Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #1 Skrevet 22. desember 2020 Lest noen tråder der fleste mener at det ikke er vits me 2 jul for barna vis far har julaften. Og at de sender med alle eller noen av barnas gaver bort til far. Har en jente som er 2 år og som skal feire jul hos pappa denne gang. Men pleier ikke å sende med noen julegaver bort, tanken på dårlig sammerbeid og jenta mi får mer en nokk gaver der og kose seg med. Så kan hun kose seg med gavene fra meg og min familie den 25. Pleier dere og sende med julegaver bort til far eller er det lite vits? tenker mest på det som er hos far blir hos far så blir julegavene liggende der borte fra min del. Anonymkode: 3e0ae...bad
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #2 Skrevet 22. desember 2020 Jeg sender med julegavene. Nå er mine barn større (og var ganske store når vi ble skilt), og for de har det alltid vært en selvfølge å åpne gavene julaften. Anonymkode: cea5e...6cd
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #3 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Lest noen tråder der fleste mener at det ikke er vits me 2 jul for barna vis far har julaften. Og at de sender med alle eller noen av barnas gaver bort til far. Har en jente som er 2 år og som skal feire jul hos pappa denne gang. Men pleier ikke å sende med noen julegaver bort, tanken på dårlig sammerbeid og jenta mi får mer en nokk gaver der og kose seg med. Så kan hun kose seg med gavene fra meg og min familie den 25. Pleier dere og sende med julegaver bort til far eller er det lite vits? tenker mest på det som er hos far blir hos far så blir julegavene liggende der borte fra min del. Anonymkode: 3e0ae...bad Høres fornuftig og logisk ut for meg ihvertfall. 😊Gjør det som er best for dere. Har ingenting å si at noen sier at dere ikke burde det slik. Da foreldrene mine skilte seg, de første 5 årene ca, så feiret vi 2 juler. Blir altfor mye å ha alle gavene hos bare den ene. Vi er mange søsken. Også er det ikke så kult for den forelderen som har jula å måtte åpne gaver fra mamma og nye typen, og ex svigerfamilien. Funket supert for alle parter å ha det over to dager. Etterhvert da begge foreldrene mine fant seg nye kjærester med sine egen barn eller kull nr 2, så ble det annet hvert år. Aldri feiret alle sammen, men vi er alle sammen på juletrefest i romjula. 😊 ( ikke i år da. 😔) Anonymkode: f1271...a67
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #4 Skrevet 22. desember 2020 Vi gjør det slik at når barna skal til far på julaften så har vi en "mini-julaften" på lille julaften. Da åpner vi pakker fra min side av familien. Ungene synes det er fin måte å gjøre det på. Det er mange grunner til at vi gjør det slik, men det er det som har vært det fineste for oss☺️ Anonymkode: 24fef...a80
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #5 Skrevet 22. desember 2020 Sender selvsagt med alle gavene!! Anonymkode: d1691...736
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #6 Skrevet 22. desember 2020 Sender ikke med alle gavene. Barna er så lite hos far (far ønsker lite samvær) og de får ikke med seg gavene hjem. Trasig for barna å få gaver de kun får se og bruke maks 1 gang i måneden Anonymkode: 3899c...810
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. desember 2020 #7 Skrevet 22. desember 2020 Sender ikke med gaver. Hvis de feks er hos meg julaften og drar til far 3dag så feires dagen altså både julaften og 3 dag. 3 dags feiring blir alltid i mindre skala og stort sett kun med husstanden. Gavene de får blir ikke tatt med til det andre huset. Dette fordi de stort sett ønsker seg penger, pc greier, gavekort og dingser. Det vil si får de telefon og slikt så har de den selvsagt med seg. Fungerer veldig greit
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #8 Skrevet 22. desember 2020 Greit P gjøre det sånn som du sier nå. Også kan barnet selv bestemme når hun blir eldre. Jeg feiret annenhver jul hos mamma og pappa, og jeg likte best å få alle julegaver på julaften Den løsningen du skisserer her er vel aller mest for den forelderen som ikke har barnet det året? Anonymkode: 9af25...efc
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #9 Skrevet 22. desember 2020 Tenker at dette kommer jo ann på hvordan mor og far samarbeider. Vet om flere som ikke sender med alt av pakker til far, fordi ingenting kommer tilbake igjen. Da åpner de heller pakkene fra fars side hos far, og fra mors side hos mor. Selv så tror jeg vi alltid hadde med oss alle pakker dit vi feira jul når vi var mindre. Anonymkode: 5d75f...34d
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #10 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Sender ikke med alle gavene. Barna er så lite hos far (far ønsker lite samvær) og de får ikke med seg gavene hjem. Trasig for barna å få gaver de kun får se og bruke maks 1 gang i måneden Anonymkode: 3899c...810 Men de tar vel gavene med tilbake? Spørsmålet er «to julaftener» eller å åpne alle gavene på julaften? Anonymkode: 9af25...efc
