Gå til innhold

Helt ærlig: smaker du forskjell på hjemmelaget og ferdigprodusert risgrøt?

Anbefalte innlegg

Tja. Kommet an på. Dynegrøt laget på geisharis og  helmelk er mye bedre enn annen risgrøt. Noen lager dårlig hjemmelaget grøt, mens Fjordland smaker nok så bra. 

Anonymkode: e88f9...73a

Fortsetter under...

Jeg liker Toro best, både pose og helt ferdig, og kjenner tydelig forskjell på den og andre typer. Men jeg klarer ikke å skille de andre fra hverandre, hjemmelaget eller ei.

Anonymkode: b563c...04a

Jeg spiste Fjordland risgrøt på jobb forrige uke, den var mye bedre en den mannen laget fra bunnen av noen dager før, han bruker Geisha grøtris og laktosefri helmelk, kanskje på grunn av at den var Laktosefri at jeg likte Fjordland sin bedre. 

Anonymkode: b8641...3f0

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Kan det ha vært "dynegrøt"? Det var noe min farmor pleide å lage. Tok hele dagen. http://www.saltigroeten.no/dynegrot-risengrynsgrot-som-lager-seg-selv/ 

Anonymkode: 19038...7a3

Det kan være, men hun lot den stå på komfyren på laveste varme, ikke i stekeovnen eller innpakket, men jeg tror jammen jeg skal prøve!

Anonymkode: 8a1f5...9dd

Annonse

Jeg lager verdens beste risgrøt synes mange. Men den smaker ikke som norsk risgrøt i det hele tatt. Den er helt fantastisk. Kjøpt grøt når den ikke til tærne en gang.

Anonymkode: c7121...71f

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg lager verdens beste risgrøt synes mange. Men den smaker ikke som norsk risgrøt i det hele tatt. Den er helt fantastisk. Kjøpt grøt når den ikke til tærne en gang.

Oppskrift? 😊

Anonymkode: 7396f...9ea

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Merker iallefall stor forskjell på min hjemmelagede grøt og Fjordland. Min har nemlig lysebrune flak og en liten smak av svidd grøt, mens Fjordland sin faktisk smaker godt.

Anonymkode: 364b5...385

Samme her:)

Anonymkode: 7f25e...ef1

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Oppskrift? 😊

Jeg koker risgrøt med helmelk tilsetter vanilje og sitron essens så rører jeg inn tre eggeplommer lar det simre på svak varme men ikke koke (det blir nesten som vaniljekrem) så tar jeg eggehviten og lager marengs med sukker når den er pisket helt stiv og sukker kornene ikke kjennes vender jeg det forsiktig inn i den glovarme grøten. Lar det stå noen minutter til marengsen er «kokt». Serverer ofte med kokte plommer eller nektariner uten sukker. Det smaker helt fantastisk. Den er en kremet og deilig dessert som bortsett fra sukkeret gir litt ekstra næring enn bare vanlig risgrøt.

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg koker risgrøt med helmelk tilsetter vanilje og sitron essens så rører jeg inn tre eggeplommer lar det simre på svak varme men ikke koke (det blir nesten som vaniljekrem) så tar jeg eggehviten og lager marengs med sukker når den er pisket helt stiv og sukker kornene ikke kjennes vender jeg det forsiktig inn i den glovarme grøten. Lar det stå noen minutter til marengsen er «kokt». Serverer ofte med kokte plommer eller nektariner uten sukker. Det smaker helt fantastisk. Den er en kremet og deilig dessert som bortsett fra sukkeret gir litt ekstra næring enn bare vanlig risgrøt.

Takk. Høres veldig godt ut, men også kaloririkt og veldig mye sukker. Det har jeg ikke godt av, så tror ikke jeg skal prøve å lage selv. 

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Her var det jo full konsensus ☺️Men kan jeg spørre: hva er det i smaken som avslører at grøten er ferdigkjøpt?

Anonymkode: 2272d...e7b

Den er søt nok. 😊

Anonymkode: ba167...f5c

Annonse

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Takk. Høres veldig godt ut, men også kaloririkt og veldig mye sukker. Det har jeg ikke godt av, så tror ikke jeg skal prøve å lage selv. 

Er kun marengsen det er sukker i tilsetter ikke sukker i selve grøten. Men ja den er kaloririk lager den jo selvsagt ikke daglig 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Er kun marengsen det er sukker i tilsetter ikke sukker i selve grøten. Men ja den er kaloririk lager den jo selvsagt ikke daglig 

Skjønte det, men det er mye sukker i marengs og jeg har ikke godt av det. Ikke en sjelden gang i blant engang... Men høres utrolig godt ut. 

Er man vant med Toro eller Fjordland, vil man ofte synes at den er best. Husker når jeg sluttet å bruke Toro til sauser og gryter. Det tok litt tid for å ikke savne Toro-smaken. Det kommer an på hva man er vant med. Min hjemmelagde grøt kokt på Geisha grøtris er MYE bedre både i konsistens og i smak enn Fjordland. Og det fine er at i den hjemmelagde grøten, så bestemmer jeg selv hvor søt jeg vil ha den, om jeg vil ha i vaniljesukker og hvor godt kokt den skal være og hvor tjukk den skal være. Men hjemmelaget grøt kan smake dårlig den også, om den ikke blir kokt riktig og akkurat sånn som jeg vil ha den. 

Så svaret er: Jeg liker MIN hjemmelagde grøt mange ganger bedre enn Fjordland og andre ferdigprodukter.

Anonymkode: 79720...b93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...