Gå til innhold

Tåler vi virkelig så dårlig at folk ikke har samme syn som oss selv? Vaksinedebatten.

Anbefalte innlegg

For litt siden gikk legen Wasim ut og ga tommel opp til vaksinen. Ryddig og greit, det ble delt og hyllet.

Nå har en fastlege uttalt at hun er usikker på om hun har grunnlag nok til å anbefale den til pasientene sine og oppfordrer alle til å lese seg opp før de tar avgjørelsen. For så vidt ganske ryddig og greit det også. Hun nekter ikke å gi vaksine, men hun vil ikke anbefale før hun vet mer. 

Da kommer pekefingeren, leger skal ikke uttale seg, til og med leder i statens legemiddelverk er kjapt på banen for å kritisere. Hvorfor er det greit å dele synet når det passer inn i «normen» men ikke ellers? Har vi så vansker for å godta at noen tolker eller ser noe fra en annen side?

Jeg liker ikke dette debattmiljøet og synes det har blitt hardere under pandemien. At en professor i jus vurderer om tiltakene kan være brudd på menneskerettigheter eller ikke må da være lov å diskutere, så lenge det er saklig. 

Bare for ordens skyld, dette er ikke en debatt om hvorvidt jeg skal ta vaksinen eller ikke, før det sporer av. 

Anonymkode: cf831...616

Fortsetter under...

Enig med deg, det har sklidd helt ut. Jeg er oppriktig bekymret over at det ikke er lov å stille spørsmål, verken om koronaen eller tiltakene. Det er skummelt. 

Anonymkode: cd85b...cb1

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Enig med deg, det har sklidd helt ut. Jeg er oppriktig bekymret over at det ikke er lov å stille spørsmål, verken om koronaen eller tiltakene. Det er skummelt. 

DU kan ikke stille spørsmål. Du har nemlig ikke det aller minste grunnlag, kunnskap eller innsikt. 

Anonymkode: f7e3e...1dd

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

DU kan ikke stille spørsmål. Du har nemlig ikke det aller minste grunnlag, kunnskap eller innsikt. 

Alle kan da stille spørsmål. Å svare på de derimot, krever grunnlag, innsikt og kunnskap. 

Anonymkode: cf831...616

Frykt gjør mye med mennesker. De fleste land som har diktatorer fikk det på grunn av frykt. Samme med krig. Frykt, redsel for å dø, det ukjente og uviss fremtid kan føre til at mennesker velger å stole blindt på myndighetspersoner. Og om noen stiller spørsmål ved det myndighetspersoner har bestemt er enda mer skremmende for det rokkerer ved den lille tryggheten man følte. Derfor må disse menneskene stilnes. Da kommer en liten flik av trygghet tilbake igjen og verden rammes inn

Anonymkode: ebb5a...52d

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Hva? Hva tror du at du vet om meg? Og hvorfor skal ikke jeg få stille spørsmål? Og hvorfor skal DU bestemme det?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hva? Hva tror du at du vet om meg? Og hvorfor skal ikke jeg få stille spørsmål? Og hvorfor skal DU bestemme det?

Du går til legen. Legen sier du må operere blindtarmen. Vet du bedre? Og stoler du på kirurgen som opererer deg, eller er du mer kompetent?

Når du skal ut å fly. Hvem er mest kompetent til å være pilot? Deg, eller han/henne som er utdannet pilot? 

Når venninnen din skal føde..Hvem er mest kompetent til å ta imot barnet? Deg, eller jordmor?

Selvfølgelig kan du stille spørsmål. Men, sannsynligheten for at du ikke vet hva du snakker om, er ganske høy. 

Anonymkode: 1f673...f31

Det er jo bare å se til vaksinedebattene her inne. Folk er overraskende lite reflekterte og stoler blindt på alle lovordene rundt den nye vaksinen. Man blir omtrent hetset for å ikke ønske å ta den selv. Det er rett og slett frykt og overeksponering ifra media som styrer mange. 

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Du går til legen. Legen sier du må operere blindtarmen. Vet du bedre? Og stoler du på kirurgen som opererer deg, eller er du mer kompetent?

Når du skal ut å fly. Hvem er mest kompetent til å være pilot? Deg, eller han/henne som er utdannet pilot? 

Når venninnen din skal føde..Hvem er mest kompetent til å ta imot barnet? Deg, eller jordmor?

Selvfølgelig kan du stille spørsmål. Men, sannsynligheten for at du ikke vet hva du snakker om, er ganske høy. 

Men når selv de lærde strides så må man jo begynne å tenke selv, og ikke føye seg automatisk inn i saueflokken!

Anonymkode: 74912...14b

Ikke rart folk er skeptiske, dere har vel ikke glemt svineinfluensavaksinen? Man vet ingenting om langtidsvirkningen av vaksinen, de vet ikke hvor lenge vaksinen varer så det er jo ikke rart folk er skeptiske. Og tenker man må kunne få lov til å være skeptiske og ikke ta den uten å bli hetset. 
Jeg kommer nok til å ta vaksinen da jeg er risikogruppen, men kjenner at jeg er litt redd for å ta den. 

Anonymkode: 802db...d6f

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 
Mener du for alvor at man ikke bør få stille spørsmål? Enten det dreier seg om nysgjerrighet eller kritikk? Svelger du selv alt rått? 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så det har ikke skjedd feildiagnoser i Norge? Legen min sa jeg hadde sikkert muskelsmerter når jeg var gravid, det viste seg å være et kraftig gallesteinanfall som kunne blitt fatalt. 

Hadde jeg sett piloten sjangle ombord eller på fest kvelden før så ville jeg stilt spørsmål og forlangt å få gå av flyet. 