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. desember 2020 #11 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Tenker at dette kommer jo ann på hvordan mor og far samarbeider. Vet om flere som ikke sender med alt av pakker til far, fordi ingenting kommer tilbake igjen. Da åpner de heller pakkene fra fars side hos far, og fra mors side hos mor. Selv så tror jeg vi alltid hadde med oss alle pakker dit vi feira jul når vi var mindre. Anonymkode: 5d75f...34d Jeg tror i grunn ikke at det kun handler om samarbeid. Det kommer også an på hva ungene får av gaver og hvor store de er.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #12 Skrevet 22. desember 2020 Julaften er EN dag, å jeg synes det et et veldig egoistisk valg av foreldrene å skal ha 2 julaftener. Det er noe magisk å få glede seg til Julaften, kjenne på spenningen ved å se ALLE gavene under treet. Å feire en Julaften lille julaften tror jeg tar bort nye av spenningen for den store dagen. Det er foreldrene som setter sine behov høyest, som påtvinger barna sine 2 julaftener. Har selv barn som feirer julaften annenhvert år til mor og far. Å vi har begge gjort alt for at barna får med seg alle gavene sine der de skal værre på julaften. Å så sendes det som kommer fra mors/fars side med tilbake. Anonymkode: c29fc...af1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. desember 2020 #13 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Julaften er EN dag, å jeg synes det et et veldig egoistisk valg av foreldrene å skal ha 2 julaftener. Det er noe magisk å få glede seg til Julaften, kjenne på spenningen ved å se ALLE gavene under treet. Å feire en Julaften lille julaften tror jeg tar bort nye av spenningen for den store dagen. Det er foreldrene som setter sine behov høyest, som påtvinger barna sine 2 julaftener. Har selv barn som feirer julaften annenhvert år til mor og far. Å vi har begge gjort alt for at barna får med seg alle gavene sine der de skal værre på julaften. Å så sendes det som kommer fra mors/fars side med tilbake. Anonymkode: c29fc...af1 Eller så kan det være at familien trives med sine nye tradisjoner. Det kan også vinkles til at det er stas med 2 feiringer. Så lenge det gjøres hyggelig for alle spiller det vel ingen rolle? Ingen vits å dra egoisme inn i alt😊
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #14 Skrevet 22. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (9 minutter siden): Jeg tror i grunn ikke at det kun handler om samarbeid. Det kommer også an på hva ungene får av gaver og hvor store de er. I ihvertfall det ene tilfellet så er barnet akkurat begynt på skolen, og foreldrene har vært fra hverandre i 4 år tror jeg. Barnet er altså for lite til å ta ansvar selv. Når barnet er hos far, kommer ikke gaver tilbake. Når barnet har samvær med far, kommer ikke klær tilbake, slik at mor må ut å kjøpe nye uteklær. Barnet er mest hos mor, og vil jo gjerne ha både nye leker og klær hos mor også. Så derfor har det endt opp med at det barnet får av fars familie åpnes hos far og blir der, mens det barnet får av mors familie åpnes hos mor og blir der. Så klart skikkelig leit at det er sånn, ihvertfall for barnet, men mor har ikke så god råd, så kan ikke kjøpe nytt hver gang det ikke blir med hjem fra far. Og dette er nok dessverre ikke sjeldent at skjer. Vet om flere der det er dårlig samarbeid, og der de må finne på alternative løsninger. Anonymkode: 5d75f...34d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. desember 2020 #15 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): I ihvertfall det ene tilfellet så er barnet akkurat begynt på skolen, og foreldrene har vært fra hverandre i 4 år tror jeg. Barnet er altså for lite til å ta ansvar selv. Når barnet er hos far, kommer ikke gaver tilbake. Når barnet har samvær med far, kommer ikke klær tilbake, slik at mor må ut å kjøpe nye uteklær. Barnet er mest hos mor, og vil jo gjerne ha både nye leker og klær hos mor også. Så derfor har det endt opp med at det barnet får av fars familie åpnes hos far og blir der, mens det barnet får av mors familie åpnes hos mor og blir der. Så klart skikkelig leit at det er sånn, ihvertfall for barnet, men mor har ikke så god råd, så kan ikke kjøpe nytt hver gang det ikke blir med hjem fra far. Og dette er nok dessverre ikke sjeldent at skjer. Vet om flere der det er dårlig samarbeid, og der de må finne på alternative løsninger. Anonymkode: 5d75f...34d Kjedelig når det blir slik ja. Da må man jo løse det med at ungene har ting hos far og hos mor. Våre barn har klær hos far og her hos meg. De tar selvfølgelig med yttertøy frem og tilbake. I grunn deilig at de slipper pakke en bag annenhver helg.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #16 Skrevet 22. desember 2020 Gjør det slik du føler er best. Tenker at det er helt greit at du ikke sender med gaver, om du vet de ikke kommer tilbake og far ikke klarer å holde styr på hvem og hvor. Mange har hver sin julaften. Altså de pakker opp gaver 2 steder. Ofte fordi man ikke kan samarbeide eller man ønsker en feiring selv om man ikke har julaften sammen. Og det er helt greit. Anonymkode: b4eb3...9fe
