år siden jeg kjøpte bukse sist, så det er jo supert hvis det er endret. Jeg har en Stormbergbukse, som andre trekker frem her, men jeg er vel ikke veldig imponert over kvaliteten. 

Håper det kommer mer å velge i også for dem som er større enn oss, sånn at det blir lettere for alle å komme seg ut. 

Leverpostei skrev (1 minutt siden):

Så bra! Det er noen år siden jeg kjøpte bukse sist, så det er jo supert hvis det er endret. Jeg har en Stormbergbukse, som andre trekker frem her, men jeg er vel ikke veldig imponert over kvaliteten. 

Håper det kommer mer å velge i også for dem som er større enn oss, sånn at det blir lettere for alle å komme seg ut. 

Hva er du misfornøyd med ang kvaliteten på Stormberg tøy?

Anonymkode: 8c455...a6c

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Klarer meg? Ja takk. Jeg lå ute 23 netter i året som gikk, hvorav 17 under vinterforhold. 

Anonymkode: 91d15...d9b

Optatium skrev (6 timer siden):

Jeg og. Finner knapt bukser eller jakker. Har mye mage og tynne bein, en elendig kombinasjon😂

Jeg tror det er dette som er problemet. Altså, ikke din kropp, men det at masseproduserte klær gjerne satser på én passform, kanskje to. Og så tar de ikke høyde for at kvinnekropper kommer i mange flere kombinasjoner enn det.

Jeg har litt motsatt problem enn deg, har timeglassfigur og er i tillegg høy. Skal liksom være det ideelle - men det er bare til man skal kjøpe seg noe. Passer det i livet, da er det for smalt over hoftene. Er den for lav får jeg sprekk når jeg setter meg på huk, for baken drar for mye, tydeligvis. Er den for høy kunne jeg solg en halvmeter stoff i midja. Borrelåsjusteringer i midjen eller belte - da blir det fullstendig ihjelsnurpet og jeg får en merkelig ballongfasong og ser enda større ut fra midjen og ned. Og hvis en bukse mot formodning og til alle undre passer både over hoftene og i midjen og med riktig høyde i livet - da kan du banne på at buksen blir for kort i beina! Og jeg er normalvektig. Sist jeg kjøpte meg turbukse, for to år siden hadde jeg vel en bmi på 23-24, nå litt mindre. Selv når jeg har hatt bmi rundt 20 er det et problem å finne turbukser, for man må for all del ikke være såpass slank og samtidig være høy.

Har et par ganger tatt med venninner, for de har påstått at det er jeg som er vanskelig og kresen. De har alltid måttet endre oppfatning. Men de har hatt til felles at de er litt mer "rett opp og ned" (ikke misforstå, de er flotte, men de har mindre forskjell mellom hofter og mage enn både deg og meg), og da er det tydeligvis enklere å finne noe. Men så har hun ene av dem et evig problem med at alt er for langt i beina... så det blir liksom ikke helt riktig for dem heller ;)

Vi som forbrukere burde egentlig bli langt flinkere til å snakke høyt om at dette er et reelt problem. Jeg bruker å si fra hver gang, men det virker ikke som om butikkene er gode nok til å påvirke produsentene. Produsentene drar nok også fordel av at mange med overvekt sliter med å ta opp dette problemet, da de ofte føler nok på utfordringen med å finne klær som sitter. Men det er jo egentlig ikke så mye et (over-)vektproblem, det er mer fasongene produsentene lager, eller mangel på forskjellige fasonger.

Anonymkode: bdad6...1b8

Her sliter jeg med alt av bukser. Jeg har veldig smal midje, men stor rompe og hofter, er og svai i ryggen. Så jeg har jo plass til en helt person til bak. Jeg bruker treningstights, men skulle gjerne hatt en turbukse.

Anonymkode: ab6fa...85c

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hva er du misfornøyd med ang kvaliteten på Stormberg tøy?

Anonymkode: 8c455...a6c

Mine bukser har gått opp i sømmen, og får fort hull. Regnbuksen holder ikke vannet ute, selv om jeg impregnerer den. Mannen har Berganstøy, og har hatt sitt i maaaaange år. Det tåler mer. 

Jeg bruker en del Stormberg til barna, og er fornøyd med barnetøyet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...