For øvrig så hjelper det ikke de som er usikker om man ikke skal få stille spørsmål, det eneste som skjer er at det sluttes å stille spørsmål og man mister troen på myndighetene. 

Anonymkode: de4b0...112

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men når selv de lærde strides så må man jo begynne å tenke selv, og ikke føye seg automatisk inn i saueflokken!

Når de lærde strides bør du holde deg langt unna, for lærd er du ikke.

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hæ?? Har det rablet for deg? 

Anonymkode: aa7f6...b39

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Frykt gjør mye med mennesker. De fleste land som har diktatorer fikk det på grunn av frykt. Samme med krig. Frykt, redsel for å dø, det ukjente og uviss fremtid kan føre til at mennesker velger å stole blindt på myndighetspersoner. Og om noen stiller spørsmål ved det myndighetspersoner har bestemt er enda mer skremmende for det rokkerer ved den lille tryggheten man følte. Derfor må disse menneskene stilnes. Da kommer en liten flik av trygghet tilbake igjen og verden rammes inn

Anonymkode: ebb5a...52d

Hæ?? Klart man må stille spørsmål ved det myndighetene har bestemt. Eller er det greit for deg å være marionette??

Anonymkode: bcc8f...8f0

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke sammenlignbart i det hele tatt. 
Mener du for alvor at man ikke bør få stille spørsmål? Enten det dreier seg om nysgjerrighet eller kritikk? Svelger du selv alt rått? 

Jo, det er sammenlignbart. De fremste ekspertene i verden, er involvert i denne prosessen. Vi snakker virkelig om de mest kompetente, lærde, velutdannede og beste på sitt område. Du må stole på at de kan jobben sin! Og du, har ikke peiling. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jo, det er sammenlignbart. De fremste ekspertene i verden, er involvert i denne prosessen. Vi snakker virkelig om de mest kompetente, lærde, velutdannede og beste på sitt område. Du må stole på at de kan jobben sin! Og du, har ikke peiling. 

Det er jo derfor hun stiller spørsmål da, det er jo en måte å skaffe seg informasjon på.

Anonymkode: de0f2...e38

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dagens mest saklige svar🙄🙈

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Vi snakker også om hvor naiv du er som sluker alt! Har du kanskje glemt bivirkninger folk fikk av tidligere vaksiner? Også da sa eksperter at vaksinen er trygg. Og nå sliter MANGE 😢

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi snakker også om hvor naiv du er som sluker alt! Har du kanskje glemt bivirkninger folk fikk av tidligere vaksiner? Også da sa eksperter at vaksinen er trygg. Og nå sliter MANGE 😢

Alle vet at NOEN kanskje ikke vil tåle vaksinen men at den vil hjelpe godt for flertallet. Jeg kjente ei jente som døde under en ren rutinemessig operasjon og 2 uker etter at hun døde så tok mitt barn samme operasjon. Jeg var overbevist om at det var trygt. Uhell KAN skje men denne vaksinen er fagfolk trygge på at vil være nyttig for de fleste. Vi kan da ikke mistenke at en vaksine vil være utrygg kun fordi noen mennesker ble syke av en annen vaksine

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvem er naiv? Den som stoler på eksperter, studier og faktiske data? Eller den som lar seg overbevise av YouTube og Facebook? 

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Ikke rart folk er skeptiske, dere har vel ikke glemt svineinfluensavaksinen? Man vet ingenting om langtidsvirkningen av vaksinen, de vet ikke hvor lenge vaksinen varer så det er jo ikke rart folk er skeptiske. Og tenker man må kunne få lov til å være skeptiske og ikke ta den uten å bli hetset. 
Jeg kommer nok til å ta vaksinen da jeg er risikogruppen, men kjenner at jeg er litt redd for å ta den. 

Anonymkode: 802db...d6f

Det er betydelig forskjell på svineinfluensa vaksinen og covid-19 vaksinen, og denne artikkelen gir en grei diskusjon rundt vaksinene. Det er også ett moment at covid-19 vaksinen er betydelig mer uttestet enn svineinfluensa vaksinen, og ikke minst de som utviklet narkolepsi gjorde det pga de er genetisk disponert og ville sannsynligvis utviklet narkolepsi ved gjennomgått sykdom også. 

https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html

Anonymkode: e806c...d25

Ja. Jeg vet det er resett, og jeg er ingen fan selv, men ingen av de andre mediehusene skriver om det, så da tyr man jo til alternativene.

Legene Nils Fosse og Anja Zanjani uttaler seg om vaksinen:

https://resett.no/2020/12/21/nok-en-norsk-lege-gar-ut-og-mener-coronavaksinasjon-er-farlig-og-helt-uforsvarlig-man-ma-teste-lenger/

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er betydelig forskjell på svineinfluensa vaksinen og covid-19 vaksinen, og denne artikkelen gir en grei diskusjon rundt vaksinene. Det er også ett moment at covid-19 vaksinen er betydelig mer uttestet enn svineinfluensa vaksinen, og ikke minst de som utviklet narkolepsi gjorde det pga de er genetisk disponert og ville sannsynligvis utviklet narkolepsi ved gjennomgått sykdom også. 

https://www.med.uio.no/forskning/aktuelt/aktuelle-saker/2020/er-de-nye-koronavaksinene-trygge.html

Anonymkode: e806c...d25

Vaksinen har fått en betinget godkjennelse. Dette på tross av at de ikke vet langtidseffekten eller senbivirkninger av vaksinen. 

https://legemiddelverket.no/nyheter/forste-koronavaksinegodkjent-i-europa

Anonymkode: ca2c3...1c6

• Opprett ny...