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #17 Skrevet 22. desember 2020 Man må gjøre det som passer i hver enkelt familie, men jeg mener bestemt at man ikke skal ha en "minijulaften" før selve julaften uansett. Julaften er det barna gleder seg til, så å ha en minijulaften lille julaften tar bort mye av gleden ved selve julaften. Skal man ha en minijulaften må den tas etter selve julaften mener jeg. Anonymkode: 20d6c...8ff
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #18 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Man må gjøre det som passer i hver enkelt familie, men jeg mener bestemt at man ikke skal ha en "minijulaften" før selve julaften uansett. Julaften er det barna gleder seg til, så å ha en minijulaften lille julaften tar bort mye av gleden ved selve julaften. Skal man ha en minijulaften må den tas etter selve julaften mener jeg. Anonymkode: 20d6c...8ff Så mye du vet om andre familier? Om min familie? "Man skal ikke", "man skal", "jeg mener bestemt", "uansett". Du bruker ord her som ikke gir mye slingringsmonn. Du bør jo vite mye om hver enkelt familie før du uttaler deg slik. Anonymkode: 24fef...a80
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. desember 2020 #19 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Så mye du vet om andre familier? Om min familie? "Man skal ikke", "man skal", "jeg mener bestemt", "uansett". Du bruker ord her som ikke gir mye slingringsmonn. Du bør jo vite mye om hver enkelt familie før du uttaler deg slik. Anonymkode: 24fef...a80 Jeg tenker at første setning i innlegget i grunn holder⭐
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. desember 2020 #20 Skrevet 22. desember 2020 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Jeg tenker at første setning i innlegget i grunn holder⭐ Ja sånn før komma.
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #21 Skrevet 22. desember 2020 Da barna var mindre så feiret de kun en jul med far, sendte ikke med gavene, da stemor tok alt hun kunne. Hun hadde egne barn. Så kom det leker, eller fine klær dit, så ble det tatt. Så sendte bare med slitte klær. Den julen så ble barna mine og hennes yngste plassert i et annet rom under middagen. Så de reiste jo ikke dit igjen. Nå er ikke far sammen med henne lenger, og barna har feiret jul ofte med far, da han har stor familie. Og da sender jeg med gaver. Er det store ting, så pakker jeg inn bildet av det de skal få. Så venter det på de hjemme. Anonymkode: 3b6fa...414
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #22 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men de tar vel gavene med tilbake? Spørsmålet er «to julaftener» eller å åpne alle gavene på julaften? Anonymkode: 9af25...efc Gavene med tilbake? Ikke når de åpner hos far. To ganger har de fått med alle gaver til far og han nekter barna å ta gavene med hjem. Derfor åpner de gaver fra meg, min familie, og fra barnas farmor og farfar her hjemme. Anonymkode: 3899c...810
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #23 Skrevet 22. desember 2020 Anonym bruker skrev (1 time siden): Man må gjøre det som passer i hver enkelt familie, men jeg mener bestemt at man ikke skal ha en "minijulaften" før selve julaften uansett. Julaften er det barna gleder seg til, så å ha en minijulaften lille julaften tar bort mye av gleden ved selve julaften. Skal man ha en minijulaften må den tas etter selve julaften mener jeg. Anonymkode: 20d6c...8ff Det er jeg enig i. Vi tar det når barna kommer hjem igjen Anonymkode: 3899c...810
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #24 Skrevet 22. desember 2020 Gjorde det samme i fjor når min var 2 og feiret hos far, men vi åpnet gaver når barnet kom hjem 😊 Det har litt med forventninger til julaften og gjøre, men hver enkelt familie må gjøre det som er best for de. I år skal han være hos meg, og faren kommer innom på dagtid julaften for å overlevere gaver, så ser vi om barnet åpner det da eller utover kvelden. 😊 Anonymkode: 8a1d1...003
Anonym bruker Skrevet 22. desember 2020 #25 Skrevet 22. desember 2020 Vi praktiserer én julaften for barnet vårt. Dvs alle pakker fra den andre siden sendes dit barnet er på julaften. For oss er det naturlig å ha én julaften. Anonymkode: dd9d3...8bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå